Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD kaartjes formatteren/onderhouden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD kaartjes formatteren/onderhouden

    Is het aangeraden om de SD kaart steeds in de camera te formatteren?

    Gebruikt er iemand toevallig ook toegewijde programma's om dit te doen?

    Ik ben mezelf aan het afvragen wat de beste optimale manier is om de SD kaartjes in top vorm te houden.

    Iemand ervaring met "SD Formatter V4.0"?

  • #2
    Re: SD kaartjes formatteren/onderhouden

    Eens het kaartje is leeggehaald, formateer ik altijd via mijn fototoestel. Heb ooit last gehad toen ik het op PC formateerde...
    Gr, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: SD kaartjes formatteren/onderhouden

      Er zijn er die nooit de kaart uit het toestel halen met als argument dat die tandjes/contactjes het kwetsbaarste zijn.

      Comment


      • #4
        Re: SD kaartjes formatteren/onderhouden

        Ik zou al zeker niet vertrouwen op tools die je hele SD kaart vol met 0'en schrijft (de trage manier), omdat flash cellen nu eenmaal een beperkt aantal writes heeft. Formateren gaat je SD kaartjes ook niet "in top vorm houden", ze worden er zeker niet sneller van.

        @Stefan_C: ongelijk hebben ze niet, maar het is wel quatch, die dingen kunnen nog wel wat hebben hoor, als je nog eens iemand dit hoort zeggen moet je misschien vermelden dat USB aansluitingen véél kleinere tandjes hebben en dat ze beter hun USB kabel aangesloten houden op de camera :P .
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: SD kaartjes formatteren/onderhouden

          SD kaartjes hebben geen microcontroller zoals CF (die een ATA harde schijf interface hebben), het geheugenbeheer steunt meer op de host (maar dat is met de huidige cameras geen probleem waardoor de snelheid bijna even hoog is).

          Ik formatteer altijd in de camera in de veronderstelling dat die een beter algoritme heeft dan mijn PC.

          Het lijkt me logisch dat een low level format de vroeger beschreven cellen gaat vrijgeven/hergroeperen, en dat met een gewone format de ruimte op de duur versnipperd raakt.
          In mijn camera kan ik deze keuze alleen maken bij een SD kaart, niet bij een CF.
          Een SD low level format door de camera is ook veel sneller, misschien een aanduiding dat die er zuiniger mee omspringt.

          Maar als je ziet hoeveel terabytes je mag schrijven voor de SSD in je PC "versleten" is, denk ik niet dat dit een grote zorg is voor een kaartje.
          Last edited by palombian; 28 januari 2016, 16:01. Reden: vergelijking met SSD

          Comment


          • #6
            Re: SD kaartjes formatteren/onderhouden

            Ik dacht anders wel dat SD kaartjes een controller on-board hadden. Enkel xD-kaartjes hadden dit niet.
            Met een gewone format zouden de geheugencellen ook vrijgegeven moeten worden, anders zou je geen plaats hebben om te schrijven. De data staat fysiek nog altijd in de cellen, maar de controller hoeft ze niet eerst uit te lezen om ze te wijzigen, ze schrijft er gewoon naartoe.
            Bovendien is versnippering een van de belangrijkste "features" van geheugenopslag. In tegenstelling tot een harde schijf maakt de locatie van de data bitter weinig uit en waar de data staat maakt niet uit, dit moet volledig transparant zijn voor de host.

            En true that, je kan ettelijke terrabytes schrijven naar een SSD vooraleer die kapot gaat (ik zit aan 8TB op een oude 160GB Intel SSD), maar dat neemt niet weg dat er na verloop van tijd cellen zijn die vervangen zijn door "reserve" cellen en eens die op zijn begin je risico's te lopen.

            Anyway, ik denk dat er op geen enkele manier voordeel te halen valt uit formateren op een bepaalde wijze, tenzij je echt bagger parameters gebruikt zoals een veel te kleine sector size.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: SD kaartjes formatteren/onderhouden

              Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
              Anyway, ik denk dat er op geen enkele manier voordeel te halen valt uit formateren op een bepaalde wijze, tenzij je echt bagger parameters gebruikt zoals een veel te kleine sector size.
              Gewoon in de camera waarin je het kaartje gebruikt, dat lijkt mij nog altijd het meest logische. Als je dat doet, staan de correcte default mappen er ook meteen, en misschien nog wel een paar verborgen bestandjes eigen aan het toestel. (Ik heb het nog nooit in detail bekeken.) Als je vanaf een pc formatteert, krijg je mogelijks andere default parameters mee op het kaartje.

              Defragmenteren of alles volgooien met nulletjes heeft op een solid state device volgens mij inderdaad ook geen enkel nut.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment

              Working...
              X