Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

    Zondag is er een update binnen gelopen en werd die uitgevoerd.

    Vandaag krijg ik melding dat er fouten zijn vastgesteld en probeert windows die te hertellen.
    Tijdens dat herstellen krijg ik dat er fouten zijn met als code: 0xc000021a
    De PC herstart en meldt dat er poging gedaan wordt om de fouten te herstellen ...
    PC bevriest. Muis kan niet meer gebruikt worden,klavier ook niet.
    Het enige wat ik kan doen is opstarten via een USB-stick.
    Daar vraag ik na vergeefse pogingen om Win 10 opnieuw in te stellen met behoudt van keys, ...
    Dan krij ik de melding dat het station waarop Windows is geinstalleerd is vergrendeld. Ik wordt gevraagd om het station te ontgrendelen ... Maar hoe doe ik dat ?
    Windows start normaal op vanaf een SSD.

    Iemand enig idee
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

    zoek eens op het gebruik van het "DISM" commando

    De typische syntax, uit te voeren vanuit een "elevated" command prompt, is "dism /online /cleanup-image /scanhealth"

    je kan de "health" restoren uit de bestaande OS default "store" met "dism /onine /cleanup-image /restorehealth" (PS "store" niet verwarren met de online MS Store waar je apps kan downloaden)

    Je kan deze commandos ook "offline" lopen door te starten in een "repair" omgeving (uw geval?) maar daar ken ik de syntax niet uit het hoofd. Ik weet dat men daar de bronnen voor OS en "reference store" moet meegeven

    Indien er nog fouten zijn "sfc / scannow" lopen ... als die het niet oplost dan kan je nog een "dism ... /restorehealth" lopen met als bron de "install.wim" van de W10 1511 .iso
    call back if needed ?

    Comment


    • #3
      Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

      Regulus bedankt,
      Heb diverse methodes geprobeerd maar het ding blijft gewoon hangen.
      Als ik opstart vanaf de USB-stick, kan ik muis en klavier gebruiken.
      Kies ik herstellen, dan start de PC op, krijg ik meldingen dat er fouten zijn (wist en weet ik ondertussen al) verzamelt het ding zijn fouten (?) en start opnieuw op in herstelmodus. Uiteindelijk krijg ik hetzelfde scherm zoals ik kreeg zonder opstarten met de USB, maar nu is mijn klavier en muis wel nog bruikbaar.
      ZOnder gebruik te maken van de USB-opstart kom ik ook steeds in dit scherm terrecht, maar de muis en het klavier reageren dan helemaal niet en kan de PC enkel via stroomonderbreking afgezet worden.
      Vragen naar een nieuwe PC-install zonder verlies gegevens (lees software-instellingen) brengt me op het niveau dat er melding komt dat het Windowsstation gelocked is en dat het moet ontgrendeld owrden vooral verder te gaan ?
      Wanneer ik een clean-install wil doen, wordt naar een product-key gevraagd. Ik heb enkel die van Win8.1 want windows 10 was gratis ophaalbaar en installeerbaar. Kan ik dan die Win8.1-key gebruiken ?
      Ik heb nu stilaan genoeg tijd verloren.
      Ik probeer vanavond wel nog eens die dism uit.
      Euh, wat bedoel je met : "dism ... /restorehealth" lopen met als bron de "install.wim" van de W10 1511 .is Welke syntax is dit dan ? In de DOS_prompt zie ik X:......
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

        Ik heb (na een upgrade van WIN 8.1, ex WIN 8 ex WIN 7) ook een tijd last gehad na updates.
        Deze werden wel steeds correct teruggedraaid en hadden geen direct nadelig effect op de werking van de PC.

        Heb ook een paar dagen met die DISM toestanden bezig geweest, IMO zijn de systeembestanden na upgrades zeer verschillend van een clean install van WIN10 en wordt het hiermee alleen maar erger.
        Ik heb dan ook geen verdere tijd verloren en alles opnieuw geïnstalleerd.

        Mijn code was zonder vragen automatisch gevalideerd, maar de product key van de laatste Windows (8 in mijn geval) was ook geldig (heb deze toch ingevoerd).
        Dit uiteraard op hetzelfde moederbord waarop al de gratis upgrade werd gedaan (op de rest van de hardware wordt niet gelet, heb zelf de CPU vervangen).

        Ik zou iedereen aanraden van eerst de upgrade te doen (toch eerst een backup, vooral je mails ed) en daarna pas de PC op te kuisen dmv van een verse installatie (ook een goede aanleiding om een SSD als C: schijf te nemen).
        De prijs van gratis is dat je alles 2 keer moet doen (maar dan loopt het ook gesmeerd).
        Last edited by palombian; 3 februari 2016, 09:28.

