Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

    Hoi,

    Ik wil me een eerste spiegelreflexcamera aanschaffen, daar ik mij vooral wil toeleggen op concertfotografie.
    Nu heb ik al een en ander geďnformeerd ivm de juiste lenzen etc, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

    Ik weet dat de 5D II met 70-200 2.8f enorm geschikt is, maar dit laat mijn portefeuille echter niet toe!
    Ik wil een goedkopere body ik dacht aan 7D, of andere aanraders? Uiteraard met hoge ISO En dan meer geld spenderen aan goede lenzen, eventueel 2dehands.

    Ik ben een totale leek dus graag wat meer info dat ik kan beginnen aan deze prachtige hobby!

    Grts!

  • #2
    Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

    de 7d is echt geen topper op hoge iso. dat was destijds een van mijn grote frustraties aan de 7d, terwijl het verder wel een top toestel was op andere gebieden. concertfotografie vraagst nu eenmaal om bepaalde eigenschappen van je materiaal. hoofdzakelijk goede focus in low light, lichtsterke lenzen en een body die goed is op hoge iso = duur spul. Om de kosten enigszins te drukken kan je lenzen kopen van bijvoorbeeld tamron of sigma, zeker tweedehands zijn deze top.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

      Kosten body kun je al betaalbaar houden met een Canon 6D (nieuw of tweedehands). Is net zoals een 5D II of III een full-frame toestel. Focus in donkere omstandigheden is zeer goed op middelste AF-punt en iso-prestaties zijn ook goed.
      De recente crop body's zijn ook het overwegen waard. 760D of 70D.
      Daarbij een 70-200 f/4 IS die je ook al makkelijk tweedehands kunt vinden. De 70-200 f/2.8 II IS is natuurlijk nog meer geschikt, maar is het dubbele van gewicht en prijs.
      Ik denk dat je daarmee al aardig goed op weg bent tegen een betaalbare prijs.
      Combinatie is ook tamelijk veelzijdig en licht qua gewicht.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

        een 5D MK2 met een canon 70 200mm 2,8 heb je als je goed uitkijkt al voor minder dan 2000 euro op de 2dehands markt ;-) 1000 euro voor de body en een 900 voor de lens...
        ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

          Ok, de 7d werd me ook wel aangeraden in de winkel, soit.
          Als ik een full frame koop moet ik uiteraard wel uitzien dat ik de juiste lenzen erbij koop ivm beschadiging binnenin?
          Momenteel een 70D occasie op het oog incl 17-55 lens en daarbij nog een tamron 70-200 f2.8 voor samen 1300€
          Alle tips welkom.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

            als ik uw budget zie dan zou ik eens kijken naar een Nikon D7200
            dat is een dijk van een camera zijn als het aankomt met hoge isowaarden en slechte lichtomstandigheden

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim89 Bekijk bericht
              Ik wil me een eerste spiegelreflexcamera aanschaffen, daar ik mij vooral wil toeleggen op concertfotografie.
              Nu heb ik al een en ander geďnformeerd ivm de juiste lenzen etc, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

              Ik weet dat de 5D II met 70-200 2.8f enorm geschikt is, maar dit laat mijn portefeuille echter niet toe!
              Ik wil een goedkopere body ik dacht aan 7D, of andere aanraders? Uiteraard met hoge ISO En dan meer geld spenderen aan goede lenzen, eventueel 2dehands.

              Ik ben een totale leek dus graag wat meer info dat ik kan beginnen aan deze prachtige hobby!

              Grts!
              Had iemand je verteld dat Canon de enige is die spiegelreflexen maakt of dat je met niet-spiegelreflexen geen concertfotografie kunt doen? Eerlijk gezegd vind ik géén van de genoemde modellen/lenzen geschikt voor iemand die zich zelf een "totale leek" noemt. De genoemde body's zijn allemaal complexe stukjes techniek met letterlijk honderden menu-instellingen.

