Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gas -en elektriciteitsverbruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gas -en elektriciteitsverbruik

    Daar ik een nieuwe woning heb gekocht, en hiervoor een leverancier moet kiezen voor de gas en electriciteit, had ik graag enkele richtlijnen ivm verbruik gehad.
    Nu kook en verwarm ik met elektriciteit , in mijn nieuwe woning (e-peil 61) te Haacht zal dat gas zijn voor de verwarming en warm water ( condensatieketel eco tec plus van Vaillant),
    vloerverwarming beneden, radiators boven. Om een nieuwe leverancier te zoeken, had ik graag een idee gehad van het jaarlijks verbruik van gas en electriciteit door een gezin van 2 personen.
    Dit om bij de vreg en Test Aankoop in te geven om leverancier te kiezen.
    Daarom mijn vraag of er hier soms personen in deze situatie mij een idee willen geven. Meningen over leveranciers zijn natuurlijk ook altijd welkom.
    Grt
    Jan

  • #2
    Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

    Verbruik is zo persoonsafhankelijk (levenswijze) dat er moeilijk zinnige info kan gegeven worden over de verschillende leveranciers.
    Temeer ook omdat de energiekost zelf nog maar een kleine fractie uitmaakt van de factuur (het overgrote deel zijn taksen, heffingen, bijdragen enz... van de overheid en de netuitbater). Of hoe een zo verguisde quasi monopolie (Electrabel vroeger) vervangen is door een nieuw quasi monopolie (de netuitbater, geen concurrentie, en de overheid, nog veel minder concurrentie).
    Ik heb heimwee naar het vroegere quasi monopolie. Het ging allemaal véél goedkoper worden door de open markt, ik heb er nog niet veel van gezien.
    Of toch, misschien is dat piepkleine deeltje, zijnde de energieprijs, wel gedaald in prijs, wie weet....

    Wat je wel kan doen is een paar verbruiken ingeven en dan de prijzen vergelijken bij de verschillende leveranciers, zowel gas en el. bij dezelfde als een leverancier apart voor gas en el. Maar verwacht geen wonderen van de vrij kleine prijsverschillen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

      Zelf maak ik regelmatig de oefening om betere voorwaarden te vinden bij een andere of zelfde leverancier.
      Meestal scheelt het maar een paar tiental euro per jaar en dan blijf ik waar ik ben. Momenteel zitten we bij Lampiris met een scherpe prijs bekomen via een groepsaankoop.
      De grootste winst had ik gemaakt in de tijd toen ik Electrabel heb buiten gesmeten en iedereen massaal begon over te stappen bij het vrijkomen van de markt.
      Nu hebben we een goed variabel contract. En we komen geen zottigheden tegen.

      Ik zie soms iets beter aanbiedingen bij "obscure" firmas die eigenlijk mazoethandelaars zijn of zo. En ik heb daar geen vertrouwen in dus kijk ik enkel naar de gevestigde waarden die ervaring hebben met vele klanten in die markt zoals: Essent, Lampiris, Luminus, Eneco. En dan zit mijn prijs goed.
      (Electrabel komt hier nooit meer binnen omdat ze mij vroeger eens een toer gelapt hebben met een "nieuw contractaanbieding waar ik 5% korting kreeg als ik direct intekende. Bij nazicht van de kleine lettertjes hadden ze de tarieven wel verhoogd met 20%!!! en daar kreeg ik dan mijn 5% op en dat gaan ze mij geen twee keer lappen.)

      Het verbruik is behoorlijk gelijklopend voor een normaal gezin inzake elektriciteit. Voor een gezin met 2 personen is dat 3500 a 4000 Kwh.
      Echter dit is als je NIET verwarmd of kookt met electriciteit!

      Verwarming en koken op gas zal je voor een standaardgezin rond de 10000KWh zitten. (oude woning)

      MAAR... Als je met een goede issolatie zit in een moderne woning dan gaat dat verbruik op gas zeer sterk dalen.
      Staat daar nog een slimme termostaat op dan kan dat nog een stuk zakken.

      Nu, in een vergelijk zal dat niet veel verschil maken denk ik. Welke waarde je ook neemt, je zal zien dat onder de 50000Kwh de prijs eigenlijk lineair is met je verbruik.
      De rankschikking van leveranciers blijft redelijk gelijk welk verbruik je ook ingeeft.

      Anderzijds is het nu wel lastig dat er zeer veel nieuwe kosten en belastingen bijkomen die vooral op elektriciteit de prijs sterk zullen doen stijgen.
      Als ik kijk naar gas dan kost mij dat +- 50% voor de gas en 50% kosten en lasten.
      Bij elektriciteit is dat eerder 30% energie en 70% kosten en lasten. En vooral op dat laatste deel komt er nu nog een flinke brok bovenop dankzij Turtel en anderen.