        Comment


        • #5
          Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

          Met dism en de install versie van je OS typisch het iso bestand, eventueel "uit te klappen" op DVD of USB stick kan je ongeveer alle installaties herstellen (geen hardware failures natuurlijk ! )

          Heb het al verschillende malen gebruikt .. Helaas is de syntax niet al te doorzichtig zeker niet als je de zaak "offline" moet gebruiken ttz via een "repair dos console"

          de algemene strategie is:
          Kijken of je via de "safe mode" (F8, die per install NIET actief is wat je dus direct in de problemen brengt omdat niemand, behalve ik?, die activeert direct na install) een automatische repair kunt laten doen.
          Indien het OS nog start in "safe mode" de elevated command prompt oproepen
          dism online lopen met een scanhealth
          Bij fouten dism lopen met een /restorehealth
          sfc /scannow lopen en zien of de store kan hersteld worden met de parameters die /restorehealth eventueel teruggezet heeft (verfoeielijke Error: 0x800f081f !)
          Een dism ... /restorehealth lopen met de WIM file van de install. Uiteraard dient men de .wim file te gebruiken van de geinstalleerde OS versie
          Na deze operatie terug sfc /scannow lopen

          BTW Microsoft heeft zijn standpunt herzien ivm de herinstallatie van W10 vertrekkende van de oude serienummers van vorige versies ...

          zie
          Repair a Windows Image

          Comment


          • #6
            Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

            PS:
            windows-8-pro-cannot-boot-error-0xc000021a

            how-to-repair-corrupt-system-files-from-a-Installation-Disc

            Comment


            • #7
              Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

              Regulus,
              Dnak.
              De links heb ik gisteren al gevonden en uitgeprobeerd, met uitzondering van DISM. Ik duim nu maar
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

                succes ermee .. hopelijk krijg je de zaak terug op de rails zonder circus-act !

                Comment


                • #9
                  Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

                  Ik heb een complete herinstallatie moeten doen ...
                  Gevolg, alles draait wer maar.
                  SLAKKE traag. Browser is niet te doen ...
                  Internet explorer 11 is verdwenen en is vervangen door de rommel edge.
                  Weet iemand waar ergens er een IE11 te vinden is als download die op Win 10 kan geinstalleerd worden ?
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

                    Wim,

                    als je eens opvolgende link gaat kijken zie je dat,in de andwoorden staat dat IE11 in windows 10 meegeleverd is maar dat edge als browser wordt ingesteld. Als je een beetje naar onder scrollt in de antwoorden tot bij die "5" dan zie je wat je kan doen om dit te veranderen.

                    Will Internet Explorer run on Windows 10? I can't seem to find an answer to this anywhere. I have just updated to Windows 10 and need to be able to do web development testing on Internet Explorer...
                    Last edited by Guest22; 5 februari 2016, 17:44.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Weet iemand waar ergens er een IE11 te vinden is als download die op Win 10 kan geinstalleerd worden ?
                      Of als alternatief Firefox, Chrome....
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

                        Heb IE11 gevonden en als standaard ingesteld.
                        Edge en Chrome zijn snelle browsers, maar dit komt vooral omdat ze een aantal zaken niet toelaten.
                        Chrome heeft een oude API-ondersteuning eruit gegooid. Helaas, want dat was en is er ene die nog steeds door velen gebruikt wordt. Zo kon ik mijn isnulinepomp-gegevens en tuning doorsturen naar de firma die die pompen maakt en opvolgt. Samen met het UZ-Brussel is en was het dan heel eenvoudig om verlopen te zien, beoordelingen te maken en de pomp te regelen .
                        Edge en onlangs Chrome laten dit niet (meer) toe. Vandaar.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Win 10. PC bevriest bij poging fout herstellen

                          Je kan vanuit Edge ook altijd Explorer inschakelen (klik op de drie puntjes rechts bovenaan, daar kan je "Met internet Explorer openen" kiezen).
                          Dat moet ik soms ook doen omdat Edge niet altijd werkt zoals ik het altijd gewoon was.
                          Zo is het bijvoorbeeld heel lastig om bestanden vanuit Wetransfer in de juiste map te krijgen (gewoonlijk foto's voorde fotoclub die hier binnen komen zodat ik ze allemaal samen op een geheugenstick kan meenemen naar de club) , via Explorer kan je onderaan op het scherm "opslaan als" aanklikken om zo de juiste map te kiezen.
                          In Edge komt alles terecht in "mijn downloads" (of een andere map die je vooraf moet instellen), en dat vind ik heel lastig, ik wil de mogelijkheid om de map te kiezen terwijl ik bestanden download.

                          Mijn laptop heeft ook net de "grote update" van Windows 10 uitgevoerd, ik hoop alleen dat straks de startknop niet verdwenen is, want dat was wel zo op mijn pc (daar heb ik Windows shell opgezet die ik vroeger op Windows 8 gebruikte om dat probleem op te lossen, ik vond geen andere oplossing...).



                          Nog een update, sinds mijn laptop die update heeft gehad ben ik plots ook bijna alle favorieten kwijt in Edge, er staan alleen nog mapjes zonder de links .
                          Opnieuw importeren helpt niet, ik kan alles terug gaan zoeken.
                          Als ik Explorer opstart dan zijn de links er wel, maar als ik die in Edge wil importeren dan lukt het weer niet.
                          Ik heb vanaf Windows XP eigenlijk nooit grote problemen gehad, maar nu zijn ze toch een serieuze fouten aan het maken bij Windows (eerst de startkop die verdwijnt en die op geen enkele manier terug te krijgen is, en nu heb ik weeral problemen).
                          Last edited by Black B@ndit; 5 februari 2016, 22:30.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X