Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop Camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verkoop Camera

    Ik ben niet zo met die dingen bezig... het gaat om het volgende.
    Als ik een camera verkoop en die persoon vraagt om een verkoop overeenkomst tussen particulieren om de camera (met serienummer om aan te tonen dat hij de camera gekocht heeft) kunnen in te brengen in zijn eenmanszaak is dit dan gerechtvaardigd ?
    Vraag is ook of die overeenkomst echt nodig is?
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Verkoop Camera

    Interessante vraag. Ik wil er ook wel wat meer over weten.
    Een verkoopsovereenkomst tussen particulieren is niet ongebruikelijk. Ik heb dat met sommigen al zo geregeld, maar zelf vraag ik daar eigenlijk niet naar. Met de factuur (of kopie) en de originele papieren ben ik al blij.

    Maar in dit geval vraag ik mij wel af wat het verband is met de eenmanszaak. Als je onder particulieren verkoopt, verkoop je niet aan de rechtspersoon (het bedrijf) maar aan de persoon zelf. Er is geen sprake van btw-aftrok want jij rekent geen btw aan als particulier. Misschien kan hij het dan in de vorm van 'onkosten' regelen? Ik ben niet vertrouwd met die wetgeving, dus ik denk maar een beetje logisch na, maar ik ben wel nieuwsgierig...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Verkoop Camera

      Volgens mij: je maakt gewoon een bewijsstuk van verkoop op waarin je duidelijk het verkochte item beschrijft (serienummer vermelden), de prijs is uiteraard zonder BTW. Je moet ook vermelden aan wie je verkoopt. Hier dus de eenmanszaak. De koper kan op die manier het materiaal afschrijven of in kosten brengen.

      Comment


      • #4
        Re: Verkoop Camera

        Als die handelaar koopt van een partikulier dan vraagt schrijft die handelaar best een aankoopborderel op met alle gegevens (naam partijen, omschrijving verkocht item, prijs en dergelijke, geen btw). Dat is beter dan een stuk papier van de partikulier waarop de verkoop zou staan, omwille van redenen van mogelijke doorverkoop later.

        De handelaar kan met dat document de aankoop inbrengen als kosten en hij kan daarmee ook de margeregeling berekenen moest hij het aangekochte goed terug willen verkopen in zijn winkel of aan een andere btw plichtige.

        Het is geen verkoop onder of tussen partikulieren, het is een verkoop van een partikulier aan een zelfstandige. Vermits een partikulier geen faktuur kan uitschrijven moet hij een verkoopovereenkomst opmaken met daarop alle gegevens. De btw zit dan in het bedrag, maar de handelaar kan dat bij latere verkoop niet gebruiken als document voor de recuperatie van die btw bij eventuele doorverkoop (wat de margeregeling is). Daarom best werken met een aankoopborderel.

        Geen aankoopborderel, later geen verrekening btw. mogelijk door de handelaar, maw. hij zal btw. betalen op de gemaakte winst en de reeds betaalde btw (die in de prijs van de partikulier zit) kan hij er niet uitfilteren om te recupereren.
        Last edited by Empe; 29 januari 2016, 13:35.

        Comment


        • #5
          Re: Verkoop Camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Als die handelaar koopt van een partikulier dan vraagt schrijft die handelaar best een aankoopborderel op met alle gegevens (naam partijen, omschrijving verkocht item, prijs en dergelijke, geen btw).

          De handelaar kan met dat document de aankoop inbrengen als kosten en hij kan daarmee ook de margeregeling berekenen moest hij het aangekochte goed terug willen verkopen in zijn winkel of aan een andere btw plichtige.

          Het is geen verkoop onder of tussen partikulieren, het is een verkoop van een partikulier aan een zelfstandige. Vermits een partikulier geen faktuur kan uitschrijven moet hij een verkoopovereenkomst opmaken met daarop alle gegevens. De btw zit dan in het bedrag, de handelaar trekt dat bij latere verkoop af van de btw op de winst (wat de margeregeling is).

          Geen aankoopborderel, later geen verrekening btw. mogelijk door de handelaar, maw. hij zal btw. betalen op de gemaakte winst en de reeds betaalde btw (die in de prijs van de partikulier zit) kan hij er niet uitfilteren om te recupereren.
          Bedankt voor die toelichting. Ik had al een vermoeden dat jij hier ging antwoorden
          Blijkbaar heeft de koper in kwestie zich dan ook niet correct uitgedrukt, aangezien Funcky zijn vraagstelling begint met "overeenkomst tussen particulieren".
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Verkoop Camera

            Ja, er zijn dus 2 opties :

            partikulier schrijft zel een verkoopdocument met alle informatie > handelaar kan het produkt als kosten inbrengen

            handelaar schrijft een aankoopborderel uit met alle informatie > handelaar kan het produkt inbrengen als kosten EN bij doorverkoop een deeltje btw recuperen.

            Bij auto's bijvoorbeeld is er geen keuze, dan MOET de handelaar een aankoopborderel uitschrijven.

            Bij andere tweedehandsartikelen is er de keuze wel. (documentje van partikulier-verkoper of document van de koper-handelaar).

            Last edited by Empe; 29 januari 2016, 14:12.

            Comment


            • #7
              Re: Verkoop Camera

              Bedankt Empe voor je uitgebreide toelichting Nu weet ik toch iets meer, ook al maakt het voor mezelf niks uit, was ik er best nieuwsgierig naar omdat dit geen uitzonderlijk geval is.

              Ook bedankt Pieter en Timefreezer voor jullie bijdrage
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment

              Working...
              X