Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Karl blossfeldt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Karl blossfeldt

    Hallo,
    Ik volg mijn 2de jaar fotografie. Voor een opdracht moeten we elk een fotograaf bespreken. Ik heb gekozen voor Blossfeldt.
    Voor de ontwikkeling van foto's gebruikte Blossfeldt een speciale techniek die kan aangeleerd worden in het fotomuseum te Antwerpen. Ik kan deze spijtig genoeg niet volgen omdat de workshop te laat is voor mijn voordracht.
    Daarom mijn vraag: is er hier iemand die deze workshop reeds volgde én eventueel bereid om mij hier een woordje uitleg over te geven en 1 foto (mits vergoeding natuurlijk) deze werkwijze toe te passen op een foto van mij?
    Groetjes
    Anneke

  • #2
    Re: Karl blossfeldt

    Welke speciale techniek zou blossfeldt gebruikt hebben? ik vind het zo direkt niet online terug. Er zijn meerdere mensen zeker nog actief in de "oude" procede's, laat eens horen welk procede dat zou zijn.

    Groetjes,

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Karl blossfeldt

      Een van de eerste technieken: soort glasplatennegatieve die werden dan ontwikkeld naar zilveren platen

      Comment


      • #4
        Re: Karl blossfeldt

        Nat collodium?

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Karl blossfeldt

          geen nat collodium voor zover ik vind, wel "gelatine silver proces" eigenlijk hetgeen nog steeds het meeste in de doka gebruikt wordt. Wat ik niet weet, en niet onmiddelijk terugvind) is dat Karl (ja, laten we even familiar doen ) wel of niet zijn eigen platen maakte, in zijn tijd kwam kodak al wel uit met klaargemaakte glazen platen (1880). De zogenaamde dry-plates. Dat is hetgeen nu nog op de films gebruikt word, een lichtgevoelige laag die op een drager gegoten word en waar later een beeld op verschijnt na een chemische behandeling. Vroeger was de drager glas, vandaag "plastic" en meestal is vandaag ook de grootte van de drager anders, (kleinbeeld, 35mm) waar het vroeger echte foto's p zich waren die "negatieven" reken op zoiets als een 10*15cm. Maar nog steeds bestaat dat hoor, 120 film en 620 film. het zogenoemde middenformaat.
          Kijk je even na of dit klopt voor Karl? dan kan ik je misschien verder helpen of een paar namen geven.
          Trouwens, Karl werkte met een vergroting van ong 30 maal. Ik ga ervan uit dat jij geen 30 maal moet vergroot worden?

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Karl blossfeldt

            en in 1885 had kodak zijn film uitgebracht zoals we het vandaag kennen, vind ik net. dus voor hetzelfde geld heeft Karl inderdaad gefotografeerd met Medium of Large format, maar wel op een klassieke film zoals we hem vandaag nog vinden, dus niet op glas. Dat is geen probleem om opnieuw te doen.
            Je zal het zelf even moeten uitzoeken welke methode hij gebruikte om zijn planten zo mooi te fotograferen. Dan kunnen we verder kijken.

            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Karl blossfeldt

              Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
              Een van de eerste technieken: soort glasplatennegatieve die werden dan ontwikkeld naar zilveren platen
              Blossfeldt gebruikte commerciiële glasplaten in zijn camera voor negatieven zgn Dry Plates. Deze drukte hij af op chlorobromide papier (silvergelatin classieke bariet druk, gegradeerd papier) .
              Zilveren platen is onwaarschijnliji daar het dan over een Daguerrotypie zou gaan en voor zijn stijl niet doenbaar is (Daguerrotypien gebruiken trouwens geen negatieven),
              Hij gebruikte ook beperkt Cyanotypes, maar deze zijn op ijzer gebaseerd niet zilver.
              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Karl blossfeldt

