Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autovakantie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autovakantie

    Beste

    Wij (mijn partner en ik en onze hond) zijn op zoek naar bestemmingen waar we binnenkort met de auto naartoe kunnen.

    Wat willen wij:

    - geen massatoerisme
    - mooi weer
    - meren en bergdorpen eventueel
    - mooie wandelingen kunnen maken
    - max. 12 a 13 u rijden van regio Roeselare

    Dit is het zowat denk ik. Dan kom ik uit op het zuiden van Frankrijk, regio toscane,
    maar ales wat ik vind is er veel toerisme. Er moeten toch nog plaatsen zijn waar er niet echt veel toerisme is

    Ik had ook gedacht aan de regio van Mercantour. Ik weet niet of er daar veel toerisme is?

    Alles is welkom.

    Thx
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Autovakantie

    Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
    Beste

    Wij (mijn partner en ik en onze hond) zijn op zoek naar bestemmingen waar we binnenkort met de auto naartoe kunnen.

    Wat willen wij:

    - geen massatoerisme
    - mooi weer
    - meren en bergdorpen eventueel
    - mooie wandelingen kunnen maken
    - max. 12 a 13 u rijden van regio Roeselare

    Dit is het zowat denk ik. Dan kom ik uit op het zuiden van Frankrijk, regio toscane,
    maar ales wat ik vind is er veel toerisme. Er moeten toch nog plaatsen zijn waar er niet echt veel toerisme is

    Ik had ook gedacht aan de regio van Mercantour. Ik weet niet of er daar veel toerisme is?

    Alles is welkom.

    Thx
    Je vergeet het belangrijkste te vermelden. Welke periode gaan jullie.
    Meestal hangt daar de term massatoerisme van af.
    Wij gaan (en hebben het geluk dat we dat kunnen) altijd "buiten het seizoen" zoals met dat pleegt te zeggen en hebben nog nooit massatoerisme gezien.
    Wil je (bijna) geen toeristen, dan kan ik je iets heel dichtbij aanraden, de Doubs (wij waren er al drie keer en konden de toeristen bij manier van spreken op één hand tellen).
    Ook de Vercors is zo iets, geen toeristen buiten de vakantieperiodes. De Auvergne ook rustig, de nabijgelegen Cantal idem.
    Velen zoeken het ver maar dat is helemaal niet nodig.

    Om maar een voorbeeld te geven. Wij waren in december ll. op La Palma, één van de Canarische eilanden, waar van massatoerisme geen sprake is.
    Is gekend om zijn mooie, spectaculaire bergwandelingen en massatoerisme zal er nooit komen wegens geen/weinig plaats om te bouwen en klein eiland.
    Voor bepaalde wandelingen moet je een plaatsje reserveren voor de parking waar de wandeling vertrekt, want er is slechts plaats voor een 20-tal wagens.
    Kan je je inbeelden hoeveel wandelaars je dan tegenkomt op die wandeling. Wij gaan er over twee maand weer naar toe.
    Maar nee, iedereen wil naar Tenerife, Gran Canaria etc.
    Voor mijn part houden ze het maar zo, kunnen wij dan lekker naar het rustige La Palma.
    Eén nadeel... je kan er niet geraken met de auto .

    Comment


    • #3
      Re: Autovakantie

      Bedankt voor je reactie. de periode die wij gaan is in augustus (ik weet dat dit een drukke periode is maar wij kunnen niet anders eventueel de 3de week van september zou ook nog mogelijk zijn.

      maar doordat wij met de auto willen gaan voor onze hond, is het ook belangrijk dat het mooi weer is en daarvoor moet je natuurlijk in de zomerperiode gaan en natuurlijk de drukste periode.
      Dus hier willen wij een middenweg in vinden zodat het niet over de koppen lopen is maar dat het aangenaam en rustig is.

      Doubs en vercors zal ik dan eens gaan opzoeken.

      groeten

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Je vergeet het belangrijkste te vermelden. Welke periode gaan jullie.
      Meestal hangt daar de term massatoerisme van af.
      Wij gaan (en hebben het geluk dat we dat kunnen) altijd "buiten het seizoen" zoals met dat pleegt te zeggen en hebben nog nooit massatoerisme gezien.
      Wil je (bijna) geen toeristen, dan kan ik je iets heel dichtbij aanraden, de Doubs (wij waren er al drie keer en konden de toeristen bij manier van spreken op één hand tellen).
      Ook de Vercors is zo iets, geen toeristen buiten de vakantieperiodes. De Auvergne ook rustig, de nabijgelegen Cantal idem.
      Velen zoeken het ver maar dat is helemaal niet nodig.

