Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lenzen voor Costa Rica

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lenzen voor Costa Rica

    Dag

    Vertrek binnen kort naar Costa Rica. Ga daar rond rit doen en wens natuurlijk paar mooie foto's te trekken
    Voornamelijk geïnteresseerd in dieren, natuur, vulkaan. Nu moet ik één van de lenzen thuis laten omwille plaatsgebrek. Ik vraag me echter al tijdje af dewelke
    zie handtekening voor mijn materiaal. Er is maar één lens zeker van zijn plaats en dat is de 300mm. Mijn eerste idee was de 16-35 thuis te laten, maar begin zowat te twijfelen.

    Daarnaast twijfel ik ook om een monopod mee te nemen, ik weet wel dat dit omwille licht omstandigheden aan te raden is maar uit praktijk weet ik dat ik daar niet goed mee kan werken

    Bedankt voor jullie reacties
    Nikon D850 + 20 mm f/1.8 + 24-70 mm f/2.8 G + 85mm f/1.8 G + 300mm f/4 + SB-910

  • #2
    Re: welke lenzen voor Costa Rica

    Als het aan mij lag dan sneuvelde die 85mm, je 70-200 op volle opening moet ook goed scoren op 85 mm.
    Hou er wel rekening mee dat je daar haast constant met een hoge luchtvochtigheid te maken hebt.
    Waarom geen vrij licht reisstatief meenemen, een gewoon statief kan je als monopod gebruiken, het omgekeerde zal niet lukken
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: welke lenzen voor Costa Rica

      De 85 is de lens die qua mm het minste toevoegt aan de mix. Langs de andere kant geeft die 1.8 qua isolatie van het onderwerp mogelijkheden die een F4 gewoonweg niet heeft.
      Bij mij zou de 24-70 thuisblijven denk ik. De mm tussen 35 en 70 gebruik ik toch niet zo veel. De 24-70 is wat sneller, maar aan de breedhoek kant wordt dat verschil kleiner. ( ik heb die twee lenzen ook nooit vergeleken, dus ik neem aan dat er geen gigantisch kwaliteitsverschil is tussen de twee).

      Welke lens gebruik je hier het minste, waarom, en wat verwacht je van CR? Ga je daar fundamenteel andere dingen doen dan hier die een afwijkende lenzenset vragen?

      Met een statief is dat een beetje hetzelfde verhaal: als je nu alles vanuit de hand doet, dan gaat de meerwaarde van een statief beperkt zijn denk ik. Het vergt een bepaald soort discipline om vanaf statief te werken. Als je dat hier nooit doet is de kans klein dat je dat op vakantie wel doet. Althans, bij mij was dat zo.
      Ik sluit me aan bij Frakske hierboven dat een statief nuttiger is dan een monopod (maar ook groter en zwaarder). Let er wel op dat je iets kiest dat wel voldoende stevig is voor je camera + lens. Een te licht statief+kop is ook niet dat, zeker niet als er wat wind staat en gaat er ook alleen maar voor zorgen dat je dat minder gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: welke lenzen voor Costa Rica

        ik neem altijd ALLEEN maar de 16-35 mee op reis, zeker als je veel landschappen gaat vastleggen, daar kan niks anders aan tippen.
        ben je van plan dieren te fotograferen, dan heb je zeker een tele nodig natuurlijk, dus die 300 is super.
        je moet niet langer twijfelen, 300 en 16-35
        groeten, Kristof
        Canon EOS 5D mkII

        Comment


        • #5
          Re: welke lenzen voor Costa Rica

          Oorspronkelijk geplaatst door homer Bekijk bericht
          Voornamelijk geïnteresseerd in dieren, natuur, vulkaan.
          Op basis daarvan zou ik ook zeggen: 16-35 en 300mm.
          Maar zelf vind ik ook portret en low light belangrijk als ik op reis ben. Ik wil een dorp/stad 's nachts ook foto's kunnen maken zonder flits, en personen horen er ook bij.
          Daarom heb ik zelf gewoonlijk ook een 35/1.8 en 85/1.4 of zo mee als het een "dslr" set-up is.

          Wat ik het liefste mee heb voor zo'n reis is echter bv. een Sony a6000 met 18-200 en 35/1.8. Levert me het meeste flexibiliteit met goede kwaliteit in een compact en licht pakket. Misschien eens zien of je zoiets nog tweedehands kan vinden voor een goede prijs ?

          Zelf weet je natuurlijk het beste wat je van plan bent te gaan doen, en reizen is veel meer dan foto's maken . Alvast veel plezier op reis !
          Last edited by K-2; 3 februari 2016, 15:29.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: welke lenzen voor Costa Rica

            Wij gaan eind dit jaar op huwelijksreis naar costa rica, hiervoor hebben we ook reeds behoorlijk wat navraag gedaan en informatie gezocht.
            Telkens werd ons aangeraden een stevige telelens mee te pakken(mijn 300mm zou niet volstaan volgens reis-experten.)
            nu spookt het in mijn hoofd op zoek te gaan naar een tamron 150-600 maar blijkbaar niet eenvoudig 2e hands te vinden.

            Comment


            • #7
              Re: welke lenzen voor Costa Rica

              Ik heb daar bijna alles gedaan met 24-70 en 70-200. De 14-24 heb ik omzeggens niet gebruikt.
              Opgepast : de tropische regenwouden op de toppen van de vulkanen hebben een constante drizzle, gevaar voor condens is heel groot. Als je airco op de kamer hebt en je komt buiten heb je het meteen zitten : gedaan met fotograferen, alles bedampt. Oplossing : stop 's avond de camera in een plastiek zak, neem dat 's morgens mee naar buiten en laat hem acclimatiseren vooraleer je de camera eruit neemt. Wat me tegen viel op Costa Rica is dat daar werkelijk ALLES duur moet betaald worden, en als toerist het 10-voudige van de plaatselijke mensen. Wat Temmy vertelt over die 300, daar heb ik serieuze twijfels bij, bij die "reisexperten". Ik ben nog bezig met de bewerkingen en de foto's van de beestjes staan nog niet op de site. Komt nog.

              Comment

              Working...
              X