Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretrecht anno 2016

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretrecht anno 2016

    Beste collega's

    hoe zit de wet nu eigenlijk in elkaar betreffende personen en/of gebouwen te fotograferen op openbare plaatsen.

    Mag ik een persoon fotograferen op straat zonder toestemming te vragen en dergelijken.

    Ik lees van alles en veel afwijkende dingen en dan nog veel voor Nederland.

    Hoe is dit nu geregeld in België, wat zegt de wet, zijn daar officiële websites over te vinden.

    wie weet hoe de vork op de steel zit, maar dan officieel.

    alvast bedankt.

    Rexy
    Gino
    Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

  • #2
    Re: portretrecht anno 2016

    Contact op nemen met Privacy-commissie
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: portretrecht anno 2016

      Een artikel daarover door twee juristen van Sofam vind je bij Shoot

      Comment


      • #4
        Re: portretrecht anno 2016

        https://www.privacycommission.be/nl/recht-op-afbeelding

        http://www.kunstenloket.be/nl/advies...t-portretrecht

        En de ministers zijn bezig om deze wet nog te verstrengen (naar aanleiding van jonge zelfmoorden door pestgedrag op sociale media).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: portretrecht anno 2016

          Bedankt iedereen,
          het is duidelijk dat dit een moeilijk onderwerp is.
          Dat de bestaande wet onvoldoende is, voor zover je er iets over vindt.
          Al jaren wordt gesproken dat de politiek een wet aan het maken is, maar helaas, het blijft maar duren.

          Ikzelf ben deze week zelf nog lastiggevallen door enkele jongeren ( ge moogt twee keer raden ) toen ik een foto nam van een treinstation.
          Dit was tijdens een praktijkoefening van de avondschool.

          Hierbij vind ik dat straatfotografie al dan niet tijdelijk uit de opleiding zou moeten geschrapt worden.
          En dit tot er een duidelijke wet omtrent straatfotografie gepubliceerd is.

          Ik heb de commissie privacy aangeschreven en die gaan mij de nodige teksten bezorgen.

          Rexy.
          Gino
          Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

          Comment


          • #6
            Re: portretrecht anno 2016

            Hoe zit het eigenlijk met het verkopen van bijvoorbeeld prints van modellen.
            Stel je voor ik shoot een model, en dit voor niet-commerciele opdracht.

            Maar een jaar later krijg ik een aanbod voor die print... mag ik die dan zo verkopen, zonder het model daarin te betrekken?

            Comment


            • #7
              Re: portretrecht anno 2016

              Als je een afspraak hebt rond niet-commercieel (vb elk voor zijn portfolio), en je wijzigt achteraf, dan moet je opnieuw toelating krijgen van jouw model.

              Comment


              • #8
                Re: portretrecht anno 2016

                Het is eigenlijk een heel simpele materie. Ik spreek nu voor belgië.

                Aan de ene kant heb je het auteursrecht dat zegt dat elke foto die jij maakt jouw eigendom is en dat je daarmee mag doen wat je wil, tenzij je die maakt in opdracht en er andere afspraken (contracten) zijn. Hierbij moet je wel oppassen dat je geen auteursrechterlijk bescherm werk reproduceerd natuurlijk :-)

                Aan de andere kant is er het recht op afbeelding dat zegt dat je een afbeelding van iemand niet mag publiceren zonder zijn/haar toestemming. Er zijn een paar uitzonderingen zoals "publieke persoonlijkheden" of persfoto's.

                Simpel gezegd wil dat zeggen dat je, als je op openbaar terrein bent altijd mag fotograferen, maar als je een foto neemt waar iemand herkenbaar opstaat, je die niet mag publiceren zonder zijn of haar toestemming.
                Die toestemming kan op papier zijn maar ook door de manier waarop de persoon afgebeeld is (bijvoorbeeld geposeerd).

                Voor alle veiligheid laat je de geportretteerde best een papiertje "afstand portretrecht" tekenen. Dan ben je altijd ingedekt.

                Als je de regels van het gezond verstand en de beleefdheid volgt kom je in mijn ervaring zelden in de problemen heb ik ondervonden.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment

                Working...
                X