Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waaom geen diafragma f11 op het zoom objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waaom geen diafragma f11 op het zoom objectief

    beste Heren/Mevrouw
    Ik heb een Panasonic DMC -FZ 1000 gekocht wat mij verbaasd ik dat de de diafragma's zich beperkt tot niet hoger dan F8. Wat is daar de reden van en geeft het geen problemen met de dieptescherpte zeker mij macro- opnames.
    Deze vraag gesteld aan vele vakhandelaren maar niemand weet het antwoord te geven. Wie kan mij hier in een duidelijk en technisch onderbouwd antwoord geven. Boudewijn

  • #2
    Re: waaom geen diafragma f11 op het zoom objectief

    Ik zou er mij niet teveel zorgen over maken. Ok, f/11 was misschien nog bruikbaar geweest, maar ik denk niet dat je daar echt voordeel uit zou halen.
    Met een 1-inch sensor met f/8 heb je de equivalente scherptediepte van een f/22 full frame, en tegelijk behoud je een veilige marge om scherpteverlies door diffractie te vermijden.

    Mijn mening is dat dit type sensor zich uitstekend leent tot macrofotografie, maar je vindt niet altijd de toestellen en/of hulpmiddelen om het sensorformaat optimaal te benutten voor heel kortbij scherpstellen. Volgens wat ik lees, krijg je met de FZ1000 de beste macroresultaten met een Canon 500D voorzetlens. De Sony RX-10 zou het er beter vanaf brengen in het macrogebied.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: waaom geen diafragma f11 op het zoom objectief

      Zoals Pieter G. zegt .. het uitsluiten van scherpteverlies door diffractie ... Ongeveer alle bridge cameras die ik gezien hebben kloppen af op f8 ...

      Comment


      • #4
        Re: waaom geen diafragma f11 op het zoom objectief

        Hartelijk dank voor uw reactie ik heb er ontzettend veel aan. U is de eerste doe een goed technisch onderbouwde reactie geeft. Zelf bij de bekende fotozaken hier in de randstad wisten er geen antwoord op te geven. groetend Boudewijn

        Comment


        • #5
          Re: waaom geen diafragma f11 op het zoom objectief

          Straffer nog

          Hier kan je een inschatting berekenen over de diffractie in functie van de sensorgrootte en diafragma ...

          tutorials/diffraction-photography & diffraction limit

          Comment

          Working...
          X