Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T10 of X-E2 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-T10 of X-E2 ?

    Ik ben momenteel in het bezit van een Fuji X20 en wil upgraden naar een betere camera, met verwisselbare lens. Ik ben de autostand beu, ken de theorie, maar sta nog helemaal onderaan de ervaringsladder.

    Ik dacht de X-E2s aan te schaffen met de geprezen 18-55 kitlens. Maar nu heb ik zopas gelezen dat Fuji met een firmware update komt voor de X-E2. Aangezien de X-E2 beduidend goedkoper is dan de X-E2s of de X-T10 weet ik niet goed wat te doen.

    Loont het de moeite om meer te betalen voor de X-E2s of de X-T10? Zijn er, na de firmware upgrade, nog beduidende verschillen tussen de 3 modellen? Verschillen die, voor een beginnend fotograaf, van belang kunnen zijn.

    Hopelijk zitten hier wat Fuji kenners die me kunnen helpen.

    Alvast bedankt!

    vrgr

  • #2
    Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

    Ik denk dat de firmware update van een X-E2 een X-E2s maakt.
    Ben je liefhebber van het rangefinder-model? Ik zou persoonlijk altijd voor de body met centrale zoeker kiezen, dus in dit geval de X-T10. (Ik heb wel een dominant linker oog...)

    In beeldkwaliteit en algemene prestaties denk ik niet dat er tussen beide toestellen een belangrijk verschil zit, maar de zoeker van de E-reeks vind ik eigenlijk matig... die van mijn X-T1 is een pak groter en echt goed werkbaar zoals bij een SLR. Ik heb de specs even opgezocht, en de X-T10 heeft een viewfinder met vergroting van 0.62, wat vergelijkbaar is met de X-E2. De X-T1 zit aan 0.77 en dat verschil is zeer goed merkbaar. Verder zijn de viewfinders even groot en hebben ze dezelfde resolutie (2.36M dots).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

      Nog belangrijke verschillen: tilt screen, welke hou je liefst vast (kan erg belangrijk zijn) wifi?, snelheid af zal ook vrij veel verschillen (wss het belangrijkste bij fuji) ook zullen de snelheid en gebruiksgemak van de menu 's erop verbeterd zijn...
      Ikzelf vind bvb de xt10 vrij goedkoop te noemen, als je met de rest van de range vergelijkt...

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        tilt screen
        Dat vergeet ik dus altijd he... die E-reeks heeft geen kantelbaar scherm
        Of er in AF echt verschil zit met gelijke firmware, dat weet ik eigenlijk niet. Maar voor de snelheid moet je geen enkele Fuji kopen (voorlopig?)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

          Ik heb de X-E2 (naast enkele canon DSLR) en zeer tevreden ; het enigste wat ik mankeer is het kantelbaar scherm.. dus de volgende Fuji zal dat wel hebben
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

            Hier vind je een goede vergelijking tussen de XE-2, XT-10 en XT-1. Er is wel nog geen rekening gehouden met de nieuwe firmware.

            Na de nieuwe firmware zijn er dus praktisch geen verschillende tussen de 3 camera's. Sensor, shutter, wifi, AF systeem zijn hetzelfde. Voor iemand die de volgende stap wilt zetten, is er eigenlijk geen foute keuze tussen de 3.

            Het komt er volgens mij op neer of je voorkeur uitgaat naar het rangefinder model (zoals je X-20) of het (D)SLR model.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

              ga eens naar de winkel en kijk eens wat goed in de hand ligt. btw met de x20 kan je toch ook manueel werken? ik heb met de x10 destijds heel mijn huwelijkreis gefotografeerd. 80% manueel.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                De xt-10 met 18-55 is geen slechte keuze. Zelf ken ik dit toestel niet, heb zelf de xt-1. Maar beide toestellen gebruiken dezelfde sensor, dus de xt-10 kan niet anders dan geweldig zijn

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                  Bedankt voor de info!
                  Ik ben naar de winkel geweest om ze eens te 'voelen'. De X-E2 ligt goed in de hand, maar de tilt screen die ontbreekt vind ik toch echt jammer. De X-T10 lijkt me een betere optie, alhoewel ik hem vrij licht in de hand vond. Ik wou het proberen met zo een extra opbouw-grip, maar die hadden ze niet liggen. De X-T1 vond ik dan weer net te groot (te DSLR achtig).

