Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji 55-200 3.5-4.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji 55-200 3.5-4.8

    Omdat ik zo tevreden ben van Fuji denk ik er aan om volledig uit te breiden met dit systeem.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de 55-200 3.5-4.8.
    Dat is best wel een interessante lens kwa bereik en nog relatief snel.
    Als je vergelijkt met de nieuwe 100-400 4.5-5.6 is deze 55-200 zelfs lichtjes in het voordeel als je hetzelfde bereik in acht neemt. (100mm is bv 4.0 tegenover 4.5 voor de grotere broer)
    De 55-200 is ook voor mij persoonlijk meer inzetbaar en is een stuk handelbaarder.
    Ervaringen met deze lens over Scherpte en Bokeh meer dan welkom ...
    Misschien iemand die me net wel of niet over de streep kan trekken ?
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

    http://www.prophotonut.com/2013/07/0...8-lm-ois-lens/

    ik denk (want geen ervaring met deze lens !) dat de beeldkwaliteit meer dan goed genoeg is, alleen de autofocus snelheid zal wel lager liggern vergeleken met de 2 nieuwere zooms

    Comment


    • #3
      Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

      Voor mij is dat een hele goeie compacte telezoom: ongeveer de helft van een 50-140, en inderdaad qua lichtsterkte zowat een halve stop beter dan het equivalent bij andere merken.
      De stabilisatie is zeer goed maar misschien niet even goed als op de nieuwste modellen; qua scherpte moet deze niet onderdoen voor de 18-55.
      Bokeh heb ik eigenlijk nog niet specifiek bekeken bij deze lens, maar ik kan er vast wel een paar voorbeelden van opvissen als je dat wil.

      Ik beschouw de 18-55 + 55-200 als een prachtige lichtgewicht combinatie om mee op stap te gaan. (Je zou het de kwaliteitsversie van de 16-50 + 50-230 kit kunnen noemen, al zijn die optisch ook goed.)
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

        Ik zou niet twijfelen. Ik ben de Nikon 70-200 gewoon en was (en ben) aangenaam verrast van de Fuji (uiteraard ermee rekening houdend dat het geen f2.8 is).
        Samen met uw 23 f1.4 een mooie combinatie.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Ik zou niet twijfelen. Ik ben de Nikon 70-200 gewoon en was (en ben) aangenaam verrast van de Fuji (uiteraard ermee rekening houdend dat het geen f2.8 is).
          Samen met uw 23 f1.4 een mooie combinatie.
          Oh maar die 50-140 mag ook naast je 70-200/2.8 staan hoor
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

            Alleen maar lof over deze Fuji zoom.
            Scherp genoeg, mooie bokeh, niet al te zwaar, niet al te duur (ik kocht hem 2e hands), uitstekende stabilisatie.
            En inderdaad samen met de 18-55 een mooie combo. Kortom alleen maar pro's hier.
            De 27 2.8 gebruik ik om licht op stap te gaan en de 35 1.4 als de dof flinterdun moet zijn.

            Niet twijfelen dus over die 55-200 !!!
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

              Wat vinden jullie van de XF 18-135 WR lens? Sinds kort een X-T1 ipv X-T10 en zou graag een weather resistant lens erbij nemen voor vooral buiten opnames en reisfotografie.
              Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

              Comment


              • #8
                Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
                Wat vinden jullie van de XF 18-135 WR lens? Sinds kort een X-T1 ipv X-T10 en zou graag een weather resistant lens erbij nemen voor vooral buiten opnames en reisfotografie.
                Uitstekende lens. Of je die nu echt voor de weather sealing moet kopen, dat is een andere vraag, maar ook deze is mijns inziens van het niveau van de andere XF zooms. Je krijgt een relatief compact geheel met ruim bereik maar matige lichtsterkte. Qua prestaties vergelijkbaar met een Canon 18-135 STM of Nikon 18-140 VR, maar een stukje beter gebouwd. De twee exemplaren die ik heb gebruikt, hadden een vrij stroeve zoomring, zeker in vergelijking met de prachtig gedempte 18-55.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                  Eerst en vooral met dank aan Timefreezer, Pieter en Eduardo.. die mij over de streep getrokken hebben om de 55-200 3.5-4.8 te kopen.
                  Ik kan jullie alleen maar gelijk geven wat jullie over deze lens vinden.

