Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 15-30mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 15-30mm

    Hallo allemaal.

    De laatste tijd mis ik toch echt wel iets breders dan mijn 24-70, dus ben ik op zoek naar een betaalbare breedhoeklens voor mijn Nikon D600.
    Gezien ik nog niet direct met geld wil gooien voor een nieuwe breedhoek en wat wil experimenten, ben ik dus op zoek naar een 2e hands lens.

    Mijn oog viel overlaatst op de Sigma 15-30mm f3,5-4,5 EX DG Aspherical. Na wat opzoekwerk blijft deze vrij aardig te presteren op FX (geen wonderbaarlijke prestaties, maar goed genoeg voor wat ik er momenteel van verwacht)
    De lens zelf is hier blijkbaar nergens meer te vinden? Ook qua prijs vind ik zeer uiteen lopende zaken: volgens nikon wissen is deze nog 'amper' 200 euro waard, waar deze volgens chassimages dan weer 315 kan gaan.
    De nog bestaande op internet gaan allemaal rond de 250-300, maar vooral terug te vinden op amazon en aanverwanten. (waar ik niet direct de referentie van verwacht)

    Mijn vraag naar jullie: Is deze lens 230 euro waard voor op mijn camera? Zo neen, eventuele alternatieven?


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Sigma 15-30mm

    Deze lens heeft altijd goeie kritieken gekregen, maar ik ben er geen fan van. De scherpstelling liet bij mij vaak te wensen over, hoe raar dat mag klinken voor een ultra-wide.
    Mijn voorkeur zou naar een klassieke 16-35 f/4 gaan op full frame. Of als het echt extreem moet zijn, dan een Sigma 12-24. Helaas zitten we daarmee meteen in een andere prijsklasse... om van de 14-24 nog te zwijgen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 15-30mm

      Op marktplaats.nl staan er een paar te koop met een prijskaartje tussen 225 à 300 euro met 1 jaar garantie.
      Wil je meer weten over de lens: http://www.photozone.de/Reviews/311-...report--review
      Zelf heb ik ze eens mogen testen op een Canon 5D en ik was erg verbaasd dat die lens zo weinig vertekening had.
      Ook het scherpstellen ging vlot en zonder de minste problemen. De AF is wel trager dan een Canon.
      Persoonlijk zou ik die wel kopen alleen al omdat ze heel scherp is. De trage AF neem je er dan maar bij, als landschapsfotograaf deert mij dat niet echt.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 15-30mm

        Met de scherpte zit het vrij goed met deze lens, maar ze is gevoeliger voor (erg lelijke) flare. Een gebruikte 12-24 hoeft niet veel duurder te zijn. De scherpte is niet beter, maar minder lelijke en minder flare.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 15-30mm

          Ik ben tevreden met mijn 15-30 op een D700. Was eerst een tijdelijke oplossing, maar als zoveel tijdelijke oplossing: permanent geworden.

          Nooit een probleem gehad met de AF en de flair kun je ok creatief gebruiken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 15-30mm

            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            Op marktplaats.nl staan er een paar te koop met een prijskaartje tussen 225 à 300 euro met 1 jaar garantie.
            [snip]
            Persoonlijk zou ik die wel kopen alleen al omdat ze heel scherp is. De trage AF neem je er dan maar bij, als landschapsfotograaf deert mij dat niet echt.
            Daar heb je gelijk in. Voor die prijs krijg je wel heel veel.
            (Voor de fans is er intussen ook een f/2.8 variant van ruim 1000 euro )

            Als uitverkoren *kuch* pechvogel bij Sigma zou ik de koper wel aanbevelen om de lens goed te testen op afstand (zeg maar op oneindig). Als een Sigma groothoek bij mij in de fout gaat, is het keer op keer bij scherpstellen veraf, en nooit kortbij. En dat gebeurt zowel op Canon als Nikon. Ook scherpstellen met hyperfocaalafstand verhelpt het probleem dan niet. Soms lukt het wel manueel, maar lang niet altijd.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 15-30mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Daar heb je gelijk in. Voor die prijs krijg je wel heel veel.
              (Voor de fans is er intussen ook een f/2.8 variant van ruim 1000 euro )

