Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

% Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

    Weet iemand als het percentage voor de groepsverzekering ook verlaagd is voor bestaande contracten ?

    Er was wel sprake in de pers dat de groepsverzekering ging verlagen, maar weet niet als dit ook voor de bestaande is (online vind ik hier niets over).
    Op het jaaroverzicht staat het percentage nooit vermeld en op de site van de groepsverzekeringen Axa/Vivium zelf is meestal niets te vinden.

    Voorheen kreeg ik 3.25%, maar toevallig werd mijn arbeidsovereenkomst bëeindigd en kreeg ik een nieuw contract.
    Toevallig is net nu het percentage een stuk minder 1.75%.

    Daarmee dat ik twijfel als mijn percentage nu lager is doordat ik een nieuwe arbeidsovereenkomst heb (ging sowieso lager zijn) of als het percentage effectief ook voor de oude contracten werd verlaagd.
    Je krijgt daar persoonlijk nooit een bericht over en niemand praat daarvan, is toch een "mysterieuze" materie die groepsverzekeringen

    Ik vroeg onze personeelsdienst als ik de gestopte groepsverzekering van Axa moest overzetten naar Vivium en die zeiden beter van niet, dat je de percentages niet zou verliezen.
    Maar als deze toch verlaagd zijn naar 1.75% zie ik het nadeel niet echt in, misschien weet iemand van jullie hier het fijne van
    Last edited by CanonYouCan; 2 februari 2016, 11:48.

  • #2
    Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    .................................................. ...................
    een "mysterieuze" materie die groepsverzekeringen
    Op jouw specifieke vraag kan ik niet antwoorden, maar dat het een 'mysterieuze' materie is, daar ben ik het volledig mee eens.
    Over een goed jaar, bij leven en welzijn, wordt het mysterie voor mij persoonlijk opgelost.
    Ik vraag me af, of die gouden graal, zoals men het mij toch altijd heeft voorgehouden, werkelijk zo 'gouden' zal zijn !?
    Of zal vadertje staat met een pak (zou 'slechts' zo'n 10 % zijn wanneer je 65 bent, als ik sommigen mag geloven) van het "goud" gaan lopen.
    Eén van mijn collega's liet zich uitbetalen aan 60 jaar, en er ging zo'n 33 % van af (heeft hij met toch altijd verteld).
    Ben echt benieuwd, maar het is nog lang hé, pas over een jaar kan ik jullie uitsluitsel geven .

    Comment


    • #3
      Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      Voorheen kreeg ik 3.25%, maar toevallig werd mijn arbeidsovereenkomst bëeindigd en kreeg ik een nieuw contract.
      Toevallig is net nu het percentage een stuk minder 1.75%.

      Daarmee dat ik twijfel als mijn percentage nu lager is doordat ik een nieuwe arbeidsovereenkomst heb (ging sowieso lager zijn) of als het percentage effectief ook voor de oude contracten werd verlaagd.
      Je krijgt daar persoonlijk nooit een bericht over en niemand praat daarvan, is toch een "mysterieuze" materie die groepsverzekeringen

      Ik vroeg onze personeelsdienst als ik de gestopte groepsverzekering van Axa moest overzetten naar Vivium en die zeiden beter van niet, dat je de percentages niet zou verliezen.
      Maar als deze toch verlaagd zijn naar 1.75% zie ik het nadeel niet echt in, misschien weet iemand van jullie hier het fijne van
      De door je vorige werkgever contractueel beloofde 3,25 % rendement blijft bestaan op wat je al gespaard hebt. Op alle nieuwe contracten en/of stortingen krijg je de nieuwere lager percentages (minimum 1,75 tot max. 3,75, want gekoppeld aan langetermijnrente).

      Je hebt meerdere opties wat met de gespaarde sommen te doen, je moet dat goed bestuderen en je hoeft helemaal niets overhaast te beslissen, je kan altijd later nog overdragen bijvoorbeeld of gewoon het kapitaal slapend laten staan bij de vorige verzekeraar (axa).

