Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20 verkopers en 100 verschillende meningen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 20 verkopers en 100 verschillende meningen

    hallo allemaal als newbie stort ik me al langere tijd op het internet en mail ik verschillende verkopers (of ga er persoonlijk langs) voor meer informatie betreft digitale fotografie en de aanschaf van mijn eerste dslr.

    na verschillende aanmeldingen op forums over digitale fotografie en verschillende vragen die ik daarop heb gepost en de duizenden verschillende meningen die ik in de afgelopen jaren heb gekregen..nu weet ik het helemaal niet meer??

    de revolutie gaat snel in de digitale fotografie wereld. verschillende nieuwe modellen komen natuurlijk achter elkaar uit. in welke consumentenmarkt niet? vanmorgen was ik in een speciaalzaak voor fotografie in Antwerpen.

    ik vroeg de verkoper het volgende: ik ga naar Azië verhuizen en wil graag mijn eerste DSLR kopen..

    "een perfecte camera bestaat niet!" ..althans wat voor de ene een perfecte camera is is voor de andere een prul. wat maakt een goede foto of fotograaf? allereerst de man/vrouw achter de camera, toch? maar al die merken en type ..amai. keuze genoeg natuurlijk. bon, maar waarvoor wil ik de camera gaan gebruiken vroeg de verkoper 'niet' geïntesseerd..want echt geïnteresseerd vond ik de beste man niet! hij keek me aan alsof ik uitschot was en toch geen geld voor iets had om te kopen. (liep net terug van de fitness naar huis in mijn sportkledij).

    ik vertelde de man dat ik een dslr wilde kopen omdat ik de jungle in wilde gaan. wildlife fotograferen, bloemen en planten, maar ook gewoon 'toeristische foto's' posten op mijn travelblog. als iemand die een grote passie heeft voor food&drinks wil ik ook de streetfood fotograferen en op mijn blog zetten. mijn grote interesse gaat uit naar macro fotografie!

    ik vroeg naar Nikon en Canon camera's...maar de man praatte er gelijk overheen en zei dat de enige camera die waterdicht is is de Pentax. ik vroeg, wat is het kwaliteitsverschil tussen de Pentax camera's en de Nikon/ Canon? (niet dat ik alleen maar mijn zinnen wil zetten op de Nikon/ Canon markt maar het zijn de 2 meest bekende volgens mijn). en een kennis van mijn die met zijn vrouw een eigen fotografie bedrijf hebben die vertelden dat die merken en vooral de Canon kwalitatief het meest gekozen zijn. Canon bijvoorbeeld qua lenzen aanschaf en keuze is het voordeligst. en meer keuze mogelijkheid.

    ik vroeg de beste man verkoper 'kan ik niet het beste een body kopen van welk merk en dan verschillende type lenzen kopen van verschillende merken'? want dat wordt toch vaker gedaan door fotografen? bv een body D60 van Canon en een ander merk lens?
    neen want een Pentax gaat niet met andere lenzen zei de man, als je een canon lens erop zet is ie niet meer waterdicht! oke.....

    persoonlijk hoef ik echt niet de duurste en nieuwste camera te kopen. ben geen trendsetter ofzo..persoonlijk dacht ik dat bv Canon D700 of de D300 (oudere camera's) stof en waterdicht waren?? Of de D7? maar goed wat weet ik er van?!

    belangrijste voor mijn zelf is dat de camera in weer en wind kan gebruikt worden. (ik weet techniek en water/ stof gaat niet echt samen). maar als ex special forces die survival trainingen wil gaan geven in de toekomst in de jungle of waar dan ook ter wereld, wil wel graag goede mooie foto's kunnen maken voor mijn website of blog.

    bv actiefoto's van verschillende soorten dieren in de natuur, ..macrofoto's van insecten.
    (ja als beginner weet ik dat ik alles nog moet leren en ik ga zeker ook cursussen volgen).

    aan uwe forumlezers, verkopers of fotografie experts...
    gezien wat ik met de camera wil gaan doen. nieuw of tweedehands bijna nieuw! welk merk/ type camera zou u mijn aanbevelen en waarom? wat vind u van de mening van de verkoper boven genoemde?

    ik wil gewoon een goede solide 'stof en waterdichte' (of zoveel mogelijk) body kopen met goede lenzen. beeldstabilisatie in de lenzen (in de body kan ook weet ik maar in de lenzen zijn toch iets beter heb ik vernomen). een lens voor afstand waarmee ik iets van ver mooi kan fotograferen, en een lens voor macro fotografie. en een lens voor actiefoto's van wildlife bv. (een slang in een boom, of een schorpioen in gevecht met een tarantula bv). een camera waarmee ik snelle beelden kan schieten.

