Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

    Sta op het punt deze week bij de mediamarkt te kopen :

    Een Nikon D750 met 24-120 mm f4 of D7200 met 16-80mm (nieuwe DX lens met nano coating)
    Kom van een D7000 met 16-85 lens.(beide verkocht)
    Ben in het bezit van een Nikon 70-120 F4 lens
    Fotografeer in Raw, landschappen, mensen, bloemetjes en af en toe vogels/apen etc.
    Bewerk alles in Lightroom en bemerk dat ik veel al in het bereik 24-50mm fotografeer met mijn 16-85mm die ik heb verkocht.
    Ook crop ik meestal de foto's in Lightroom.

    Mijn wens is er met de nieuwe camera op vooruit te gaan en geen of weinig last te hebben van flare als je de zon in de zoeker hebt.
    (de beide voorgestelde lensen hebben nano coating en zouden weinig last van flare hebben.

    Mijn vraag aan jullie is:
    Wat is wijsheid ( ja ik weet het ik ben de zoveelste....) en kan je beter croppen bijvoorbeeld als je een fullframe camera hebt zonder kwaliteit verlies?
    Kan je bloemetjes met de fullframe lens niet zo goed van dicht bij fotograferen als met de DX lens?

    Wie helpt mij met wat wijze woorden over de brug...........
    Al vast bedankt.

  • #2
    Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

    De combinaties waartussen je twijfelt hebben beide hetzelfde bereik (dezelfde beeldhoeken, ongeveer 84° tot 20°).
    Beide bodies hebben een 24 mp sensor.

    Kortste scherpstelafstand voor de FX lens = 0,45 m, de DX lens = 0,35 m.
    De maximale reproductieverhouding is ongeveer gelijk.

    Risico van flare is er altijd als je de zon in de lens hebt. De nano coating is geen wondermiddel. Geen punt om FX of DX te kiezen.

    Gewicht: DX ongeveer 200 gram lichter.

    Met de FX body zal je een kleiner diafragma moeten kiezen om dezelfde scherptediepte te hebben met als gevolg dat je in sommige gevallen een stop hoger in ISO zal moeten gaan.
    Voor macro (met een macrolens) vind ik vaak DX interessanter omwille van de grotere scherptediepte en de cropfactor op zich.

    Als je uw 70-200 lens vaak boven 135mm gebruikt zal je voor de FX body een andere/bijkomende lens moeten zoeken (richting 300mm).
    Voor portretten is de 70-200 F4 op de D750 leuker dan op de D7200 (beperktere scherptediepte op f4 op de FX).

    De D750 met 24-120 mm f4 is een zeer knappe combinatie maar naast de kostprijs hangt het een beetje af van de twee bovenvermelde punten.

    Comment


    • #3
      Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

      Leuk dat je het weet. Waarom stel je dan opnieuw de vraag.
      Amper een drietal lijntjes lager:

      http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...of-524996.html

      Sorry, trop est trop
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

        Bij Media Markt? Daar zou ik toch zo geen duur toestel kopen. Heb nog maar een verhaal gelezen op FB van iemand die zich had laten vangen daar een Canon 5d mark III te kopen. Sensor zat al vol stof na een week en had hem laten reinigen door de naverkoopdienst, toestel kwam 3 weken later terug met een kras op de sensor en nog net evenveel sensorvlekken. Enfin, je doet wat je wil hé maar een verwittigd man is meer waard.
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

        Comment


        • #5
          Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

          Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
          Bij Media Markt? Daar zou ik toch zo geen duur toestel kopen. Heb nog maar een verhaal gelezen op FB van iemand die zich had laten vangen daar een Canon 5d mark III te kopen. Sensor zat al vol stof na een week en had hem laten reinigen door de naverkoopdienst, toestel kwam 3 weken later terug met een kras op de sensor en nog net evenveel sensorvlekken. Enfin, je doet wat je wil hé maar een verwittigd man is meer waard.
          lol 3 weken voor een sensor cleaning? wtf. bij konijn duurd het een 15 min ^^ een verhaal op fb is nu niet meteen een goede bron van info . Persoonlijk koop ik een camera ook in een camerawinkel dan een een type media markt.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

            Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
            Bij Media Markt? Daar zou ik toch zo geen duur toestel kopen. Heb nog maar een verhaal gelezen op FB van iemand die zich had laten vangen daar een Canon 5d mark III te kopen. Sensor zat al vol stof na een week en had hem laten reinigen door de naverkoopdienst, toestel kwam 3 weken later terug met een kras op de sensor en nog net evenveel sensorvlekken. Enfin, je doet wat je wil hé maar een verwittigd man is meer waard.
            De naverkoopdienst van MediaMarkt doet nu ook al sensorreiniging?
            Op zich geen slechte zaak voor de consument natuurlijk want MM mag een nieuw toestel ophoesten
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              De naverkoopdienst van MediaMarkt doet nu ook al sensorreiniging?
              Op zich geen slechte zaak voor de consument natuurlijk want MM mag een nieuw toestel ophoesten
              Dat was nog niet meteen duidelijk, waren ze niet echt voor te vinden. Persoon in kwestie moest zich melden bij Canon zelf maar dan in Nederland. Een hoop miserie als je het mij vraagt.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

              Comment


              • #8
                Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                Qua sensorformaat ben ik niet onpartijdig, dus die reacties laat ik aan anderen over

                Kijk wat uit met die zeer dure 16-80 lens. De reviewers vinden ze zwaar overprijsd en ik kan ze geen ongelijk geven. Het is een lichtsterke variant van je 16-85 met alle technologische toeters en bellen die Nikon momenteel te bieden heeft, maar verbetering in pure beeldkwaliteit ga je er niet uit halen. Ik heb ze 2 weken geleden eens op mijn toestel gezet in een winkel, en ze maakt geen indruk. Uiterlijk zie je trouwens al dat het weer geen lens is met de bouwkwaliteit van de 17-55 - nog altijd de enige pro-lens in het DX gamma volgens mij.

                Met de 16-80 aan maximaal 800 euro zou ik het overwegen (en had ik het ook overwogen). Voor een lichtsterke standaardzoom kan je eventueel nog uitwijken naar een Sigma 17-50/2.8 of 17-70/2.8-4 maar test in dat geval wel of ze op alle afstanden correct scherpstelt. Ik heb zelf met Sigma lenzen al heel veel frustraties meegemaakt, maar als de 17-50 correct scherpstelt, is het een betere lens dan de Nikkor. Als allrounder is een 18-140 of 18-200 ook een uitstekende keuze, maar jij moet natuurlijk zelf beslissen of je bereik wil of lichtsterkte.

                D750 + 24-120 is zowat de basiscombinatie voor full frame. Als basislens zou ik misschien toch liever meer betalen voor de 24-70 omdat ik die f/2.8 graag wil hebben in mijn meest gebruikte zoom. Allemaal zeer persoonlijk, uiteraard...

                Edit: wat die flare betreft... dat lijkt mij vooral een gevolg van het gekozen brandpunt, jouw standpunt en de positie van de zon. Ik ervaar flare niet als een probleem, omdat de meeste lenzen er vandaag goed mee omgaan, en omdat het waarschijnlijk niet te vermijden is door een andere lens in dezelfde situatie te gebruiken. Je kan het als deel van de foto accepteren en je eigen standpunt aanpassen om de flare op een geschikte plaats in de foto mee te nemen, of je kan ervoor kiezen om terug te keren naar dezelfde plaats wanneer de lichtomstandigheden beter geschikt zijn voor wat je wil bereiken. Die coatings zijn zeker geen wondermiddelen en mijns inziens geen reden om een lens te kiezen of links te laten liggen. Het gebruik van bepaalde filters, of net het weglaten ervan, kan aan de flare al heel veel veranderen.
                Last edited by Pieter G.; 25 januari 2016, 09:58.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                  Dat was nog niet meteen duidelijk, waren ze niet echt voor te vinden. Persoon in kwestie moest zich melden bij Canon zelf maar dan in Nederland. Een hoop miserie als je het mij vraagt.
                  Inderdaad, je verspeelt daar veel tijd, energie en kilometers aan. Maar in dat geval zou MM toch zo goed mogen zijn om verzending naar Canon Service voor eigen rekening te nemen. Die kunnen haast niet anders dan de sensor vervangen, maar de dag van vandaag is het best mogelijk dat het voor MM goedkoper is om gewoon een nieuw exemplaar uit de stock room te halen.

