Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke spiegelreflexcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke spiegelreflexcamera?

    Beste medeleden,

    Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende.
    Ik ben op zoek naar een nieuwe spiegelreflex camera voor onder andere urbex fotografie.
    Nu heb ik redelijk wat gelezen op verschillende fora en ik zat zelf te denken aan de Nikon D3300 of D5200.
    Ik hoop dat er enkele zijn die mij hierin verder kunnen adviseren,welke camera is hier het meest voor geschikt, is of zijn er andere/betere opties, welke lens of lenzen kan ik het beste nemen?
    Ik zoek wel iets in dezelfde prijsklasse als de D3300 en D5200.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.


    Vriendelijke groet Bas

  • #2
    Re: Welke spiegelreflexcamera?

    Heb je eventueel al gedacht aan een mirrorless systeem met verwisselbare lenzen? Genre Olympus OM-D, Fuji X, Sony Alpha, ... Dat is een pak compacter en lichter dan vele reflex-toestellen, en voor urbex lijkt mij dat een voordeel. Anderzijds is een D5x00 met een kitlens of een lichtsterke prime (35/1.8 etc.) ook al zeer compact. En hoe compacter je systeem, hoe kleiner het statief dat je moet meenemen op locatie (want ik neem aan dat je dat wel doet bij urbex-uitjes).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Welke spiegelreflexcamera?

      Beste Pieter,

      Bedankt voor jouw snelle reactie.
      Nee, daar heb ik nog niet aan gedacht.
      Ik ben er nog niet zo heel erg in thuis en hoop dan ook op deze manier gepast advies te kunnen krijgen zodat ik een juiste keuze kan maken.
      Een toestel dat compacter en lichter is, is uiteraard fijner (het moet alleen niet afdoen aan de kwaliteit).
      Klopt inderdaad, statief wordt ook altijd meegenomen.
      Ben jij zelf niet zo kwijt van Nikon? Omdat je juist andere merken laat zien. Overigens hoef ik niet perse Nikon, maar wat ik veelal lees is dat deze goed uit de bus komt en vel mensen hiermee werken en er tevreden mee zijn. Ik sta zeker open voor andere merken.


      Vriendelijke groet Bas

      Comment


      • #4
        Re: Welke spiegelreflexcamera?

        Oorspronkelijk geplaatst door UrbexBas Bekijk bericht
        Nee, daar heb ik nog niet aan gedacht.
        Ik ben er nog niet zo heel erg in thuis en hoop dan ook op deze manier gepast advies te kunnen krijgen zodat ik een juiste keuze kan maken.
        Een toestel dat compacter en lichter is, is uiteraard fijner (het moet alleen niet afdoen aan de kwaliteit).
        Klopt inderdaad, statief wordt ook altijd meegenomen.
        Ben jij zelf niet zo kwijt van Nikon? Omdat je juist andere merken laat zien. Overigens hoef ik niet perse Nikon, maar wat ik veelal lees is dat deze goed uit de bus komt en vel mensen hiermee werken en er tevreden mee zijn. Ik sta zeker open voor andere merken.
        Jawel hoor, ik ben zeer te spreken over Nikon. Ik heb zelf een D7100 met een paar lenzen. Maar mijn hoofdsysteem is een Fuji X-T1 (mirrorless).
        Mijns inziens zou iedereen die vandaag een nieuwe camera aanschaft zich op zijn minst eerst moet afvragen of een mirrorless systeem niet beter aansluit bij zijn of haar verwachtingen. De SLR is zeker nog niet dood, maar met het achterwege laten van de spiegel zijn er wel een aantal ontwikkelingen in fotoland gebeurd: de autofocus werkt anders (rechtstreeks op de beeldsensor en niet via een aparte module), de lens kan dichter bij de sensor komen waardoor compactere ontwerpen mogelijk zijn, en je hebt een elektronische zoeker en/of kantelbaar scherm waarmee het, mede dankzij elektronische hulpmiddelen, vaak handiger werken is dan bij een SLR. In beeldkwaliteit staan al die systemen min of meer op hetzelfde niveau, met uitzondering van het topsegment van de pro-SLRs.

