Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

    Hallo allemaal

    Een jaar terug, heb ik de overstap van bridge Canon S3 naar Nikon D5000.

    Tot nu toe ben ik nog altijd tevreden over het toestel en mijn lenzenset is ondertussen uitgebreid tot:

    Nikon 18-55 (kitlen, vaak gebruikt)
    Nikon 55-200 (kitlens, die ik niet vaak gebruik)
    Nikon 35mm F1.8 Die ik vaak gebruik
    Sigma 10-20 F4.5 Nog niet zo vaak gebruikt

    Mijn vriendin en ik gaan nu fotografieles volgen, daar we maar over één DSRL beschikken, ben ik nu aan het rondkijken om een nieuwe DSLR aan te schaffen zodanig dat we elk over ons eigen toestel beschikken.

    Mijn oog is gevallen op Nikon D5300 - D5500 - D7200.

    Tot nu toe ben ik altijd blij geweest over de D5000 en ik schiet meestal in de auto mode of scene modus. Na (en tijdens) de cursus is het uiteraard de bedoeling dat ik meer ga leren om foto's te nemen met manuele aanpassingen, ... en heb ik niet echt beperkingen over dit toestel.

    De kost om te investeren in een nieuwe DSRL was niet echt voorzien

    Ik vraag me ook af of het nodig is om een body + lens (18-105 / 18-140) bij te kopen.
    De lenzen kunnen we uitwisselen, maar de range 18-55 lijkt mij toch minimaal nodig. Tenzij ik alles met mijn prime zou trekken...

    Volgens mij is de D5300 al een enorme verademing tgv. mijn huidig toestel, (op snapsort vergelijking is de sprong ook groot). Touchscreen lijkt mij niet echt nodig en kan aan redelijke scherpe prijzen gevonden worden waardoor ik denk dat meerprijs D5500 niet echt de moeite is.

    D7200 lijkt mij al een 'moeilijker' toestel, maar uiteraard bij volgen cursus zou ik zelf meer moeten kunnen + technisch snappen hoe de werking in elkaar zit.

    Nu kort samengevat:
    - Lijkt een 18-105 / 18-140 jullie nodig?
    - Zou D5300 volstaan om mij te amuseren en niet (semi-)professioneel foto's te trekken

    Alvast bedankt voor al jullie antwoorden

    Groeten
    Dekion

  • #2
    Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

    Indien je tevreden bent over je huidige lenzen, zou ik pas eenmaal je cursus vorderd veranderen... je geeft zelf aan dat je de tele zoomlens niet vaak gebruikt, dus waarom nog een bijkopen.
    Ik weet zeker dat de d7100 of d7200 een gemak en een deugd zullen zijn op cursus daar ze daar graag met manueel beginnen en dan blinkt de d7*** reeks uit
    Eenmaal je de knoppen een beetje leert te gebruiken zul vlotter leren fotograferen omdat je dan zo vaak niet meer in de menu's moet graven

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

      Dekion,

      Ik heb de D7200 en de D5200. Ik ben over beiden erg tevreden.
      Er is bijna geen verschil tussen de D5200 en D5300 maar de eerste is merkelijk goedkoper en biedt dezelfde beeldkwaliteit.Iets om even te bekijken ...

      Verder is er wel een vrij groot (gebruikers)verschil met de D7200 bijvoorbeeld. De D7200 heeft een betere beeldkwaliteit - zeker op de hoge ISO's - maar biedt ook meer instellingsmogelijkheden.
      Maar om je te amuseren - zoals jij het zegt - volstaat de D5200 ruimschoots.

      De 18-140mm is een lens met een mooi bereik - en eigenlijk mijn "allround vakantielens".
      Maar ze is in jouw geval zeker geen must want je hebt al een leuke set lenzen.