                  Los van het hele verhaal, en hoe accuraat het al dan niet wordt weergegeven op facebook, vind ik MM gewoon geen prettige winkel voor dat soort aankopen omdat de service daar doorgaans echt waardeloos is. Ik heb met vele online shops veel betere ervaringen als het op service aankomt. In Belgie zou ik al snel geneigd zijn om (online) bij Art&Craft te kopen omdat je daar zeker bent van een goeie prijs en zeer behoorlijke ondersteuning via de fysieke winkel indien nodig.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Los van het hele verhaal, en hoe accuraat het al dan niet wordt weergegeven op facebook, vind ik MM gewoon geen prettige winkel voor dat soort aankopen omdat de service daar doorgaans echt waardeloos is. Ik heb met vele online shops veel betere ervaringen als het op service aankomt. In Belgie zou ik al snel geneigd zijn om (online) bij Art&Craft te kopen omdat je daar zeker bent van een goeie prijs en zeer behoorlijke ondersteuning via de fysieke winkel indien nodig.
                    Art&Craft & Grobet zijn meestal de goedkoopste als je online wilt kopen, en hebben inderdaad een fysieke winkel, niet onbelangrijk bij eventuele problemen en/of extra vragen. Ik heb het mij toch gewaagd om bij MM een D7200 aan te schaffen want die was €150 goedkoper (september 2015) dan bij A&C of Grobet. Prijs bij A&C ligt nu €30 lager dan wat ik toen bij MM betaalt heb. Voor €150 vond ik het wel interessant om bij MM te kopen (incl. risico). Momenteel zou ik het niet meer doen want MM heeft dezelfde prijs als A&C en Grobet. Gelukkig geen issues met het toestel dus mijn risico was het wel waard.
                    Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
                      Voor €150 vond ik het wel interessant om bij MM te kopen (incl. risico). Momenteel zou ik het niet meer doen want MM heeft dezelfde prijs als A&C en Grobet. Gelukkig geen issues met het toestel dus mijn risico was het wel waard.
                      Goed dat je geen issues hebt. Maar je weet toch dat Art&Craft aan price matching doet?
                      Je stuurt gewoon een link via hun formulier en de kans is groot dat je dezelfde prijs krijgt als bij MM.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Goed dat je geen issues hebt. Maar je weet toch dat Art&Craft aan price matching doet?
                        Je stuurt gewoon een link via hun formulier en de kans is groot dat je dezelfde prijs krijgt als bij MM.
                        Dat wist ik niet, goed om te weten voor in de toekomst.
                        Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                          Heren fotografen, hartelijk dank voor uw advies.
                          Heb inmiddels de Nikon D750 met de 24-85mm nikon wandel lens aangeschaft bij de Media markt in de BTW aktie voor 2023 euro. Hier gaat de cash back 150 euro van Nikon nog van af.
                          Dus netto 1873 euro.
                          Niet te zware combi denk ik voor een gepensioneerde :-)
                          Kijk uit naar een wandeling met de nieuwe camera.
                          Nogmaals bedankt voor het advies.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                            Veel plezier ermee!

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie maakt me wakker :-) Nikon crop- of ff camera kopen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit Bekijk bericht
                              Heren fotografen, hartelijk dank voor uw advies.
                              Heb inmiddels de Nikon D750 met de 24-85mm nikon wandel lens aangeschaft bij de Media markt in de BTW aktie voor 2023 euro. Hier gaat de cash back 150 euro van Nikon nog van af.
                              Dus netto 1873 euro.
                              Niet te zware combi denk ik voor een gepensioneerde :-)
                              Kijk uit naar een wandeling met de nieuwe camera.
                              Nogmaals bedankt voor het advies.
                              Ik zie geen BTW actie bij Mediamarkt ? Solden misschien ?
                              In ieder geval proficiat met je nieuw toestel.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X