Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke canon body voor een 600f4.0 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke canon body voor een 600f4.0 ?

    Dag allemaal,

    Ik heb altijd al wildlifefotografie gedaan en dit met een Canon EF 300mm f/4.0L IS USM (en 1.4 teleconvertor) gekoppeld aan een body 7D. Vooral bij vogelfotografie kom ik dan vaak wat mm's te kort. Het klassieke verhaal. Ik had mij voorgenomen om over te schakelen naar een nieuwe 500f4.0 (na lang sparen ...) maar nu heb ik heb via een vriend een EF 600 mm F4.0 L IS II USM kunnen aankopen (2de hands) voor dezelfde prijs en de lens is echt nog in perfecte staat. Iets wat ik niet kon laten liggen.

    Nu ben ik op zoek naar een geschikte body voor deze 600f4.0-lens.

    Alle onderbouwde suggesties zijn welkom. Ik heb al veel gelezen, maar ervaring zegt meer ... .

    Alvast bedankt voor de moeite.

    tvdz

  • #2
    Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

    Je hebt waarschijnlijk Canon's beste tele. Daar mag je eender welke body aan hangen volgens mij
    Een interessante eigenschap voor de body is misschien weather sealing. Ik neem aan dat je 7D dat al heeft.

    We zouden je kunnen aanbevelen om er een 1Dx bij te kopen voor de fenomenale AF en bouwkwaliteit, of een 5Ds als pixelmonster, of een 7DmkII als top APS-C model. Het maakt volgens mij niet zoveel uit. Die toestellen zullen je lens met plezier en met veel precisie aansturen, met of zonder teleconverter.

    Veel plezier, en laat ons eens zien wat je eruit kan halen
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

      Wat de lens betreft ben ik zeker ... !

      De bodykeuze is een heel ander verhaal. Ik heb tot hiertoe enkel met een 7D gewerkt. De doorsteek naar een 7DmkII lijkt mij dan voor de hand liggend. Maar ... ik lees toch nog al te vaak dat dit toestel nu niet dat is wat je er mag van verwachten (ruisprobleem, scherpte, ...). Het zou zonde zijn zo'n perfecte lens te kunnen gebruiken en toch niet het beste eruit te kunnen halen door de beperkingen of onvolmaaktheden van de body.
      Het lijkt mij dat de 1Dx verondersteld mag worden de beste te zijn. Alleen weet ik niet of die meerwaarde opweegt tegen het serieuze kostenplaatje en bovendien ben ik bang dat het toestel misschien niet evident (ingewikkeld) te gebruiken of onder de knie te krijgen is.
      Bovendien kom je met de keuze rond een 1Dx of de 5D's weer uit op de full-frames tegenover de 7DII als APS-C'er. Ik heb met het full-frame verhaal geen enkele ervaring richting wildlifefotografie en vooral vogelfotografie.

      Iemand suggesties of aanbevelingen of een aantal referenties op het internet ?

      Alvast bedankt !

      tvdz

      Comment


      • #4
        Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

        No offence, maar als iemand een 600mm koopt en dan advies vraagt over de body, denk ik al snel dat het om een grapje gaat
        Blijkbaar vind je de hoge ISO prestaties van je 7D dan een beetje tegenvallen - begrijp ik dat juist?

        Er is ook nog een 1DmkIV: APS-H formaat (1.3x crop) en 16MP. Voor vogeltjes, waar elke millimeter telt, is die misschien nog te verkiezen boven een 1Dx.
        Als je de pro build en de extra bedieningselementen van de ingebouwde verticale grip kan missen, lijkt een 5Ds mij de interessantste full frame voor tele-werk. Je kan de hoge pixel count dan gebruiken om de crop factor van de sensor te compenseren.

        En ja, een 7DmkII is de beste APS-C body voor dit werk, maar vind je die upgrade echt zijn prijs waard? In dat geval zou ik een generatie overslaan. Maar dat is mijn mening maar...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

          Is de 1DmkIV nog nieuw ergens te kopen ?
          Ik dacht van niet en 2dehands ... daar heb ik in het verleden bij vrienden al genoeg miserie rond gezien zodat ik dat (in tegenstelling tot lenzen) nooit zelf zou doen.

          Tot op vandaag heb ik enkel met de 7D (MKI) gewerkt gecombineerd met 300f4.0-lens (al of niet met convertor) en inderdaad bij hogere iso's (600 en meer is/was ruis toch echt een probleem). Zelden heb je bij ons en meer richting het noorden (scandinavië - mijn favoriete vakantiebestemming) echt goede lichtomstandigheden en dus het gebruik van hogere ISO's bij mijn 7D vaak toch wat tegenvallen. Vandaar mss een meer gerichte vraag of er mensen een idee hebben of dit enerzijds met de nieuwe 7DmkII en anderzijds in combinatie met die 600f4.0 (ik blijf geloven in het en-verhaal en niet in het enkel-lens-verhaal) nog steeds hetzelfde is.
          Aangezien ik absoluut een tweede body wil bijkopen, is de vraag in mijn vorige reactie gegrond.