              Als uitverkoren *kuch* pechvogel bij Sigma zou ik de koper wel aanbevelen om de lens goed te testen op afstand (zeg maar op oneindig). Als een Sigma groothoek bij mij in de fout gaat, is het keer op keer bij scherpstellen veraf, en nooit kortbij. En dat gebeurt zowel op Canon als Nikon. Ook scherpstellen met hyperfocaalafstand verhelpt het probleem dan niet. Soms lukt het wel manueel, maar lang niet altijd.
              Bedankt voor de reacties!
              Gezien het inderdaad vooral om landschapsfotografie gaat is een snelle AF geen echte must.
              En gezien ik mijn budget nogal laag op stel besef ik ook dat ik geen topper vast zal hebben, maar dat verwacht ik dan ook niet van dergelijke lens.

              Super bedankt, ik kijk eens als die nog te koop staat :-)

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 15-30mm

                Bwah, ik denk dat je nog aangenaam verrast zult zijn over die lens.
                AF is idd. niet te vergelijken met een Canon L objectief bijvoorbeeld (Nikon ken ik helemaal niet) en die flare valt toch wel dik mee.
                Ik heb ze uitgeprobeerd met de zon schuin links van mij en er was helemaal geen flare.
                Maar wat mij direct opviel is dat die lens bijzonder weinig vertekening heeft, mooi meegenomen bij landschapsfotografie.
                Enige nadeel misschien, een filter kan enkel op de afdekkap geschroefd worden nadat je eerst het deksel hebt afgeschroefd.
                Waarschijnlijk krijg je dan wel vignetering maar er zijn altijd andere middelen om dat te verhelpen.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 15-30mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Maar wat mij direct opviel is dat die lens bijzonder weinig vertekening heeft, mooi meegenomen bij landschapsfotografie.
                  Enige nadeel misschien, een filter kan enkel op de afdekkap geschroefd worden nadat je eerst het deksel hebt afgeschroefd.
                  Waarschijnlijk krijg je dan wel vignetering maar er zijn altijd andere middelen om dat te verhelpen.
                  De vertekening is matig en goed corrigeerbaar inderdaad. Stukken beter dan wat sommige andere lenzen op 15mm presteren.
                  Die schuifring voor filters is eigenlijk een onding. Ik denk dat je met elke gewone filter al meteen vignetting hebt. Ik zou er persoonlijk geen filters op zetten, maar landschapsfotografen die echt graag met filters werken, die kunnen er vast wel een schuiffiltersysteem op monteren dat geen problemen veroorzaakt.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 15-30mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    De vertekening is matig en goed corrigeerbaar inderdaad. Stukken beter dan wat sommige andere lenzen op 15mm presteren.
                    Die schuifring voor filters is eigenlijk een onding. Ik denk dat je met elke gewone filter al meteen vignetting hebt. Ik zou er persoonlijk geen filters op zetten, maar landschapsfotografen die echt graag met filters werken, die kunnen er vast wel een schuiffiltersysteem op monteren dat geen problemen veroorzaakt.
                    Dat kan idd maar kost stukken van mensen! Vlug 1000 euro voor een "vrij" volledig setje...

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 15-30mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                      Maar wat mij direct opviel is dat die lens bijzonder weinig vertekening heeft.
                      Een lens geeft geen vertekening, dat doet de gebruiker, door bv zijn camera niet recht te houden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                      Enige nadeel misschien, een filter kan enkel op de afdekkap geschroefd worden nadat je eerst het deksel hebt afgeschroefd.
                      Op FX geeft dat een oplossing als patrijspoortfotografie wil gaan doen, werkt goed op DX.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 15-30mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Een lens geeft geen vertekening, dat doet de gebruiker, door bv zijn camera niet recht te houden.
                        Dit is een vereiste, maar veel objectieven hebben tegen de randen aan wel degelijk vertekening hoor ook al hou je de lens mooi verticaal.
                        Ik denk bijvoorbeeld aan een lantaarnpaal die er als een banaan uitziet.
                        Dit is in Ps allemaal wel te corrigeren maar vraagt natuurlijk extra werk.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X