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

        Ikzelf heb ook de Nikon D5300 en hiermee kan je zelfs al eens iets meer dan je enkel wat "amuseren". Tussen Nikon D5200 en 5300 zijn er toch wel wat verschillen zoals Wifi, geen laag-doorlaatfilter, Gps, expeed 4 processor voor de Nikon D5300...
        Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

        Comment


        • #5
          Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
          Tussen Nikon D5200 en 5300 zijn er toch wel wat verschillen zoals Wifi, geen laag-doorlaatfilter, Gps, expeed 4 processor voor de Nikon D5300...
          Klopt D5300 heeft een andere processor dan de D5200 en wint 1 stop in ISO, max. 12 800, kan soms het verschil uitmaken met de kitlens ;-)
          Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

          Comment


          • #6
            Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

            Hier ook een zeer tevreden gebruiker van de D7200 zeer mooie beeldkwaliteit en de hoge iso-settings zoveel beter dan mijn D90!
            En zo een moeilijk toestel is hij nu ook weer niet.

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

              Ben het er mee eens.
              Wil echter er aan toevoegen dat de 7000 reeks eigenlijk gericht is op mensen die al langer weten waar ze mee bezig zijn en echt dit toestel kiezen voor al het lekkers dat er op staat.
              Maar voor een beginner is dat niet zo interessant als we eerlijk moeten zijn. Er staat net iets teveel van het goede op zodat het ook wat ingewikkelder wordt allemaal.

              Ik denk dat de 5000 reeks de betere en slimme keuze is voor dit doel. En ik zou nu ook geen lens bijkopen. In de cursus zal dat genoeg aan bod komen zodat je zelf veel beter zal weten welke lens best aansluit bij je noden.

              Er loopt hier een gelijkaardig draadje maar dan voor Canon. Daar hebben ze de 700 reeks als tegenhanger van de Nikon 5000 reeks.
              Welke 5000 dan best past bij jou zal ook beetje van budget afhangen denk ik. Een miskoop is het zeker niet.

              Comment


              • #8
                Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                Je gaat toch zeker eens de 3 modellen moeten vast nemen, want er is toch een significant verschil qua grip tussen de 5300 vs 5500 vs 7200. Ik vond de 5300/5500 te klein qua grip, de D7200 lag veel beter in de hand.
                Ik ben het niet eens om niet voor een 7xxx-reeks te kiezen als beginner. Hoelang blijf je beginner? Ik was in september ook een beginner, maar wat ben ik blij dat ik onmiddellijk voor de D7200 gekozen heb.
                Alles ingewikkelder op een D7200? Je hoeft niet het menu in te duiken of een extra knopje in te drukken voor de belichtingsdriehoek, alles is voorhanden op het toestel.
                Het LCD schermpje bovenop het toestel is ook een groot voordeel, ik gebruik dit toch vaak om alles al in te stellen alvorens ik door de zoeker kijk.
                De dubbele instelschijf (voor/achter) is een serieus pluspunt als je heel veel manueel moet schieten, en dat is toch vaak het geval tijdens de basis fotocursussen.
                Als het budget er is zou ik niet twijfelen, eventueel D7100... maar ik doe wel eens een sportevent (MTB, cyclo, ...) en daar is de D7200 wel een pak beter in door de betere buffer voor RAW beelden.
                Last edited by rumble101; 29 januari 2016, 08:51.
                Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Ben het er mee eens.
                  Wil echter er aan toevoegen dat de 7000 reeks eigenlijk gericht is op mensen die al langer weten waar ze mee bezig zijn en echt dit toestel kiezen voor al het lekkers dat er op staat.
                  Maar voor een beginner is dat niet zo interessant als we eerlijk moeten zijn. Er staat net iets teveel van het goede op zodat het ook wat ingewikkelder wordt allemaal.
                  .......
                  Zou je dat wat kunnen toelichten met enkele voorbeelden?

