Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

    Hoi allemaal,

    Ik zou jullie advies goed kunnen gebruiken want hier moeten knopen doorgehakt worden, iets wat mij maar met moeite lukt.

    Sinds 2008 ben ik in het bezit van een Sony A300, een spiegelreflex die jaren dienst gedaan heeft en mij door een cursus fotografie loodste. Ik heb mijn camera sinds die tijd overal mee naartoe genomen (de laatste keer was IJsland, waar ie ferm heeft afgezien van de weersomstandigheden ), en ik merk dat ik stilaan toe ben aan iets nieuws.

    Nu ben ik aan het twijfelen om m'n ganse Sony arsenaal in te wisselen voor een spiegelreflex van Nikon (D7000) met nieuwe lenzen, of om me de Sony A6000 aan te schaffen met lensadapter zodat ik hiermee verder kan. Dat laatste zou het goedkoopste en makkelijkste zijn omdat ik nog een 5-tal Sony lenzen heb. Maar makkelijk of niet, de bedoeling is ook wel dat ik er kwalitatief op vooruitga.

    Voor mij is het gewicht van de camera wel degelijk van belang (hernia, trekkingen met rugzak en tent waarbij ik niet de luxe heb om met extra kilo's te lopen zeulen). Het grotendeels van de foto's die ik maak zijn landschappen, dieren en hier en daar wat macro (details in de tuin).

    Wat denken jullie?

    Groetjes,
    Riella
    Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

  • #2
    Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

    Je lenzen zijn absoluut geen reden om bij Sony te blijven. De kwaliteit ervan is niet dusdanig dat je deze absoluut zou willen houden denk ik. Bovendien gaf je aan dat je er kwalitatief op vooruit wil gaan.

    Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
    Voor mij is het gewicht van de camera wel degelijk van belang (hernia, trekkingen met rugzak en tent waarbij ik niet de luxe heb om met extra kilo's te lopen zeulen). Het grotendeels van de foto's die ik maak zijn landschappen, dieren en hier en daar wat macro (details in de tuin).
    Met het oog hierop echter: er zit een groot verschil in gewicht en omvang tussen bv. a6000 + 10-18/4 + 16-70/4 en om het even welk dslr-pakket.
    Dat is ook de reden waarom alle apsc-dslr bij mij al jaren de deur uit is in het voordeel van (toen nog) een Nex-5N en Nex-6 met een aantal leuke lenzen.

    Als je het heel compact en licht wil houden, dan kan je gewoon aan de slag met een a6000 + 16-50: dat past bij mij in elke jaszak, reservebatterijen inbegrepen.
    Een voordeel is ook dat je in de menustructuur en wat knoppen betreft veel van je a300 zal herkennen.
    Last edited by K-2; 5 februari 2016, 10:43.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

      Denk eraan dat je de LA EA4 adapter nodig hebt wil je een deftige AF behouden. Ik zou ook je lenzen verkopen en voor e mount lenzen gaan.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

        Beste Riella,

        Ik heb zowel een Nikon D7200/D5200 als de Sony A6000 ...
        De keuze is niet zo eenvoudig.
        Met de Nikon en de A6000 kan je op zowat elk terrein goed uit de voeten (sport, landschappen, portretten, ...) maar er zijn toch een aantal verschillen.

        Een DSLR - Nikon in dit geval - is de onbetwiste kampioen in veelzijdigheid en voor Nikon zijn een groot aantal lenzen beschikbaar waarvan een aantal aan een zeer goede prijs/kwaliteit.
        Ook op de tweedehandsmarkt kan je vaak heel goede (Nikon)zaakjes doen.
        Een DSLR is door zijn groter gewicht meestal net iets stabieler om bv. aan 1/15sec te fotograferen. Ze hebben ook een enorm batterijvoordeel: 1000 foto's met 1 batterij zijn (meestal) geen probleem.
        Je gaat ook meestal werken door de optische zoeker en zelden de elektronische zoeker. Maar dat is een kwestie van voorkeur.

