Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera voor leek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera voor leek

    hallo,

    ik ben een volledige leek in de wereld van de fotografie,
    graag zou ik me een camera aanschaffen om foto's te nemen van de kinderen, terwijl ze op het speelplein zijn, als ze hun sport beoefenen, actiefoto's van de voetballende zoon.

    we zitten ook met een communiekant, dus zou ik ook de foto's zelf willen maken.
    niet echt landschapsfoto's (maar als er zich een mooi tafereel voordoet (zonsondergang etc...) zou ik dat ook wel willen meepikken.
    kortom om me vertrouwd temaken in de wereld van de fotografie.

    nu ben ik aan het twijfelen om een reflexcamera of een bridge toestel te kopen, ik denk dat een bridge gemakkelijker zal zijn, maar kan je daar ook goede actiefotos mee maken? bv met spelers scherp op de voorgrond en de achtergrond wazig?

    ben op zoek naar 2ehands modellen, die geen al te grote duit kosten (als het niet gaat en ik er totaal niks van bak , of zelfs niet graag doe) dat ik mijn broek er niet aan scheur.

    wie o wie zou zo vriendelijk te zijn om me even wegwijs te maken?

    grtz
    Last edited by bokkie3; 27 januari 2016, 10:34.

  • #2
    Re: welke camera voor leek

    ik vrees dat uw eisen een beetje tegenstrijdig zijn ttz men kan de soort fotografie die u wil niet tot een goed einde brengen zonder enige kennis van zaken daaromtrent. Dat wil ook zeggen dat als men u een "capabel" toestel zou aanraden, dat het gebruik daarvan in de"automatische" modus u, mogelijk, zeer zal ontgoochelen.
    Zelfs 2dehands zou u moeten weten wat u er wil aan uitgeven. Een reflexcamera is altijd een "dure" uitgave omdat altijd de factor "lenzen" meesleept. Dat is trouwens ook het geval voor systeemcameras en alle cameras met verwisselbare lenzen.
    Het kan meevallen maar ik vrees dat u hier niet voor een "prikje" op de eerste rij kan ... enkel mijn gedacht.
    BTW er staat/stond op 2dehands een Sony RX100 in de verkoop ... niet de slechtste om mee te "proberen" denk ik ..

    Comment


    • #3
      Re: welke camera voor leek

      Bedankt voor uw antwoord,

      is het moeilijk om in zelfstudie enige kennis daarvan op te doen?
      maar ik denk zelf dat een reflex iets te hoog gegrepen zal zijn voor mij.
      daarom dat ik denk aan een bridge..
      maar wat zijn de mogelijkheden met een bridge? kan je daar met enige kennis goede fotos mee maken?
      bv de fotos die ik aangehaald heb (actiefoto's op de voetbal met dieptezicht).. of lukt dit totaal niet?
      ook heb ik een bridge camera gezien waar ik eventueel mee zou kunnen beginnen http://multimedia.e-leclerc.com/univ...A9rique,35801/ of is dit brol om mee te beginnen?

      bedankt

      Comment


      • #4
        Re: welke camera voor leek

        Doorwinterde fotografen zijn in deze slechte raadgevers vrees ik Ik denk ook dat het "kodakske" dat ge aanhaalt u mogelijk meer zal ontgoochelen dan goed voor u is .. ttz toch voor wat betreft de actiefotos die ge verwacht te zullen nemen maar op zich is het toestel mij onbekend.
        Actiefotos die ge wilt hebben een toestel nodig dat een heel snelle scherpstelrespons heeft en dat daarbij capabel is om daarbij nog het onderwerp te blijven "volgen", geen eenvoudige opgave .. ik vrees dat de meeste erg goedkope cameras noch het ene noch het andere kunnen .. anders waren ze niet goedkoop Er zijn "fotografische methodes" om dit "na te bootsen" maar die vergen volgens mij toch wel enige ervaring met dit soort fotografie.
        Hopelijk springen andere leden hier bij ...

        Comment


        • #5
          Re: welke camera voor leek

          het is ook niet de bedoeling om professioneel te beginnen,
          gewoon om mooie degelijke foto's te trekken en gaande weg te leren.
          en eventueel later met tijd over te stappen naar een reflex (eerst leren stappen voor dat je kan lopen) of is dit verkeerd en start je beter direkt met een reflex?

          Comment


          • #6
            Re: welke camera voor leek

            Speur op 2dehands eens naar instap reflex camera's met een kitlens en telelens combo. Hoeft niet veel te kosten. Collega's van namen recent dezelfde stap voor rond 300euro. Je fotos zullen de sportpagina's niet halen (de mijne ook niet trouwens :-)), maar je slaagkans zal hoger liggen dan met een bridge camera (vertraging in de zoeker, reactietijd, etc...)
            Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
            Canon G7X Mark II

            Comment


            • #7
              Re: welke camera voor leek

              welke merken worden dan aangeraden?
              en welke te vermijden?

              bedankt voor je antwoord.

              Comment


              • #8
                Re: welke camera voor leek

                en spelen de mp een grote rol? is er een groot verschil tussen pakweg een 10 mp en een 14 mp of is het vooral de fotograaf die het verschil maakt,
                keuzes genoeg op kapaza en dergelijke ...

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera voor leek

                  Een bridge zoals de Panasonic FZ1000 of Sony RX10 raad ik af voor sport. Ik heb effe gewerkt met een FZ1000 en ik had het toch moeilijk om iets bewegends deftig vast te leggen. Continu autofocus is beter bij een dslr. De sensor bij zo'n bridge is ook kleiner waardoor je minder wazige achtergronden krijgt.

