Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meteropnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meteropnames

    Ik constateer dat mijn laatste meteropname water dateert van 18 december 2014. Tot vandaag geen kaartje gekregen met de noodzakelijke "veiligheidscode" om de tellerstand via PC door te geven. Ik heb wel de tellerstand op 18 december 2015 genoteerd en nu handmatig via een contactformulier doorgegeven.

    Hetzelfde voor elektriciteit: meterstanden doorgegeven op 20 januari 2015 en tot op heden geen kaartje in de bus. Dus ook maar via een contactformulier op de site doorgestuurd.

    Vroeger was zo'n lichte willekeur niet iets om je zorgen over te maken (of je nu een afrekening kreeg van 11, 12 of van 14 maanden maakt niet veel uit).

    Maar tegenwoordig betaal je een veelvoud aan heffingen, taksen en turtelboetes (en nog een heel klein beetje het product zelf), en die zijn vrijwel allemaal verbruiksgerelateerd. Met het risico dat, als ik een afrekening zou krijgen van bv. 14 maanden verbruik, ik ook nog eens, bovenop het hogere saldo, een boete wegens "verkwister" riskeer door het feit dat ik dan eventueel in een hogere "turtelschijf" terecht kom.

    Het kan nu toch niet zo moeilijk zijn om het verzenden van de opnamekaartjes te automatiseren op iets minder dan 12 maanden na de vorige opname ?

    Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Meteropnames

    Lig er niet echt wakker van.
    Meestal corrigeren ze dat verbruik over de maanden afhankelijk van de datum van de meteropname.

    Comment


    • #3
      Re: Meteropnames

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Lig er niet echt wakker van.
      Meestal corrigeren ze dat verbruik over de maanden afhankelijk van de datum van de meteropname.
      Kan kloppen, maar mijn E verbruik ligt in de winter véél hoger (verwarming), en ik denk dat ze zo'n eventuele correctie gewoon rechtlijnig gaan doen.
      Ik had rond 1 november ongeveer 1000 kW verbruik, nu op vandaag 3800 kW. Als ze nog lang wachten zit ik misschien op 14 of 15 maanden boven de 5000 kW, zelfs na een rechtlijnige herrekening naar 12 maand. In dat geval krijg ik nog een hogere boete van "de zwarte madam" wegens hoog verbruik, bovenop een al hogere afrekening.

      Blijft nog altijd deze vraag: "Het kan nu toch niet zo moeilijk zijn om het verzenden van de opnamekaartjes te automatiseren op iets minder dan 12 maanden na de vorige opname ?"
      Last edited by nete; 20 januari 2016, 09:58.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Meteropnames

        Die kaartjes is één punt, maar als jij niks terugstuurt, dan moeten ze langs komen om zelf op te nemen. En die mannen zijn niet overal op hetzelfde moment.

        Comment


        • #5
          Re: Meteropnames

          Ik vrees dat ze momenteel zelf niet goed weten wat ze nu mogen/moeten aanrekenen.

          Er is blijkbaar nog steeds geen definitief besluit bij de raad van state.

          De Raad van State heeft forse kritiek op de plannen van de Vlaamse regering om een energieheffing in te voeren. Ze wil dat de zogenaamde Turteltaks 'grondig herwerkt' wordt. Vlamingen worden in die plannen namelijk dubbel belast, wat in strijd is met de Grondwet. Minister Turtelboom is niet zinnens haar plannen bij te sturen.

          Comment


          • #6
            Re: Meteropnames

            De reaktie van SP.A vond ik nog het beste van die tekst

            Comment


            • #7
              Re: Meteropnames

              Het was lang geleden maar vorige week zijn ze hier aan de deur geweest om de meterstand op te nemen

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Meteropnames

                Komen ze niet overal om het jaar thuis zelf de meter noteren ?

                Dus, het ene jaar geeft je zelf de meterstand door, het andere jaar komt de beheerder het opnemen.

                En die Turteltaks, zelfs als het blijft zoals het nu is, dan nog start die pas op 1 maart 2016. Het eerste jaar zal je dus nooit 12 maanden verrekend krijgen, wel alles tussen 1 maart en de afrekening.

