Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs fotoshoot buitenland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijs fotoshoot buitenland

    Ik werk al een aantal jaren als fotograaf in bijberoep. Nu heeft een vriendin me gevraagd om foto's te nemen van 25 vakantiehuizen die ze verhuurt in het buitenland. De foto's zullen online gebruikt worden. Interieurfotografie is niet mijn specialiteit, maar ik doe het zeker wel graag. Mijn vriendin zou mijn vliegtuigticket betalen + kost en inwoon en ik moet laten weten wat ik er nog aan wil verdienen. Dat is dus het moeilijke.
    Ik vermoed dat ik toch een 5-tal dagen ter plaatse zal blijven.

    Heeft iemand hier al ervaring mee? Of een idee van prijs (voor een vriendendienst)?
    Thanks!

  • #2
    Re: Prijs fotoshoot buitenland

    je moet zeker iets verdienen!
    Vergeet niet dat je al je beelden nog moet bewerken (en wss ook nog internetklaar maken zodat ze sneller laden).
    Ik zou daar ongeveer een 1400 euro (excl.btw) voor vragen. Dit is dan aan vriendendienst tarief...
    En je kan nu zeggen... "ja ik mag daar slapen, eten en mijn ticket is betaald"
    Maar dat zijn onkosten die je normaal zou doorrekenen.
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Prijs fotoshoot buitenland

      Bedankt voor je reactie! Was in de richting van 1000 euro aan 't denken, maar ik moet nadien thuis inderdaad nog wat bewerking doen.

      Comment


      • #4
        Re: Prijs fotoshoot buitenland

        5 dagen aan forfaitair 8 uur werken is 40 uur.
        25 huizen aan 5 beelden per huis = 125 afgewerkte beelden.

        Stel dat je maar (en dat is al belachelijk weinig) 10 euro per beeld vraagt zit je aan 1250,00 euro.
        Dan moet je nog 40 uren werken + de afwerking van je beelden neem ook nog 10 a 20 uren, dus rond af op 50 uren.
        Zelfs al werk je dan tegen minimumlonen van 20/uur (ook belachelijk weinig) dan kom je voor de lonen op 1000,00 euro.

        Dus een vriendenprijs is minimum 2250,00 a 2500,00 euro.

        De rest zijn onkosten en dat is logisch dat deze worden betaald.

        Als je gewone tarieven zou hanteren voor zo een job dan zit je met een minimum tarief van om en bij de 8000 a 9000 euro excl. BTW, en dan heb je nog geen dure vogel hoor.
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

        Comment


        • #5
          Re: Prijs fotoshoot buitenland

          Bijberoep, wil zeggen dat je er verlof voor moet nemen. Dat loonverlies moet je imo ook tellen en moet je tenminste meer overhouden met fotograferen dan met een dag gewoon werken.
          Denk niet dat je die acht uur gaat fotograferen. Maar je zou wel al kunnen bewerken in de uren dat je geen foto's maakt.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Prijs fotoshoot buitenland

            Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
            Dus een vriendenprijs is minimum 2250,00 a 2500,00 euro.

            Als je gewone tarieven zou hanteren voor zo een job dan zit je met een minimum tarief van om en bij de 8000 a 9000 euro excl. BTW, en dan heb je nog geen dure vogel hoor.
            En dan moet ik nu zeker geloven dat iedere fotograaf die voor immobiliënkantoren werkt, 9000x4=36.000€ excl. BTW per maand verdient.
            Ik zou ze de kost niet willen geven die dat per jaar nog niet verdienen.

            Als je hier in Spanje foto's van je vastgoed wil voor op bijvoorbeeld een immo verkoopswebsite, dan krijg je 20 bewerkte foto's op USB-stick voor 125€. Dat is verplaatsing en BTW inbegrepen. 'k Zal die fotograaf hier (een 40-jarige Zweed) eens zeggen dat hij naar België had moeten emigreren in plaats van naar Spanje.

            Comment


            • #7
              Re: Prijs fotoshoot buitenland

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              En dan moet ik nu zeker geloven dat iedere fotograaf die voor immobiliënkantoren werkt, 9000x4=36.000€ excl. BTW per maand verdient.
              Ik zou ze de kost niet willen geven die dat per jaar nog niet verdienen.

              Als je hier in Spanje foto's van je vastgoed wil voor op bijvoorbeeld een immo verkoopswebsite, dan krijg je 20 bewerkte foto's op USB-stick voor 125€. Dat is verplaatsing en BTW inbegrepen. 'k Zal die fotograaf hier (een 40-jarige Zweed) eens zeggen dat hij naar België had moeten emigreren in plaats van naar Spanje.
              Spanje is Spanje, België is België.

