Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tutoyeren of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tutoyeren of niet ?

    Al sinds ik eigenlijk op dit forum actief ben, zit ik met deze vraag.
    Ik merk op dat sommigen, ondanks heel wat jaartjes contact, mij met u aan blijven schrijven.
    Nu is mij ook bekend dat het een cultuurverschilletje tussen Nederlanders en Vlamingen is. Wij Nederlanders tutoyeren veel sneller.
    Maar ik vraag me wel af, hoe dit overkomt. Komt het over als brutaal, of juist amicaal, als ik u met jij aanspreek ?
    Wij Nederlanders vinden het juist fijn nl. als je iemand wat beter kent, dat die je dan met je en jij aanspreekt. In Nederland wordt het verschil tussen u en jij al snel als een kloof ervaren.
    En respect zit niet in U gebakken ! Als ik iemand tijdens een iets minder prettig gesprek, die ik altijd met je aanspreek, ineens met u aanspreek, zal die persoon dat absoluut als onprettig ervaren.
    Dat laat niet onverlet dat sommigen in Nederland altijd een u blijven door hun status, zoals hoogwaardigheidsbekleders bijv. en soms ouders of grootouders.
    Hoewel iedereen gast is op een forum, voel ik dat een beetje meer, omdat het toch een (hoofzakelijk) Vlaams forum is.
    Ik ben benieuwd naar UW of JOU antwoord.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Tutoyeren of niet ?

    Volgens mij zijn de regels in Belgiië hetzelfde hoor.
    Denk dat het meer van persoon tot persoon afhangt.

    Comment


    • #3
      Re: Tutoyeren of niet ?

      Op het net en email ga ik sneller tutoyeren dan in het echt. Denk dat het veel met opvoeding te maken heeft, ik ben dat zo aangeleerd. Zegt misschien ook iets over mijn leeftijd. Soms geeft dat wel aanleiding dat ik wel eens van het een op het ander overschakel zonder er erg in te hebben. Maar er is zeker een verschil met Nederland.

      Wees gelukkig dat je niet in Duitsland bent want dan was het zelfs op het forum zo van "Sehr geerter Herr" in elke post.

      Comment


      • #4
        Re: Tutoyeren of niet ?

        Ik gebruik ze door elkaar, maar ik merk toch dat ik vooral de mensen wie ik minder graag heb in de U-vorm zal aanspreken/schrijven, en zij die ik graag heb meestal in de je-vorm.
        Ze worden ook wel (U) formeel of beleefdheidvorm en (JE) de informele vorm genoemd. Ik ben dus 'beleefder-formeler' tegen iemand die ik minder graag of niet graag heb.
        Wellicht is dit om duidelijk te maken 'ik moet niet veel van U hebben' .

        Comment


        • #5
          Re: Tutoyeren of niet ?

          Ik heb uw tekst gelezen. In het Belgisch nederlands is u een vorm van dialect. Net zoals gij en uw foto. Eigenlijk bedoelen we dat niet afstandelijk maar is dat meer spreektaal en tussenvlaams.

          Djivan, goed gezegd

          Al ik echt mijn best doe dan schrijf ik ook met de je vorm en dan is dat geen kwestie van tutoyeren, gewoon omdat dan algemeen beschaafd is. Alé, zo zie ik het toch.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Tutoyeren of niet ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
            ...
            Ik ben benieuwd naar UW of JOU antwoord.
            OT Neten vangen ...

            UW ..... is bez vnw dus moet
            JOUW .... evenzeer bez. vnw zijn ... (hoe noemen ze trouwens deze dingen tegenwoordig ?)

            zoals wijlen T Hermans placht te zeggen .. tegen deze regel wordt meer gezondigd dan in Sodoma en Gommora ... LOL !

            Comment


            • #7
              Re: Tutoyeren of niet ?

              U is gewoon een beleefdheidsvorm, met je gaat het er gemoedelijker aan toe
              Ik schrijf eigenlijk meestal in de U vorm, zo aangeleerd en ook wel een stukje kwestie van respect

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Tutoyeren of niet ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                U is gewoon een beleefdheidsvorm, met je gaat het er gemoedelijker aan toe
                Ik schrijf eigenlijk meestal in de U vorm, zo aangeleerd en ook wel een stukje kwestie van respect

                grts
                Sieg
                .. en een Nederlander heeft mij ooit eens uitgelegd dat er dan nog een torenhoog verschil was tussen U en u ...