                  En zou het in mijn geval dan misschien geen goede keuze zijn, de D7200?:Ik fotografeer met mijn D80 meestal op P waar ik de automatische stand volg. Heel zelden draai ik aan het wieltje om de sluitertijd en diafragma te veranderen. Daarnaast verander ik in slechts 20% van de gevallen de belichting, de iso waarde, de focos pos en de witbalans (want ik doe geen raw) Wat moet een fotograaf nog meer instellen en tweeken om beduidend betere foto's te krijgen? En kan dat dan met de D7200? (Buiten in raw, dat je daar meer uithaald dat snap ik)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                    Allen bedankt voor de reacties! Zal wellicht de D5300 worden, in vgl. gezien dat die in ISO net iets beter is en is toch ook een recenter toestel waardoor naar toekomst ik paar jaar verder kan :-)

                    De D5000 ligt ideaal in mijn hand, D5500 vond ik vrij klein. Zal morgen (na de les ) de toestellen nog eens gaan voelen, maar nu wint de D5300 :-)

                    To be continued...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                      Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                      Zou je dat wat kunnen toelichten met enkele voorbeelden?

                      En zou het in mijn geval dan misschien geen goede keuze zijn, de D7200?:Ik fotografeer met mijn D80 meestal op P waar ik de automatische stand volg. Heel zelden draai ik aan het wieltje om de sluitertijd en diafragma te veranderen. Daarnaast verander ik in slechts 20% van de gevallen de belichting, de iso waarde, de focos pos en de witbalans (want ik doe geen raw) Wat moet een fotograaf nog meer instellen en tweeken om beduidend betere foto's te krijgen? En kan dat dan met de D7200? (Buiten in raw, dat je daar meer uithaald dat snap ik)
                      Hmmm. Ik zal proberen het kort te houden en toch volledig te zijn.

                      De fabrikanten Canon en Nikon blazen constant in elkaars nek en hebben producten die zeer dicht bij elkaar aansluiten. En dat heeft zo zijn redens.
                      Enerzijds is dit historisch zo gegroeid maar er zit ook een zeer belangrijk commerciel doordachte strategie achter.

                      Kort door de bocht: Ze willen voor elk budget ieder bedienen enerzijds maar anderzijds ook marktsegmenten voorzien in hun noden.
                      Zo zal een beginner ander wensen stellen aan een toestel dan een pro persfotograaf bv.
                      De beginner zal ook niet bereid zijn die "pro" prijs op tafel te willen leggen.
                      De beginner is ook niet voldoende geschoold om een "pro" toestel te kunnen bedienen en heeft daar ook geen nood aan.

                      Daarom zijn zowel bij Canon als Nikon volgende verschillende marktsegmenten te onderscheiden:
                      - lage instap (lokkertjes) Canon 1000 reeks, Nikon 3000 reeks
                      Op die toestellen staan enkel de basics en wat hulpmiddelen gericht op starters (zoals sportstand, portret, landschap) Maar alle serieuze opties ontbreken.
                      En mijn inziens is de bouwkwaliteit wat ondermaats.
                      - degelijke instap Canon 700 reeks, Nikon 5000 reeks.
                      Mijn inziens beste koop voor iemand dat fotografie ernstig wil nemen doch nog een en ander zal moeten leren. De hulpmiddelen zijn echter ook aanwezig maar ook al enkele "pro" opties zoals bracketing, DOF preview,...
                      - de enthousiast reeksen Canon 70 reeks en Nikon 7000 reeks.
                      Gericht op mensen die al wat meer manueel willen werken doch niet de volle pond willen betalen voor een pro toestel. Veel lekkers zit er op die terug te vinden zijn op de pro reeksen zoals micro adjust, maar ook nog steeds de hulpmiddelen uit de lager reeksen. Eigenlijk zijn dat de meest complete toestellen maar daardoor ook wat complexer in bediening door de vele informatie die op je af komt. Vergeet niet dat je tijdens een shoot niet de tijd hebt om even aan je toestel te rommelen of de handleiding erbij te nemen. Je moet alles perfect weten staan op je toestel.
                      Het komt er op neer ook dat je ook hetzelfde kan doen op een lager toestel doch dat je dit niet even snel zal kunnen instellen. Net daar zit het verschil ook.
                      In die reeks komen ook al de low-cost full frames zoals de Canon 6D.
                      Het doel van die toestellen is dat je echt goed weet waar je mee bezig bent en net die opties wil die jou dat gemakkelijk maken.
                      - De pro reeksen waar er heel wat van zijn zowel bij canon als nikon. We spreken dan over een heel ander prijs maar ook met pro mogelijkheden en specificaties zoals ingebouwde commanders en zo. We spreken dan echt van beeldopbouw met studiomateriaal erbij en zo.
                      En daar is veel keuze in naar gelang het soort fotografie je doet.