      Dus een vergelijk maken op basis van de prijzen van vorig jaar zal een vertekend beeld geven.

      Nog iets waar je zeker op moet letten zijn het soort contracten. Er zitten van die slimme tussen die je lokken met scherpe prijzen voor het eerste jaar maar het jaar er op met veel hoger prijzen afkomen en je zo in de zak zetten.

      Momenteel zitten we bij Lampiris en ik heb er geen klachten van.
      De facturen zijn zeer goed gedetaileerd en duidelijk.
      Wij hebben een scherpe prijs maar zoals ik al zei hebben we die wel bekomen via een groepsaankoop.
      Zo zie ik ook dat Lampiris op de site van vreg iets duurder is dan wat ik betaal.
      En ik heb ook nog een extra korting bekomen omdat ik ook klant ben bij de Rabobank. (moest daar een code voor doorgeven)

      In uw geval zou ik een aanbieder kiezen waar je vertrouwen in hebt en de prijs je aantrekkelijk vind.
      Terwijl je er woont volg je de groepsaankopen en teken je daar regelmatig op in.
      Eentje waar ik regelmatig aan mee doe is http://www.samensterker.be/
      En voor westvlaanderen is er nu net https://westvlaanderen.samenaankoopenergie.be/ (die aankoopactie loopt nog tot 2 februari)
      Je bent steeds vrij hun voorstel te aanvaarden of niet.

      Ook opletten met groepsaankopen van "obscure" organisaties. Naar verluid krijgen die daar een dik centje voor als de "winnaar" bij u mag komen leveren.
      En zoals je weet zit die "beloning" wel ergens in uw factuur verwerkt.

      Als je met leveranciers rechtstreeks onderhandeld vooral niet tevreden zijn met hun eerste voorstel.
      Ze gaan je eerst het duurste proberen te verkopen en pas na lang aandringen een konijn uit de hoed toveren en met een goedkoper voorstel afkomen.

      Comment


      • #4
        Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

        FWIW .. toen wij in 2011 zijn overgestapt van een stokoude stookolieketel naar HR Top etc condenserende gasketel heb ik gedurende 3 jaar (jawel!) elke dag na de overschakeling op nachtregime het dagverbruik gas opgeschreven en dat in grafiek gezet met de min/max dagtemperaturen en de graaddagen ;D per maand en per jaar !
        Te gek om los te lopen maar het gaf mij alleszins een inzicht wat mijn "winst" was tov van stookolie. .. en hoe daarbij de WAR af te regelen !
        Aangezien ik een heel oud huis heb en geen geld is mijn "verbruikssituatie" niet echt relevant cijfermateriaal, vrees ik

        Comment


        • #5
          Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

          Dan ken je waarschijnlijk nu je gebruik in functie van de graaddagen.

          In een nieuwe woning zou TS het toch knusjes warm moeten hebben met 1000-1200 m3 gas (10.000-12.000 kWh), dat kost ongeveer € 600 per jaar.
          (het gemiddelde verbruik in onze Vlaamse vrijstaande woningen is 2400 m3 per jaar)

          Het hierboven aangehaald elektriciteitsgebruik van 3500 kWh is eveneens voor een doorsnee gezin, niet voor 2 personen.
          Het verbruik hangt enorm af van je gezinssamenstelling, levensgewoonten, toestellen en verlichting.
          Als je de was altijd buiten droogt (gaat vandaag goed lukken), kookfornuis + oven op gas, zuinige TV en computers, spaarlampen of ledverlichting kan je met 2 mensen met 1500 kWh per jaar rondkomen.
          Met redelijk zuinige toestellen (condensatiewasdroger ed) zitten wij nu aan 2300 kWh per jaar, toen onze 4 kinderen nog thuis woonden was dat 5000.

          De elektriciteitsrekening riskeert binnenkort voor veel gezinnen hoger te worden dan die voor verwarming.
          Last edited by palombian; 22 februari 2016, 16:34. Reden: gemiddeld gebruik

          Comment


          • #6
            Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

            Ik denk dat het inderdaad moeilijk is om te voorspellen wat het energieverbruik zal worden.
            Er is al een condensatieketel in combinatie met vloerverwarming, en de isolatie voldoet ook aan de huidige normen, dan zal het gasverbruik nooit zo hoog zijn dat je honderden euro's per jaar verschil kan krijgen door een andere leverancier te kiezen.
            Je kan altijd overstappen naar een andere leverancier, probeer het eerste jaar bij eender welke leverancier, en kijk volgend jaar uit naar de goedkoopste op dat ogenblik.

