Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

    Ik ben op zoek naar een geschikt tilt head die acassas swiss compatible is voor mijn monopod.

    Mijn oude Manfrotto 234 heb ik van de hand gedaan omdat deze enerzijds niet acassas swiss compatible was en anderzijds geen panfunctie had. Ik ben dus eigenlijk niet op zoek naar een volwaardige balhoofd maar zoek eerder iets in de richting zoals de Manfrotto 494RC.

    Helaas is deze ook niet acassas swiss compatible of het ombouwen hiervan loopt tegen de prijzen van een mogelijke compleet alternatief aan>
    Is er eventueel een alternatief aan te raden die acassas swiss compatible en aan mijn eisen kan voldoen?
    Last edited by Moris; 9 februari 2016, 09:35.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

    Ik snap niet wat je wil zeggen met "geen volwaardig balhoofd"... de 494 is toch een redelijk standaard balhoofd?
    Als je arca-swiss compatible wil werken, kijk dan beter naar een ander merk. Sirui wordt hier nogal aangeprezen, en de C10X ligt in de prijsklasse van je Manfrotto.
    Wil je iets degelijkers zonder al te veel geld uit te geven, kijk dan eens naar een KX kop van Sirui: de K10X of K20X bijvoorbeeld.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

      Misschien was ik inderdaad niet geheel duidelijk
      Ik gebruik de monopod voor foto/video meestal bij race circuits/rally’s, airshows, vogels, enz….

      Met geen “volwaardig balhoofd” bedoel ik dat een balhoofd zoals bv een Sirui K-20X voor mijn doeleinden een beetje te ver gaat en naar alle kanten heen en weer valt. Een standaard balhoofd zou me bij een snelle panning steeds belemmeren om de betreffende gleuf van het balhoofd te vinden, iets wat je met een “Tilt Head” niet voor kan hebben.

      Met ander woorden ben ik op zoek naar het beste van beiden werelden, de vlotte panning van een “Tilt Head” en zachte “rotating”van een balhoofd. Als ik het hier op youtube goed bekeken heb, zou zoiets als deze manfrotto 494RC aan mijn eisen kunnen voldoen?
      Helaas heeft deze manfrotto 494RC dan weer geen arca swiss plate
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

        Mmmm... ik denk dat ik het snap. Je wil de kantelsleuf gebruiken voor voor- en achterwaarts kantelen en niet om naar portret-orientatie te gaan. De 494 heeft inderdaad 90 graden kantelmogelijkheid in beide richtingen, terwijl de meeste balhoofden, zoals die van Sirui, maar in 1 richting gaan. De Sirui koppen hebben wel friction control ingebouwd - of toch de betere reeksen. Er is ook een L-serie monopod tilt heads, maar die vind je dan misschien te beperkend?

        Je zou nog geluk kunnen hebben met die Manfrotto 494: het is nog een ouder type RC2 koppeling, waarvan alleen de voor- en achterkant geklemd worden. De zijkanten van het plaatje zijn vrij. Het zou kunnen dat een arca-swiss in de klem past. Maar dat moet je wel eens uitklaren met iemand die zo een kop heeft, of in een winkel die die spullen in de showroom heeft staan.

        Op bepaalde recentere modellen heeft Manfrotto nu ook het Q6 quick release systeem. Volgens mij is dat arca-swiss compatibel.
        Kijk eens naar dit model: https://www.manfrotto.com/products/s...-quick-release
        Edit: 200 euro bij Art&Craft... niet spotgoedkoop dus...
        Last edited by Pieter G.; 9 februari 2016, 13:30. Reden: prijs
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

          Inderdaad, het gaat me precies om die bepaalde kantelsleuf, net zoals bij de Manfrotto 494RC
          Vandaar dat een standaard balhoofd voor mijn doeleinden niet echt geschikt is, hieronder valt ook mijn oude Manfrotto 234RC en de andere broertjes zoals jezelf al aanhaalde Sirui L-20 (tilt head).

          Die Manfrotto 494RC moet ik eens van dichterbij gaan bekijken of het inderdaad wel mogelijk is om hier een arca-swiss plaatje op te bevestigen. De manfrotto 468MGQ6 is inderdaad al standaard arca-swiss compatibel, maar helaas ver buiten het mijn budget.

          Anderzijds vraag ik me af of Manfrotto nu het enig merk is dat een balhoofd heeft met die bewuste kantelsleuf
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

            Koop dan een tilt head en geen ball head.

            Alleen ondersteuning voor vertikale beweging. Met een tripod heb je geen horizontale swing nodig, die roteert immers toch op dat ene been.

            Zoiets : http://www.kamera-express.be/product...5k3xoC7FTw_wcB

            RRS Monopod SetupReally Right Stuff Monopod Head: MH-01 Pro: Monopod Head with B2-Pro IILink: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=MH-01-Pro&typ...