                      Zoals je ziet lopen die reeksen eigenlijk samen met expertise en verwachtingsniveau.

                      Nu, als je echt een 7000 reeks wil kopen, laat je dat vooral niet tegenhouden. Maar als ik lees dat je nu nog in de P stand bezig bent.... Wat ga jij in godsnaam gaan aanvangen met een 7000 reeks met al die opties op? Je gebruikt nu nog niet eens 10% van uw toestel als ik zo onbeleefd mag zijn.
                      We leven in een vrij land. Wil je de 7000 reeks, dan koop je die toch gewoon.

                      Daarom dat ik starters aanbeveel om bij Canon goed in te stappen met de 700 reeks, of de 5000 reeks bij Nikon.
                      Het zijn toestellen die je op de meest comfortable manier een weg van start tot behoorlijk gevorderde toelaten zonder TE complex te worden.

                      Bij de hogere reeksen is het de bedoeling dat je als gevorderde ermee aan de slag gaat.
                      Bij de pro reeksen is een opleiding mijn inziens een echte noodzaak.

                      Zelf ben ik ooit gestart met een extreem eenvoudig toestel van een paar duizend BFR in de tijd. Dat was toen het juiste toestel voor mij.
                      Nu zit ik aan vele duizenden euros aan materiaal maar in alle eerlijkheid weet ik zeker dat ik NOOIT van mijn leven daarmee zou kunnen starten hebben.

                      Om op je vraag te antwoorden hoe je beter beelden kan maken. Wel er is zoveel te vertellen dat je daar eigenlijk best een opleiding voor gaat volgen.
                      Pas dan zal je je toestel ook volledig inzetten waar hij voor ontworpen is.

                      Ik denk dat ik al eens volgend praktisch voorbeeld heb aangehaald:
                      Stel met de feestdagen geweest, je oma met 7 kleinkinderen en hyperactive hond mee op de foto wil vlak voor de kerstboom.
                      Er is wat basislicht in huis aanwezig en de lichtjes in de boom branden.
                      Nu moet je een foto maken die niet bewogen is (snelle actie van de hond) De lichtjes van de boom goed kunnen zien (spelen met sluiter), iedereen scherp in beeld (spelen met diafragma) en in het aanwezige licht (eventueel zachtjes ingeflitst) De te nemen scherptediepte is minimaal 1,5 meter (want alle kinderen staan niet netjes op een rij) van op een afstand van pakweg 3 meter. Objectief naar keuze. De ISO zal je strategisch moeten kiezen om je vraag rond te krijgen.
                      HOE pak je dat aan? Kan je alle implicaties in beeld brengen en hier op anticiperen? (het antwoord word van u wel verwacht binnen de pakweg 15 seconden en je krijgt ook nog eens 10 seconden om uw toestel in te stellen)
                      Weet je het antwoord hier op dan ben je klaar voor een 7000 reeks.

                      Liggen je verwachtingen nog hoger dan ga je automatisch naar die pro reeksen gaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                        @buurmanbert,
                        bedankt voor het uitgebreide antwoord. En alhoewel ik er niet de volle 100% mee eens ben, neem ik het zeker mee in overweging.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                          Je moet het er niet mee eens zijn hoor. Dat is je goed recht.
                          Het is ook een eerder algemeen antwoord en naar wat ik meen een goed voorstel afgaande op wat ik zie bij vrienden die willen starten.
                          Een en ander is ook smaakgevoelig, trendgevoelig, soms ook een beetje fetisch of overkill, hoe je het ook wil noemen.