      Ik veronderstel dat je oude pensioenverzekering ook een dekking bij overlijden had, dan heb je ook geen reden om die over te dragen naar Vivium. Trek in je contract wel na welk bedrag zal uitgekeerd worden bij overlijden (dat zou best de som zijn van al je huidige en vorige gespaarde sommen zijn).

      PS. Vivium geeft toch wat beknopte info over de materie : https://www.eb-connect.be/ebweb/nl
      Last edited by Empe; 2 februari 2016, 18:22.

      Comment


      • #4
        Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

        Of zal vadertje staat met een pak (zou 'slechts' zo'n 10 % zijn wanneer je 65 bent, als ik sommigen mag geloven) van het "goud" gaan lopen.
        't Is 10 % + uiteraard de gemeentebelastingen (vaak toch ook zo'n 8 % ) ... wellicht tijd om te verhuizen naar Knokke, Heist of De Panne en daar een jaartje of zo iets te huren ...

        Comment


        • #5
          Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

          Dit heb ik nog gevonden


          Indien u tussen uw 60e en 65e op vervroegd pensioen gaat, bedraagt de personenbelasting 16,5%. Er wordt een uitzondering voorzien voor het gedeelte dat gevormd werd met persoonlijke bijdragen vanaf 1993. Dit wordt belast aan 10%.
          Op het gedeelte opgebouwd via werkgeversbijdragen geldt vanaf 1 juli 2013 evenwel een afwijkend regime : indien het kapitaal uitgekeerd wordt na 1 juli 2013, u 60 of 61 jaar bent en u uw wettelijk pensioen op dat moment niet opneemt, wordt dit kapitaal belast aan 20% op 60-jarige leeftijd en aan 18% op 61-jarige leeftijd.
          Indien het bedrag van de groepsverzekering pas uitgekeerd wordt op 65-jarige leeftijd en u tot dan actief bleef, wordt het volledige bedrag slechts belast tegen 10%.
          Indien het aanvullend pensioenplan aangewend werd in het teken van een vastgoedverrichting is een afwijkend gunstig fiscaal regime van toepassing.
          Op deze personenbelasting wordt een gemeentetaks geheven waarvan het percentage verschillend is naar gelang de gemeente waar u woonachtig bent (gemiddeld zo’n 7,5%).

          Mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            't Is 10 % + uiteraard de gemeentebelastingen (vaak toch ook zo'n 8 % ) ... wellicht tijd om te verhuizen naar Knokke, Heist of De Panne en daar een jaartje of zo iets te huren ...
            Dat heb ik er niet voor over. Trouwens de gemeente waar ik woon moet ook inkomsten hebben om zaken te kunnen verwezenlijken waar ik achter sta.
            Idem dito met vadertje staat, en als het ècht 'slechts' 10 % is + gemeentelasten, dan kan ik daar mee leven.
            Ook de anderen bedankt voor de info (sorry CanonYouCan dat ik even jouw topic gebruikt heb).

            Comment


            • #7
              Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

              Ach, er gaat eerst nog 2 % af als solidariteitsbijdrage en ook 3,55 % als RIZIV bijdrage. Over het totale bedrag uiteraard, wel met bepaalde plafonds waaronder het nul is of minder dan 2 %..

              De 10 % is belasting op het saldo.

              Plus dus de gemeentetaks.

              Omdat deze 3 belastingen worden afgehouden aan de bron (bedrijfsvoorheffing), zal men ipv. 10 % 10,09 % afhouden (om al rekening te houden met de latere gemeentebelasting) die je pas een jaar of langer nadien wordt aangerekend (je ontvangt immers nog een belastingfiche die je het jaar daarop moet inbrengen).

              En op een gedeelte van vroeger (tot 1993 gespaard) is het 16,5 % nl. 10 % bij de uitbetaling en de 6,5 % die je half jaren 90 al eens hebt moeten betalen.
              Last edited by Empe; 3 februari 2016, 13:50.