            Voor mij is er niet zoveel winst te halen door een andere leverancier te kiezen, want ik betaal zo'n 70 euro per maand voor gas + elektriciteit (dat zal heel binnenkort waarschijnlijk wel meer worden door de extra taks die er bij komt voor elektriciteit).

            Zaterdag heb ik een verbruiksmetertje gekocht waarmee ik het totaalverbruik van de elektriciteit in het oog kan houden (kostte maar 59 euro, voor die prijs wou ik dat wel eens uitproberen).
            In de zekeringkast zit nu een ampèretangetje over de fasedraad, en via een zendertje wordt die meting doorgegeven naar een apparaatje dat hier bij de computer staat.
            Helemaal correct is die meting niet, want de spanning moet ingesteld worden, die wordt niet effectief gemeten (de spanning blijft nooit constant hetzelfde).
            Ook wordt er geen rekening gehouden met de arbeidsfactor, maar dat metertje geeft toch een goede indicatie van wat er allemaal stroom aan het verbruiken is.
            Zo zie ik dat het "sluipverbruik" van de modem, wekkerradio, microgolf, digicorder, tv, Blu-Ray speler en tuner-versterker in stand-by... rond de 70W zit (dat zie ik toch als alles uitgeschakeld is, en als de koelkast en de centrale verwarming niet draaien).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              FWIW .. toen wij in 2011 zijn overgestapt van een stokoude stookolieketel naar HR Top etc condenserende gasketel heb ik gedurende 3 jaar (jawel!) elke dag na de overschakeling op nachtregime het dagverbruik gas opgeschreven en dat in grafiek gezet met de min/max dagtemperaturen en de graaddagen ;D per maand en per jaar !
              Te gek om los te lopen maar het gaf mij alleszins een inzicht wat mijn "winst" was tov van stookolie. .. en hoe daarbij de WAR af te regelen !
              Aangezien ik een heel oud huis heb en geen geld is mijn "verbruikssituatie" niet echt relevant cijfermateriaal, vrees ik
              Wij waren ook de overstap van plan, maar gezien de gekelderde gasolieprijzen, gaan wij onze stokoude (heeft ons echter nog nooit in de steek gelaten) stookolieketel lekker verder laten pruttelen.
              Wij verwarmen een oude (1975) redelijk grote alleenstaande woning en hebben daarvoor ongeveer 2.500 l per jaar nodig. Iets meer bij harde winters, iets minder bij zachte (dus de laatste jaren zitten we goed).
              Aan de huidige prijzen van de gasolie komen wij dus toe met ongeveer 1.000 euro per jaar voor verwarming en warm water.
              Wij vrezen dat we met gas 'iets' meer zouden betalen en komt daarbij nog de niet geringe investering voor een nieuwe installatie.
              Misschien toch maar best reeds de gasaansluiting laten uitvoeren, meter installeren en zo, mochten we een onverwacht (en dat is het altijd) defect krijgen dat we daar al niet meer moeten op wachten.
              En ja ik weet het, tussen stokoude en stookolieketel zou ik nog het woordje 'vervuilend' moeten schrijven .

              Comment


              • #8
                Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                (dat zie ik toch als alles uitgeschakeld is, en als de koelkast en de centrale verwarming niet draaien).
                Die verbruiken ook als ze niet draaien.
                Trouwens ook nergens een wekkerradio, klok in de (microgolf)oven of dergelijke?
                Vergeet de transfo van je deurbel niet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Die verbruiken ook als ze niet draaien.
                  Trouwens ook nergens een wekkerradio, klok in de (microgolf)oven of dergelijke?
                  Vergeet de transfo van je deurbel niet.
                  De wekkerradio en de microgolf had ik er al bij staan, een deurbel heb ik niet, maar de draagbare telefoon komt er nog bij.
                  De buitenverlichting werkt op zonnepaneeltjes, die sensors verbruiken ook geen stroom van het net.
                  Eigenlijk schrok ik ervan dat alles wat continu in het stopcontact blijft zitten, dat dat in totaal toch zo'n hoog verbruik geeft.
                  De computers met alles wat er bij op aangesloten is waren allebei uitgeschakeld met de schakelaar in het stekkerblok, want daar zitten ook nog een paar voedingen bij die constant stroom blijven trekken (luidsprekers, printer...).
                  Maar de modem kan ik niet uitschakelen, want dan werkt de tv en telefoon niet meer.
                  De centrale verwarming verbruikt als die niet draait heel weinig, ik heb ook nog een andere verbruiksmeter (voor in het stopcontact, en die geeft wel de arbeidsfactor weer en houdt ook rekening met de effectieve spanning), en die geeft geen verbruik aan bij de CV. Voor de microgolf (klokje) geeft die wel een verbruik van 0,5W.
                  De koelkast heeft een mechanische thermostaat en geen ontdooiweerstanden, die zou niets mogen verbruiken als de compressor niet draait en als de deur gesloten is (tenzij het lampje blijft branden...).
                  Toen ik die koelkast kocht heb ik er op gelet dat er nog een gewone thermostaat in zat, want ik ken er al teveel die problemen hebben gehad met de elektronische thermostaat van een koelkast.
                  Een ouderwetse mechanische koelkast thermostaat gaat meestal meer dan 10 jaar mee, en die heeft geen stroom nodig om te kunnen werken.