              Zou je niet eens beginnen met jezelf wegwijs te maken op een iets simpeler model, misschien zelfs een z.g. "brugcamera"? Ik hoop niet dat je denkt dat je met een supergoede camera en lens ook supergoede foto's maakt.

              Kijk ook eens naar Sony, Nikon, Pentax, Olympus bijvoorbeeld en leg een realistisch budget neer voor de eerste twee jaar waarmee je fouten kunt maken en niet vast komt te zitten in een systeem.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                Neen, maar Canon wordt wel het meeste gebruikt voor dit soort fotografie, daarbij gebruiken de meeste vrienden/kennissen Canon dus kan eventueel wel handig zijn om in de toekomst lenzen te wisselen/kopen.

                Er werd mij verteld dat ik beter kan investeren in goede lenzen en een cheapere body, ook weer geen beginnersmodel omdat ik deze snel beu zou zijn...
                De 70D kan ik momenteel overkopen van iemand, of toch maar ineens een full frame?

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                  Ik zie zeker evenveel Nikon als Canon voor het podium dus of dat echt het meest gebruikte is lijkt mij niet echt gebaseerd op een uitgebreid marktonderzoek. Ik ken en volg Canon en andere niet dus ik ga daar geen van aan of afraden. In het algemeen wordt nu wel gezegd dat Nikon slrs beter om gaan met ruis dan vergelijkbare modellen van Canon. Maar hoge ISO-waarden zijn relatief, in 2008 had de D90 ISO 3200 als boven grens nu heeft de D7200 ISO25600 als bovengrens dat is 3 stops beter. Dus ISO3200 is nu helemaal niet meer zo hoog en elke nieuwe Dslr kan dat zonder problemen aan. Zelf ben ik met concertfotografie begonnen met een D90 door de tijd heb ik me 2de hands een sigma 24-70f2.8 en een Nikkor 80-200f2.8 bij gekocht om dan over te schakelen naar een 2dehands D700 met batterijgrip. Mijn huidige set (D700 en 2 F2.8 lenzen) heeft me zo 1300 eur gekost. Als ik nu zou beginnen en alles moeten kopen zou ik voor een D7200 gaan met een 24-70 f2.8 (dat was op de D90 mijn meest gebruikte lens nu op de FF is dat de 80-200). Met het concertfotografie als doel zou ik geen bridge aanraden, Een D7200 heeft misschien wel veel instelmogelijkheden maar is niet complexer dan een bridge maar in de meeste gevallen wel gebruiksvriendelijker dan een Bridge. Een Bridge heeft meestal een kleinere sensor en/of een lens die niet lichtsterk is (over het volledige bereik), ze hebben ook vaak een erg groot bereik wat meestal ook een compromis in kwaliteit betekend (vervorming en scherpte) Dan kan je beter met een meer geschikte camera/lens combinatie voor je doel beginnen dan 2 keer te investeren.
                  Maar de zoals Newmikey al zei, een goede camera maakt geen goede foto's, dat moet jij doen. Je zal dus moeten leren. Dit wil zeggen lezen, veel lezen en oefenen, veel oefenen en/of les volgen. Concertfotografie is dan wel een moeilijke tak om fotografie van nul te leren, dat doe je beter in makkelijkere omstandigheden. Ik doe nu nog regelmatig andere zaken in functie van betere concertfoto's. Op mijn blog vind je enkel tips ivm concertfotografie.
                  Last edited by kawaracer; 18 januari 2016, 09:56.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim89 Bekijk bericht
                    Neen, maar Canon wordt wel het meeste gebruikt voor dit soort fotografie, daarbij gebruiken de meeste vrienden/kennissen Canon dus kan eventueel wel handig zijn om in de toekomst lenzen te wisselen/kopen.