            Comment


            • #7
              Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
              Anderzijds vraag ik me af of Manfrotto nu het enig merk is dat een balhoofd heeft met die bewuste kantelsleuf
              Ik vraag me eerder af wat het nut ervan is... ik zie alleen maar een verzwakking van de constructie waardoor een zwaardere combi wellicht sneller gaat trillen dan in een balhoofd met maar 1 kantelsleuf.
              Als je die Olympus met 40-150 gaat gebruiken, dan zal het gewicht voor jou niet zo'n grote rol spelen, maar iemand met een 300/2.8 of een 500/4.0 gaat daar misschien problemen mee krijgen.

              Zoals Empe zegt: best het juiste gereedschap kopen voor je doeleinden. Die Sirui L-reeks dient exact voor het kantelen vanop een monopod.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Koop dan een tilt head en geen ball head.

                Alleen ondersteuning voor vertikale beweging. Met een tripod heb je geen horizontale swing nodig, die roteert immers toch op dat ene been.
                Helaas gaat deze vlieger bij filmopnames niet op , hier is een zeer zachte horizontale beweging een echte must.
                Vandaar dat ik mijn oude Manfrotto 234RC voor dit doeleinde niet meer kon inzetten.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                  Helaas gaat deze vlieger bij filmopnames niet op , hier is een zeer zachte horizontale beweging een echte must.
                  Vandaar dat ik mijn oude Manfrotto 234RC voor dit doeleinde niet meer kon inzetten.
                  Maar wacht even... als het voor video is, waarom dan geen videokop met een hendel aanschaffen, of een 3-way head?
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Maar wacht even... als het voor video is, waarom dan geen videokop met een hendel aanschaffen, of een 3-way head?
                    Zoals ik eerder schreef
                    Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                    Misschien was ik inderdaad niet geheel duidelijk
                    Ik gebruik de monopod voor foto/video meestal bij race circuits/rally’s, airshows, vogels, enz….
                    Om het allemaal voor foto/video enigszins wat mobiel, licht en makkelijk te houden lijkt me 1x monopod + 1x balhoofd te volstaan
                    Sony A7 mkIII
                    Is all I need :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                      Zoals ik eerder schreef
                      Om het allemaal voor foto/video enigszins wat mobiel, licht en makkelijk te houden lijkt me 1x monopod + 1x balhoofd te volstaan
                      Fair enough...
                      In dat geval zou ik het met mijn 3-way doen. Maar ik ben dan ook voorstander van 3-way boven een balhoofd, en ik heb hoegenaamd geen film-ervaring
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Helaas gaat deze vlieger bij filmopnames niet op , hier is een zeer zachte horizontale beweging een echte must.
                        Vandaar dat ik mijn oude Manfrotto 234RC voor dit doeleinde niet meer kon inzetten.
                        Die horizontale beweging heb je toch ? Zo'n monopod roteert toch simpen mee ... zoals je kan zien op die youtube video ... die kerel zwiert links en rechts, je kan dat ook zachtjes doen, eventueel met één hand aan het tripodbeen.

                        Als dat ' te ' soepel of te wild is, zet dan een panning base onder je tilt head ... zoiets : http://www.feisol.nl/feisol-panning-base-pb70-p-17.html

                        Of ineens een goed setje kopen : Sirui L-20S monopod head

                        Last edited by Empe; 9 februari 2016, 17:21.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Die horizontale beweging heb je toch ? Zo'n monopod roteert toch simpen mee ... zoals je kan zien op die youtube video ... die kerel zwiert links en rechts, je kan dat ook zachtjes doen, eventueel met één hand aan het tripodbeen.
                          [/url]
                          Op de film kan je ook niet zien of de gebruiker wel of niet de onderstaande voet onder zijn Gitzo monopod heeft staan....
                          al brengt het me alvast wel aan het denken

                          Ik ben er bijna zeker van dat dit of iets gelijkaardig onder zijn monopod staat
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                            Misschien eens naar de reeks van Sirui kijken: http://www.fotocoudenys.be/accessoir...monopod-p-224s
                            Daar monteer je dan de tilt Sirui L-20 of een videohoofd op en je kan alle kanten op.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Balhoofd vs tilt-head: Wat is aan te bevelen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              Misschien eens naar de reeks van Sirui kijken: http://www.fotocoudenys.be/accessoir...monopod-p-224s
                              Daar monteer je dan de tilt Sirui L-20 of een videohoofd op en je kan alle kanten op.
                              Tadaa, dat zou misschien voor mijn doeleinden wel eens de ideale oplossing kunnen zijn, betekent echter wel dat ik van mijn bestaande monopod .......
                              afscheid zal moet nemen.
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X