Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op laserprinter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's op laserprinter

    Hallo, heeft iemand op het forum ervaring met het printen van foto's op de laatste laserprinters? En zo ja, met gebruik van welk papier?
    Alvast bedankt!
    https://www.behance.net/Lynx1966

  • #2
    Re: Foto's op laserprinter

    Lasertechnologie is mijn inziens niet geschikt voor normaal afdrukken in fotoprint. Zelfs op een A4 is het nog ondermaats.
    De reden is de technologie dat voorlopig niet geschikt is voor fotoafdrukken.

    Als het er ooit komt dat ze de laserstraal in diameter kunnen varieren dan zit er wel toekomst in. Er zijn dan meer kleuren per pixel mogelijk.
    Los van deze heb je met laser wel het voordeel dat je print water en kleurvast is.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's op laserprinter

      Printen van foto's op laser is bovendien behoorlijk prijzig. Ik heb ooit gemerkt dat een print uit een behoorlijk zware color laser tot een halve euro per blad kan kosten - printen tot op't randje is er meestal ook niet bij. Dat komt bovenop de nadelen die al beschreven zijn.
      Bovendien weegt zo'n drukker ook nog 's een pak kilo's (alleen opheffen zit er niet in). Investeren in Toners kost ongeveer 150€ per toner x 4 om daar dan 1500p, als't daar mee stopt, want dan zit je met een transfert belt, en om de 200k copies nog met een oven als't meezit uit te halen (dat is wat een zwaardere <snip> qua schattingen mee geeft in tests).
      Zeker voor hobby-gebruik is een laser niet geschikt (de kleintjes met maar 1000p per toner, halen bij foto's misschien 200 blz uit een toner, reken uit wat 't u kost à 80€ per stuk x 4 - 1,6€ per blz zonder afschrijving, zonder papier).
      Inktjets zijn dan misschien sneller stuk - maar je kan mits wat zoeken de kostprijs minstens halveren. Zelf wil ik dus geen inktspuiters - maar da's niet omdat ze kwalitatief niet deugen, mechanisch is 't gewoon gevoeliger doordat het allemaal low-cost moet gemaakt worden.
      En als't stuk gaat kost zo'n set cardridges toch ook snel een hoop geld - we zien al te vaak dat die toestellen toch gemakkelijk problemen krijgen. Dus ik begrijp die vraag wel - een laserjet z'n toners kunnen wel wat meer hebben, maar da's tegen een prijs - en kwalitatief ligt het onder tegenover een goeie inktjet/fotoafdruk on-line of via de fotozaak.
      Da's mijn bescheiden mening daaromtrend.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's op laserprinter

        Een bijkomend probleem is dat een laserprinter de toner op het papier "bakt" met een vrij hoge temperatuur. Gewoon papier (drukpapier) kan daartegen maar het echte fotopapier dat van een PE-coting is voorzien zal min of meer gaan verbranden door deze hoge temperatuur.
        Mogelijk werkt het mat papier dat volledig uit katoen bestaat.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's op laserprinter

          Het grootste probleem is idd wat lucvr aanhaalde : je printout wordt gebakken. En de PE-coating van het fotopapier blijft dan aan de rol kleven met alle gevolgen van dien.
          Google eens naar fotopapier geschikt voor laserprinter.
          De nauwkeurigheid van de laser is evenwel geen enkel probleem, spotgroottes van 25 micron is common stuff hoor! (komt toch al overeen met meer dan 1000dpi). Alleen is dit zoals ook al eerder aangegeven niet meteen voor hui-tuin-en-keuken gebruik, eigenlijk net als de echte/heuse fotoprinters (met meer dan 4 of 5 kleuren)... is ook al een heel andere prijsklasse...

          De lasersprinters van vandaag of die van 10 jaar terug zijn eigenlijk nog steeds dezelfde. Voor amateurs is een laserprinter voor foto's geen haalbare kaart (maar de heuse inkjet fotoprinters ook niet).
          Als ik echt goeie en/of grotere formaten wil afgedrukt zien, dan bestel ik die gewoon online, sneller en pakken goedkoper.
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: Foto's op laserprinter

            Ik gebruik een Canon LBP7200 CDn kleuren laser printer met HP professional laser photo paper 200 Glossy papier om foto's af te drukken.

            De kwaliteit van de foto's is ruim voldoende waarvoor deze moeten dienen voor mijn werk.
            Op jaarbasis loopt dit tot bijna 1000 foto pagina afdrukken.
            Ik kan het mij niet permitteren om iedere keer naar een afdrukcentrale te rijden om enkele foto's te laten afdrukken.
            Mijn klanten zijn tevreden met de resultaten en dat is het belangrijkste voor mij.

            Als het echt kwalitatieve afdrukken moeten zijn, dan ga ik wel naar de afdrukcentrale want de kwaliteit ligt
            lager met de kleurenlaserprinter.

            Alles hangt dus af waarvoor de afdrukken moeten dienen.

            groetjes,

            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Foto's op laserprinter

              Dank iedereen voor de reacties. Ik denk dat ik met raad van Ifiamminghi en Dirk aan de slag ga : aangezien ik kinderen heb die veel printen is een laserprinter gerechtvaardigd. Voor mijn foto's zal ik het HP glossy papier eens proberen en als het aan de muur moet, ga ik naar de afdrukcentrale
              https://www.behance.net/Lynx1966

              Comment

              Working...
              X