                  Maar waarschijnlijk vergeet ik nog wel ergens een of ander apparaat dat continu een kleine stroom blijft verbruiken...

                  In nieuwe woningen komt daar nog het verluchtingssysteem bij dat ook constant stroom verbruikt.
                  Maar om aan de normen te voldoen moeten daar zonnepanelen op worden geplaatst, dan zullen die zonnepanelen wel voldoende stroom leveren om de verluchting te laten werken.

                  Als ik nog eens veel tijd heb dan zal ik alle apparaten apart testen om te zien hoeveel ze verbruiken in rust of stand-by.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Eigenlijk schrok ik ervan dat alles wat continu in het stopcontact blijft zitten, dat dat in totaal toch zo'n hoog verbruik geeft.
                    Als ik nog eens veel tijd heb dan zal ik alle apparaten apart testen om te zien hoeveel ze verbruiken in rust of stand-by.
                    Hier bij ons, is er een sluipverbruik van zo een 80 á 100 watt per uur Bart, modem, twee WiFi routers, NAS, alarm installatie, digicorder enz. dat maakt toch een dikke twee KWh per 24U of zo een dikke 700 KWh per jaar.
                    Kan inderdaad wat oplopen als je geen zonnepanelen hebt liggen, voor ons niet echt een probleem, daar wij
                    toch 2000 KWh per jaar op overschot draaien, maar inderdaad iets om eens bij na te denken.
                    Last edited by Guest42; 23 februari 2016, 09:01.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                      Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                      Wij waren ook de overstap van plan, maar gezien de gekelderde gasolieprijzen, gaan wij onze stokoude (heeft ons echter nog nooit in de steek gelaten) stookolieketel lekker verder laten pruttelen.
                      Wij verwarmen een oude (1975) redelijk grote alleenstaande woning en hebben daarvoor ongeveer 2.500 l per jaar nodig. Iets meer bij harde winters, iets minder bij zachte (dus de laatste jaren zitten we goed).
                      Aan de huidige prijzen van de gasolie komen wij dus toe met ongeveer 1.000 euro per jaar voor verwarming en warm water.
                      Wij vrezen dat we met gas 'iets' meer zouden betalen en komt daarbij nog de niet geringe investering voor een nieuwe installatie.
                      Misschien toch maar best reeds de gasaansluiting laten uitvoeren, meter installeren en zo, mochten we een onverwacht (en dat is het altijd) defect krijgen dat we daar al niet meer moeten op wachten.
                      En ja ik weet het, tussen stokoude en stookolieketel zou ik nog het woordje 'vervuilend' moeten schrijven .
                      oh maar ik ga nooit over één nacht ijs hoor ... dwz ik heb het verbruik van mijn stookolieketel, die nb 45 jaar oud was (inst 1965?) en dus ieder jaar werd "afgekeurd" door het onderhoud (vreemd genog met goede rendementen maar net iets te hoog CO2 gehalte, kan toch niet zijn dat al die techniekers zich ieder keer vergistten he?), netjes bijgehouden en gemiddeld kwam ik voor de laatste 10 jaar uit op een verbruik van net geen 3000 l per jaar (2998 om precies te zijn )
                      Ik was dan ook wel benieuwd naar wat mijn "energiewinst" zou zijn met die nieuwe HR condenserende gasketel ... daarom heb ik al die jaren de metingen gedaan. Alles omgerekend naar equiv. Kwh doe ik een winst van ergens tussen de 6 en de 12%. Dat hangt af van hoe de winter zich gedraagt. dat is echter een heel stuk minder dan de "30 %" waarmee men de mensen nogal eens om de oren slaat!
                      Qua prijs moet men toch stellen dat deze voor gas wel minder onderhevig is aan yoyo bewegingen zoals met stookolie ... als uw 2500 l terug moet verrekend worden aan 0,6 - 0,8 € per liter is de leute er wel vlug af. Berekeningen cq beslissingen baseren op een historisch lage stookolieprijs is IMHO bijzonder riskant. Kortweg, ik heb nog geen seconde spijt gehad van onze overstap op gas.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Hier bij ons, is er een sluipverbruik van zo een 80 á 100 watt per uur Bart, modem, twee WiFi routers, NAS, alarm installatie, digicorder enz. dat maakt toch een dikke twee KWh per 24U of zo een dikke 700 KWh per jaar.
                        Kan inderdaad wat oplopen als je geen zonnepanelen hebt liggen, voor ons niet echt een probleem, daar wij
                        toch 2000 KWh per jaar op overschot draaien, maar inderdaad iets om eens bij na te denken.
                        Interessant ... ik probeer alle sluipverbruik te minimaliseren door daar waar het kan, dingen uit te schakelen (NAS, WiFi en al die stuff gaat uit als die niet in gebruik zijn, op een knopke duwen houdt mijn reumatiek onder controle LOL!) .. waar ik nog over struikel zijn de TV decoders ! Proximus zegt "aan laten staan", Eandis zegt "uit!" .. sja .. helaas? heb ik een "noodzakelijk" kwaad en dat is de backup verwarming van mijn kweekkas. In een "slechte" winter kost mij dat 400Kwh ... Ik heb gaandeweg, naar godsvrucht en vermogen zoals de pastoor placht te zeggen, de stroomvreters zoveel mogelijk vervangen door energievirendelijker toestellen en nu tracht ik het Belgisch gemiddelde te evenaren voor wat betreft electrisch verbruik LOL ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                          Ter info, ons verbruik. Gezin 2 volwassenen, voltijds werk, met 1 à 2 dagen per week thuiswerk. Gerenoveerd huis, halfopen bebouwing, dak geïsoleerd, nieuwe deuren en ramen. Radiatoren met gascondensatieketel en warm water via boiler geplaatst 2 jaar geleden (Vaillant). We gebruiken in de winter geregeld ook een houtkachel.