        Als je veel bewegende onderwerpen fotografeert, ben je wellicht nog beter af met een klassieke SLR, maar afgezien van de snelheid van bediening kan je met elk systeem ongeveer hetzelfde bereiken. Ik begrijp dat ik nu ergens een idee in je brein heb geplant, maar ik zou nu niet meteen kunnen zeggen waar je het best kan beginnen te lezen over mirrorless vs. SLR... Heb je al een budget in gedachten? Dat zou misschien een uitgangspunt kunnen zijn voor anderen om je hier op weg te helpen. De instap-SLRs (die je misschien best overslaat) zijn het goedkoopst, maar eens je in het middensegment komt, liggen de prijzen van mirrorless toestellen niet zo ver uit de buurt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Welke spiegelreflexcamera?

          Bedankt voor je duidelijke uitleg. Zoals ik al aangaf ben ik er nog niet genoeg in thuis, maar ik wil er graag meer over leren (je moet toch ergens beginnen).
          Ik fotografeer weinig bewegende onderwerpen, hier ligt dus geen focus op.
          Mijn budget ligt tussen de € 600,- en € 800,- Mocht je enkele passende opties hebben, dan zou ik ze graag van je horen.
          Ik waardeer het overigens dat je de tijd en moeite hiervoor neemt.

          Comment


          • #6
            Re: Welke spiegelreflexcamera?

            De belangrijkste item die je waarschijnlijk zal willen is bracketing op je toestel, de meeste urbex'ers maken foto's met meerdere belichtingen en voegen die dan samen (zo kom je aan die speciale en specifieke urbexfoto's)
            Qua lens raad ik je een uwa lens aan, dit wil zeggen een lens met zeer brede hoek bvb de goedkope 10-20 f4-5.6 van sigma...
            Ook het dynamisch bereik is belangrijk hiervoor dus neem best de merken die hier goed in zijn

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Welke spiegelreflexcamera?

              Bulke, bedankt voor jouw reactie.
              Wat ik kan vinden is dat de D5200 wel bracketing heeft, maar volgens mij alleen Witbalans-bracketing. Dit is niet voldoende?
              Thanks voor de tip voor de lens.


              Groet Bas

              Comment


              • #8
                Re: Welke spiegelreflexcamera?

                Die kan beide, exposure en witbalans bracketing ;-)

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke spiegelreflexcamera?

                  Excuus dat ik hier nog niet voldoende over weet, maar ik wil me hier in gaan verdiepen.
                  Zoals het er nu uitziet zal het een D5200 worden met een 10-20 f4-5.6 sigma lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke spiegelreflexcamera?

                    Hallo Urbexbas,

                    Ik heb o.a. de Nikon D5200 en ben er erg tevreden over. Prijs-kwaliteitverhouding is dit zeker een aanrader.
                    Enkele voorbeelden? Meestal met de 18-105mm of de 18-140mm van Nikon ...
                    https://www.flickr.com/photos/jajabd...57658238976473
                    https://www.flickr.com/photos/jajabd...57657759848410
                    https://www.flickr.com/photos/jajabd...57657754805279

                    Als groothoek heb ik de 11-16mm f2.8 van Tokina. Ook een aanrader ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke spiegelreflexcamera?

                      Jaja, bedankt voor je reactie.
                      Leuk om je foto's te zien en hoe de kwaliteit is van het toestel.
                      De D5200 maakt fantastische foto's wat ik zo zie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke spiegelreflexcamera?

                        Misschien dat je me nog even verder wilt helpen.
                        Ik zie dat de lens die je aanraadt vaak voor de Canon is.
                        Hier heb ik een voorbeeld, http://www.fotodevakman.nl/10-20mm-f...FVEYGwodbeYDzA
                        Ik kan er niet uithalen of deze ook geschikt is voor de Nikon D5200.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke spiegelreflexcamera?

                          Deze vraag is btw aan Bulke gericht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke spiegelreflexcamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door UrbexBas Bekijk bericht
                            Ik kan er niet uithalen of deze ook geschikt is voor de Nikon D5200.
                            Sigma lenzen (of Tamron, of Tokina...) worden geleverd met lensmounts voor verschillende merken. Je moet er gewoon op letten dat je de versie voor Nikon neemt.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment

                            Working...
                            X