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                Je zal het zelf even moeten uitzoeken welke methode hij gebruikte om zijn planten zo mooi te fotograferen. Dan kunnen we verder kijken.
                Blossfeldt gebruikte 9x12 glasnegatieven in een zelfgemaakte technische camera. Om zo een vergroting te krijgen heb je een gigantisch lange balg nodig. De belichtingstijden zijn moeilijk te bepalen (wat zijn we verwend met onze matrix meting hé :-) )
                Normaal is het nominale belichting in functie van de ISO van het negatiefi (wslk. 25 iso of nog minder) plus balguittrek plus schwarzschild effect. Kan me voorstellen dat een uur belichting geen uitzondering was.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Karl blossfeldt

                  Blossfeldt’s ultimate vision of a characteristic, relatively
                  homogenous style would have started with the negative.
                  From existing documentation we know that he made at
                  least some of his negatives in soft daylight so he could
                  better capture the details of his plant specimens in an even
                  tone, using an Aplanat 1:36, F=50-cm lens and an exposure
                  time of eight to twelve minutes.
                  14
                  An examination of
                  data for 460 negatives in the online catalogues of both
                  the archive of the Universität der Künste Berlin and the
                  Deutsche Fotothek,
                  SLUB
                  , Dresden, determined that
                  Blossfeldt used four major formats of glass-
                  plate negatives:
                  6 by 9 centimeters (2 3/8 by 3 9/16 inches), 9 by 12 centimeters
                  (3 9/16 by 4 3/4 inches), 9 by 18 centimeters (3 9/16 by 7 1/8
                  inches), and 13 by 18 centimeters (5 1/8 by 7 1/8 inches), the
                  latter three accounting for 96 percent of his negatives.
                  15
                  Such large-
                  format negatives would have been more
                  expensive to produce, but Blossfeldt likely found the ben
                  -
                  efits outweighed the cost, considering that larger negatives
                  are easier to retouch and require less enlargement (thus
                  providing sharper images).

                  bron: http://www.moma.org/interactives/obj...ays/Murata.pdf

                  Voila, even zoeken... Maar voor een studente tweede jaar met een voorstelling van een fotograaf had ik wat meer achtergrond verwacht...
                  Glasplaten kan ik op zich niet voor je doen, medium formaat negatief (op film) en bijhorende afdruk wel. Cyano (wist niet dat hij dat ook gebruikte) kan hier ook altijd, als "positief" vanaf een medium formaat negatief dan, een contact print. (of je maakt een digitaal negatief.)

                  Nerdifant, ik denk dat jij een zeer interessant persoon moet zijn om eens lang mee te praten Met een glas ontwikkelaar erbij

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Karl blossfeldt

                    Tom,

                    deze info was ik zelf al achter gekomen en ging het nog plaatsen..
                    Ik kan er zelfs nog iets aan toevoegen:
                    - over die aplanat 1:36 (36 is diafragma, vermoed ik), twijfel ik: ik had ergens op internet gevonden dat deze lens maximaal een diafragma 6 had (gevolg: geen vertekeningen). Op een andere pagina zie ik dan een foto met een f/8.
                    - de glasnegatieven maakte hij niet zelf. Hij had 2 leveranciers: nl. "Flavin"plates door J. Hauff & Co en Braunsiegel plates door Satrap.
                    Groetjes
                    Anneke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Karl blossfeldt

                      Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
                      Tom,


                      deze info was ik zelf al achter gekomen en ging het nog plaatsen..
                      Ik kan er zelfs nog iets aan toevoegen:
                      - over die aplanat 1:36 (36 is diafragma, vermoed ik), twijfel ik: ik had ergens op internet gevonden dat deze lens maximaal een diafragma 6 had (gevolg: geen vertekeningen). Op een andere pagina zie ik dan een foto met een f/8.
                      - de glasnegatieven maakte hij niet zelf. Hij had 2 leveranciers: nl. "Flavin"plates door J. Hauff & Co en Braunsiegel plates door Satrap.
                      Groetjes
                      Anneke
                      Nu hedde ge me in gang gezet :-)

