Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom - kleurruimte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom - kleurruimte

    Een lightroom vraagje.

    Mijn RAW beelden worden in sRGB of AdobeRGB gemaakt, in lightroom ingeladen, bewerkt, en dan via de export module maak ik daar .jpg van, met kleurruimte sRGB.

    Edoch, als ik dan in windows naar de details van de .jpg kijk, dan staat er niks onder het "Kleurvoorstelling", dat is gewoon leeg.

    Heeft niet zo veel gevolgen, want ergens binnenin de exig moet die sRGB wel nog staan, maar sommige programma's hebben er wel problemen mee.
    Zo bijvoorbeeld mijn Word onder Windows7. Ik heb het ook eens voorgehad bij een artikel dat ik geschreven had voor een tijdschriftje (het bergleeuwke van BVLB) : alle foto's zagen roos/paarsig.


    Voorbeeld van zo'n foto is deze : http://forum.belgiumdigital.com/f40/...te-527278.html


    Iemand een idee wat er waar verkeerd zou kunnen lopen ?
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Lightroom - kleurruimte

    Als je raw schiet maakt het niet uit wat voor kleurruimte je selecteert in de camera.
    Pas in lightroom selecteer je de output, lightroom zelf werkt in Profoto RGB, als ik dus ook foto's vanuit lightroom bewerk in photoshop dan laat ik ze in 16 bit Profoto rgb extern bewerken, dit geeft de meeste speelruimte in je bewerking. Al zijn hier wel verschillende meningen over of het echt nut heeft.
    Als je dan vanuit lightroom exporteerd naar Jpeg moet je altijd sRGB selecteren. sRGB word op alle monitoren goed weergegeven, adobeRGB en PROfoto RGB word niet op alle monitoren juist weergegeven.
    Als ik jouw foto pak die in de HOF staat, en ik kijk naar extra info op mijn Imac dan zie ik kleurprofiel sRGB.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom - kleurruimte

      doe ik hoor, geen probleem.

      Maar, als je in de verkenner in windows een rightclick doet, en dan naar de "eigenschappen" gaat, en dan de tab "details" en dan kleurvoorstelling, dan is dat leeg. En dat is niet normaal, in sommige gevallen geeft dit vodden. Bijvoorbeeld bij de "thumb" voorstellingen in windows.
      neen, ik ga geen mac kopen. :-)
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom - kleurruimte

        , je hoeft zeker geen mac te kopen...
        Maar vreemd dat ik het kleurprofiel dan wel uit kan lezen in je foto??
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom - kleurruimte

          Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat die info er op twee verschillende plaatsen zit. De ene plaats is het goed (dat is de plaats die jij ziet), de andere plaats is het niet goed (dat is wat windows toont).

          Op foto's van andere mensen zie ik op die attribute soms wel degelijk sRGB staan, maar niet op de mijne.


          vandaar mijn vraag...
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom - kleurruimte

            ondertussen nog wat verder gezocht, en op

            dit gevonden op http://photo.net/digital-darkroom-forum/00YfT9?start=10
            2. The Windows Properties panel does not show the "color representation" information of images that are exported via LR or saved via PS. Though the color space profile is actually embedded within the file, windows properties somehow does not recognize it. Not sure why...perhaps the color space codings as embedded by LR or PS can not be recognized by Windows Properties. However, if you open an LR-exported image in PS, and go to Edit >> Convert to Profile, you will be able to confirm that the intended color space has been embedded correctly.


            Conclusie blijft "het zit er ergens in, maar niet waar windows het ziet".
            Normaliter geen probleem, maar ik heb er dus al wel degelijk eens vodden mee gehad...
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom - kleurruimte

              Heb al vaak gemerkt dat bij sommige foto's er bij de eigenschappen van de foto (via Windows) er geen kleurruimte bij zit (of toch niet herkend wordt) en net deze foto's ondervinden steeds kleurverschuivingen op verschillende apparaten.
              Daarom dat ikzelf altijd "convert to profile" srgb gebruik (in PS) alvorens te posten op het net. Ook 8 bit trouwens want sommige browsers hebben ook moeite met 16bit.
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom - kleurruimte

                ook interessant, vooral de commentaren die onderaan het artikel volgen want de auteur had het niet helemaal juist

                If you've dug through your camera's settings a few times, you've likely ran into the Color Space setting. You may have asked another photographer what it all means, and they've probably just told you to set it to one or the other, and forget about it. However, both sRGB and AdobeRGB have their advantages and disadvantages, so how do you distinguish one from the other? What is Color Space? In layman's terms, color space is just a specific range of colors that can be represented in a given photo.
                Last edited by Stoffograaf; 10 februari 2016, 06:01.
                groeten, Kristof
                Canon EOS 5D mkII

                Comment

                Working...
                X