    EN ik zoek een camera waar ik ook mooie beelden mee kan filmen. 4k ivm onze 4K televisie.

    bedankt alvast voor alle reacties.
    Last edited by Johnathan; 5 februari 2016, 14:33. Reden: upgrade

  • #2
    Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

    Wat is je budget, en hoeveel mag het antwoord voor jou wegen, of m.a.w. hoe compact moet het zijn ?
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

      Bij uw opsomming en eisen (waarbij er, voor mij, toch enige twijfel rijst over uw opzet hier) ... hoeveel geld wil u er, als schijnbaar absolute under-newbie, aan uitgeven ?
      ... om nog niets te zeggen over hoe u denkt een paar kilo aan mogelijk duur, fotomateriaal mee te slepen in een tropische jungle. zal u de fauna en flora netjes vragen om stil te zitten en even voor u te poseren ? nu ja, de flora tot daar aan toe ..

      als u werkelijk vragen stelt in de stijl van "wat met een Canon body met andere lens ..." .. sja, dan hebt uw huiswerk bijzonder slecht gemaakt vrees ik (of verkeerd?), JMHO. kan mij daar bij voorstellen dat de verkoper dan nog net niet, al dan niet meewarig, het hoofd schudt in vertwijfeling ... ergo, ik denk niet dat een verkoper is aangesteld om even een filosofisch koffiepraatje met u te houden om u de basisprincipes van fotomateriaal uit de doeken te doen, daarvoor bestaat oa google.
      maar u heeft een kennis van uw vrouw die al uw vragen deskundig kan beantwoorden, op wat wacht u dan nog ? buiten TANSTAAFL ... nu ja, anderen zijn misschien minder sceptisch. sorry

      Comment


      • #4
        Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

        Inderdaad, hoe begin je met hierop een antwoord te formuleren...

        Laten we vertrekken van het idee dat je materiaal nodig hebt dat een trektocht door de jungle in survival-stijl heelhuids moet overleven.
        Moeten we dan meteen naar een pro-level body kijken die echt wat stoten kan verdragen?
        Met een Canon 1Dx of Nikon D5 moet dat wel kunnen: 6000 euro. Hoeveel schiet er nu nog over voor de lenzen en accessoires?
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

          bedankt voor uwe beiden reacties. bedankt voor uwe sceptische reactie..zoals gezegt...als newbie, ik heb mijn informatie vooral van forum lezers/ bezoekers en verkopers van verschillende fotospeciaal winkels. de ene zegt dit , de andere beweerd weer totaal iets anders.

          en ik denk, als leek mag men toch gerust een winkel / verkoper om informatie vragen?? lijkt mijn totaal niets mis mee toch? wat heeft uzelf gedaan bij de eerste aanschaf, niet?

          de informatie die ge op internet vind...tis verschillende 'feiten'. waar men als leek dan maar af moet vragen wat waar is en wat niet. en zelfs van foto speciaalzaken en winkeliers..die zoveel tegenstrijdige dingen vertellen..tjsaaa. niet gek dat ge dan niet meer weet hoe of wat.

          ik heb geen vast budget. hoopte eigenlijk voor 2000-3000 euro klaar te zijn. neen ik wil niet met tassen vol materiaal door de jungle lopen. rugzak met 2-3 lenzen max. buiten mijn survival gear natuurlijk. goede 2dehandse mag ook altijd natuurlijk. (liefst zo nieuw mogelijk).

          Comment


          • #6
            Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

            Mogelijk start u als nieuwkomer met het idee van een soort "one size, fits all" ... troost u, die is er niet, ze bestaat niet eens.