                  Dus bij deze heb ik hem dus gekocht. (zonder eerst te testen wat ik normaal wel doe )

                  Bij het uitpakken van de lens valt meteen op waar je zuurverdiende geld naar toe is gegaan.
                  Het eerste wat opvalt is de bouwkwaliteit en het gewicht ... en meteen heb je het idee van "dit is wel degelijk een serieuze lens" en ik ben wel wat gewoon met de vele Canon L objectieven die ik gehad heb.
                  Zooming is heel vloeiend en van enige stroefheid geen sprake.
                  Mooi van Fuji is de uitsparing onderaan ... want ook op de X-T10 steekt de lens er onderuit en met die uitsparing kan je hem toch monteren op grotere statief plates.
                  De Focus ring is mooi zacht en soepel.

                  Wat AF betreft ben ik vrij tevreden.. niet de speed van M43 maar toch snel genoeg voor mijn gebruik. (zeg maar gerust snel in goed licht)
                  AF is geruisloos als ik vergelijk met de 23 1.4 die toch behoorlijk wat kabaal maakt.

                  Eén klein minpuntje misschien... op 70 mm is de kortste instel afstand, portretten op dit brandpunt is krap en kom je al snel buiten bereik.
                  Gelukkig verbeterd dit naargelang inzoomen en is dit excellent op 200mm.

                  Wat bouw betreft denk ik niet dat de mantel uit metaal is... maar uit uitstekend kunststof met metalen onderdelen.
                  Inner tube is heel zeker kunststof.
                  Hoe dan ook... bouwkwaliteit is gewoon subliem.

                  Bokeh is ook veel beter dan ik verwacht had met zelden nerveuze achtergronden.
                  Beeldstabilisatie is ook zeer goed vind ik als ik vergelijk met de IBIS van de OMD's van Olympus (maar dan zonder het geronk van Olympus stabilisatie)

                  Ik vreesde voor scherpte op 200 mm... wegens gedeelde meningen in de reviews..
                  De lens is heel scherp op alle brandpuntsafstanden met open diafragma (ook op 200mm)
                  Ook hier voldoet de lens boven mijn verwachtingen.

                  Wat diafragma betreft... deze 55-200 doet het vrij goed.
                  Op 55-60 3.5
                  Op 100 mm is dat 4.0
                  Op 140 mm 4.4
                  Op 155 mm 4.5
                  en uiteraard 200 mm zit je aan 4.8

                  Misschien niks speciaal.. maar deze 55-200 doet het binnen zijn bereik iets beter dan de nieuwe 100-400 waar je op 100 mm aan 4.5 zit en op 200 5.0
                  Dus is dit prima omdat ik het bereik van de 100-400 minder interessant vind voor mezelf.

                  Deze 55-200 is een perfect compromis tussen snelheid, bereik en prijs.

                  Dus alles bij elkaar ... heel tevreden van mijn aankoop.
                  Dit draagt ook weer bij.. toekomstgericht, in het vertrouwen naar Fujifilm toe voor een verdere uitbreiding


                  Nogmaals met dank aan Pieter, Eduardo en Timefreezer voor hun bijdrage in mijn beslissing
                  Last edited by Funcky; 11 februari 2016, 22:51.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                    Veel plezier ermee, Funcky
                    Je had mijn exemplaar nochtans zeker eens mogen testen hoor

                    Als je matige prestaties op 200mm had verwacht, is dat inderdaad onterecht. Het is wel zo dat de meeste lenzen een zeker verval in oplossend vermogen hebben van centrum naar rand, maar bij een tele ga je daar meestal niet zo'n probleem van maken. Bovendien is de scherpte van een lens nogal relatief -- of zoals Rockwell zegt: "Sharpness depends more on you than the lens. Lens sharpness does not mean much to good photographers."
                    Ik heb zelf altijd gevonden dat een gebrek aan scherpte veel minder invloed heeft dan een minuscuul foutje in de scherpstelling. En laat AF-precisie nu net een zeer sterk punt zijn van mirrorless toestellen...

                    Deze 55-200 is mij tot nog toe zeer goed bevallen. Aangezien het mijn langste Fuji is, heb ik die bijvoorbeeld een hele dag in de Olmense zoo gebruikt afgelopen zomer. Logischerwijze heb ik achteraf vaak moeten croppen omdat 200mm mij niet voldoende reach gaf, maar de resultaten zijn echt zeer goed, en dat ook vaak wijd open. Een 100-400 zou bij mij nog een aanvulling zijn op deze lens, en die zou ik ook met de teleconverter gebruiken voor maximale brandpuntsafstand. Als de 24MP van de X-Pro2 het al goed kan vinden met die lens + TC dan heb ik maar weinig twijfels.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                      Alleszins bedankt Pieter voor je royale aanbieding