                      Ik zal eens een Blossfeldt foto simuleren met mijn TC:

                      Sinar F2 (4x5") en een Rodenstock Sironar 210mm/5.6 (als ik genoeg balguitrek heb 21cm Dubbel Gauss) . Nu nog een geschikte plant vinden
                      Zal hem als Cyanotype drukken

                      :-p

                      YMMV
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Karl blossfeldt

                        geschikte plant? Nog even wat extra info:
                        Meer dan 30 jaar gebruikt hij dezelfde werkwijze:
                        - Blossfeldt kocht nooit bloemen of planten
                        - Blossfledt plukte ook geen bloemen of planten uit aangelegde tuinen.
                        - Hij “zocht” planten in de natuur.
                        - Hij fotografeerde deze en noteerde waar hij ze gevonden had, de latijnse naam van de plant, de datum, graad van vergroting, …
                        - Blossfledt fotografeerde altijd een zij- of bovenaanzicht.
                        Succes
                        Aangezien het winter is ... heb ik gewoon een grote dennenappel in de action gekocht ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Karl blossfeldt

                          Ik kan je een ding zeggen, van nerdifant mag je zonder twijfel verwachten dat zijn "blossfeldt" behoorlijk kwalitatief zal zijn!!
                          Over de juiste lens (en de benaming zoals ze vroeger werd gegeven) kan ik me niet uitspreken, doch denk ik niet dat er zo'n grove fouten staan in het moma artikel.
                          Geen planten? waar woon je? bunker-istan? de st jozefstafjes bloeien hier gelijk met de krokussen en de paasbloemen, en sinds gisteren de eerste twee sneeuwklokjes (nog niet alle soorten, maar de tuin heeft al kleur) verder groeit hier ook al meer dan 1 soort "onkruid" (bv postelijn) de cavia's hebben al een eerste keer opnieuw vers groenvoer uit de tuin gekregen. Het groeiseizoen is voor sommige planten zonder enige twijfel begonnen.

                          Fijn dat je weet waar hij zijn glasplaten haalde. (ook uit het moma artikel) Ik heb hier nog 1 oud toestel staan waar glasplaten inkunnen (twijfel wel dat je die maat nog in de winkel vind...) in de TC ben je veel vrijer.
                          Of je bouwt ook je eigen camera, kan met een schoendoos, rolletje van de keukenrol en een gewoon vergrootglas. Mocht je je daaraan wagen kan je ook een gewoon fotopapier als negatief gebruiken (iso +/-3) kan je vrij eensvoudig ontwikkelen en met een tweede blad fotopapier maak je dan een positief.

                          Over de aplanat 1:36 vind ik echt weinig tot geen informatie, jammer...

                          De dennenappel, kan fijne beelden opleveren. Succes!

                          Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Karl blossfeldt

                            Hey Tom,

                            Ik ben een diesel-trein: ttz ik moet ergens serieus over nadenken en opzoeken vooraleer ik kan beginnen en dan ... geraak ik bijna in tijdnood. Ik breng mijn presentatie op 17 maart. Ik heb nog wel even tijd.

                            Ivm een eigen camera bouwen, daar had ik ook wel al over nagedacht maar ... ik ben niet echt technisch aangelegd en dan steek ik liever mijn tijd in het opzoekingswerk en mijn foto's maken en bewerken voor dit werk. Ik probeer trouwens zo snel mogelijk die dennenappel te posten zodat ik de reacties kan horen.

                            dank jullie wel, TomStr en nerdifant voor jullie reacties en hulp bij mijn opzoekingswerk.

                            Anneke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Karl blossfeldt

                              Hallo Tom en Nerdifiant,

                              Ik heb ondertussen al iets geprobeerd en gepost:
                              http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ml#post4424720

                              Mag ik jullie reactie aub?

                              Anneke

                              Comment

                              Working...
                              X