Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backup van lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backup van lightroom

    In lightroom heb ik alles geëxporteerd als backup naar een externe HD
    Nu komen er steeds meer foto's bij.
    Moet ik dan elke keer alles opnieuw exporteren als backup of worden enkel de nieuwe foto's gebackuped?

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Backup van lightroom

    Je moet LR zien als een schil rond (een deel van) je foto's, het bevat alleen de classificatie, de bewerkingen ed, niet de foto's als dusdanig.
    Voor backup moet je onderscheid maken tussen:

    - de foto's zelf
    - de catalog
    - de previews

    De locatie van deze elementen kan je grotendeels zelf bepalen.
    De backup functie van LR maakt enkel een kopie van de catalog, de foto's moet je dus apart doen.
    Previews kunnen altijd opnieuw gemaakt worden en hoef je niet te saven.

    Comment


    • #3
      Re: Backup van lightroom

      Bedankt voor de uitleg.
      Ik heb nu ongeveer 6000 foto's en de catalogus ge-exporteerd.
      Ik importeer nu nieuwe foto's in LR,bewerk ze en wil ze dan ook exporteren naar die HD.Dan moet ik gewoon de nieuwe foto's en de catalogus exporteren?

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Backup van lightroom

        maltje1962,

        een mogelijkheid is om de bestanden of schijven te synchroniseren.
        Op PC: 2brightsparks.com (ook in freeware http://www.2brightsparks.com/freeware/index.html)
        Op Mac: Sync Folders (vrij goedkoop, ik dacht zelfs niet meer dan 5€)

        Het beste blijft een echte backup (ook via 2brightsparks, of TimeMachine op Mac) maar dat vraagt veel opslag.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Backup van lightroom

          In LR5 kun je tijdens het importeren ook automatisch een 2de copy laten wegschrijven op een BUT, weet niet of dit nog mogelijk is met LR6.

          Comment


          • #6
            Re: Backup van lightroom

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            In LR5 kun je tijdens het importeren ook automatisch een 2de copy laten wegschrijven op een BUT, weet niet of dit nog mogelijk is met LR6.
            Dat kan nog altijd, maar dan mis je bewerkingen en catalog en nog meer...
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Backup van lightroom

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Dat kan nog altijd, maar dan mis je bewerkingen en catalog en nog meer...
              back-up maken van catalog doe je toch via LR zelf, en kun je ook de integriteit van de DB verifiëren

              Comment


              • #8
                Re: Backup van lightroom

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                back-up maken van catalog doe je toch via LR zelf, en kun je ook de integriteit van de DB verifiëren
                Maar die backup op een andere schijf plaatsen zal je nog zelf moeten doen.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Backup van lightroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Maar die backup op een andere schijf plaatsen zal je nog zelf moeten doen.
                  Heb je toch verkeerd voor hoor !
                  LR zal bvb na het sluiten vragen om BU te maken, in het dialoog venster dat dan verschijnt kun je de locatie instellen waar de BU dient geschreven te worden.(Back-upmap: ............)

                  Of zie hier weliswaar in het engels.Via Choose (kiezen) kun je de locatie bepalen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backup van lightroom

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                    Dat kan nog altijd, maar dan mis je bewerkingen en catalog en nog meer...
                    Bewerkingen niet, die zitten in de catalog.
                    Maar als je na scoring van je foto's in LR, besluit van een aantal definitief te verwijderen (van schijf en catalog), blijven ze natuurlijk wel in die 2e kopie staan.
                    Een aparte backup van de foto's zelf lijkt een betere oplossing.

                    Iets anders: stel dat je inderdaad je toevlucht moet nemen tot een kopie (en je de de boodschap "missing photo" ziet, kan je LR naar de nieuwe plaats van de foto verwijzen.
                    Als je dat voor één foto hebt gedaan wordt dat aangepast voor alle in dezelfde directory (dus als je een directory per dag hebt ben je wel even bezig).
                    Last edited by palombian; 11 februari 2016, 16:28. Reden: zinswending: kan je LR naar de nieuwe plaats van de foto verwijzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backup van lightroom

