Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

    Hallo

    Ik heb sinds kort een Canon EF 24-70 f2.8L II USM lens Ik had hiervoor graag een UV filter aangeschaft. Ze hebben mij altijd het merk B+W aangeraden.
    Ik heb al zitten surfen en ik lees wat tegenstrijdigheden... Misschien dat iemand mij kan helpen?

    B+W 1066126, 010 UV MRC Nano XS-Pro Digital 82 E


    B+W 010 UV MRC 82mm E


    Ga ik met de xs-pro nog zonder probleem mijn zonnekap en lensdop kunnen gebruiken? Op sommige websites zeggen van niet en sommige (zoals kamera-express) beweren ze van wel.

    Heeft er iemand ervaring mee?

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

    Ik huiver bij het idee dat je op een lens (zeker een hele goeie) een uv filter zou schroeven...
    En al zeker als je mét zonnekap zal fotograferen (bescherming genoeg toch??)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

      Zonnekap gaat geen enkel probleem zijn. Die zit op een bajonet rond/achter de schroefdraad voor filters.
      De ringen van de XS-pro reeks zijn wel smal. Ik geloof dat ze nog schroefdraad aan de voorkant hebben, en dan kan de lensdop er wel op. Alleen zou het inderdaad wel kunnen dat de schroefdraad minder omwentelingen heeft omdat de filterring zo dun is, en dan heeft de lensdop minder mogelijkheden om zich vast te klemmen.

      Op een 24-70 zie ik hoegenaamd geen reden om een dunne filter te gebruiken. Kies dan de standaard MRC. Of als alternatief: een Hoya HD, met extra harde coatings. Ik heb betere ervaringen met die Hoya reeks tegenwoordig, en ze kosten ongeveer zoveel als de B+W MRC, of vaak zelfs iets minder.

      In tegenstelling tot Bulke en anderen ben ik geen tegenstander van het gebruik van UV filters. Ik heb nog maar zelden nadelen ondervonden met een UV van goeie kwaliteit, en het is een perfecte bescherming voor je frontglas. Je kan eventueel neutrale beschermingsfilters kopen, maar ik weet niet of die altijd even goed gecoat zijn, en in sommige maten zijn ze minder makkelijk te verkrijgen of tegen een hogere prijs. Het klopt wel dat een UV op een digitaal toestel geen voordelen heeft zoals bij film.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

        In tegenstelling tot Bulke en anderen ben ik geen tegenstander van het gebruik van UV filters. Ik heb nog maar zelden nadelen ondervonden met een UV van goeie kwaliteit, en het is een perfecte bescherming voor je frontglas. Je kan eventueel neutrale beschermingsfilters kopen, maar ik weet niet of die altijd even goed gecoat zijn, en in sommige maten zijn ze minder makkelijk te verkrijgen of tegen een hogere prijs. Het klopt wel dat een UV op een digitaal toestel geen voordelen heeft zoals bij film.
        Helemaal mee eens. Er zijn ook eigenlijk geen nadelen. Alleen bij nachtfotografie kan het soms een flare veroorzaken, maar dan schroef je hem er even af. En liever een zandkorreltje op mijn filter dan op het glas van mijn lens.... daar huiver ik dus van. En ik heb in het verleden wel eens een volwassen kerel met traantjes in de ogen zien staan, omdat er een kras op zijn lens kwam vanwege opspattende steentjes. En dat is een sterretje waar Carglass niets aan doet

        Die van Rodenstock en Marumi zijn ook behoorlijk goed en betaalbaar.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

          Oorspronkelijk geplaatst door Liesje68 Bekijk bericht
          Hallo

          Ik heb sinds kort een Canon EF 24-70 f2.8L II USM lens Ik had hiervoor graag een UV filter aangeschaft. Ze hebben mij altijd het merk B+W aangeraden.
          Ik heb al zitten surfen en ik lees wat tegenstrijdigheden... Misschien dat iemand mij kan helpen?

          B+W 1066126, 010 UV MRC Nano XS-Pro Digital 82 E


          B+W 010 UV MRC 82mm E


          Ga ik met de xs-pro nog zonder probleem mijn zonnekap en lensdop kunnen gebruiken? Op sommige websites zeggen van niet en sommige (zoals kamera-express) beweren ze van wel.

          Heeft er iemand ervaring mee?

          Alvast bedankt!!
          Ik heb op mijn Nikon 24-70 en de 70-200 f2.8 een UV filter opzitten. Geen B+W maar wel deze:


          Bij B+W ken je bij lange sluitertijden ringen op je foto zien, met de Hoya HD niet.

