Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

    Hallo,

    Ik heb sinds kort de wereld van de digitale spiegelreflexcamera's betreden om een van de clichéredenen: ik had een goed fototoestel nodig om foto's te kunnen maken van mijn kersverse dochter.

    (verbeter mij als ik verkeerd ben over het onderstaande)

    Ik heb de Nikon D3200 aangeschaft met de kitlens 18-105mm VR en de resultaten zijn al heel goed, maar ik wil nog betere resultaten.

    Nu heb ik mijn oog laten vallen op een AF Nikkor 50mm - f/1.8d, omdat ik denk dat deze mooie portretfoto's zal opleveren bij lage belichting en dat ik ook een snellere sluitertijd kan bekomen dan met de kitlens. Ik fotografeer mijn dochter voornamelijk binnenshuis bij slecht licht of kunstlicht en zij is namelijk nogal beweeglijk.

    Maar deze lens heeft geen beeldstabilisatie en geen automatische focus.

    Ik kan het manuele focussen alvast wat oefenen met de kitlens, maar ik vraag mij af hoe erg het is dat deze geen beeldstabilisatie heeft? Ik zal wel hoofdzakelijk uit de hand schieten.

    Is dit een onoverkomelijk probleem en moet ik de AF-S DX NIKKOR 35mm / 1.8G of een ander alternatief overwegen? Het prijsverschil tussen beide lenzen is slechts 40 euro via de Nikon Store, maar ik heb een promotie gezien op de AF 50mm 1.8D waardoor het prijsverschil op 100€ zou komen.

    De AF-S is óók beschikbaar bij de Nikon Store voor 150 euro, maar een refurbished. Is dit te overwegen of zijn de ervaringen met refurbs echt slecht?

  • #2
    Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

    Stabilisatie is ongebruikelijk bij relatief korte primes. Manueel scherpstellen is niet evident met een klassieke DSLR; ik zou het persoonlijk niet doen.
    Voor een mooie prijs kan je ook een 35/1.8 DX of een 50/1.8 kopen: 200-250 euro. Dat zijn AF-S G objectieven die voor jouw toestel helemaal geschikt zijn.

    Bekijk eerst wel eens met je kitlens welk brandpunt jou het beste ligt voor de foto's die je in gedachten hebt. Misschien vind je 35mm wel interessanter dan 50mm... misschien ook niet
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

      Trouwens...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

        Ik zou toch ook voor de 50mm f1.8 G AF-S gaan.

        Mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

          Manueel scherpstellen is op een D3200 en andere instaptoestellen niet aan te raden. Zeker een AFS lens nemen dus. Met je zoom kun je testen of je 35 of 50mm zou moeten nemen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

            Dag kronickell.
            Toevallig ben ik op dezelfde manier in de digitale spiegelreflexwereld gerold. Kort na de kitlens (18-55mm /3.5-5.6) bij de D3200 de 50mm-1.8 D gekocht. Het is een spotgoedkope lens die voor mij uitstekend presteert. Maanden is de lens niet meer van de camera geweest, maar... ik fotografeerde voordien dertig jaar analoog met een spiegelreflex. In die tijd, toen de dieren nog spraken, was er nog geen automatische scherpstelling. Nu zijn er op de D3200 wel een paar hulpmiddelen voor manuele scherpstelling (lees er de uitgebreide gebruiksaanwijzing maar eens op na, die op de meegeleverde cd-rom staat), maar toch, het zijn nieuwe tijden en dat soort lenzen zal waarschijnlijk niet meer ontwikkeld worden.
            En nog iets, je mag ook geen wonderen verwachten van het fotograferen van beweeglijke spruiten binnenshuis, zelfs met kunstlicht. Voor je het weet zit je aan een redelijk hoge ISO. En je moet dan tevens het onderwerp goed in het scherptegebied houden. Dat is manueel niet simpel. Daarom vind ik de raad van de collega's hierboven zeer wijs. Voor wat euro's meer kan je of een 35 mm of een 50 mm Nikon kopen mét automatische scherpstelling.
            Dit gezegd zijnde wens ik u van harte proficiat met uw kersverse dochter en maak er vooral veel, heel veel foto's van. Ze zijn zo rap groot.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

              beeldstabilisatie heeft geen nut voor onderwerpen die bewegen. tenzij op lange telelenzen helpt het wel je zoeker beeld stabieler te houden.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                Met zo' een instapmodel heb je een kleine zoeker wat het manueel scherpstellen niet makkelijk maakt. zo 'n af-d lens is ook niet echt gemaakt om manueel mee te focussen. Tussen oneindig en de kortste scherpstelafstand zit 1/4 draai, dat maakt dat je makkelijk voorbij je focus draait, bij een MF lens is +/- 3/4 draai wat je veel accurater laat scherpstellen. maar die geven dan op een D3200 geen licht meting. Conclusie zoek een AF-s lens

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                  Bedankt allemaal voor jullie reactie. Het is overduidelijk dat ik een AF-S lens nodig heb! Bedankt om dit voor mij uit te klaren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                    Zeker goed uitkijken welke brandpuntsafstand je nodig hebt en welke bedoeling je ermee hebt, ik werkte liever op 35mm dan op 50mm (en zéker in huis) omwille van de bredere hoek, en een 1.4 of 1.8 lens is dan ook weer afhankelijk van budget

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                      heb gisteren de 50 mm af-s 1.8 G gekocht bij mediamarkt voor 185 euro
                      heb me laten wijsmaken dat je met een 35 mm meer vervorming heb dan de 50 mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                        Op fullframe wel, maar bij jouw camera is dat uiteraard zeer beperkt! Toch veel plezier ermee gewenst, das een topobjectief in mijn ogen!

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                          Voor de geïnteresseerden, ik heb mij de 35mm alvast gereserveerd en ga hem morgen halen in Louvain la neuve.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                            werkt zo'n 50 mm af-s 1.8 G ook op een Nikon D60? Ik wil me om dezelfde baby-reden een lens aanschaffen om binnenshuis betere foto's te nemen en dus meer licht te vangen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3200 + AF Nikkor 50mm - f/1.8D

                              @ ritse1: ik zie op de website van Mediamarkt toch niet staan wat jij gekocht hebt? Was het misschien de laatste? ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X