        De Sony A6000 is voor mij de camera die ik het meest gebruik als ik absoluut geen DSLR nodig heb.
        Samen met de 16-50 "kitlens" (waarvan beweerd wordt dat ze een vreselijke lens is) heb je een prima combinatie om lichtgewicht en compact op stap te gaan.
        Voor mij is de A6000 + Sony 18-200mm + 18-50mm mij meest gebruikte vakantiecombinatie en als ik geen grote achterafbewerkingen ga doen ook nog in jpg-kwaliteit (al zijn die tegenwoordig ook prima te postprocessen).
        De elektronische zoeker van de A6000 is prima en erg goed bruikbaar. Qua batterijverbruik kan je met de A6000 zo'n 300-350 foto's maken. Je hebt dus extra batterijen nodig als je een fotografisch interessante ganse vakantiedag wil doorkomen.

        Als ik zou moeten kiezen ... dan zou ik de Nikon kiezen ...
        Maar ik moet (gelukkig) niet kiezen

        Persoonlijk ben ik gelukkig met zowel de Nikons als de Sony A6000 en ik gebruik ze beiden voor andere doeleinden (net zoals mijn SOny RX100MkI).
        Als je zin hebt kan je wat door mijn albums gaan snuffelen: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/
        Daar staan genoeg voorbeeldalbums met zowel de Nikon(s) als de Sony A6000.

        Maar, als je rugproblemen van doorslaggevend belang zijn, dan is de A6000 en prima keuze denk ik ...

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

          Klopt, de lenzen die ik nu heb zijn geen toplenzen, maar ik ben dan ook geen topfotograaf en ik heb niet de nodige financiële middelen om een heel pakket nieuwe lenzen aan te schaffen.
          Ik zou het gewoon zo'n zonde vinden om ze allemaal weg te doen en helemaal opnieuw te moeten beginnen.

          Het gewicht is inderdaad iets wat me erg doet twijfelen om opnieuw voor een spiegelreflex te kiezen. Thuis gaat 't nog wel om met zwaarder materiaal te werken, maar tijdens het reizen vind ik zo'n groot ding toch lastiger.
          Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

          Comment


          • #6
            Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

            alex606, Bedankt voor je reactie!

            Voor de a6000 met lensadapter zit ik aan ca 650 euro.

            Mag ik je vragen wat e mount lenzen zijn?
            Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

            Comment


            • #7
              Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

              Op basis van al jouw input zou ik zeggen: kijk eens naar een tweedehands Nex-5N (enige met touchscreen wat bijzonder handig is voor bepalen AF-punt tijdens filmen) of Nex 6 (met ingebouwde zoeker).
              Beide zijn uitstekende toestellen die het ook goed doen bij weinig licht/hoge iso en zijn gemakkelijk tweedehands te vinden, evt. meteen met een of enkele lenzen erbij.
              Nog ter info: twee batterijen zijn normaal gezien bij mij voldoende voor een hele dag.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                Hoi Jaja,

                Bedankt voor je uitgebreide reactie!

                Nu weet ik het helemaal niet goed meer, haha

                Mijn verstand gaat ook uit naar de Nikon, maar ik weet hoe hard ik gefoeterd heb op mijn spiegelreflex in IJsland en Canada, in regen en wind, en met die grote tas er nog 's bij..
                Toen heb ik uit pure gemakzucht meerdere keren m'n Sony DSC-T700 erbij gehaald (zo'n klein compactcameraatje dat verbazend leuke foto's maakt).

                Grote achterafbewerkingen doe ik sowieso nooit. Ik haal m'n foto's even door Picasa om hier en daar wat licht te corrigeren, maar daar blijft het bij.

                Ik weet ook niet goed of ik mijn lenzen van de hand moet doen of niet.. Ik heb nu deze:
                - 3.5-5.6/18-55 SAM
                - DT 2.8/30 MACRO SAM
                - DT 4-5.6/55-200 SAM
                - DT 1.8/50 SAM (mijn lievelings.. kostte een peulschil maar ik vind deze echt fijn, dus als ik voor Nikon ga, wil er zeker zo eentje bijnemen)
                Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                  Hoi K-2,

                  Mag ik vragen wat het grote verschil met de A6000 dan is? Sorry, ik ben nog niet zo op de hoogte van alle toestellen..
                  Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                    Nieuwe naam (op een bepaald moment heeft Sony de naam NEX voor deze systeemcamera's laten vallen en ze Axxx genoemd ipv Nex-3, 5, 6, 7...), andere sensor (20 ipv 16 mp geloof ik), een extra draaiwieltje bovenaan, en nog iets veranderd op het vlak van AF geloof ik...
                    Nex-5N heeft dus een touchscreen als enige.
                    Nex-6 heeft ingebouwde electronische zoeker en flitser.