              Ik ken de prijzen van mijn collega's in Spanje ook hoor.
              Voor modeshoots zitten zij op 1/4 van onze "normale" prijzen.

              Qua immo weet ik dat er vaak vaste dagtarieven worden onderhandeld die inderdaad lager liggen (hoewel nog steeds een ettelijk veelvoud van 125), maar dan wel met dien verstande dat ze een minimum shootingdagen per maand afnemen.

              9000 X 4 = 36000 is kort door de bocht.

              Denk jij nu echt dat wij zoals andere werknemers 20 shootingdagen hebben op een maand ????

              Verder heb je maanden dat je zeer veel omzet draait en sommigen maanden (lees zomermaanden) dan is het vaak kommer en kwel.
              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

              Comment


              • #8
                Re: Prijs fotoshoot buitenland

                Wanneer ik hier sommige prijzen lees, dan zou het me niet verbazen dat 'die vriendin met 25 vakantiehuizen' een gepensioneerde vindt die het gratis doet, alleen al voor het reisje en het verblijf met eten/drinken.
                Allee, ttz. ik als gepensioneerde wil dat wel voor die 'prijs' doen en graag zelfs .

                Comment


                • #9
                  Re: Prijs fotoshoot buitenland

                  Ik volg met Pete.
                  Wie 25 huizen in het buitenland heeft kan best wel een verantwoorde kost ophoesten om dit degelijk te laten uitvoeren.
                  Neem die opdracht dan ook alleen aan als je ook weet dat je dit met succes kan afronden. Onderschat het niet. Ik denk niet dat ze gaan tevreden zijn met wat "gewoon" fotos.

                  En die vriendendiensten ken ik ook wel. Ik heb daar beetje mijn buik van vol als ze verwachten dat het gratis moet. En die prijsvergelijkingen zijn ook niet objectief. Want je moet 125 x 25 rekenen = 3125.
                  Er moet gewerkt worden en dat werk moet correct betaalt worden. Is het dan echt een zeer goed vriendin die ook diensten voor jou doet waarbij JIJ een centje in uw zak kan steken dan kan je aan milde tarieven werken en moet je ook de hond niet zijn. Dus een vriendendienst is voor mij de normaal prijs en dan een specialeken op die prijs te doen. Pak -10% bv.

                  Een en ander is ook afhankelijk van welk soort huizen dit zijn. Moeten daar ook sfeer/buitenbeelden van gemaakt worden? Heb je aangepast materiaal voor binnen?
                  Anderzijds als je dit netjes wil doen dan moet je ook je inkomsten aangeven. + RSZ + ... en dan lopen die uurlonen snel op. (een ongeschoold schilder kost al 30 euro per uur op factuur)
                  Ik zou dit aanpakken met een voorstel waarbij je een net uurloon afspreekt en een zeker tijdsbestek raamt maar ook goed afspreekt wat soort fotos ze willen.

                  Maar als ik het zelf even nareken dan is Pete goedkoop. En ik zou toch niet beschaamd zijn (ook al zijn het vrienden) om ook geen honger te moeten lijden en daar een schepke op te doen.
                  Vergeet niet dat het een (bij)BEROEP is en geen hobby. Je doel is centje te draaien en niet je tijd op te vullen met bezighoudingstherapie.
                  Trouwens je gaat er om te werken en niet om aan het zwembad te gaan liggen.
                  Vergeet ook je materiaalkost en andere directe en indirecte kosten niet mee te rekenen. Die camera, lenzen, flitsen,... krijg je niet van de paasklokken!

                  Even terzijde: Soms doe ik "gratis" werk (TFCD). Maar ik ben niet beschaamd om mijn kosten voor te leggen hoor tenzij het echt een goed model is dat puur voor mij werkt dan draaien de rollen om en betaal ik.

                  En de mensen die meerekenen maar in loondienst werken weten niet welke kosten er allemaal bijkomen. Die moet je nu eenmaal verhalen op je klant.
                  Ook u zal niet voor uw baas voor een zacht prikje gaan werken onder tarief om hem te plezieren.