              Comment


              • #8
                Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Ach, er gaat eerst nog 2 % af als solidariteitsbijdrage en ook 3,55 % als RIZIV bijdrage. Over het totale bedrag uiteraard, wel met bepaalde plafonds waaronder het nul is of minder dan 2 %..

                De 10 % is belasting op het saldo.

                Plus dus de gemeentetaks.

                Omdat deze 3 belastingen worden afgehouden aan de bron (bedrijfsvoorheffing), zal men ipv. 10 % 10,09 % afhouden (om al rekening te houden met de latere gemeentebelasting) die je pas een jaar of langer nadien wordt aangerekend (je ontvangt immers nog een belastingfiche die je het jaar daarop moet inbrengen).

                En op een gedeelte van vroeger (tot 1993 gespaard) is het 16,5 % nl. 10 % bij de uitbetaling en de 6,5 % die je half jaren 90 al eens hebt moeten betalen.
                Heb nooit iets betaald, maar misschien werd er ergens een soort inhouding voorzien, dat weet ik niet.
                Half jaren 90 dat was nog ver af van 2017, dus toen dacht ik nog niet eens aan die groepsverzekering waarop ik nog 22 jaar moest wachten.
                Allee, laat ons alles ruim afronden en ik hou dus uiteindelijk na alle afhoudingen/belastingen enz ongeveer 75 % over... toch dik tevreden dan, want op die centen zit je toch niet meer te wachten wanneer ja 65 bent niet, het is gewoon meegenomen laat ons zeggen .

                Comment


                • #9
                  Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                  Dat hangt er maar vanaf hoe je het wil bekijken ... al die jaren wachten op je loon ... voor sommigen onder ons (toen men als werknemer nog kon kiezen wel of niet instappen).

                  Comment


                  • #10
                    Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Dat hangt er maar vanaf hoe je het wil bekijken ... al die jaren wachten op je loon ... voor sommigen onder ons (toen men als werknemer nog kon kiezen wel of niet instappen).
                    Wij konden ook niet kiezen. Iedereen die bij het bedrijf begon (als bediende) kreeg er één.
                    Het heeft ons niks gekost ook. Tenzij je het inderdaad als een soort loon beschouwt waar je lang moet op wachten.
                    Maar ik heb er nooit rekening mee gehouden, en wie wel als je er aan je loopbaan begint op bvb. 22 jarige leeftijd.
                    Maar het is niet omdat ik er niet op zitten wachten heb, en er nog niet op wacht, dat ik het niet ga aanvaarden hé als het zo ver is.
                    We vinden wel iets om het op te doen, want het sparen en/of investeren gaan we zeker niet doen, dat is al beslist .

                    Comment


                    • #11
                      Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Wij konden ook niet kiezen. Iedereen die bij het bedrijf begon (als bediende) kreeg er één.
                      Het heeft ons niks gekost ook. Tenzij je het inderdaad als een soort loon beschouwt waar je lang moet op wachten.
                      Maar ik heb er nooit rekening mee gehouden, en wie wel als je er aan je loopbaan begint op bvb. 22 jarige leeftijd.
                      Maar het is niet omdat ik er niet op zitten wachten heb, en er nog niet op wacht, dat ik het niet ga aanvaarden hé als het zo ver is.
                      We vinden wel iets om het op te doen, want het sparen en/of investeren gaan we zeker niet doen, dat is al beslist .
                      Het kapitaal dat is samengesteld op 31/12/2015 en de stortingen vanaf dat moment zullen gekapitaliseerd worden aan de nieuwe (en dus lagere) rentevoet. Dit wil zeggen dat het eindkapitaal lager zal liggen dan het geprojecteerde eindbedrag dat op je vorige uittreksel staat.

                      Een boodschap voor iedereen : zorg zelf voor je aanvullend pensioen door op tijd geld opzij te zetten.

                      Sommige politici (voorlopig in de oppositie) dromen ervan om de opname van de groepsverzekering verplicht te mensualiseren en progressief te belasten.

