Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

    Ik ga mij binnen een maand een nieuwe multifocale bril aanschaffen en denk er sterk aan om de glazen van het type meekleurend te kiezen.
    Voor zij die het niet weten wat meekleurende glazen zijn: glazen die donker worden bij zonnelicht (uv stralen) en gewoon zijn als je binnen bent.
    Nu had ik graag geweten wat mensen die zulk een bril hebben hiervan vinden zeker als je met je camera buiten vertoefd.
    Ik had vroeger een Polaroid zonnebril waar ik heel tevreden over was maar een GPS scherm, een digitaal uurwerk en ook natuurlijk het schermpje van je fototoestel was zeer moeilijk te lezen/zien.
    Is dat met meekleurende glazen ook een probleem?
    Alvast van harte dank voor jullie advies en tips
    Groetjes Rob

  • #2
    Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

    Heb nooit een andere bril gehad dan met zo'n glazen. Je moet er enkel voor opletten "neutrale" glazen te vragen kwestie van de kleuren te zien zoals ze zijn. Dit geeft geen problemen om lcd schermen te lezen (werkt niet op basis van polarisatie). Enkel is de reactietijd soms wat lang als je plots met grote verschillen te maken hebt. Van de zuiderse zon in een romaanse kerk, daar zie je de eerste momenten niet veel. Verder geen andere ongemakken dan een gewone bril met je fototoestel.

    Enige zaak waar je mee moet rekening houden is dat die glazen niet werken in de auto. Je voorruit houdt UV licht tegen en je bril wordt dus niet donker. Of toch niet zo donker als je zou willen.

    Comment


    • #3
      Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

      Maar als je buiten donkere glazen krijgt, dan zie toch ook een donkerder beeld door je zoeker en op het lcd scherm ?

      Ik heb dat vroeger eenmaal gehad en dan is er keuze in gradatie ook, de ene versie verkleurt een beetje, de andere ietsje meer, nog een andere versie echt donker (als je in de zon loopt of buiten werkt).

      Gewoon, een goede zonnebril op sterkte kopen en een gewone bril op sterkte, lijkt mij voor fotograferen meer aangepast.

      Comment


      • #4
        Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
        Maar als je buiten donkere glazen krijgt, dan zie toch ook een donkerder beeld door je zoeker en op het lcd scherm ?

        Ik heb dat vroeger eenmaal gehad en dan is er keuze in gradatie ook, de ene versie verkleurt een beetje, de andere ietsje meer, nog een andere versie echt donker (als je in de zon loopt of buiten werkt).

        Gewoon, een goede zonnebril op sterkte kopen en een gewone bril op sterkte, lijkt mij voor fotograferen meer aangepast.
        Wel ik draag ook een bril met glazen die donkerder worden bij zonlicht en dat hindert me hoegenaamd niet bij het fotograferen, integendeel zelfs.
        Door de zoeker kijken, naar mijn scherm kijken, maakt allemaal niets uit.
        Wat je vroeger wel had met degelijke glazen was de traagheid waarmee ze donkerder of klaarder werden.
        Die nieuwe glazen doen dat nu heel snel.
        Twee brillen meehebben zou wel erg hinderend zijn.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

          Ik heb ook fotochromatische glazen. Totaal geen last van. Uw brein valt daar niet over.
          Qua kleurechtheid neem je echter best grijze glazen in plaats van de standaard bruine.

          Gr, V.
          http://www.catchlight.be
          Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
          https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

          Comment


          • #6
            Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

            OK, bedankt jongens, technologie staat niet stil idd.

            Kleine bemerking : ons brein valt daar niet over, een camera vaak wel maw. wat wij zien is niet altijd wat op foto zal komen en wat we soms op een foto kunnen tonen zullen we rechtstreeks met onze ogen niet kunnen zien.

            Comment


            • #7
              Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

              Uw camera weet niet eens dat je een bril aanhebt. De interpretatie van het beeld moet je uiteraard nog altijd zelf doen. En die interpretatie lukt vrij snel met de bril op in gekleurde toestand (overbelichting, scherpte). Daar ziet je brein doorheen. In het slechtste geval kan je de bril nog altijd even naar boven schuiven om het 'naakte' beeld te bekijken (kleur).

              Duidelijker zo?

              Gr, V.
              http://www.catchlight.be
              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

              Comment


              • #8
                Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                Inderdaad.
                Last edited by Guest17; 18 januari 2016, 15:08.

                Comment


                • #9
                  Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                  Nog één ding aan toevoegen misschien?
                  Als uw bril valt en er is één glas kapot dan moet je twee nieuwe glazen laten plaatsen.
                  Reden, eenmaal dergelijke glazen de zon hebben gezien komen die nooit meer helemaal klaar zelfs niet onder een erg bewolkte hemel of een kamer waar een klein zwak lichtje brand.
                  Je kunt uw glazen wel helemaal klaar krijgen wanneer je de bril in z'n kas steekt maar van zodra je de bril op uw neus zet zijn de glazen al miniem gekleurd.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    OK, bedankt jongens, technologie staat niet stil idd.