                  @DJivan: ik snap wel dat je dit zou willen doen als je toch tijd zat hebt en een inkomen hebt. Maar ik vermoed dat jij dan geen factuur kan voorleggen.
                  Last edited by buurmanBert; 28 januari 2016, 23:56.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijs fotoshoot buitenland

                    Als ik dit hier allemaal lees mag Uw vriendin me gerust contacteren
                    Voor kost, inwoon en nog een weekje of twee vakantie erbij wil ik het wel doen

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijs fotoshoot buitenland

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      .................................................

                      @DJivan: ik snap wel dat je dit zou willen doen als je toch tijd zat hebt en een inkomen hebt. Maar ik vermoed dat jij dan geen factuur kan voorleggen.
                      Dat klop allemaal, maar een factuur van 0 euro + 0 euro BTW = 0 euro, heeft ook niet veel zin niet ?
                      En mevrouw heeft ook geen factuur nodig indien gratis.
                      Want als het 0 euro kost, dan is het voor haar nog beterkoop dan wanneer ze een officiële factuur kan inbrengen voor de belastingen toch, want die kan je bij mijn weten toch niet voor 100 % in kosten brengen niet .
                      Maar pas op, wanneer het iemand z'n beroep is dan heb ik daar alle respect voor hoor, iedereen moet de kost verdienen hé.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prijs fotoshoot buitenland

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Maar als ik het zelf even nareken dan is Pete goedkoop.
                        Ik zeg ook zelfs dat de vriendenprijs goedkoop is hé.

                        Daarom refereer ik ook naar normale tarieven.
                        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prijs fotoshoot buitenland

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Wie 25 huizen in het buitenland heeft kan best wel een verantwoorde kost ophoesten om dit degelijk te laten uitvoeren.
                          Ik ken iemand die in Spanje zelfs méér dan 50 huizen en appartementen "heeft".
                          In zijn geval betekent dit dat een eigenaar naar hem gaat, en vraagt of hij het vastgoed wil verhuren aan vakantiegangers.
                          Hij krijgt dan commissieloon, maar in ruil moet hij daarvoor het vakantieverblijf gaan promoten op allerlei websites.
                          Hoe meer hij promoot, hoe gemakkelijker hij aan huurders geraakt, en hoe meer hij verdient. Een aantal mooie foto's op de websites daarbij, helpen natuurlijk.
                          Verder zorgt hij voor de schoonmaak en het sleutelbeheer, opname van water-en elektriciteitmeters, enz.
                          Hij "heeft" 50 huizen, maar bezit er geen enkel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prijs fotoshoot buitenland

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Ik ken iemand die in Spanje zelfs méér dan 50 huizen en appartementen "heeft".
                            In zijn geval betekent dit dat een eigenaar naar hem gaat, en vraagt of hij het vastgoed wil verhuren aan vakantiegangers.
                            Hij krijgt dan commissieloon, maar in ruil moet hij daarvoor het vakantieverblijf gaan promoten op allerlei websites.
                            Hoe meer hij promoot, hoe gemakkelijker hij aan huurders geraakt, en hoe meer hij verdient. Een aantal mooie foto's op de websites daarbij, helpen natuurlijk.
                            Verder zorgt hij voor de schoonmaak en het sleutelbeheer, opname van water-en elektriciteitmeters, enz.
                            Hij "heeft" 50 huizen, maar bezit er geen enkel.
                            En die doet dat ook gratis zeker? LOL.
                            Vraag eens aan mensen die een appartement hebben hoeveel een syndic kost per jaar.
                            Verhaal blijft hetzelfde. Als er promotie gemaakt moet worden zijn er kosten en die kosten gaan op zijn beurt doorgerekend worden aan de eigenaar in de vorm van minder rendement.

                            Dan heb ik de oplossing voor RP1975.
                            Reken 2000 euro en zeg dat je uw team zal sturen.
                            In werkelijkheid stuur je DjIvan en stop je lekker 2K op zak ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prijs fotoshoot buitenland

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              .................................................. .

                              Dan heb ik de oplossing voor RP1975.
                              Reken 2000 euro en zeg dat je uw team zal sturen.
                              In werkelijkheid stuur je DjIvan en stop je lekker 2K op zak ;-)
                              Ik moet toegeven dat dit het beste is wat ik hier ooit van U gelezen heb.
                              Het streelt mijn ijdelheid dat je me in mijn eentje toch als een team beschouwt.
                              Maar... toch maar een kleine nuance inbouwen, weet dat ik me nooit meer laat 'sturen', laat staan ergens naar toe sturen.
                              Men moet me dat mooi en beleefd vragen of ik wel wil, ook al is het iets wat ik (heel) graag doe .

                              Comment

                              Working...
                              X