          Comment


          • #6
            Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Bij B+W ken je bij lange sluitertijden ringen op je foto zien, met de Hoya HD niet.
            Inderdaad, dat hoor je wel vaker. Zelf heb ik dat nog niet gehad, maar ik zie al wel eens contrastverlies bij invallend licht onder bepaalde hoeken.
            Ik koop Hoya HD voornamelijk voor de zeer harde coatings. Meestal haal ik ze bij Amazon omdat de prijs daar vaak het laagst is.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              In tegenstelling tot Bulke en anderen ben ik geen tegenstander van het gebruik van UV filters. Ik heb nog maar zelden nadelen ondervonden met een UV van goeie kwaliteit, en het is een perfecte bescherming voor je frontglas. Je kan eventueel neutrale beschermingsfilters kopen, maar ik weet niet of die altijd even goed gecoat zijn, en in sommige maten zijn ze minder makkelijk te verkrijgen of tegen een hogere prijs. Het klopt wel dat een UV op een digitaal toestel geen voordelen heeft zoals bij film.
              Ik ben wel tegen UV filters omdat die UV filtering niet nodig is en ze een verkleuring geven. Leg eens een UV filter op een wit blad papier. Uw witbalans kan bv in de war geraken en je krijgt een tintje die ik niet wil met een goeie lens.
              'k Ben niet a priori tegen protect filters maar dan kies je beter een neutrale beschermingsfilters, zoals je vermeld hebt. De coatings van de goeie zijn zeker even goed als de coatings bij de goeie UV filters. Ik heb er onlangs nog van Hoya (Hoya Fusion Antistatic professional protector filter) gekocht met een anti-statische coating en die zijn ook gemakkelijk te reinigen.

              Bv:

              Comment


              • #8
                Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Helemaal mee eens. Er zijn ook eigenlijk geen nadelen. Alleen bij nachtfotografie kan het soms een flare veroorzaken, maar dan schroef je hem er even af. En liever een zandkorreltje op mijn filter dan op het glas van mijn lens.... daar huiver ik dus van. En ik heb in het verleden wel eens een volwassen kerel met traantjes in de ogen zien staan, omdat er een kras op zijn lens kwam vanwege opspattende steentjes. En dat is een sterretje waar Carglass niets aan doet

                Die van Rodenstock en Marumi zijn ook behoorlijk goed en betaalbaar.
                Hmmmm , ik maak even een denkfoutje. Ik had het voornamelijk over een protect-filter.

                UV-filter geeft bij mijn studiofotografie soms een kleurzweem als ik mijn flitsers gebruik.
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment


                • #9
                  Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  En liever een zandkorreltje op mijn filter dan op het glas van mijn lens.... daar huiver ik dus van.
                  Je moet dan van jezelf gaan huiveren, want een zandkorrel wordt pas schadelijk als jij hem er ondeskundig af gaar halen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Je moet dan van jezelf gaan huiveren, want een zandkorrel wordt pas schadelijk als jij hem er ondeskundig af gaar halen.
                    En ik denk dat jij dan weer niet spoort, omdat je er geen filter opdoet. Maar hier zijn al lange hele discussies over gevoerd, waar nooit een conclusie is uitgekomen.
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

                      Om weer tot de essentie van uw vraag terug te komen, ik heb deze B+W Cir Pol HTC MRC Nano XS-Pro Digital 77mm gehad en de originele lensdop kan daar NIET meer op, Er word een speciale lensdop meegeleverd.
                      De zonnekap is geen enkel probleem, dit was wel op mijn Canon EF 17-40mm L USM.
                      Last edited by Red Falcon; 1 februari 2016, 09:49.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: B+W UV Filter: Nano XS-Pro vs F-Pro

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Om weer tot de essentie van uw vraag terug te komen, ik heb deze B+W Cir Pol HTC MRC Nano XS-Pro Digital 77mm gehad en de originele lensdop kan daar NIET meer op, Er word een speciale lensdop meegeleverd.
                        De zonnekap is geen enkel probleem, dit was wel op mijn Canon EF 17-40mm L USM.
                        Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat je een polarizer had, met twee draaiende ringen dus. Voor zover ik kan zien, heeft een xs-pro filter (UV, ND, clear) wel degelijk nog schroefdraad aan de voorzijde.
                        Het systeem van de meegeleverde slip-on lensdop is mij bekend (helaas). Dat ding viel er bij mij constant af...

                        Edit: het probleem met de zonnekap is dan in combinatie met die meegeleverde lensdop, neem ik aan? De filters zouden daarvoor niet in de weg mogen zitten. (Was bij mij trouwens ook met de 17-40 dat ik zo een slim filter had... achteraf bekeken was dat niet nodig.)
                        Last edited by Pieter G.; 1 februari 2016, 11:18.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment

                        Working...
                        X