Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hot pixels en canon 5D mark III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hot pixels en canon 5D mark III

    Dag iedereen,

    Een tijdje terug nam ik enkele long exposure shots. Ik was aan het wachten op een leuke zonsondergang en ben ongeveer een uur bezig geweest met lange sluitertijden lopende van 30 seconden tot 350 seconden in combi met Lee filter systemen. Ik was vanavond m'n foto's aan het sorteren en viel bij enkele foto's achterover van het aantal hot pixels. Het leek een sterrenstelsel die nog niet ontdekt was met groene, rode en blauwe pixels.

    Was dit zo erg omdat ik hogere ISO waarden gebruikte tot ISO 1000? Of kwam dit doordat de sensor oververhit raakte? Het materiaal dat ik gebruikte was een 5D mark III en een 16-35 F/4L canon lens.

    Mijn vraag is nu wat deed ik precies "verkeerd" en ik heb nu hopelijk niet m'n sensor naar de vaantjes geholpen hoop ik?

    Wanneer ik een dergelijke foto open in PS werd dit meteen weggewerkt, ik kan deze zelfs niet in JPEG zetten met die hot pixels om hier te tonen. Vandaar dat ik het de vorige keer niet eens opmerkte. Maar wanneer ik de foto's bekijk in Bridge zie ik overduidelijk alle rode en blauwe pixels die (veel) te talrijk aanwezig zijn.

    Aangezien dit een fotografie is die ik heel leuk vind wilde ik het toch nog eens navragen hier.

    Kan iemand me tips geven hierover?

    Alvast bedankt!
    Last edited by david_deman; 7 februari 2016, 21:00.
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

  • #2
    Re: hot pixels en canon 5D mark III

    Hmm, long exposure met iso 1000 ? Waarom niet iso 100 dan win je sowieso al 4,5 stop en maak je gebruik van de beste oplossing voor jou sensor.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: hot pixels en canon 5D mark III

      ISO was 1000 omdat ik anders sluitertijden had van 5 min of meer. Wilde dit korter houden. Zou dit dan aan de iso liggen? Zijn hot pixels normaal bij zo'n toestel als een mark III? Of toch eens binnendoen? Is ongeveer en jaar oud deze camera.
      mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

      Comment


      • #4
        Re: hot pixels en canon 5D mark III

        Volgens mij is het wel normaal dat je enkele hot pixels krijgt.
        Met mijn Fuji moet ik al veel moeite doen, maar mijn Nikon heeft er ook wat last van, en het begint bij sluitertijden van 15 seconden of zo.

        Als je er echt enorm veel ziet, dan lijkt het mij niet normaal - ook niet bij ISO1000.
        Het kan zijn dat je sensor wat teveel opwarmt door een hele tijd lange opnamen te maken, maar dan zou het mij verbazen dat je die bij een lagere ISO kwijt bent.

        Belangrijke vraag: heb je de functies actief gezet voor long exposure noise reduction en high iso noise reduction? Die settings kunnen een wereld van verschil maken...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: hot pixels en canon 5D mark III

          Het heeft geen zin long-exposure te maken op 1000 ISO in combi met Lee-filters. Dan gebruik je beter een minder sterke ND filter of geen filter, en je diafragma geeft meestal ook voldoende ruimte om je ISO bij te sturen. Een beetje contradictorisch om hogere ISO te gaan gebruiken voor lange sluitertijden.
          Wat je ziet zijn waarschijnlijk geen hot-pixels maar gewoon chroma noise. Chroma noise wordt versterkt bij hogere ISO en verkeerde belichting (onderbelichting)
          Maak je geen zorgen daar is waarschijnlijk niets mis met je toestel, enkel lagere ISO gebruiken en zorgen via proefopnames voor een correcte belichting. (controleer via je histogram)
          Last edited by puerte; 8 februari 2016, 15:38.

          Comment


          • #6
            Re: hot pixels en canon 5D mark III

            Oke bedankt iedereen voor de tips! Ruisreductie stond ook af! Lagere iso doen en ruisreductie aan dus! Bedankt voor de info en uitleg.
            mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

            Comment


            • #7
              Re: hot pixels en canon 5D mark III

              Als je een hogere iso instelt, dan wordt het signaal van de sensor extra versterkt, daardoor krijg je meer ruis.

              Je kan het vergelijken met een microfoon, als die een heel zwak geluid moet oppikken, dan moet het signaal ook meer versterkt worden als het even luid moet klinken, en dan hoor je meer ruis.

              Hou er wel rekening mee dat als je de ruisreductie bij lange sluitertijden gebruikt, dat het dan ook heel lang duurt voor je de volgende foto kan maken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X