                Comment


                • #9
                  Re: Tutoyeren of niet ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  OT Neten vangen ...

                  UW ..... is bez vnw dus moet
                  JOUW .... evenzeer bez. vnw zijn ... (hoe noemen ze trouwens deze dingen tegenwoordig ?)

                  zoals wijlen T Hermans placht te zeggen .. tegen deze regel wordt meer gezondigd dan in Sodoma en Gommora ... LOL !
                  Had ik ook gezien. Al langer opgemerkt dat "uw" de uitzondering is geworden, meestal wordt de "w" vergeten, zeker door de jeugd (SMS taal ?)
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tutoyeren of niet ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    .. en een Nederlander heeft mij ooit eens uitgelegd dat er dan nog een torenhoog verschil was tussen U en u ...
                    In mijn jonge tijd was het "U", ondertussen is dat "u" geworden. Zijn zo nog een hoop dingen die ik schrijf zoals in het lager/middelbaar die nu niet meer correct zijn. Ik herinner me bvb een gebiedende wijze in het meervoud. Maar daar vind ik niks van terug.

                    PS: dat van Sodom en Gomorra, was dat niet Sonneveld "Wat vind je van mijn Frans? Sinds Sodom en Gomorra niets zo gezondig tegen de geslechtsregels."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tutoyeren of niet ?

                      RE: Sonneveld ..

                      correct

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tutoyeren of niet ?

                        Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp wordt er ook verschillend over gedacht.
                        Het is vooral een kwestie van hoe je het als kind geleerd bent. En daar zit nu net dat cultuurverschilletje in.
                        Maar ik meen ook te begrijpen dat niemand zich stoort als ik u met je aanschrijf.
                        En ga er maar vanuit dat ik voor 99% van de forumleden respect heb !
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tutoyeren of niet ?

                          Ik gebruik U juist vaak uit disrespect..
                          En meestal begrijpt de lezer dat ook wel.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tutoyeren of niet ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                            Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp wordt er ook verschillend over gedacht.
                            Het is vooral een kwestie van hoe je het als kind geleerd bent. En daar zit nu net dat cultuurverschilletje in.
                            Maar ik meen ook te begrijpen dat niemand zich stoort als ik u met je aanschrijf.
                            En ga er maar vanuit dat ik voor 99% van de forumleden respect heb !
                            Respect hebben voor, en graag hebben zijn twee totaal verschillende dingen.
                            Je kan iemand respecteren (bvb. voor het afgeleverde werk/foto's ed. ) maar toch niet graag hebben omwille van andere zaken.

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            Ik gebruik U juist vaak uit disrespect..
                            En meestal begrijpt de lezer dat ook wel.
                            grt,bouk.
                            Ongeveer wat ik bedoelde in #4, maar dan niet omdat ik iemand niet respecteer, maar omdat ik die minder graag heb.
                            En die heb je altijd op om het even welk forum.
                            En zij die schrijven dat ze zogezegd iedereen graag hebben... dat is gewoon omdat ze de waarheid niet durven schrijven .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tutoyeren of niet ?

                              Telkens mijn kleindochtertje (nu pas 6 geworden) hier in Spanje 2 maanden op zomervakantie komt, krijgen we van de Nederlanders altijd de opmerking dat ze zo beleefd is omdat ze steeds met "u" spreekt. De woorden "je, jij en gij worden" in onze familiekring nooit gebruikt.
                              De Nederlandse kinderen snappen niets van "u" waardoor er soms communicatiestoornissen tussen hen en de Belgische kinderen ontstaan.
                              Als ik hier met Nederlanders praat, gebruik ik "je" want als ik "u" zeg, voelen ze zich precies niet meer op hun gemak.

                              Ik moest eens met mijn baas (Nederlandse CEO uit Goes van een Antwerpse KMO) op meeting bij een Nederlandse CEO van een groot bedrijf in Rotterdam (2500 werknemers). De Rotterdammer en ik spraken met "u", terwijl mijn Zeeuwse baas gemoedelijk met zijn handen in zijn broekzak met "je" praatte.
                              Op een volgende meeting waar mijn baas niet bij was, vroeg de Rotterdammer waar ik die Zeeuwse boer uit de kleigrond had getrokken.

                              Zo zie je maar dat in Nederland ook soms "u" gebruikt wordt zonder disrespect te bedoelen.
                              Het taalgebruik van een CEO is natuurlijk verschillend van het taaltje van een cafébaas.

                              Comment

                              Working...
                              X