                  Ik denk dat het de X-T10 zal worden, met grip.

                  Welke lens raden jullie aan als 2e lens, naast de kitlens 18-55? Liefst een prime lens. De 35mm?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                    Als je raad wil over een extra primelens moet je wel even zeggen waarvoor hij het meeste moet gaan dienen
                    Ikzelf werk liefst met 35mm (dat zou dan de 23mm 1.4 zijn bij fuji wegens de crop)

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door zjang Bekijk bericht
                      Welke lens raden jullie aan als 2e lens, naast de kitlens 18-55? Liefst een prime lens. De 35mm?
                      Er zitten geen slechte lenzen tussen
                      Het hangt ervan af wat je ermee wil doen en welk brandpunt jou het meeste ligt, maar mijn primes zijn de 23 en de 56. Beide zijn relatief compact voor hun brandpunt/diafragma, net als 35 (en dan vooral de f/2).
                      Aan een 35 heb ik niet meteen behoefte, maar prijs/kwaliteit kan je er eigenlijk niet verkeerd mee gaan. Dat geldt voor beide versies trouwens.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                        all round, voor zover dat kan
                        zowel straatfotografie, mijn kids, landschappen op vakantie, ... niet voor sport of wildlife
                        ik kan later wel nog een extra lens aanschaffen, maar body + kitlens (+ eventueel een eerste prime lens) zal al genoeg zijn qua budget
                        De 35 1.4 kom ik vaak tegen op forums. Lijkt me dus wel een topper te zijn en daarom mijn eerste idee. Er is blijkbaar ook een nieuwe 35 f2 (maar ik denk niet dat het uitmaakt of de lens WR is vermits de body dat volgens mij niet is).
                        Misschien heb ik wel voldoende met de kitlens 18-55?
                        Ervaringen zijn welkom

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door zjang Bekijk bericht
                          Misschien heb ik wel voldoende met de kitlens 18-55?
                          Perfecte lens om mee te starten. Zeer veelzijdig.

                          Als de 16-55 niet zo verdomd groot was, had ik die switch al gemaakt. (Ik kan voor elke XF lens een reden verzinnen om ze te hebben )
                          Nu twijfel ik nog. Die 18-55 is belachelijk compact en steengoed. Op een kleinere body als de X-T10 of X-E2 is de balans ideaal.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Perfecte lens om mee te starten. Zeer veelzijdig.

                            Als de 16-55 niet zo verdomd groot was, had ik die switch al gemaakt. (Ik kan voor elke XF lens een reden verzinnen om ze te hebben )
                            Nu twijfel ik nog. Die 18-55 is belachelijk compact en steengoed. Op een kleinere body als de X-T10 of X-E2 is de balans ideaal.
                            'k Vind dat ook. Prima lens, de 18-55 f2.8-f4. Zalig compact. Het heet wel een kitlens maar alleen omdat die in kit te verkrijgen is. Kwaliteit (optisch en mechanisch) zijn zeer goed. Veel beter dan wat je van kitlenzen van de meeste andere merken verwacht.
                            Ik zou daarmee beginnen en nadien kijken welk brandpuntafstand je het meest gebruikt. 't Is bv beter van toch de duurdere 23mm te kopen dan de goedkopere 35mm die in de kast blijft liggen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-T10 of X-E2 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door zjang Bekijk bericht
                              Bedankt voor de info!
                              Ik ben naar de winkel geweest om ze eens te 'voelen'. De X-E2 ligt goed in de hand, maar de tilt screen die ontbreekt vind ik toch echt jammer. De X-T10 lijkt me een betere optie, alhoewel ik hem vrij licht in de hand vond. Ik wou het proberen met zo een extra opbouw-grip, maar die hadden ze niet liggen. De X-T1 vond ik dan weer net te groot (te DSLR achtig).

                              Ik denk dat het de X-T10 zal worden, met grip.

                              Welke lens raden jullie aan als 2e lens, naast de kitlens 18-55? Liefst een prime lens. De 35mm?
                              Er is ook nog de 27 f2.8, samen met de XT-10 heb je dan een zeer compacte camera.

                              Comment

                              Working...
                              X