                  De 7D van Canon vind je voor ongeveer 500€ tweedehands maar dan zou ik eerder voor een nieuwe 760D gaan. Heeft hetzelfde AF systeem als de 7D en een betere 24mp sensor.
                  Last edited by alex606; 27 januari 2016, 14:15.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera voor leek

                    online iets gevonden :canon eos 450d met volgende lenzen :
                    EF-S 18-55mm
                    EF 80-200mm
                    EF 35-80mm

                    ben ik daar iets mee? voor een redelijke prijs van 250 euro

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera voor leek

                      Hopelijk valt TS niet om van de prijs ...

                      @TS .. het rpobleem is niet zozeer de uitrusting maar wel wat ge ermee doet in dit geval ...

                      Hij is dan nog beter af met mijn "stokpaardje" camera, alhoewel die waarschijnlijk al buiten zijn budget valt .. de Sony A6000 waar hij, helaas vrees ik, met de gewone kit lens schromelijk gaat tekort schieten .. misschien beter met de 50-210mm lens ? en ja ik weet het, de A6100 komt beschikbaar in maart maar daar heeft TS geen budget voor denk ik ...

                      Of hij zonder ervaring uit de voeten gaat kunnen met een reflexcamera voor wat hij wil, is zeer de vraag.

                      Misschien moet hij dit Gary Fong filmpje maar eens bekijken
                      https://www.youtube.com/watch?v=fSobrm9J0AM

                      edit : .. en BTW .. met 11 beelden per seconde, wat kan er dan fout gaan ? ;-)

                      edit2 : er staan er 4 te koop op 2dehands maar de gevraagde prijzen zijn belachelijk hoog ... leg er 50€ bij en ge hebt een nieuwe !
                      Last edited by Guest41; 27 januari 2016, 14:30.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera voor leek

                        het toestel bepaald in theorie maar een deeltje van je uitkomst. eerder >fotograaf>toestel& lens.
                        Kan een bridge wat jij wil doen, ja maar... Kan een spiegelreflex dat alles , ja maar... Het hangt er vanaf wat je ook verwacht. Verwacht jij sportfoto's die eruitzien als die in de boekjes? vergeet het dan maar tenzij je een paar duizend euro op tafel wil gooien. Kan je goede foto's nemen met goedkoop materiaal, ja overdag met een standaard telelensje met variabel diafragma dus setje van een paar 100€. In de donker zal het maar amper lukken.
                        Het is best wel mogelijk om alles in zelfstudie te leren. Ik denk dat het overgrote deel van dit forum zijn kennis uit zelfstudie heeft gehaald. maar verwacht niet dat je op 1.2.3 de beoogde resultaten zal halen.
                        klein beetje cursus kan ook wonderen doen.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera voor leek

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Hopelijk valt TS niet om van de prijs ...

                          Hij is dan nog beter af met mijn "stokpaardje" camera .. de Sony A6000 waar hij, helaas vrees ik, met de gewone kit lens schromelijk gaat tekort schieten .. misschien beter met de 50-210mm lens ? en ja ik weet het, de A6100 komt beschikbaar in maart maar daar heeft TS geen budget voor denk ik ...

                          Of hij zonder ervaring uit de voeten gaat kunnen met een reflexcamera voor wat hij wil, is zeer de vraag.

                          Misschien moet hij dit Gary Fong filmpje maar eens bekijken
                          https://www.youtube.com/watch?v=fSobrm9J0AM

                          edit : .. en BTW .. met 11 beelden per seconde, wat kan er dan fout gaan ? ;-)

                          hoe bedoel je hopelijk valt hij niet om van de prijs?
                          ten eerste is het om te proberen, om mijn weg te zoeken in de wereld van dig fotografie, daarom ben ik ook niet van plan om 500 euro eraan te besteden..

                          ik denk dat iedereen op dit forum wel ergens heeft moeten beginnen...die ook van 0 zijn begonnen met een reflex...

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera voor leek

                            Oorspronkelijk geplaatst door bokkie3 Bekijk bericht
                            online iets gevonden :canon eos 450d met volgende lenzen :
                            EF-S 18-55mm
                            EF 80-200mm
                            EF 35-80mm

                            ben ik daar iets mee? voor een redelijke prijs van 250 euro
                            Ik wil de advocaat van de duivel niet spelen maar oppassen dat je de "rommel" van iemand anders niet overkoopt ! zonder ervaring ben je een makkelijk "slachtoffer" waarmee ik niet gezegd wil hebben dat men geen koopjes kan doen maar, zoals op dit forum al aangehaald, als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat meestal ook

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke camera voor leek

                              Oorspronkelijk geplaatst door bokkie3 Bekijk bericht
                              hoe bedoel je hopelijk valt hij niet om van de prijs?
                              ten eerste is het om te proberen, om mijn weg te zoeken in de wereld van dig fotografie, daarom ben ik ook niet van plan om 500 euro eraan te besteden..

                              ik denk dat iedereen op dit forum wel ergens heeft moeten beginnen...die ook van 0 zijn begonnen met een reflex...
                              TS staat voor "topic starter"

                              Er is niets mis mee om te leren fotograferen, iedereen is idd ergens begonnen, maar ge zult uw ambities wel voor een groot stuk moeten bijstellen tot ge zelf een goed idee begint te krijgen over de capaciteiten van cameras .. en wat men ermee kan doen ... dan zult ge mogelijk nog eens schrikken van de prijs !

                              edit: .. en ik denk dat ge de massa die ook ooit begonnen is met een "reflex" maar later de handdoek in de ring gooide, wegens "een beetje te hoog gegrepen om te beginnen", geen eten wil geven ...

                              Comment

                              Working...
                              X