                    Er werd mij verteld dat ik beter kan investeren in goede lenzen en een cheapere body, ook weer geen beginnersmodel omdat ik deze snel beu zou zijn...
                    De 70D kan ik momenteel overkopen van iemand, of toch maar ineens een full frame?
                    Het grappige is dat ik 9 jaar geleden in het zelfde scenario zat :-)
                    Ik heb gekozen voor canon. Ook om het feit omdat de meeste rond mij ook canon had...
                    Handig voor lenen/testen van lenzen. Maar ook je kan daar sneller eens achter raad gaan vragen.

                    Ik koop mijn body's nieuw. 1 keer heb ik een 2dehands gekocht en die was me aardig tegengevallen.
                    Glas ga ik dan weer sneller 2dehands kopen. Tenzij de prijs tussen nieuw en 2dehands te klein is.
                    Bij een lens kan je snel merken dat er wat verkeerd aan is...
                    Een body is in mijn ogen veel te complex om 100% te checken...


                    Dus ik zou zeggen... koop iets naar je budget en kijk uit voor een goeie lens
                    ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
                    Freelance bedrijfsfotograaf
                    klikerdeklik hier voor mijn website!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                      De afgelopen 3 jaar dat ik als pers heb rondgelopen op een muziekfestival heb ik de krant en websites even zo goed met Canon als met Nikon zien fotograferen, met af en toe een sporadische Sony spiegelreflex ertussen.
                      Wat mij betreft is het merk niet de beperkende factor, maar de fotograaf, iets dat ik ook bij twee fotograferende collega's zie, de een heeft een van de duurste Canon bodies (5D Mark 3) en de ander een vrij prijzige Nikon body (een D4 meen ik), maar om nou te zeggen dat je dat terugziet in de foto's...

                      Collega's die in meer of mindere mate door het fotografievirus gegrepen zijn (maar alleen ervaring hebben met het fotograferen met hun telefoon) en willen beginnen met foto's maken met een spiegelreflex (en er dus 1 aan willen schaffen) komen met enige regelmaat met de vraag naar mij toe van "Canon of Nikon, welke is beter?"
                      Vaak probeer ik ze uit te leggen dat er tegenwoordig geen spiegelreflexcamera meer is die, uit zichzelf (even de kunsten van de fotograaf buiten beschouwing gelaten) slechte foto's neemt en dat de keuze voor een merk vooral afhangt van wat je met de camera wil doen (wil je 'm gemakkelijk meenemen zonder meteen een flinke tas mee te moeten nemen dan ben je dus op zoek naar een kleine camera) en welk merk voor jou het meest logisch overkomt qua menustructuur en het prettigst in de hand ligt bij het proberen in de winkel.

                      Mijn eigen ervaring is dat de fotozaak waar ik mijn spullen haal meer op Canon gericht is (de vitrine in de winkel bevat denk ik zo'n 80% aan Canon objectieven, 15% Nikon en zo'n 5% Sony), dus zoiets kan een doorslaggevende factor zijn (als je tenminste het winkelen in een echte winkel in plaats van een webshop net zo prettig vind als ik).

                      Wat je verteld is over het investeren in goede objectieven klopt helemaal. Het "probleem" van een full-frame camera is dat je "vastzit" aan het topsegment van objectieven, omdat een full-frame anders genadeloos lensfouten gaat blootleggen.
                      Mocht de fotografie-hobby uiteindelijk niet bevallen, heb je niet veel geld geďnvesteerd in een top-segment body en objectief of objectieven.

                      Je merkt op dat de meeste vrienden/kennissen Canon gebruiken, maar gebruiken die dan ook allemaal EF (full-frame) lenzen? EF lenzen passen ook op een crop-body, andersom echter niet.

                      Zelf heb ik me uitermate vermaakt met een crop-body (een 450D en 60D) als het gaat om de keren dat ik concertfoto's diende te nemen en geen moment het nadeel gehad van het feit dat het geen full-frame was.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim89 Bekijk bericht
                        ...... daarbij gebruiken de meeste vrienden/kennissen Canon dus kan eventueel wel handig zijn om in de toekomst lenzen te wisselen/kopen.