                          Er zijn ook beter voorstellen mogelijk hoor. Waar je direct met beter technisch materiaal start. Vooral beter lenzen dan.
                          Vroeger deden we dat. De mensen op weg helpen met heel mooi materiaal.
                          Maar dan komt de overweging al snel van "zal ik daar wel in volhouden om dat allemaal te leren" en is dat dan allemaal geen weggesmeten geld?
                          De realiteit is jammer genoeg dat veel afhaken na pakweg 2 jaar of er niet verder in willen evolueren.

                          Ik denk dat je dan beter start met een toestel die er echt voor ontworpen is en dat je die mooi kan verslijten tot je het goed onder de knie hebt.
                          Dan pas beschik je over voldoende bagage om zelf uit te maken welk toestel meest geknipt is voor je doel en welke lenzen daar op moeten.
                          En heb je er na een tijdje geen zin meer in dan heb je zeker je broek er niet aan gescheurd en kan je er nog leuke familiefotos mee maken zonder diep in de techniek te moeten duiken.

                          Wat je zeker niet mag verwachten is dat je daar direct high fashion in studio mee gaat realiseren. Dat wordt behoorlijk lastig.
                          Maar het werkbereik van die toestellen mag toch niet onderschat worden ook.

                          Met dat duur speelgoed is nog veel meer mogelijk maarja, die prijs heh, en die leercurve dan weer.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                            ik ben gestart met de nikon 5200 en al snel wou ik een 7000, omdat ik constant in M modus fotografeerde.

                            nu ik de 7100 heb zou ik die direct aanraden eigenlijk, ik vind het toestel niet per sé meer ingewikkeld dan een 5000.

                            het grootste verschil is dat je bijna al je settings met een knop kan veranderen, terwijl je bij een d5000 alles in het menu moet veranderen. Dat is pas écht een pain in the ***, vooral bij macro waar je constant in M-mode alles moet aanpassen cfr diafragma etc...
                            ik dacht zelfs dat je bij de d5200, Fn + diafragma + draaiwiel moet gebruiken voor uw f aan te passen, dat zijn 3 knoppen terwijl op de d7000 heb je daar een apart draaiwiel voor.

                            als je vooral in P en Auto fotografeert heb je de d7000 zeker niet nodig, maar in de toekomst zal je volgens mij sowieso wel nood hebben aan een meer dedicated toestel die meer autonoom is op het vlak van het instellen van settings.

                            Hou het bij de d5000 als je zeker bent dat je vooral in de automatische stand zult fotograferen, zoniet investeer in een d7000. (of de d7100, d7200,...)
                            Nikon Powah

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze Nikon D5300 - D5500 - D7200

                              Gisteren eerste les gehad en is gek hoeveel ik al heb opgestoken!

                              Voor het ogenblik moet ik niet investeren in een nieuw toestel voor ik/vriendin, want vrijdag gaan eten bij vrienden en mijn vriendin mag hun Canon spiegelreflex gebruiken tot het eind dit semester En eerlijk gezegd, na de les héél gelukkig dat we het toestel mogen gebruiken. Na de lessen zal er héél wat meer duidelijk worden waar we precies naar toe willen en welk toestel voor ons het beste zou zijn...

                              Nu was het een beetje een 'verplicht' investering die niet echt voorzien was, maar nu kunnen we dus rustig aan experimenteren en nog even afwachten, maar in ieder geval is me al veel duidelijk over grote verschil 5*** - 7*** Prettig weekend!!

                              Ps. BuurmanBert, op het examen krijgen we ook zo'n vragen, maar hopelijk zullen ze net iets minder complex zijn dat uw case ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X