                      Je hebt gelijk hoor wat scherpte betreft..
                      Je mag je niet laten afleiden door reviews want die kunnen een vertekend beeld geven. Scherpte is echt relatief zoals je zegt.
                      Zo kan een softe Billboard foto er best wel scherp uitzien als je met je wagen er langs passeert.
                      Hoe goed een foto is (en betekent voor je zelf) hang af voor wat je hem gebruikt.
                      Alles staat in verhouding "resolutie/grootte/kijkafstand"
                      Reviews zijn maar dikwijls eerder een technisch gegeven en hebben maar weinig te maken met real world fotografie.
                      Doos in relatie wat ik voor scherpte aanneem voor mezelf is dat ik op mijn 27" monitor of op A3+ afdruk op 200 mm nog een beetje kan croppen indien nodig.
                      En dat laat deze 55-200 zeker nog toe.. er is nog ruimte genoeg.


                      Veel belangrijker is b.v. wat het resultaat is van de beeldstabilisatie die dikwijls een veel groter impact heeft op 200 mm (niet bewegende onderwerpen natuurlijk)
                      En ook hier ben ik tevreden over de Fuji en werkt volgens mij beter dan de IBIS van Olympus die ik IMHO minder geschikt vind voor tele.

                      Echt toffe lens die 55-200, stevig, niet te groot, niet te klein, niet licht maar ook niet zwaar, scherp, stil, goede AF, Bokeh voor dit soort lens is mooi.... wat kan je nog meer wensen ?

                      De nieuwe 100-400 zal ook wel weer fantastisch zijn.. maar ik weet zeker dat deze meer in de kast zal liggen dan dat ik ze zal gebruiken.
                      Ik heb vroeger de 100-400 gehad van Canon en om gewoon mee rond te lopen in combinatie met een 5D2 en daar nog een 24-70 2.8 of 24-105 bij... neen sorry .. niet meer voor mij.

                      Maar uiteraard spreek ik niet alleen voor mezelf en die 100-400 zal ook voor veel mensen de lang verwachte lens zijn die ze op hun Fuji body willen zetten.
                      Die 100-400 heeft ook zijn domein... en daar zullen genoeg liefhebbers voor zijn die hem echt nodig hebben en veelvuldig gebruiken. Ieder zijn ding

                      Ondertussen heb ik gisteren bij A&C nog een tweede X-T10 bijgekocht.
                      Na 4 jaar Olympus stap ik over naar Fuji en zal dit mijn hoofdsysteem worden zonder afbreuk te doen aan andere merken die ik uiteraard op de voet blijf volgen.
                      Ieder merk heeft zijn charme... je moet gewoon fotograferen met wat je u het beste bij voelt.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Inner tube is heel zeker kunststof.
                        Dan heb je kennelijk een andere lens dan ze recentelijk bij Lens Rentals ontmanteld hebben, want deze had een aluminium buis.

                        For, oh, about 2 years now, every time we do a lens teardown I get emails from Fuji shooters asking me to tear down one of their lenses. There are several reasons we haven't. For one thing, we have far fewer copies of those lenses so there is less reason to work on them. Since [...]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                          Ik ben echt verwonderd hoe ingewikkeld zo een zoomlens in elkaar zit !

                          De hoge prijzen begin ik nu wat beter te begrijpen :-)

                          Dat zo een complexe techniek jaren blijft werken is een echte prestatie !
                          Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                            Dankzij dit topic en review van Funcky ook deze maar besteld, zal deze week geleverd worden.
                            Fuji lens nr 4, waar gaat dat eindigen
                            Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji 55-200 3.5-4.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
                              Dankzij dit topic en review van Funcky ook deze maar besteld, zal deze week geleverd worden.
                              Fuji lens nr 4, waar gaat dat eindigen
                              Bij de verkoop van je Nikon

                              Ik kan voor elke Fuji lens wel een toepassing bedenken.
                              De 100-400 komt er binnenkort bij mij, dan heb ik de 3 telezooms En ik denk zelfs niet dat ik er een ga wegdoen want ik zie redenen genoeg om ze alledrie te gebruiken.
                              Een 16mm zou mij ook wel bevallen, want 24mm equivalent is zowat mijn sweet spot voor alle groothoekfoto's die niet extreem wijd moeten zijn.
                              De 16-55 spreekt mij ook al aan vanaf dag 1 omdat ik graag een f/2.8 standaardzoom gebruik, maar tegelijk zou ik die fantastische 18-55 kitzoom willen houden voor wanneer het gewoon compact en handig moet zijn.
                              Als de 120 macro er is, zal ik ook weer watertanden...

                              Herkenbaar?
                              Gelukkig zijn er ook nog lenzen die mij minder aanspreken, zoals de 14mm en de kleine primes zonder diafragmaring.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X