                        .....of toch maar ineens een full frame?
                        Wat mijn vrienden hebben van toestel hebben mijn keuze niet bepaald, de keuze is vooral bepaald door de ergonomie en de menu structuur, Nikon had daar voor mij al een lichte voorkeur. Toen ik dan aan mijn vader zei dat ik een camera ging kopen, zei die wel dat ik als zijn oud materiaal mocht hebben als ik er iets mee kon doen. Dat heeft me dan wel volledig over de Nikon streep getrokken. Ik heb heel wat fotograferende vrienden maar ik heb van hun nog nooit lenzen geleend, en eerlijk ik ken er niet veel die dure lens gaan uitlenen om concerten te gaan fotograferen. Ook ik ben niet zo scheutig om mijn oud maar degelijk materiaal te gaan uitlenen voor op een concert of festival te gaan rondhangen.

                        Met de ISO prestaties van de huidige Crop toestellen is FF zeker geen must.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                          koop een camera die goed in je hand ligt, buiten de ergonomie is het verschil tussen canon en nikon niet zo heel groot. Al zijn er verschillend, alle twee met hun sterktes. Ik heb destijds voor canon gekozen omdat hun body's iets groter waren dan nikon.

                          Je zegt een leek te zijn met een klein budget, laat fullframe dan maar liggen. kijk even uit voor een tweedehands 60d-70d of 750d (ik ken hoofdzakelijk canon, nikon zal ook wel een tegenhanger hebben). qua lens zijn de sigma 17-50 f2.8 os dc hsm en de 70-200 f2.8 os dg hsm prijs kwaliteit top. er zijn er nog andere ook hoor. de twee lenzen samen kosten nieuw iets van een 1600€, tweedehands maar de helft. ik heb ze destijds alle twee gebruikt en ze waren top, zeker voor hun prijs.

                          concertfotografie is leuk maar niet zo simpel om ergens toegang te krijgen, hou er dus rekening mee alvorens je bankrekening leeg te halen. de tijd dat je een fotopas kreeg als je er vriendelijk een mailtje voor stuurde is al lang voorbij
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                            Ik kan een 2dehands 70D body incl. EFS 17-55 en EF 50mm lenzen van Canon kopen voor een 1000€, lijkt me wel te overwegen, dan nog een tamron 70-200 f2.8 voor een 300€ en ik kan starten.

                            Uiteraard verwacht ik niet om ineens pasjes te krijgen, gewoon eerst lokale bands vastleggen en zo portfolio uitbouwen, nadien zien we wel.
                            Last edited by Wim89; 19 januari 2016, 05:30.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop spiegelreflexcamera (CONCERTFOTOGRAFIE)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim89 Bekijk bericht
                              Ik kan een 2dehands D70 body incl. EFS 17-55 en EF 50mm lenzen van Canon kopen voor een 1000€, lijkt me wel te overwegen, dan nog een tamron 70-200 f2.8 voor een 300€ en ik kan starten.

                              Uiteraard verwacht ik niet om ineens pasjes te krijgen, gewoon eerst lokale bands vastleggen en zo portfolio uitbouwen, nadien zien we wel.
                              welke 50mm? 1,8? of 1,4?

                              Je moet rekenen een 17-55 efs is een kitlens die ze naar u hoofd smijten op 2dehands website's en een 1,8 koop je al rond de 100 euro nieuw....
                              Ik denk dat een 70D (bij canon staat de letter achteraan ;-) ) met kitlens rond de 800/900 circuleren 2dehands...

                              Als het een 50mm 1,4 is en die body lijkt uw ding dan zou ik het doen...
                              Een 50mm 1,8? dan zou ik het voorbij laten gaan...
                              ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
                              Freelance bedrijfsfotograaf
                              klikerdeklik hier voor mijn website!

                              Comment

                              Working...
                              X