            Verder moet u ervan uitgaan dat veel "fotozaken" tegenwoordig enkel "dozenschuivers" zijn, daar zal u weing informatie sprokkelen. Die weten meestal maar nauwelijks wat er in de doos zit tenzij het er op geschreven is
            maar zelfs in een echte fotospeciaalzaak moet men toch binnen stappen met een zekere basisbagage over wat men wil aanschaffen. met vage concepten kan men geen "pasklare" oplossingen verwachten.
            Ik kan enkel voor mijzelf spreken maar toen ik met fotografie begon toen bestond er nog geen internet, in geen enkel vorm, en de enige bron waren geleende boeken uit de lokale bibliotheken. nu kan men in één dag méér info bijeen sprokkelen dan destijds op 6 maand of een jaar.

            .. een heel snelle google search levert bvb zulke sites op die toch minstens een idee moeten geven over het materiaal dat anderen meezeulen op "ongewone" tochtjes .. waaronder fotomateriaal

            http://www.mountainphotographer.com/...kpacking-gear/

            https://luminous-landscape.com/digit...quipment-tips/

            Comment


            • #7
              Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

              Oorspronkelijk geplaatst door Johnathan Bekijk bericht
              ik heb geen vast budget. hoopte eigenlijk voor 2000-3000 euro klaar te zijn. neen ik wil niet met tassen vol materiaal door de jungle lopen. rugzak met 2-3 lenzen max. buiten mijn survival gear natuurlijk. goede 2dehandse mag ook altijd natuurlijk. (liefst zo nieuw mogelijk).
              De scepsis is begrijpelijk, hoor. Je vraag is ook zeer breed, al helpt het al een stuk om er een budget op te plakken.
              Als we ervan uitgaan dat je met een middenklasse SLR en een paar lenzen op stap gaat, en er goed zorg voor draagt tijdens je trektochten, dan zal het vast wel lukken om iets binnen je budget samen te stellen. Een basisuitrusting voor jouw doelstellingen zou ik als volgt inschatten:
              - mid range body (Canon 760D of 70D, Nikon D5x00 of D7x00)
              - degelijke allround kitlens (Canon 18-135 STM, Nikon 18-140 of 18-200)
              - telezoom (Tamron 70-300 VC voor Canon of Nikon)
              - macrolens (Canon 100mm, Nikon 105mm, Tamron 90mm voor het ene of andere merk)

              Het bovenstaande heb je voor 1500-2000 euro. Wil je er meer aan spenderen, dan kan je ervoor kiezen om bepaalde onderdelen van die set te upgraden (lichtsterkere basislens, langere macro, langere tele, ...), of eventueel nog uit te breiden met een echte groothoek genre 10-20, 12-24, ... Voeg daar nog een polarisatiefilter en eventueel een degelijk maar draagbaar statief aan toe, koop een rugzak en een paar geheugenkaartjes en batterijen, en je bent compleet.

              Verder is het echt zeer moeilijk om specifieker of gerichter advies te geven.
              De meesten onder ons zijn gestart met een betaalbaar toestel met kitlens om gaandeweg te ontdekken wat we missen en in welke soort fotografie onze interesse het meeste ligt.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                BTW .. in dezelfde lijn en even snel gevonden ... ideeên opdoen dus .. de helft van uw huiswerk al hermaakt !

                http://livingexposed.com/how-to-keep...r-great-shots/

                https://luminous-landscape.com/the-amazon-what-worked/

                Gear for the jungle

                Comment


                • #9
                  Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  ...
                  Verder is het echt zeer moeilijk om specifieker of gerichter advies te geven.
                  De meesten onder ons zijn gestart met een betaalbaar toestel met kitlens om gaandeweg te ontdekken wat we missen en in welke soort fotografie onze interesse het meeste ligt.
                  Inderdaad .. meestal koopt men zich als beginneling (en zelfs niet-zo-beginneling?) in in een "merk" systeem en werkt vandaar uit verder. tegenwoordig vervaagt het "blijf bij 1 merk" een beetje wegens idd een zeker vorm van "uitwisselbaarheid" (geen directe regel maar een uitzondering die schijnbaar veld wint) maar als nieuweling is dat een riskante onderneming, men riskeert materiaal te kopen/verkopen waar later van zal moeten blijken dat het een miskoop of een komplete domme verkoop was omdat men de mogelijkheden verkeerd heeft ingeschat of niet heeft benut heeft omdat de nodige kennis/ervaring ontbrak ... als €€€ geen belemmering zijn dan kan men dat soort leerschool doorlopen, voor de meesten is dat misschien geen echte optie

                  Comment


                  • #10
                    Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                    Even inpikken over het spatwaterdicht zijn van DSLR bodies.

