Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Pro] Skin Texture in PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Pro] Skin Texture in PS

    Skin Texture in PS

    Onderstaande methode is door de jaren heen één van dé beste methodes geweest die ik heb geleerd.
    De techniek heb ik geleerd van Aaron Nace.

    In het kort:
    1. We gaan de foto in twee delen splitsen ( namelijk de kleuren en de textures )
    2. We gaan de kleuren laag "egaler maken en bewerken".
    3. We gaan op de texture laag de niet gewenste delen bewerken.

    Hoe gaan we dit doen in Photoshop?
    1. We open een foto van een model in photoshop -> voorbeeld foto
    2. We maken twee duplicaten van de layer en we geven ze beide een naam. -> zie foto
    3. We nemen de "color" laag ( zie foto stap 2 ) en we doen hier een gaussian blur op die we zodanig instellen dat we geen texture meer zien. -> zie foto
    4. We nemen de "texture" laag ( zie foto stap 2 ) en we gaan naar "image" -> "apply image" en we selecteren de laag "color" en we "subtracten" alle details. Scale = 2 Offset =128 -> zie foto
    5. Zet de "texture" laag op Linear light -> zie foto
    6. Voor de ordelijkheid zet beide layers nu in een mapje ;-) -> zie foto

    *Even rust nemen?*

    7. Selecteer de "color" laag en ga met de lasso tool op een feather van aprox 100px verschillende oppervlaktes behandelen met een aparte en sterkere gaussian blur -> zie foto
    8. Herhaal dit en dan krijg je al snel een totaal anderbeeld -> voor en na

    *De sterkte van de blur hangt af van je eigen smaak*

    9. Neem de "texture" laag en selecteer de clone stamp tool. Let op dat je enkel "sampled" op de texture laag en niet op "alle lagen" -> voor en na
    10. Neem je tijd en werk clone nu texture over texture -> voor en na
    11. Werk rustig zo de hele huid af... :-) enjoy

    Ik heb ook nog wel enkele tricks voor de ogen en dergelijke. Interesse?


    Groetjes
    Andy
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

  • #2
    Re: [Pro] Skin Texture in PS

    Hoh, zeker en vast interesse en als u de Engelse termen ook in het Nederlands zou weten, dan graag hoor.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: [Pro] Skin Texture in PS

      De techniek staat gekend als Frequency Separation.
      Maar het is toch opletten ermee en vraagt enige oefening.
      Vooral het juist kiezen van de blur op de "kleurlaag" voordat je de highpass stap doet maakt een groot verschil in resultaat.
      Ook het blurren in de uiteindelijke lagen moet ook met enige aandacht toegepast worden.

      Comment


      • #4
        Re: [Pro] Skin Texture in PS

        een simpele en effectieve manier
        de portraiture plugin van imagenomic werkt ook heel goed.
        groeten, Kristof
        Canon EOS 5D mkII

        Comment


        • #5
          Re: [Pro] Skin Texture in PS

          idd frequentie separation, staat al als standaard actie in photoshop bij mij,
          maar hoe je hierop dodge and burn dan toepast, en vooral op welke delen van het gezicht je dat best doet, daar ben ik nog niet
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: [Pro] Skin Texture in PS

            morgen eens bekijken
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: [Pro] Skin Texture in PS

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              idd frequentie separation, staat al als standaard actie in photoshop bij mij,
              maar hoe je hierop dodge and burn dan toepast, en vooral op welke delen van het gezicht je dat best doet, daar ben ik nog niet
              D&B pas je normaal toe over het ganse huidopppervlak. Je begint met de kleinste details en gaat over naar de grotere oppervlaktes. Ik gebruik de 2 curven-methode (lichter en donker). Een set licht en donker voor de kleinste details (porien van de huid, haartjes), nog een set voor de grotere (vlekken in de huid bv), en veelal nog een set voor de grote oppervlaktes (zoals jukbeenderen accentueren bv).
              Je kan ook alles op 2 layers (curve licht en donker) zetten, maar als je dan iets wil veranderen, heb je problemen.

              Voorbeeld hieronder is enkel en alleen D&B. Niks gekloond, niks geblurd, niks verscherpt, enkel 3 x 2 lagen dodge en burn.
              Dit betekent dat alle porien in de huid origineel en onaangetast zijn, enkel hun value is veranderd (en aangezien je met curves werkt, kan je binnenin de curves ook de kleur aanpassen indien zich een verschuiving voordoet).

              De d&b techniek is niet voor iemand die er vlug vlug enkele tientallen foto's wil doorjagen. Je zit al vlug 2 tot 10 uur aan 1 foto (afhankelijk van de huid en visagie). Het is wel de enige professionele techniek, net omdat het de huid in originele toestand laat en niks blurt of verdoezelt.

              De techniek hierboven beschreven door de TS, Frequence separation, de vroegere Degrunge, of bestaande filters als Portraiture zullen zich beter lenen tot grote hoeveelheden, en voor velen zal dit meer dan voldoende zijn, zelfs al is het maar één enkele foto. Maar als het om de hoogste kwaliteit gaat, gaat er nog altijd niks boven D&B.



              Je kan in deze techniek zo ver gaan als je zelf wil, je kan van ieder model een pop maken, of enkel het hoogstnoodzakelijke aanpassen zodat het natuurlijk blijft. Je hoeft nadien ook nog nauwelijks te verscherpen. In dit geval hierboven zou ik bv enkel de ogen en wenkbrauwen nog licht kunnen verscherpen, maar nu zijn ze niet verscherpt, enkel d&b.

              Comment


              • #8
                Re: [Pro] Skin Texture in PS

                Helemaal met Maniac eens.
                Groot gevaar met Frequency Seperation is, dat je al snel te ver gaat, waardoor het er nep uitziet
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment

                Working...
                X