                      Groetjes

                      Peter

                      Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                        Elk jaar krijg ik een "voorspelling" van het bedrag dat ik ooit nog zal krijgen van die groepsverzekering.
                        Dat is niet echt een bedrag waar ik rijk van zal worden...

                        Als je dat verdeelt over de jaren die er volgens de statistieken nog over blijven (de gemiddelde maximumleeftijd), dan zal dat per maand maar heel beperkt zijn.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                          Nog een belangrijk voordeel van een groepsverzekering: je kan het kapitaal van de groepsverzekering als waarborg geven voor een lening voor een onroerende investering. Met een bullet-krediet betaal je dan met het kapitaal van je groepsverzekering het leningbedrag af en ondertussen betaal je enkel de intrest tot de vervaldag. Kwestie van wat vroeger te kunnen genieten van je groepsverzekering.[emoji3]

                          Peter


                          Sent from my iPad using Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Elk jaar krijg ik een "voorspelling" van het bedrag dat ik ooit nog zal krijgen van die groepsverzekering.
                            Dat is niet echt een bedrag waar ik rijk van zal worden...

                            Als je dat verdeelt over de jaren die er volgens de statistieken nog over blijven (de gemiddelde maximumleeftijd), dan zal dat per maand maar heel beperkt zijn.
                            Een groepsverzekering is ook niet bedoeld om rijk te worden, maar om rijkER te worden .
                            Als je het op je 65ste nog financieel moet gaan waarmaken... .
                            Wat is trouwens 'rijk', voor sommigen is dat 1 milj. euro bezitten voor anderen 10 milj. euro... enz.

                            Wat ik wel merk aan de hand van de groepsverzekeringen die mijn kinderen hebben, is dat sommige van de huidige groepsverzekeringen nu peanuts zijn tov de groepsverzekering(en) die wij 40 jaar geleden gekregen hebben. Wij dienden ook eerst vijf jaar in dienst te zijn voor we ze kregen, maar het ging dan ook over bedragen om U tegen te zeggen.
                            Nu krijg je al op dag één een groepsverzekering aangeboden (zijn de werkgevers vandaag de dag misschien verplicht om dit direct te voorzien ?????).
                            Last edited by Guest17; 4 februari 2016, 08:02.

                            Comment


                            • #15
                              Re: % Groepsverzekering ook verlaagd voor bestaande contracten ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Wat ik wel merk aan de hand van de groepsverzekeringen die mijn kinderen hebben, is dat sommige van de huidige groepsverzekeringen nu peanuts zijn tov de groepsverzekering(en) die wij 40 jaar geleden gekregen hebben. Wij dienden ook eerst vijf jaar in dienst te zijn voor we ze kregen, maar het ging dan ook over bedragen om U tegen te zeggen.
                              Nu krijg je al op dag één een groepsverzekering aangeboden (zijn de werkgevers vandaag de dag misschien verplicht om dit direct te voorzien ?????).
                              35 jaar geleden (toen ik begon te werken) was er voor arbeiders helemaal geen sprake van een groepsverzekering, volgens mij is het zo'n 15 jaar geleden (misschien iets vroeger, maar zeker niet toen ik begon te werken) dat ze er bij ons op het werk mee begonnen zijn.
                              En dan denk ik ook dat het verplicht is (anders hadden wij die nooit gehad).
                              Als ze zo'n verzekering verplicht moeten aanbieden aan de werknemers, dan is de kans ook groot dat het bedrag zo laag mogelijk wordt gehouden (en dan zit er op het einde ook niet erg veel in het "spaarpotje").
                              Voor bedienden bestaat die groepsverzekering misschien al veel langer, hoewel ze alles tussen arbeiders en bedienden zouden gelijktrekken zijn er volgens mij op alle vlakken nog altijd grote verschillen (altijd in het nadeel van de arbeiders)...
                              Bij grote bedrijven zullen de arbeiders misschien al veel eerder een groepsverzekering hebben gekregen, bij de meeste kleine bedrijven gebeuren zo'n zaken alleen als ze verplicht worden.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X