Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe duizenden foto's opkuisen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe duizenden foto's opkuisen?

    Ik hoop dat mijn vraag jouw nieuwsgierigheid gewekt heeft!
    Misschien zit je met een identiek probleem?

    OK, dààr gaan we dan: sinds een 12-tal jaar heb ik duizenden foto's opgeslagen op diverse dragers in verschillende computers (interne en externe harde schijven), zowel op de PC thuis als op andere Pc's op het werk. (Ik ben mijn eigen baas en alle PC's behoren mij toe, dus mij niet verwijten dat ik op het werk moet werken en geen foto's mag bewerken ) Deze foto's werden gemaakt met verschillende types fototoestellen, van compact tot reflex camera's.

    Soms werden bepaalde mappen naar een andere harde schijf gecopieerd om de daarin bevatte foto's op een andere PC te bewerken. Bewerkte foto's kregen natuurlijk telkens een andere naam.

    Ik weet dat héél véél identieke foto's op verschillende dragers staan, ook in en onder andere mapnamen: héél véél "dubbele" dus maar ik weet niet hoe dit "op te kuisen". Hoe haal ik "de dubbele" er uit?

    Wat zou er gebeuren moest ik ALLE foto's uit ALLE mappen in één enkele map onderbrengen? Vernietigen foto's met dezelfde naam zichzelf zodat er slechts één overblijft? Ik weet dat er bepaalde keuzemogelijkheden zijn bij het copiëren zoals copiêren en origineel behouden; copiëren en vervangen, etc... maar dat verontrust mij en durf er niet aan te beginnen.
    En als ik dat doe, dan verlies ik waarschijnlijk het klassement op datum van opname...

    Het ideale ware een programma dat via een zoekfunctie automatisch alle "dubbels" opspoort :-)

    Iemand vertrouwd met dit probleem? Alvast dank voor geruststellende tips!

  • #2
    Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

    Met zoiets: https://www.hardcoded.net/dupeguru_pe/

    Gr, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

    Comment


    • #3
      Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

      Deze heb ik gebruikt: http://www.auslogics.com/en/software...e-file-finder/

      Mvg.
      -Spider-
      Bezoek ook eens Spider's Web

      http://www.spidersweb.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

        Waarom zou je foto's in één map zetten? Het is vragen om ellende.

        Foto's op één externe HDD zetten en dan ze met LR oid ze op camera, brandunt, datum, diafragma, brandunt oid uitsplitsen. Nieuwe foto's aan deze collectie toevoegen met LR.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

          Lijkt me inderdaad een veel betere benadering van het probleem. Natuurlijk op voorwaarde dat de bewerkte foto's nog voldoende exif bevatten.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom zou je foto's in één map zetten? Het is vragen om ellende.

            Foto's op één externe HDD zetten en dan ze met LR oid ze op camera, brandunt, datum, diafragma, brandunt oid uitsplitsen. Nieuwe foto's aan deze collectie toevoegen met LR.
            Werkt ideaal als je niet teveel foto's hebt, maar enkele duizenden? Beter jij dan ik hoor.
            Ik heb deze gebruikt http://www.duplicatefilter.com/?gcli...FVRAGwodZpQJyA en die werkt uitstekend en snel.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

              Bedankt voor de verschillende tips! Ik ga ze aandachtig bekijken en enkele testen uitvoeren.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Foto's op één externe HDD zetten en dan ze met LR oid ze op camera, brandunt, datum, diafragma, brandunt oid uitsplitsen. Nieuwe foto's aan deze collectie toevoegen met LR.
                LR = lightroom?
                oid = ???

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                  oid = of iets dergelijks

                  Het voordeel (in dit geval) van Lightroom (LR) te gebruiken is dat je dan over een uitstekende database beschikt, en zoals hjanssen boven schrijft, aan de hand van bepaalde criteria (exif-waarden!) foto's bij elkaar gaat kunnen brengen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                    Begin met alle foto's op een externe harde schijf te plaatsen (liefst van het 2.5" type, dat is draagbaar) dan kan je de foto's bewerken waar je maar wil en alles staat op een plaats.
                    Met een programma zoals LR kan je dan een cataloog maken en orde scheppen in je foto's.

                    Ik heb dit zelf ook zo gedaan enkele jaren geleden.
                    Je foto's staan dan gerangschikt volgens datum, toestel, lens, brandpunt.......... en je kan dan nog eens trefwoorden toevoegen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                      O, en als je dan toch al dat werk doet, vergeet je back-up niet!

                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
                      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                        O, en als je dan toch al dat werk doet, vergeet je back-up niet!
                        Dacht dat niemand dit ging zeggen ;-)
                        Aan de OP, begin met uw backup!
                        daarna werk op een derde copy, want missen is menselijk hé.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                          En leg een extra backup op een andere locatie (bv bij je ouders thuis). Je zal maar eens een brand hebben of waterschade ofzo...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe duizenden foto's opkuisen?

                            Ik beschik over een doorlopende backup in the cloud :-) maar bedankt voor de attente tip!

                            Comment

                            Working...
                            X