Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste instellingen voor donkere concertzaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • juiste instellingen voor donkere concertzaal

    Onlangs heb ik de gelegenheid gekregen om een bigg band in concert te fotograferen. De omstandigheden waren: een donkere concertzaal, met als enige licht dat van het podium (voornamelijk rood licht met een beetje blauw licht), en geen gelegenheid om centraal voor het podium of op dezelfde hoogte te gaan staan als de muzikanten.

    Mijn toestel:
    Nikon D3200 met 18-300mm, er werd geen gebruik gemaakt van externe flits

    Instellingen:
    spotmeting, 1/125ste, open diafragma, 800 iso, afwisselende lichtbalans

    Achteraf waren mijn foto's allemaal veel te rood en onscherp. Dus... wat zijn de juiste instellingen voor een dergelijk evenement?

    voor en na:

  • #2
    Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

    Juiste instellingen bestaan niet, dat zal per avond en plaats met proeffoto's bekeken worden. Hoe vaker je zulks doet des te meer ervaring zult gij hebben om te weten waarmee je naar jouw idee het beste eruit haalt.

    In eerste instantie zal ik ook geen 18-300mm steken, maar eerder iets als zijnde 70-200mm of 120-300mm f/2.8 of f/4

    Comment


    • #3
      Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

      Tja een 18-300 is geen 70-200, maar laten we uit gaan van het roeien met de riemen etc.
      Op m'n gsm zie ik t niet goed maar onscherp is ofwel out of focus ofwel bewegingsonscherpte (van jou: hou de vuistregel 1/mm's=minimum sluitertijd in het hoofd) ofwel beweging van de personen (hoewel 1/125e me voor dit onderwerp wel lijkt te voldoen).


      Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

        Het rood kan je niks aan doen. T is te zeggen als je niet mag flitsen moet je in RAW trekken en witbalans erna maar rechtzetten. Als er maar 1 kleur over zit valt dit mee, maar meerdere kleuren zal je moeten kiezen. Met jou gecorrigeerde foto lijkt t wel goed gegaan te zijn gezien je alleen rood hebt.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

          Dus een 18-300 is roeien met de riemen die je hebt? Deze heb ik net gekocht zodat ik niet meer constant moet switchen van lenzen (18-55 en 55-200) of twee toestellen rond mijn nek moet dragen.

          Comment


          • #6
            Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

            Qua kwaliteit en lichtsterkte zal een beperkte zoom en zeker een prime de beste beelden geven, een hyper zoomlens zoals de jouwe is inboeten op kwaliteit en lichtsterkte maar wel geen lens meer te hoeven wisselen....
            Daarom dat ze dit ook soms een reiszoomlens noemen

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

              Alleszins in RAW schieten, en achteraf de witbalans corrigeren.
              Maar het klopt dat een 18-300 (een z.g. "superzoom") niet de beste keuze is voor concertfotografie.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

                Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                Dus een 18-300 is roeien met de riemen die je hebt? Deze heb ik net gekocht zodat ik niet meer constant moet switchen van lenzen (18-55 en 55-200) of twee toestellen rond mijn nek moet dragen.
                Het was niet negatief bedoeld, je lijkt wat aangevallen. Ik bedoel dat zo een superbereik van wijd naar toch goeie teleafstand toch altijd een compromis is op beeldkwaliteit en zeker lichtsterkte. De autofocus werkt met een lichtsterke lens veel beter in moeilijke lichtomstandigheden (scherpstellen gebeurt steeds met open diafragma ook al gebruik je hem of vb f/5.6) en een 70-200mm is dan nog een heel goeie concertlens, ik heb deze en die focust volgens wat ik vaststel ook veel sneller. Je 18-300 is een goeie allround reislens (zoals je zegt met 1 lens heb je zowat alle focuslengtes die je wil) , maar niet de eerste keus voor concert. Maar gezien je vraag over een foto ging met die lens en dus je een antwoord voor die lens wou gebruikte ik het spreekwoord.


                Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

                  in dergelijke gevallen werk ik meestal met een 70-200 op 2.8 en 1/80 met dan nog een iso van ongeveer 2400-5000
                  Ik werk dan meestal manueel omdat alichtmeting heel onbetrouwbaar is met wisselend licht op zulke podia.
                  Ik werk dan ook in RAW en tracht zwarte of grijze objekten (meestal een vest van een muzikant of iets dergelijks) mee in het beeld te betrekken zodat het wat handiger lichtbalans aanpassen is. Dikwijls zet zulke foto's ook om in z/w wat het probleem van de kleurbalans voor een stuk oplost.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    in dergelijke gevallen werk ik meestal met een 70-200 op 2.8 en 1/80 met dan nog een iso van ongeveer 2400-5000
                    Ik werk dan meestal manueel omdat alichtmeting heel onbetrouwbaar is met wisselend licht op zulke podia.
                    Ik werk dan ook in RAW en tracht zwarte of grijze objekten (meestal een vest van een muzikant of iets dergelijks) mee in het beeld te betrekken zodat het wat handiger lichtbalans aanpassen is. Dikwijls zet zulke foto's ook om in z/w wat het probleem van de kleurbalans voor een stuk oplost.
                    Ik zet em vaak op M met een auto iso. Die past hem dan aan ahv de sluitertijd en diafragma (2.8) dat ik kies. Bij dansen wel, dus sluiter is wel hoger dan 1/80s (wat met de 70-200 ook wel kan met de VR).


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

                      In een ander draadje hebben we over iets gelijkaardig gesproken.
                      Probleem is dat je licht nodig hebt en die is er niet. (of toch niet veel)
                      Dus je kitlenzen kan je opbergen want je haalt het nooit in ISO.

                      Ik schiet zoiets meestal met 24-70 2.8 of 70-200 2.8 maar eender elk ander lichtsterk objectief is goed in functie van je afstand en je onderwerp.
                      Soms gebruik ik ook primes zoals mijn 50 1.4.
                      Maar dan nog moet je hoog in iso gaan, vooral met dans anders heb je bewogen beelden.

                      wil je dit dan toch gaan realiseren met je kitlens dan zal je op een iso moeten instellen die ergens rond de 12000 a 25000 ligt.

                      En is het nu toeval of niet maar in het ander draadje was de camera ook een Nikon 3000 reeks dacht ik.
                      Ik denk niet dat dit realistisch is met dat toestel of je moet er lichtsterk glas op zetten of flitsen.
                      Probleem is dat flitsen bij dit soort beelden niet zo mooi beelden geeft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: juiste instellingen voor donkere concertzaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                        Dus een 18-300 is roeien met de riemen die je hebt? Deze heb ik net gekocht zodat ik niet meer constant moet switchen van lenzen (18-55 en 55-200) of twee toestellen rond mijn nek moet dragen.
                        dit vind ik steeds zot te lezen als je een camera gebruikt die bedoelt is om verschillende lenzen op de gebruiken

                        ot. ik ga nooit onder 1/125, liever meer ruis dan beweging. witbalans zet ik meestal vast op daglicht, handiger om nadien aan te passen in lightroom. rood light is idd een hel, als het te dominant is word het vaak zwart wit.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment

                        Working...
                        X