                      Ik heb gisteren eens de test gedaan.In LR exporteren als catalogus.
                      Dus heb backup van al de foto's en catalog.
                      1 nieuwe foto geïmporteerd,bewerkt en wilde deze ook mee exporteren naar back up,maar dan krijg ik de melding dat die backup al bestaat dus alles moet dan worden overgeschreven.Geen probleem als je dit nachts bevoorbeeld doet MAAR ik had gehoopt dat het simpeler kon.
                      Misschien de nieuwe foto alleen kopieereen samen met de catalogus?
                      Dit smeekt om een test.

                      mvg
                      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                      schitterende maltwhisky op de kast

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backup van lightroom

                        Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                        Ik heb gisteren eens de test gedaan.In LR exporteren als catalogus.
                        Dus heb backup van al de foto's en catalog.
                        1 nieuwe foto geïmporteerd,bewerkt en wilde deze ook mee exporteren naar back up,maar dan krijg ik de melding dat die backup al bestaat dus alles moet dan worden overgeschreven.Geen probleem als je dit nachts bevoorbeeld doet MAAR ik had gehoopt dat het simpeler kon.
                        Misschien de nieuwe foto alleen kopieereen samen met de catalogus?
                        Dit smeekt om een test.

                        mvg
                        Als tijdens importeren de optie verplaatsen gebruikt kun je de foto van de memory-card of wat dan ook verplaatsen naar een door jou te kiezen locatie op je werkdisk met een copy naar je BU disk.
                        Op die manier is je foto gekopieerd naar beide disk en geïmporteerd in de catalogus. Het is aan te raden op je BU zelfde structuur van mappen te gebruiken als op je werkdisk.
                        Je hoeft niet alle foto's tegelijk te importeren als je deze uiteindelijk in verschillende mappen wenst te plaatsen. (prescreening tijdens import) Als je na import de foto's gaat verplaatsen naar ander mappen wordt het inderdaad een soepeke als je moet terugvallen op je bu. Maar zie daar het nut niet van in tenminste als je je eigen goed organiseert. Je hebt immers te mogelijkheid van verzamelingen te maken om foto's te groeperen zonder deze fysisch van locatie te wijzigen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backup van lightroom

                          Maltje... is het niet zo dat jij met Mac werkt? Zo ja, ook met TimeMachine? Indien ja, zou ik me niet teveel zorgen maken over het zo frequent backuppen; da's nu net wat TimeMachine/TimeCapsule elk uur voor jou doen; naadloos.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backup van lightroom

                            De manier hoe ik het doe:
                            Ik heb mijn werkcatalogus (bestanden op schijf d)en een archivecatalogus (backupcatalogus met bestanden op een andere externe schijf).

                            Telkens ik een shoot volledig heb afgewerkt in mijn werkcatalogus, dan open ik mijn archivecatalogus en kies ik voor import uit andere catalogus -> werkcatalogus.
                            Daar kun je kiezen om ook je bestanden te backuppen.

                            LR gaat dan enkel de nieuwe bestanden overzetten en al je bewerkingen synchroniseren.

                            Wanneer je oude bestanden ondertussen hebt opnieuw bewerkt heb je de keuze om de bewerkingen in je backupcatalogus te overschrijven, van de vorige bewerking een virtuele kopie te maken of gewoon te negeren.

                            Kies er ook voor in je cataloginstellingen om je bewerkingen op te slaan in xmp files naast je foto (extra backup van je bewerkingen .
                            Ik heb ooit een crash gehad van mijn catalogus voor ik een backup kon maken.
                            Door gewoon de foto's te importeren in een nieuwe catalogus (LR leest dan de xmp files) had ik al mijn bewerkingen terug.
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backup van lightroom

                              Ik heb idd een Mac met Time Machine,maar na 10 keer wil Time machine niet meer werken.Heel eigenaardig,is al langer aan de gang maar heb het opgegeven om uit te zoeken hoe dit komt.
                              mvg

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Maltje... is het niet zo dat jij met Mac werkt? Zo ja, ook met TimeMachine? Indien ja, zou ik me niet teveel zorgen maken over het zo frequent backuppen; da's nu net wat TimeMachine/TimeCapsule elk uur voor jou doen; naadloos.
                              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                              schitterende maltwhisky op de kast

                              Comment

                              Working...
                              X