          Merci voor de moeite ...

          Comment


          • #6
            Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door tvdz Bekijk bericht
            Is de 1DmkIV nog nieuw ergens te kopen ?
            Ik dacht van niet en 2dehands ... daar heb ik in het verleden bij vrienden al genoeg miserie rond gezien zodat ik dat (in tegenstelling tot lenzen) nooit zelf zou doen.
            Dat zou tweedehands worden, inderdaad. Alle begrip als je dat liever niet doet.
            Hier zijn wel enkele 1Dx eigenaars, en ook mensen met een 500 of 600, maar eigenaars van beide samen zijn er wellicht niet zoveel.
            Of er hier al 5Ds gebruikers zijn, weet ik eigenlijk niet...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

              Proficiat met je lens !

              Persoonlijk vind ik de 7DII een flinke vooruitgang in AF. De ruis is van een soort die beter te verwerken is, maar bij de fijne details van vogels gaat dat iets minder op.
              Ik kan daar mee leven omdat de 1.6 cropfactor met 400mm + 1.4 extender nog een gemakkelijk draagbare combinatie geeft (alhoewel er genoeg mensen rondlopen met de oude 500 f/4, en jouw lens weegt maar evenveel).
              Je ziet toch meer en meer vogelfotos met de 7DII.

              Een 1DIV kost tweedehands al gauw meer.
              Er is nog het verhaal dat de superteles sneller focussen op 1D bodies door de hogere batterijspanning, maar dan zijn ook al de gebruikers van een 5DIII (en 5Ds) benadeeld.
              De meesten met zo'n lenzen hebben sowieso een 1DX.

              Comment


              • #8
                Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                Dat de lens top is ... daar ben ik mij ter dege van bewust en dat het een lucky shot was om hem voor die prijs te kopen nog meer.

                Wat de bodykeuze betreft lijkt mij de 1Dx in het ganse plaatje de meest voor de hand liggende als ik commentaren lees op het internet.
                Maar ...
                ten eerste de prijs ... is het dat wel waard tegenover bv. een 7DmkII, een 5Ds of 5DmkIII.
                ten tweede de 1Dx is een fullframe en ik heb daar weinig ervaring mee en vaak wordt gerefereerd naar de extra meerwaarde bij vogelfotografie met een crop.
                ten derde de 1Dx is dan wel het paradepaardje maar waarschijnlijk ook met veel toeters en bellen waardoor het verschil (met mijn oude 7D) zo groot is dat het moeilijk werken wordt.
                De betere combinatie lijkt mij met de ff-reeks de 1Dx, 5Ds of de 5DmkIII te zijn, met de crops de 7DmkII.
                Tenzij iemand het anders ziet.

                Alle suggesties en verduidelijkingen zijn nog steeds welkom. Ik wil niet over één nacht ijs gaan.

                Alvast bedankt.

                tvdz

                Comment


                • #9
                  Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                  Nou aan de lens zal het niet liggen, dat weet ik uit ondervinding
                  De keuze welke body je eraan hangt is snel gemaakt als je van de kwaliteit geproefd hebt van een FF
                  Zelf gebruik ik dus een 1Dx en 7DII op deze lens, en ik kan je garanderen dat de kwaliteit van de 1Dx superieur is.
                  Zelfs wanneer je meer moet croppen met de 1Dx is dat beeld nog beter dan dat van de 7DII
                  Wat ik er wel wil bij zeggen is dat de 7DII een grote stap vooruit heeft gemaakt op vlak van autofocus maar ook zeker op kwaliteit
                  Maar uiteraard zal hij nooit kunnen tippen aan een 1Dx ...
                  Ik heb ook nog gewerkt met een 1DIV, 7D, 5DII en een 5DIII op die lens, dus kan wel zeggen dat ik uit ondervinding spreek

                  Wat een 5Ds betreft, dat zou ik persoonlijk zeker niet doen.
                  Door de hele hoge pixelcount is het heel moeilijk om er scherpe beelden uit te krijgen, zeker op een 600mm (840mm met 1,4 extender)
                  5Ds is daarom ook meer geschikt voor landschap vanop statief ofwel voor model fotografie.

                  Je moet ook altijd rekening houden met de stabiliteit van zo'n lens, hang je daar een 7DII, 5DIII, 5Ds of eender welk toestel van dat formaat aan zal de lens niet in evenwicht zijn.
                  Met een batterijgrip op dergelijke toestellen dus wel, ofwel uiteraard een 1Dx. Dat is een héél belangrijk gegeven !
                  Als je verdere info wenst hoor ik het wel, je kan ook eens een kijkje nemen op m'n site.
                  Meeste foto's zijn gemaakt met 1Dx en maar ook enkele oudere met de 7D, 7DII, 1DIV, 5DIII, 5DII

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tvdz Bekijk bericht
                    Dat de lens top is ... daar ben ik mij ter dege van bewust en dat het een lucky shot was om hem voor die prijs te kopen nog meer.