                    Om een idee van de kwaliteit van een Nex-5N of 6 te geven: de resultaten ermee zijn beter dan met mijn vroegere a700.
                    Het is wel even aanpassen aan het werken met een kleinere electronische zoeker bij de Nex-6, of enkel via het LCD-scherm bij de 5N, maar dat is niet anders dan bij een compactje zoals de Sony die je zelf vermeldt. Het leuke eraan is dat deze toestellen heel anoniem fotograferen mogelijk maken als je mensen op de foto wil, werkend via de gekantelde LCD, en het toestel valt toch al niet op want het blijft klein in combinatie met de meeste lenzen.

                    Qua e-mount lenzen: deze worden meestal vermeld met de typeaanduiding SEL (Sony E-mount Lens).
                    De leukste vind ik :
                    16-50mm (heel dun lensje waardoor je bijna met een compactje op weg bent).
                    35/1.8: uitstekende allround lens, ook geschikt voor 's avonds of binnen zonder flitser.
                    18-200 SEL: duurdere lens maar kwalitief top. De meest handige lens wanneer je wil gaan filmen vanwege het bereik.
                    10-18/4: ook wat duurder, maar ook weer top, zowel qua bouw als beeldkwaliteit.
                    Last edited by K-2; 5 februari 2016, 11:27.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
                      alex606, Bedankt voor je reactie!

                      Voor de a6000 met lensadapter zit ik aan ca 650 euro.

                      Mag ik je vragen wat e mount lenzen zijn?
                      Dan niet twijfelen en de A6000 kiezen. Je wint niks door een Nikon dslr te kopen.

                      E-mount lenzen zijn voor de systeemcamera's gelijk de A6000. A-mount lenzen zijn voor de dslr/slt camera's zoals jij nu hebt.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                        Oke, bedankt alex606!

                        Maar zou ik dan gaan voor de lensadapter en de lenzen die ik nu al heb

                        - 3.5-5.6/18-55 SAM
                        - DT 2.8/30 MACRO SAM
                        - DT 4-5.6/55-200 SAM
                        - DT 1.8/50 SAM

                        Of gaan voor een pakket met body en e16-50mm + e55-210mm en dan nog een bijkomende vaste 1,8 50mm kopen?

                        Die DT 1.8/50 heb ik in 2009 gekocht maar is die van kwaliteit dan exact hetzelfde als de 1.8 50 (e mount dan) van nu? Of is dat een domme vraag?
                        Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                          De 50/1.8 voor E-mount is van betere kwaliteit (afwerking en optisch) en heeft ook stabilisatie. Stabilisatie heb je dus niet op jouw huidige lenzen omdat het in je body zit. Alleen al daarvoor zou ik overstappen op E-mount lenzen.

                          Je hebt ook enkele beperkingen qua autofocus als je een adapter gebruikt.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                            Ok, da's heel duidelijk, bedankt!
                            Dan denk ik aan de A6000 met e16-50 en e55-210 , + een 1,8 50mm. Dat valt dan ook nog mee qua prijs
                            Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                              Ga naar de winkel en test die zaken zeker ook zelf uit. Wij hebben weliswaar dat materiaal - maar elkeen moet toch vind ik zelf het heft voldoende in eigen hand houden.
                              Zelf heb ik de 2 - a-mount Full-frame a900 + een a6000. En ik gebruik ze volgens de omgeving en het sentiment van de dag. De a6000 is idd. compact - tenzij met die 18-200 er op, maar dan nog schrikt die lens minder af. Zorg wel dat u op voorhand die a6000 eens kan vasthouden - 't is een stukje compacter dan wat u gewoon is. De ene vindt dat geweldig (ikzelf heb daar niet veel op tegen, al mis ik dat 2e wieltje) - de andere wil terug naar z'n dslr, af en toe heb ik ook liever iets steviger in de hand, omwille van de balans met zwaarder glas is dat handig.
                              groeten

                              Comment

                              Working...
                              X