Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverters en VR/OS/IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverters en VR/OS/IS

    Het is al vele jaren geleden dat ik nog een teleconverter heb gebruikt. Ik overweeg om er een aan te schaffen om met een macrolens te gebruiken.
    Tegenwoordig hebben macrolenzen beeldstabilisatie, en dat vind ik toch interessant omdat ik meestal uit de hand fotografeer.

    De logische redenering is dat ik een Nikon TC op een Nikkor 105 VR zou gebruiken, en een Sigma TC op een Sigma 105 OS.
    Wat ik met een Tamron 90 VC kan combineren, is mij niet duidelijk.

    Wat als ik een Kenko Pro300 teleconverter zou kiezen? Die past wel op haast alle lenzen.
    Maar krijg ik dan geen problemen met de beeldstabilisatie? -- Dit is voor gebruik op een Nikon D7100.

    Er zijn blijkbaar lenzen waarvan de VR aansturing met een Kenko TC niet helemaal goed is.
    Die situatie wil ik uiteraard vermijden als ik dan toch een VR lens heb voor close-up werk.

    Zijn er mensen met ervaring met een Kenko TC in combinatie met een gestabiliseerde Sigma, Nikon of Tamron macrolens? En merken jullie verschil in de werking van de stabilisatie?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: Teleconverters en VR/OS/IS

    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Het is al vele jaren geleden dat ik nog een teleconverter heb gebruikt. Ik overweeg om er een aan te schaffen om met een macrolens te gebruiken.
    Tegenwoordig hebben macrolenzen beeldstabilisatie, en dat vind ik toch interessant omdat ik meestal uit de hand fotografeer.

    De logische redenering is dat ik een Nikon TC op een Nikkor 105 VR zou gebruiken, en een Sigma TC op een Sigma 105 OS.
    Wat ik met een Tamron 90 VC kan combineren, is mij niet duidelijk.

    Wat als ik een Kenko Pro300 teleconverter zou kiezen? Die past wel op haast alle lenzen.
    Maar krijg ik dan geen problemen met de beeldstabilisatie? -- Dit is voor gebruik op een Nikon D7100.

    Er zijn blijkbaar lenzen waarvan de VR aansturing met een Kenko TC niet helemaal goed is.
    Die situatie wil ik uiteraard vermijden als ik dan toch een VR lens heb voor close-up werk.

    Zijn er mensen met ervaring met een Kenko TC in combinatie met een gestabiliseerde Sigma, Nikon of Tamron macrolens? En merken jullie verschil in de werking van de stabilisatie?



    De stabilisator van een macro-objectief schakel ik nu juist uit bij het maken van macrofoto's. De stabilisator vertraagt te veel en werkt niet goed bij macro-opnamen. Bij het uit de hand nemen van macro's moet je snel afdrukken om dat je bij de minste beweging van je hand of wind weer uitfocus bent.

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverters en VR/OS/IS

      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
      De stabilisator van een macro-objectief schakel ik nu juist uit bij het maken van macrofoto's. De stabilisator vertraagt te veel en werkt niet goed bij macro-opnamen. Bij het uit de hand nemen van macro's moet je snel afdrukken om dat je bij de minste beweging van je hand of wind weer uitfocus bent.
      Ja daar kan je een afzonderlijk topic over opzetten. VR kan toch nuttig zijn als je op het randje van de sluitertijden zit, maar het kan inderdaad wat tegenwerken als je ongewild wat vooruit en achteruit beweegt. In die situatie kan continu-AF helpen, zeker als je lens duidelijk focus breathing heeft en de kadrering precies moet zijn.
      Als de stabilisatie zou tegenwerken, zet ik ze uiteraard af, maar als de lens het heeft, wil ik het graag kunnen blijven gebruiken in combinatie met een teleconverter.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverters en VR/OS/IS

        Ik gebruik hier op de Nikkor 105 VR zowel de 1.7 als de 2.0 teleconverters van Nikon zonder problemen met de VR.

        Mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverters en VR/OS/IS

          Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
          Ik gebruik hier op de Nikkor 105 VR zowel de 1.7 als de 2.0 teleconverters van Nikon zonder problemen met de VR.
          Mooi. Met merk-eigen converters zou ik ook niets anders verwachten.
          Maar die Kenko heeft ook 10 of 11 contactpuntjes, in tegenstelling tot andere/vroegere versies, dus ik vermoed dat alle signalen wel degelijk correct worden doorgegeven.

          Tevreden van de lens, neem ik aan? Prachtig gebouwd, beter dan alle concurrenten en ook dan vele van de huidige Nikkors. Ik vrees alleen dat ze voor mijn gebruik net iets te duur uitvalt...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverters en VR/OS/IS

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

            Tevreden van de lens, neem ik aan? Prachtig gebouwd, beter dan alle concurrenten en ook dan vele van de huidige Nikkors. Ik vrees alleen dat ze voor mijn gebruik net iets te duur uitvalt...
            Ze is inderdaad wat prijzig maar het is wel een toplens op haar gebied, ik heb nog nooit spijt gehad van de aankoop.

            Mvg Yves.
            What you see is what you get

            Comment

            Working...
            X