      Om maar een voorbeeld te geven. Wij waren in december ll. op La Palma, één van de Canarische eilanden, waar van massatoerisme geen sprake is.
      Is gekend om zijn mooie, spectaculaire bergwandelingen en massatoerisme zal er nooit komen wegens geen/weinig plaats om te bouwen en klein eiland.
      Voor bepaalde wandelingen moet je een plaatsje reserveren voor de parking waar de wandeling vertrekt, want er is slechts plaats voor een 20-tal wagens.
      Kan je je inbeelden hoeveel wandelaars je dan tegenkomt op die wandeling. Wij gaan er over twee maand weer naar toe.
      Maar nee, iedereen wil naar Tenerife, Gran Canaria etc.
      Voor mijn part houden ze het maar zo, kunnen wij dan lekker naar het rustige La Palma.
      Eén nadeel... je kan er niet geraken met de auto .
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: Autovakantie

        Piemonte, noordwesten van Italie. Zeer goede keuken en wijnen. Heuvelachtig en stadjes op mensenmaat en niet druk als er per toeval geen markt is. En wat niet onbelangrijk is men spreekt wel eens een mondje engels en frans.

        Comment


        • #5
          Re: Autovakantie

          Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
          Bedankt voor je reactie. de periode die wij gaan is in augustus (ik weet dat dit een drukke periode is maar wij kunnen niet anders eventueel de 3de week van september zou ook nog mogelijk zijn.

          maar doordat wij met de auto willen gaan voor onze hond, is het ook belangrijk dat het mooi weer is en daarvoor moet je natuurlijk in de zomerperiode gaan en natuurlijk de drukste periode.
          Dus hier willen wij een middenweg in vinden zodat het niet over de koppen lopen is maar dat het aangenaam en rustig is.

          Doubs en vercors zal ik dan eens gaan opzoeken.

          groeten
          Dan zit je zeker goed. Je zal waarschijnlijk nergens nog veel toeristen, laat staan massatoerisme tegenkomen.
          En het weer is 9 keer van de 10 goed.
          Wij gaan al jaaaaaaren in september naar 'ergens in Frankrijk' (nooit het echte zuiden/stranden echter) en hadden met uitzondering van dit jaar in Bretagne nog nooit slecht weer.
          En dat slechte weer in Bretagne beperkte zich dan nog tot twee dagen regen/wind op 14 dagen, dus echt slecht was het nu ook weer niet.

          Comment


          • #6
            Re: Autovakantie

            Als je naar zuid Frankrijk trekt, dan stopt het massatoerisma al de laatste week van augustus. Op vele campings stopt dan al de animaties en dergelijke, toiletblokken worden al beperkt, enz.

            Eind augustus, echt EIND augustus en begin september is dan ook prima te doen. Nog altijd goed weer, goede temperatuur zeewater, winkels en restaurants wel nog allemaal open enz. Riviertjes en meren zullen al wel koeler zijn, de nachten zijn al kouder, zeker van de kust af.

            Comment


            • #7
              Re: Autovakantie

              Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
              Beste

              Wij (mijn partner en ik en onze hond) zijn op zoek naar bestemmingen waar we binnenkort met de auto naartoe kunnen.

              Wat willen wij:

              - geen massatoerisme
              - mooi weer
              - meren en bergdorpen eventueel
              - mooie wandelingen kunnen maken
              - max. 12 a 13 u rijden van regio Roeselare

              Dit is het zowat denk ik. Dan kom ik uit op het zuiden van Frankrijk, regio toscane,
              maar ales wat ik vind is er veel toerisme. Er moeten toch nog plaatsen zijn waar er niet echt veel toerisme is


              Thx
              Dan is eigenlijk Andorra een goede optie voor je.
              In de zomer is er daar geen massatoerisme. In de winter wel, voor de skivakanties...
              Bergmeren, bergdorpen, fijne goed uitgestippelde wandelingen, goedkoop overnachten in de zomer, taxfree shoppen, maar wel een klein beetje verder dan 12 uur rijden.
              Wij rijden tot Andorra La Vella ongeveer 1300 km.
              Info hier

              Succes met je zoektocht!
              Touch the Earth...Gently
              www.passionsenfrance.com

              Comment


              • #8
                Re: Autovakantie

                Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                Dan is eigenlijk Andorra een goede optie voor je.
                In de zomer is er daar geen massatoerisme. In de winter wel, voor de skivakanties...
                Bergmeren, bergdorpen, fijne goed uitgestippelde wandelingen, goedkoop overnachten in de zomer, taxfree shoppen, maar wel een klein beetje verder dan 12 uur rijden.
                Wij rijden tot Andorra La Vella ongeveer 1300 km.
                Info hier

                Succes met je zoektocht!

                hallo,

                bedankt voor de tip. Heb even bekeken en Andorra La Vella is van bij ons 11 u rijden zal even bekijken welke bergdorpen, meren etc... je daar allemaal vind.
                Als je voor Andorra nog tips hebt i.v.m. bergmeren, dorpen etc.. shoot

                groeten
                Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: Autovakantie

                  dit geeft je al een idee over de verschillende meren (alles met Estany = meer)

                  Ben je sportief? De wandelgidsen heb ik hier liggen. Ik kan altijd een paar routes inscannen en je per mail toesturen.

