Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minimale sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minimale sluitertijd

    Je leest her en der dat een goede regel i.v.m. de minimale sluitertijd een deling van 1 door de focale milimeters zou zijn.
    Met een 50 mm lens mag je dan bv. niet lager dan 1/50ste.

    Als ik met een crop-camera werk dan wordt de beeldhoek van bv. een 35 mm lens ongeveer 53 mm.

    Wat neem ik in dat geval in overweging als minimale sluitertijd? 1/35ste of 1/50ste?

    Dank voor de verheldering
    Straatfotograaf in Antwerpen

  • #2
    Re: minimale sluitertijd

    Die regel is IMHO enkel van toepassing voor fotografie zonder statief en met lenzen met een lange brandpuntsafstand (80? 100mm en méér ?)

    Comment


    • #3
      Re: minimale sluitertijd

      Als je zonder statief werkt is sneller altijd beter om het risico op beweigingsonscherpte te minimaliseren. De regel van 1/mm is een algemeen vuistregeltje dat voor de gemiddelde mens opgaat. Sommigen zullen echt wel nood hebben aan veel snellere tijden, maar geef uw camera aan een olympisch karabijnschutter en die zal het wel wat later kunnen trekken. In principe moet gelden (bij slechtere lichtomstandigheden), eerst statief (of ergens iets om je camera vast te zetten), pas als je echt niks hebt de afweging maken of uit de hand een optie is.

      Comment


      • #4
        Re: minimale sluitertijd

        1/50 op een crop-camera.

        Comment


        • #5
          Re: minimale sluitertijd

          pppfffttt ... regeltjes om niet per se te volgen ... ik ben geen karabijnschutter en met een standaard kit-lens met OS kan ik nog vlot op 1/30 fotograferen zonder problemen en ik ben de "can(n)onieke" leeftijd al even voorbij !

          Comment


          • #6
            Re: minimale sluitertijd

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            pppfffttt ... regeltjes om niet per se te volgen ... ik ben geen karabijnschutter en met een standaard kit-lens met OS kan ik nog vlot op 1/30 fotograferen zonder problemen en ik ben de "can(n)onieke" leeftijd al even voorbij !
            Regeltje geldt niet voor lenzen/bodies met stabilisatie of gebruik van statief, uiteraard... Als het regeltje zegt 1/100 en je hebt OS die bv 3 stops winst geeft dan kan je naar 1/15 gaan. Dat is dan het regeltje toegepast voor lenzen met OS.

            Regeltje moet je niet volgen maar 't is een goeie leidraad. Met mijn X100T (23mm = 35mm fulframe equivalent) kan ik zonder OS (zit daar niet op) tot 1/15 gaan als het nodig is maar met een berekend risico. Met mijn D810 moet ik met een 35mm zonder OS sneller gaan dan 1/35 om zeker te zijn en wil ik de resolutie optimaal benutten.

            Regeltje zal niet zo dwaas zijn als bv Nikon het gebruikt bij automatische langste sluitertijd bij auto iso bij bv gebruik van zoomlenzen in hun recentste bodies. Zo kan je op 70mm met een 70-200 zoom tot ongeveer 1/70 sec gaan alvorens de ISO wordt opgekrikt. Op 200 mm zal je tot 1/200 sec kunnen gaan.
            Je kan ook instellen dat de camera enkele stops tragere sluitertijd laten kiezen bij lenzen met VR (OS) of enkele stops sneller als je geen vaste hand hebt. En je kan uiteraard ook zelf een langste sluitertijd kiezen (bv bij sport wanneer je bv minstens 1/1000 nodig hebt).

            Comment


            • #7
              Re: minimale sluitertijd

              Hangt ook af van persoon tot persoon. Je kan dat oefenen. Je hoeft geen olympisch karabijnschutter te zijn om bvb niet enkele van hun technieken te gebruiken met je camera. Die helpen even goed om je camera stil te houden dan een geweer.