                          Gas: 12962 kwh (1325m³)
                          Elek
                          - dag: 1050 kwh
                          - nacht: 1297 kwh

                          "Continue" verbruikers: koelkast, diepvries (beide ongeveer 10j oud), Telenet digicorder + wifi router, 2 wekkerradio's.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Zo zie ik dat het "sluipverbruik" van de modem, wekkerradio, microgolf, digicorder, tv, Blu-Ray speler en tuner-versterker in stand-by... rond de 70W zit (dat zie ik toch als alles uitgeschakeld is, en als de koelkast en de centrale verwarming niet draaien).
                            Als echt alles in standby-mode staat neem je die 70W best met een korrel zout. Een toestel dat de arbeidsfactor niet meerekent (Flukso en konsoorten) slaat de bal grandioos mis bij sluipverbruik. Netadapters e.d. zijn geschakelde voedingen waarvan de arbeidsfactor dramatisch naar omlaag gaat bij nullast. Tussen actief en schijnbaat vermogen moet je rekening houden met een factor die tot 10x kan oplopen. Zinloos zo'n meting.

                            Zelfs de meeste stekkersverbruiksmeters die wel "correct" actief vermogen registreren, kW en geen kVA dus, hebben het moeilijk bij lage afnames, vooral als dit ook nog niet-lineaire belastingen zijn. Ook daar heb je nog afwijkingen tot 100%. Op het internet vind je lijsten met modellen die effectief geverifieerd zijn met professioneel meetinstrument.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gas -en elektriciteitsverbruik

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
                              Als echt alles in standby-mode staat neem je die 70W best met een korrel zout. Een toestel dat de arbeidsfactor niet meerekent (Flukso en konsoorten) slaat de bal grandioos mis bij sluipverbruik. Netadapters e.d. zijn geschakelde voedingen waarvan de arbeidsfactor dramatisch naar omlaag gaat bij nullast. Tussen actief en schijnbaat vermogen moet je rekening houden met een factor die tot 10x kan oplopen. Zinloos zo'n meting.

                              Zelfs de meeste stekkersverbruiksmeters die wel "correct" actief vermogen registreren, kW en geen kVA dus, hebben het moeilijk bij lage afnames, vooral als dit ook nog niet-lineaire belastingen zijn. Ook daar heb je nog afwijkingen tot 100%. Op het internet vind je lijsten met modellen die effectief geverifieerd zijn met professioneel meetinstrument.

                              Comment

                              Working...
                              X