                  Langsheen de route van Pas de la Casa (inkopen aan verminderde prijs!!! niet te missen voor o.a. alcohol, tabac, electronica) naar Andorra la Vella over de pas (niet de tunnel nemen) liggen diverse charmante dorpjes en bezienswaardigheden.

                  Het weer kan soms wel plots omslaan. De hoogtes trekken soms zomeronweders aan maar die zijn ook rap voorbij. In Juli en Augustus kan het er heet worden!

                  Vermits de overnachtingen vooral op skitoerisme gericht zijn, verlagen ze hun prijzen heel sterk in de zomer. Let wel, niet alle hotels zijn open. Goed informeren op voorhand.

                  Er zijn veel berghutten die in de zomer nogal vol zitten met trekkers, dus reserveren op voorhand is aangewezen.

                  Voor ons persoonlijk is Andorra een "wandelparadijs" met ruige landschappen, veel riviertjes.
                  We gaan er dikwijls heen in de zomer als het bij ons te warm is. Het scheelt meestal een paar graden op hoogte en je kan heerlijk uitwaaien. Maar dat is goesting natuurlijk.
                  Touch the Earth...Gently
                  www.passionsenfrance.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autovakantie

                    Zelfs in gebieden met massa toerisme ben je vaak na een kwartiertje in de absolute stilte. Hieraan de kust is het caming na caming en een km verder komlete rust.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autovakantie

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Zelfs in gebieden met massa toerisme ben je vaak na een kwartiertje in de absolute stilte. Hieraan de kust is het caming na caming en een km verder komlete rust.
                      Ik denk dat de "P" van je keyboard kapot is
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autovakantie

                        Dit zijn de "streken" die op dit moment op tafel liggen

                        - andorra
                        - "ergens" julische alpen
                        - triglav national park
                        - parc mercantour

                        wie van jullie heeft ervaring met deze streken EN in welke van deze streken zou je de mooiste (berg)meren en (kleine) watervallen vinden?

                        Wou jullie alvast even op de hoogte brengen.

                        alvast bedankt voor de verdere hulp
                        Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autovakantie

                          Ik wil me hier niet in moeien alleen al omdat ik geen bal weet van hoe het er in Zuid-Europa toeristisch aan toe gaat.
                          Het enige wat ik kan zeggen dat ik persoonlijk nog nooit met massatoerisme ben geconfronteerd, ook niet na 35 jaar (dat is geen fout).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Autovakantie

                            Ik ben in Andorra (1e helft juli) en Mercantour (mid augustus) geweest. Van massatoerisme in beide gevallen geen sprake, er geraken was wat anders. Trouwens Mercantour zijn we 's nachts gereden, ieder netjes de helft gereden en dan is dat redelijk goed te doen.

                            Andorra, aan plaatsen om te wandelen geen gebrek. Schitterende zichten, geen tekort aan wat je zoekt (meren, bergdorpen, ...) Op watervallen ben ik niet gestoten maar ze zullen er zeker wel zijn. Stop ook eens in de wat drukkere maar gezellige hoofdstad. Wij hadden de MTB's bij en ook aan gelegenheden daarvoor geen tekort. Onderweg naar ginder een tussenstop gemaakt aan de Canal du Midi. Da's ook al een half paradijs vooral voor een fietstocht of eventueel boot huren en wat op en af varen. Niet van het goedkoopste maar geen tekort aan plezier. In Andorra zelf heb ik er niet naar gezocht maar als je even naar de Franse of de Spaanse kant van de Pyreneeën rijdt, heb je nog eens een "adrenaline-gelegenheid", canyoning. Je hoeft er niet noodzakelijk een uitstap met een monitor voor te boeken, je kan dit ook op de gemakkelijk toegankelijke plaatsen op een wat minder avontuurlijk niveau doen. Dus, zelfs met de hond erbij kan het.

                            Mercantour was minder avontuurlijk en meer op echt wandelplezier gericht. En alweer zal het niet mankeren aan wat je zoekt.

                            Djienbe

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autovakantie

                              Naar onze ervaring is Slovenië (Julische Alpen, Triglav) toch niet op het niveau van de Franse Alpen en de Pyreneeën (en een stuk verder).
                              Andorra is geen slecht idee.
                              De fransen geven eerlijk toe dat het mooiste en vooral zonnigste deel van de Pyreneeën aan de zuidkant, dus in Spanje liggen.
                              Alternatief (in de Alpen) voor de Mercantour is de Quéras.

                              Wij gaan in juni naar de Vallespir.

                              PS: in een canyon naar beneden lopen zonder uitrusting is verloren tijd, voor je het weet kom je ergens aan een gat dat veel te diep is, er zijn genoeg andere wandelingen.

                              Comment

                              Working...
                              X