                En de Raad van State ? Die geeft een advies, geen bevel. De minister zal dat gewoon negeren en het parlement zal dat gewoon goedkeuren. Of ze het politiek kan negeren is wat anders.



                't Is trouwens al definitief aangenomen door de Kamer op 18/12/2016. Of zoals het officieel heet :
                Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016
                Last edited by Empe; 20 januari 2016, 18:03.

                Comment


                • #9
                  Re: Meteropnames

                  Empe, herlees eens #1 en #3: daar gaat het om, niets meer en niets minder. Als ik bv. 2 winters en één zomer zou voorgeschoteld krijgen tussen twee opnames (door mezelf of Eandis) dan ga ik ver boven 5000 kWh uitkomen en riskeer ik bovenop nog een boete als "zware verbruiker" (zelfs geïnterpoleerd naar 12 maanden en soit als het maar is vanaf volgend jaar), terwijl ik bij een opname op exact 12 maanden met een verbruik zit tussen 3500 en 4000 kWh. En daarmee doe ik alles: verwarmen, wassen, plassen, licht, TV.... en loop ik netjes binnen de "turtellijntjes".
                  Ik "maak" wel nog eens 4000 kWh zelf.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Meteropnames

                    Men doet altijd een correctie naar 12 maanden.

                    Wanneer de facturatie van de elektriciteitsafnamen voor een afnamepunt gebeurt met een jaarlijkse factuur, wordt de heffing berekend op basis, eventueel geëxtrapoleerd pro rata temporis, van de verbruiksgegevens over de twaalf maanden die voorafgaan aan de einddatum van de periode waarop de factuur betrekking heeft. Indien de verbruiksgegevens waarop de factuur betrekking heeft niet overeenstemmen met een periode van twaalf maanden die voorafgaan aan de einddatum van de periode waarop de factuur betrekking heeft, dan worden de verbruiksgegevens waarop de factuur betrekking heeft geëxtrapoleerd aan de hand van in de elektriciteitsmarkt vastgelegde verbruiksprofielen.".
                    Maw. zelfs met een combinatie van een lange periode van grote kou EN als de verbruikscijfers lopen over meer dan 12 maanden, dan worden die verbruikscijfers herberekend naar 12 maanden.

                    Duidelijker gezegd en geschreven, bij jaarlijkse facturatie :

                    Er kunnen zich drie situaties voordoen:

                    - Indien de vorige meteropname exact één jaar geleden plaats vond, dan is het jaarverbruik gelijk aan het verbruik gemeten bij deze opnames.

                    - Indien de verbruiksperiode tussen de jaarlijkse meteropnames korter of langer is dan 365 dagen, dan zal het verbruik gemeten bij deze opnames geëxtrapoleerd worden tot 365 dagen aan de hand van de in de elektriciteitsmarkt vastgelegde verbruiksprofielen. Deze verbruiksprofielen zijn reglementair vastgelegd en worden ook standaard gebruikt voor elke tarief- en prijswijziging.

                    - Indien er een opname plaats vindt tussen de jaarlijkse meteropnames, bijvoorbeeld naar aanleiding van een verhuis, een leverancierswissel, een metervervanging of een afsluitining
                    Jij zou dan onder punt 2 vallen : langer dan 365 dagen ... ze zullen dan NIET alles aanrekenen wat je teller aangeeft, maar dat splitsen volgens de bestaande methodes die ze ook toepassen bij tariefwijzigingen bv. en dus DAAROP de taks heffen.

                    Dat kan eventueel tegenvallen idd. want bij de Turteltaks is het erover of niet (en geen verrekening naar volgend jaar bv. ter compensatie).

                    Er is zoveel onrechtvaardig in die maatregel, maar ja ... hij is er toch maar doorgeraakt en we krijgen de politiekers en regering die we zelf gekozen hebben.

                    Denk maar eens aan mensen die nu alles electrisch doen en geen zonnepanelen hebben en in een appartementsgebouwtje zitten ... die zitten vast of moeten zware kosten doen om op gas of zoiets over te schakelen. En die betalen ook nog eens zo'n taks op de teller van de gemeenschappelijke delen .. licht in de gang, de kelder, het is immers per EAN aansluitingen. Sommige appartementen hebben nog een derde EAN punt, de garages of de liften bv. ... allemaal Turteltaks.