                    Wat de bodykeuze betreft lijkt mij de 1Dx in het ganse plaatje de meest voor de hand liggende als ik commentaren lees op het internet.
                    Maar ...
                    ten eerste de prijs ... is het dat wel waard tegenover bv. een 7DmkII, een 5Ds of 5DmkIII.
                    ten tweede de 1Dx is een fullframe en ik heb daar weinig ervaring mee en vaak wordt gerefereerd naar de extra meerwaarde bij vogelfotografie met een crop.
                    ten derde de 1Dx is dan wel het paradepaardje maar waarschijnlijk ook met veel toeters en bellen waardoor het verschil (met mijn oude 7D) zo groot is dat het moeilijk werken wordt.
                    De betere combinatie lijkt mij met de ff-reeks de 1Dx, 5Ds of de 5DmkIII te zijn, met de crops de 7DmkII.
                    Tenzij iemand het anders ziet.

                    Alle suggesties en verduidelijkingen zijn nog steeds welkom. Ik wil niet over één nacht ijs gaan.

                    Alvast bedankt.

                    tvdz
                    Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ... In jouw geval zou ik eerst lekker gaan schieten met de combo 7D/600 II en op basis van de opgedane ervaringen de volgende stap zetten. Gezien het feit dat je nu gaat opereren met een objectief van bijna 4 kilo, is de kans groot dat je je budget- voorzover nog beschikbaar - zult moeten gebruiken voor de aankoop van een degelijk statief of op zijn minst een goede monopod. Hier zul je gauw enkele honderden euro's of meer voor moeten neertellen. De 500 II die je op het oog had is voor de meesten goed zonder monopod/statief te gebruiken maar dat geldt minder voor de langere en zwaardere 600 II.
                    Last edited by hapa; 29 januari 2016, 20:35.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                      Hallo,
                      Ik heb jammer genoeg weinig ervaring met zulke lens maar zou de 6D een optie kunnen zijn? Een mooie ff voor een zachte prijs. Perfecte isowaarden de vergelijkbaar of zelfs beter zijn dan de 5DIII.
                      Het toestel is wel minder snel, misschien niet ideaal voor de vogeltjes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pirlo Bekijk bericht
                        Hallo,
                        Ik heb jammer genoeg weinig ervaring met zulke lens maar zou de 6D een optie kunnen zijn? Een mooie ff voor een zachte prijs. Perfecte isowaarden de vergelijkbaar of zelfs beter zijn dan de 5DIII.
                        Het toestel is wel minder snel, misschien niet ideaal voor de vogeltjes.
                        nope. de focus (buiten het middelpunt) is brol. verder een goed toestel maar wel heel licht van gewicht.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                          Wat ik vergeten ben is dat de 7DII ook scherpstelt (op de middelste punten + uitbreiding) bij f/8 zoals de grote broers.
                          Dat werkt redelijk op oude lenzen zoals de 400 f/5.6 (die ik nooit wegdoe, bij goed licht op een 7DII ongeslagen gezien gewicht en prijs) met een 1.4 extender, want je zit aan de grenzen van de optische mogelijkheden.
                          De nieuwe 100-400 II schijnt hier beter te presteren.
                          Omdat alle superteles minstens f/4 opening hebben moet je al een 2x extender gebruiken om van dit voordeel te genieten.
                          Dat gaat nog erg goed bij niet bewegende onderwerpen, maar (zeker op de 7DII) schiet je daar geen BIF meer mee.
                          Misschien is 600mm x 2 x 1.6 = 1920mm FF equivalent ook geen realistisch bruikbare vergroting meer.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                            Bedankt voor jullie reacties.

                            Ik blijf verder lezen en zoeken. Alle bijkomende info, ervaringen en bedenkingen zijn zeker nog welkom.

                            Het lijkt mij toch iets te worden van het type 1Dx, 5DmkIII of een 7DmkII. En ik blijf dan wat zitten met het dilemma crop of ff, de crop ken ik, maar de ff is mij volledig vreemd en ik ken (en kan ook niet inschatten) de ff-mogelijkheden en beperkingen niet.

                            tvdz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke canon body voor een 600f4.0 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door tvdz Bekijk bericht

                              Het lijkt mij toch iets te worden van het type 1Dx, 5DmkIII of een 7DmkII. En ik blijf dan wat zitten met het dilemma crop of ff, de crop ken ik, maar de ff is mij volledig vreemd en ik ken (en kan ook niet inschatten) de ff-mogelijkheden en beperkingen niet.

                              tvdz
                              Je zult waarschijnlijk al weten dat een cropsensor het tele-effect versterkt: het onderwerp komt groter in beeld dan bij een FF-sensor. Daarentegen is de beeldkwaliteit bij FF-camera's hoger. Volgens mij is dit in wezen het verschil tussen FF en crop ...

                              Misschien is het ook wel handig om je budget te vermelden. Een 1Dx vormt natuurlijk een schitterende combo met jouw 600 objectief als het gaat om beeldkwaliteit, maar is wel drie keer zo duur als de 7D II.

                              Comment

                              Working...
                              X