Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijlader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijlader

    Hallo iedereen

    Ik ben momenteel op zoek naar een goede batterijlader voor AA-batterijen. Graag had ik een gekocht die een groot aantal batterijen in 1 keer kan opladen

    Momenteel heb ik de Tensai TI-1600L op het oog.

    Zijn er mensen die ervaring met deze lader hebben of die een andere aanraden?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Batterijlader

    Dit is nog altijd de beste lader voor AA batterijen.
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


    Voor zover ik informatie vind over de Tensai TI-1600L ziet het er niet slecht uit.
    Het is een niet zo snelle lader die elke accu apart controleert.
    Dat de lader niet snel is, dat is een voordeel omdat de accu's dan niet te warm kunnen worden tijdens het laden, en dan blijven ze langer heel.
    Een nadeel ten opzichte van de Maha is dat je met die lader niet kan controleren of de accu's nog goed zijn.
    Daardoor heb je altijd kans dat je al heel snel zonder stroom zit als er een probleem is met één van de accu's.

    Je moet wel heel veel AA accu's gebruiken als je een lader nodig hebt waar 16 accu's tegelijk in kunnen.
    Last edited by Black B@ndit; 27 januari 2016, 20:31.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Batterijlader

      Ik heb deze besteld: https://www.lacrossetechnology.com/bc700/index.php
      Mijn model is wel een clone voor de Europese markt onder het merk Technoline. Hij is iets minder geavanceerd dan de Maha die hier (terecht) wordt aangeprezen, maar kan ook ontladen, en laden met instelbare stroomsterkte per kanaal. Ondertussen zijn al mijn NiMh batterijtjes van de vorige generatie redelijk opgebruikt, en heb ik ze vervangen door de nieuwste eneloops... vandaar de nieuwe lader. De zending zou morgen of maandag moeten arriveren hier.

      Die Tensai ben ik ook tegengekomen in verschillende reviews, en die kwam er goed uit. Als je veel reportageflitsers gebruikt, is zo een 16-kanaals model misschien wel handig
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Batterijlader

        Bedankt beiden

        Ik gebruik inderdaad veel reportageflitsers dus de hoge capaciteit is zeker een pluspunt

        Comment


        • #5
          Re: Batterijlader

          Zorg ook voor goede accu's, vergeet de gewone nimh accu's (zelfs als er op staat dat ze een hogere capaciteit hebben) koop alleen maar accu's met een lage zelfontlading (low selfdischarge, precharged, ready to use...).
          Die gaan véél langer mee dan de gewone accu's, en je bent dan ook veel zekerder dat er nog stroom in zit als je ze een tijdje geleden hebt geladen.
          Meestal komt de werkelijke capaciteit van die accu's ook beter overeen met wat er op staat.

          De duurdere merken (vooral Eneloop) zouden beter zijn, maar mijn ervaring is dat zelfs de goedkope "ready to use" accu's van den Aldi het nog lang niet hebben opgegeven, ook al zijn de oudste die ik gebruik ondertussen al zo'n 5 jaar oud.
          Hier zie je ook de Tronic accu's van de Lidl bij staan, die staan zelfs bovenaan bij de grafiek waar de capaciteit/prijs vergelijking wordt gemaakt.

          Die heb ik zelf ook. Als je die in de winkel ziet liggen, let er dan op dat het de low selfdischarge versie is, want ze verkopen bij de Lidl soms ook nog de gewone nimh accu's (die staan ook ergens in bij die tests, en die zijn veel slechter).

          De Lacrosse BC700 kan met maximum 700mA laden, eigenlijk is dat geen groot probleem het is beter voor de levensduur van de accu's om met een lagere stroomsterkte te laden.
          De Maha is standaard op 1000mA ingesteld voor het laden, dat is voor de meeste accu's ongeveer de limiet om zo snel mogelijk te laden zonder dat de levensduur sterk vermindert.
          Als je AAA accu's in de Maha lader steekt, dan moet je de laadstroom wel verlagen (en dat vind ik net het enige zwakke punt van die lader, die zou AAA accu's zelf moeten herkennen, en dan automatisch kiezen voor een lagere laadstroom (400mA zou al veel beter zijn).
          Last edited by Black B@ndit; 28 januari 2016, 16:01.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Batterijlader

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De Lacrosse BC700 kan met maximum 700mA laden, eigenlijk is dat geen groot probleem het is beter voor de levensduur van de accu's om met een lagere stroomsterkte te laden.
            De Maha is standaard op 1000mA ingesteld voor het laden, dat is voor de meeste accu's ongeveer de limiet om zo snel mogelijk te laden zonder dat de levensduur sterk vermindert.
            Als je AAA accu's in de Maha lader steekt, dan moet je de laadstroom wel verlagen (en dat vind ik net het enige zwakke punt van die lader, die zou AAA accu's zelf moeten herkennen, en dan automatisch kiezen voor een lagere laadstroom (400mA zou al veel beter zijn).
            Inderdaad, Bart, ik lees dat je met die BC700 eigenlijk weinig domme dingen *kan* doen
            Snelheid van laden is voor mij niet echt een punt, maar als het nodig is, kan ik ze nog altijd een keer in mijn Memorex stoppen die 800-1200mA levert.
            Bedankt voor de tip van de laadstroom voor AAA. Die Memorex doet dat bij 280mA, zie ik, dus dat is best ok.
            Ze zetten de specs er al op - wat goed is - maar daarmee weet je nog niet of je batterijen daar blij mee zijn...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment

            Working...
            X