                    Komt allemaal samen : apart nachttarief (accumulatiekachels) wordt gelijkgetrokken met nachttariefprijs bij dubbele teller ... in alle stilte ...
                    Last edited by Empe; 20 januari 2016, 19:14.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Meteropnames

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      ..... terwijl ik bij een opname op exact 12 maanden met een verbruik zit tussen 3500 en 4000 kWh. En daarmee doe ik alles: verwarmen, wassen, plassen, licht, TV.... en loop ik netjes binnen de "turtellijntjes".
                      Ik "maak" wel nog eens 4000 kWh zelf.
                      Dat is een héél laag verbruik hoor, zeker als je ook met elektrische verwarming zit
                      Hoe doe je dat Nete ?
                      Dat wil zeggen dat je maar een jaarverbruik hebt van 8000 Kwh

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 20 januari 2016, 20:34. Reden: aanvulling
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Meteropnames

                        De opnemer is twee maal langs geweest, en alhoewel ik thuis was, heb ik hem gemist; de buurvrouw per toeval ook thuis niet.
                        Heb drie dagen later een formulier toegezonden gekregen en mijn meterstand via internet doorgegeven. Dit voor de watermetersopname dus, de electriciteitsmeterstand geef ik al verschillende jaren door via internet. En nog dit, ik woon in het Ninoofse.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Meteropnames

                          Alex Polfliet is energie-expert en zaakvoerder van Zero Emission Solutions.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Meteropnames

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

                            Dat kan eventueel tegenvallen idd. want bij de Turteltaks is het erover of niet (en geen verrekening naar volgend jaar bv. ter compensatie).
                            Voilà, nu begrijp je wat ik bedoel.

                            Blijft mijn vraag: Het kan nu toch niet zo moeilijk zijn om het verzenden van de opnamekaartjes te automatiseren op iets minder dan 12 maanden na de vorige opname ?
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Meteropnames

                              Zeker niet moeilijk voor het jaar dat de maatschappij niet zelf iemand langs stuurt en je dus zelf je meterstand mag of moet doorgeven.

                              Wellicht net te lastig als ze zelf in de loop van het jaar op regelmatige tijdstippen hun personeel een ronde laten doen om meterstanden op te schrijven. Ze zullen wel een manier van werken hebben om bv. in een bepaalde wijk zoveel mogelijk adressen te doen. Als jouw periode eindigt begin december en je buurmans periode eindigt in eind februari zouden ze dan niet bij jullie beiden op dezelfde dag langskomen ? Stel, eind februari ... dan kan het zijn dat jij bijna 3 mnd. zit te wachten. Ik zeg maar iets, want ik heb er echt geen idee van hoe die beheerders hun planning voeren om hun personeel zo effectief mogelijk te laten renderen. Ik zit in een appartementsblok(je) en meestal is er wel altijd iemand thuis om de meteropnemer binnen te laten, erger nog, bij ons staat de voordeur op het gelijkvloers altijd open en de meters staan in de hal ... maar de keer dat ik er toevallig eentje bezig zag, dan schreef die toch alle tellerstanden van alle appartementen op (bij ons 6 stuks). Ik denk dat die 6 families toch allemaal een andere jaarlijkse verbruiksperiode zullen hebben. Ik denk, veronderstel, maw. ik weet het niet echt. Het zou wel betekenen dat ze het ene jaar de ' echte ' cijfers gebruiken op het juiste moment en het andere jaar dus werken met die formules per verbruikersprofiel en dus schipperen met het tijdstip van meteropname. Kan best, want het is de Vreg die elk jaar de lijsten aanpast. http://www.vreg.be/nl/verbruiksprofielen-elektriciteit

                              Een voorbeeld uit 2011 (dus gedateerd, elk jaar komen nieuwe lijsten uit) : http://www.eandis.be/sites/eandis/fi...ktriciteit.pdf

                              En hoe het eruitziet, de cijfers (per kwartier) : http://www.vreg.be/sites/default/fil...triciteit.xlsx is een spreadsheet die zal downloaden... gedownload worden ... DAMN, dat Engels .....
                              Last edited by Empe; 20 januari 2016, 22:55.

                              Comment

                              Working...
                              X