                    Kleine bemerking : ons brein valt daar niet over, een camera vaak wel maw. wat wij zien is niet altijd wat op foto zal komen en wat we soms op een foto kunnen tonen zullen we rechtstreeks met onze ogen niet kunnen zien.
                    Tiens .. ik wist niet dat mijn camera mee keek door mijn bril ...
                    .. en de "kleurafregeling" voor zover daar zou moeten aan geprutst worden .. dat doe ik op andere momenten en onder andere omstandigheden .. ergo, meestal kan men met dat soort "bijregelingen" de boel enkel maar verzieken ..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                      Van meekleurende glazen krijg je luie pupillen, want de bril neemt de funktie van de pupillen over.
                      Met een zonnebril zie ik weinig in een zoeker of display, te donker.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Tiens .. ik wist niet dat mijn camera mee keek door mijn bril ...
                        .. en de "kleurafregeling" voor zover daar zou moeten aan geprutst worden .. dat doe ik op andere momenten en onder andere omstandigheden .. ergo, meestal kan men met dat soort "bijregelingen" de boel enkel maar verzieken ..

                        Proberen de slimme uit te hangen ?

                        Met uw zonnebril op zie JIJ toch een ander beeld dan je camera .... dus wat jij ziet is niet altijd wat je camera zal registreren en andersom ook. Wat jij soms niet ziet, ziet je camera wel ... voorbeeld : met lange sluitertijd kan je camera in duisternis je toch een kleurenfoto opleveren, bomen met groene blaadjes ... dat kunnen onze ogen niet, zelfs niet als onze hersenen zouden willen tussenkomen.

                        Maar uiteraard, als je gaat zeggen dat je met of zonder zonnebril toch hetzelfde ziet, ............. waarom dan een zonnebril opzetten ?

                        Dat techniek niet stil staat, daar bedoel ik mee dat die meekleurende glazen tegenwoordig veel sneller kunnen veranderen dan vroeger. Als je dan door een donkere zoeker kijkt zal die zonnebril wellicht snel lichter worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                          Ik fotografeer in de zomer vaak met zonnebril, so what.
                          Ik meet mijn licht en weet dat ik juist zit.
                          Dan heb je dat LCD scherm toch niet nodig. Trouwens dat scherm kan je zelf in de software ook donkerder of helder instellen, dus niet betrouwbaar maw.
                          Vroeger analoog had je niet eens een lcd scherm...

                          Dus als je weet met wat je bezig bent kan dit geen probleem geven hoor.

                          En idd je hersenen passen zich aan.

                          PS : ik heb op mijn bril om te sporten zelfs oranje glazen voor mistige en bewolkte dagen die alles lichter maken dan in realiteit, dus een zonnebril hoeft niet persé te verduisteren.

                          Tenzij je camera is uitgerust met sjoemelsoftware natuurlijk
                          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Proberen de slimme uit te hangen ?

                            Met uw zonnebril op zie JIJ toch een ander beeld dan je camera .... dus wat jij ziet is niet altijd wat je camera zal registreren en andersom ook. Wat jij soms niet ziet, ziet je camera wel ... voorbeeld : met lange sluitertijd kan je camera in duisternis je toch een kleurenfoto opleveren, bomen met groene blaadjes ... dat kunnen onze ogen niet, zelfs niet als onze hersenen zouden willen tussenkomen.

                            Maar uiteraard, als je gaat zeggen dat je met of zonder zonnebril toch hetzelfde ziet, ............. waarom dan een zonnebril opzetten ?

                            Dat techniek niet stil staat, daar bedoel ik mee dat die meekleurende glazen tegenwoordig veel sneller kunnen veranderen dan vroeger. Als je dan door een donkere zoeker kijkt zal die zonnebril wellicht snel lichter worden.
                            sja .. als men een hond wil slaan .. of hoe men oeverloos de clown kan uithangen ...

                            I've got news for you ... mijn dilletantencameraatje werkt in "live view" ...ooit van gehoord ? die toont mij, samen met het histogram, de "luminatie" van de opname op het LCD scherm of in de zoeker en mijn hersenen zijn nog niet zo erg gepetrifieerd dat ze die "luminositeits"verandering niet kunnen compenseren
                            ... maar u geeft zelf aan dat de camera registreert wat ze zelf "ziet", ongeacht .. waar zit dan eigenlijk het probleem ? juist ja ... nergens. ergo, hang de paljas niet uit

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bril met meekleurende glazen, ervaring met gebruik fototoestel

                              Nee, een camera KAN registreren wat onze ogen + hersenen niet kunnen op datzelfde moment in diezelfde omstandigheden. We kunnen in het donker uren naar een groen blad staren, we zullen dat nooit zo groen krijgen als een camera het kan (mits de juiste instellingen die we kennen omdat we eerst met onze eigen ogen zien wat we kunnen zien en weten wat willen te zien krijgen op de foto.

                              Zelfs dat schermpje zie je toch ' gekleurd ' door je gekleurde glazen ?

                              We werken liefst manueel omdat we dan zelf alles beslissen en het niet aan de camera overlaten en omdat wij zien wat we zien.

                              Maar ok, als je meent dat je hetzelfde kleurenbeeld van een scene hebt met zonnebril of zonder ...

                              Nog koosnaampjes die je kent om naar mijn hoofd te slingeren ?

                              Je hebt gelijk, ik hang beter de paljas uit dan jij de slimme ...

                              Taaltip : 't is diLeTTantencameraatje, luminaNtie
                              Last edited by Empe; 22 januari 2016, 11:32.

                              Comment

                              Working...
                              X