              Comment


              • #8
                Re: minimale sluitertijd

                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                Je leest her en der dat een goede regel i.v.m. de minimale sluitertijd een deling van 1 door de focale milimeters zou zijn.
                Met een 50 mm lens mag je dan bv. niet lager dan 1/50ste.

                Als ik met een crop-camera werk dan wordt de beeldhoek van bv. een 35 mm lens ongeveer 53 mm.

                Wat neem ik in dat geval in overweging als minimale sluitertijd? 1/35ste of 1/50ste?

                Dank voor de verheldering
                Die waar jij een scherpte foto mee hebt. En dat hangt van jou en van je onderwerp af. Ik zie regelmatig concertfoto's genomen op 1/15e die dan niet scherp zijn, en dan krijg ik de uitleg 'ja maar ik beeldstabilisatie dus ik kan aan 1/15e scherpe foto's maken'. Maar dit is een oude discussie waar geen eensgezindheid over is. Sommigen zeggen dat je de cropfactor moet mee nemen anderen zeggen dat het met de lenseigenschappen te maken heeft en dus niet veranderd of je die lens nu op een FF of op een Crop camera zet.

                Comment


                • #9
                  Re: minimale sluitertijd

                  Het beste hulpmiddel is 5 foto"s na elkaar nemen in continu-modus, bij de middenste zal je minder bewogen hebben, hiermee kan je nog veel lager gaan bij statische onderwerp, kan dit thuis eens oefenen en uitproberen, ik kan mét beeldstabilisatie tot 1/5 ongeveer uit de hand, zonder 1/15, maar niet met 1 foto
                  En ik heb nochtans vlug "den beef"
                  Hangt ook van het moment af hoor

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: minimale sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    pppfffttt ... regeltjes om niet per se te volgen ... ik ben geen karabijnschutter en met een standaard kit-lens met OS kan ik nog vlot op 1/30 fotograferen zonder problemen en ik ben de "can(n)onieke" leeftijd al even voorbij !
                    du..uh. Was om even duidelijk te stellen hé... Dat er meer scherpe fotografen dan karabijnschutters zijn, zal wel duidelijk zijn zeker?? Moet ik er anders nog bijzetten dat het zeker niet geldt als je parkinsonpatiënt bent... Of dat je na een avondje stevig doorzakken ook beter een iets kortere tijd neemt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: minimale sluitertijd

                      Da's weer zo'n theoretisch regeltje en hangt gewoon af van persoon tot persoon.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: minimale sluitertijd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Da's weer zo'n theoretisch regeltje en hangt gewoon af van persoon tot persoon.
                        Dat is zo. En tegenwoordig moeten we ook een extra marge inbouwen voor sensoren met heel veel fotosites.
                        Ik betrap mijzelf op bewegingsonscherpte bij mijn 24MP waar ik het eigenlijk niet verwacht. Wat moet dat dan niet zijn bij een 36/42/50MP...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: minimale sluitertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Dat is zo. En tegenwoordig moeten we ook een extra marge inbouwen voor sensoren met heel veel fotosites.
                          Ik betrap mijzelf op bewegingsonscherpte bij mijn 24MP waar ik het eigenlijk niet verwacht. Wat moet dat dan niet zijn bij een 36/42/50MP...
                          Je bedoelt waarschijnlijk "sensoren met heel veel pixels" ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: minimale sluitertijd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Je bedoelt waarschijnlijk "sensoren met heel veel pixels" ?
                            Tja daar komt het uiteindelijk wel op neer.
                            Maar als ik pixels zeg wanneer ik de lichtgevoelige cellen van een beeldsensor bedoel, dan komt de forumpolitie vast langs om mij op de vingers te tikken...
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: minimale sluitertijd

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Dat is zo. En tegenwoordig moeten we ook een extra marge inbouwen voor sensoren met heel veel fotosites.
                              Ik betrap mijzelf op bewegingsonscherpte bij mijn 24MP waar ik het eigenlijk niet verwacht. Wat moet dat dan niet zijn bij een 36/42/50MP...
                              Ik weet niet hoe dat het komt maar van de d7100 naar de d800 heb ik geen verschil daaromtrent gemerkt pieter...

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X