                    Duurdere bodies en objectieven gaan bij alle merken wel in zekere mate weerbestendig zijn, maar ik neem aan dat de verkoper je als beginner een instapcamera wou verkopen. Bij de instapmodellen zit je nl inderdaad vast aan Pentax voor wat betreft weerbestendigheid. Bovendien heb je bij Pentax ook weerbestendige kitlenzen. Als je spreekt van een budget van 2000 tot 3000 EUR, moet je inderdaad niet naar de instappers kijken en is er kwa merk veel meer keuze.

                    Een objectief zonder dichting aan de vatting op je spatwaterdichte camera zetten (ongeacht welk merk), zorgt ervoor dat de grootste opening van de camera (=de lensvatting) niet langer gedicht is, met alle risico van dien. Om de weerbestendigheid niet te compromitteren dient de lens minstens dichting aan de vatting te hebben.

                    Heb je weerbestendigheid in de jungle nodig? Tja, dat ervan af hoe je met je materiaal omspringt. Je kan je camera ook in een waterdichte tas dragen, en 'm er enkel uithalen voor een foto en direct daarna weer wegstoppen. Of er een hoes of plasticzak om wikkelen... Persoonlijk heb ik nog nooit een weerbestendige camera dienst weten weigeren in een regenwoud, wat niet kan gezegd worden van niet-weerbestendige camera's...

                    Nog één extra tip voor fotografie in het regenwoud: koop ook een flitser! Onder dicht gebladerte zit je erg snel met heel weinig licht, en zeker als je macro gaat fotograferen is extra licht via een flits geen overbodige luxe.

                    hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                      Ik zou nooit een fototoestel in plastiek inwikkelen, dan heb je zeker vochtproblemen!

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                        U hebt al hopen informatie opgezocht op het net, al talloze adviezen gehoord van verkopers.
                        Dan moet u toch al stillaan een gedacht hebben wat u wilt? Hebt u al een lijstje met materiaal waaruit u wilt kiezen?
                        Welke toestellen hebben uw voorkeur? Hebt u er al een paar in de hand gehad?
                        Wij kunnen u hier vanalles gaan aanraden, maar het beste is dat u al min of meer weet wat u wilt en dat u enkel nog een keuze dient te maken.
                        Slechte toestellen bestaan er bijna niet meer.
                        Groetjes,
                        Dominic

                        Comment


                        • #13
                          Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                          En video in 4 K ... met een standaard Canon, Nikon, dslr ?

                          Nikon D500 ? 4 K mogelijk wel met 2.2 crop factor en helaas zwakke af bij video (geen fase)...
                          Last edited by Empe; 5 februari 2016, 17:43.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                            Ik heb niet alles gelezen, maar de enige camera die volgens mij aan al uw eisen voldoet is deze: http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1, alleen jammer dat dat merk er nu juist mee stopt
                            Als 4K een must is kun je daar al eens op selecteren, de keuze binnen weerbestendige 4K camera's is volgens mij nog zeer klein, mss zijn sommige Panasonic's ook wel waterbestendig, Sony is daar in ieder geval niet sterk in en de rest heeft nog geen 4K dacht ik.

                            Find our comprehensive collection of camera and lens buying guides, arranged both by price, and by use-case. Whatever kind of photography you enjoy, we'll help you find something to suit your needs — and your budget.

                            In this guide we'll lead you step-by-step through the process of understanding the different kinds of lenses available for both DSLRs and mirrorless cameras, and choosing the right one for your needs.
                            Last edited by oermens; 5 februari 2016, 18:10.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 20 verkopers en 100 verschillende meningen

                              Allez, mijn keuze voor ongeveer 3000€

                              Sigma 150-600S : is de beste telezoom tot 600mm en is ook volledig waterdicht (heeft ook een dichting aan de mount) en kan tegen een stootje
                              Canon 6D : full frame omdat je toch vaak in donkere omstandigheden vertoeft, middelste AF punt is prima en 4.5fps is voldoende snel, spatwaterdicht
                              Panasonic FZ1000 : deze kan 4K en voor macro (met bovengenoemde combo op 150mm kan je ook (bijna)macro mee doen), waterdicht? denk het niet echt maar kan wat gedruppel wel aan
                              Last edited by alex606; 5 februari 2016, 19:06.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X