Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

    Beste forumleden,
    Jarenlang op oudere iMac gewerkt onder iPhoto en kon via BorderFX plug-in heel makkelijk een border met watermerk copyright toevoegen. Binnenkort beschik ik over nieuwe iMac met El Capitan en Photos.
    Na veel 'gegoogle' vind ik maar geen alternatief voor BorderFX of een manier om heel makkelijk en vlug 'borders' aan mijn foto's toe te voegen (zonder met verschillende lagen te moeten werken zoals in Photoshop).
    Overweeg ook aanschaf Pixelmator, maar border en watermerk maken is ook niet zo eenvoudig zie ik volgens de 'tutorials'.
    Iemand een oplossing aub?
    Dank
    Canon Eos 400D / BG E3 / Canon EF-S 18-55 / Sigma 18-200 DC OS / Speedlite 430EX II / Manfrotto 055XDB-804RC2

  • #2
    Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

    In lightroom kan je makkelijk met watermerken werken, borders weet ik niet, ben ik niet zo voor

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

      Handeling maken in photoshop. Op enkele sec. kan je dan een hele map voorzien van border en watermerk. Als je die dan ook nog in de handeling laat opslaan als jpg heb je geen lagen.
      ik heb een eigen watermerk gemaakt en opgeslagen als borstel. nu kan ik die zelf in alle kleuren en maten zetten. zo kan je een uniek watermerk maken.

      Comment


      • #4
        Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

        Dank voor reactie. Las ergens dat Photoshop en PSE niet vlot werken onder El Capitan? Opslaan als borstel is super idee. Misschien lukt me dit ook in Pixelmator? Kun je handelingen voor aanmaak eigen watermerk en opslaan als brush eventueel doormailen met een voorbeeld aub? Mvg
        Canon Eos 400D / BG E3 / Canon EF-S 18-55 / Sigma 18-200 DC OS / Speedlite 430EX II / Manfrotto 055XDB-804RC2

        Comment


        • #5
          Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

          Bij Lightroom moet je plugin Mogrify 2 downloaden, hoe het werkt lees je wel bij de beschrijving. Met dit kan je heel makkelijk een border met tekst erin verwerken bijv. zoals onderstaande foto.
          1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

          Comment


          • #6
            Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

            Of voor als je GIMP gebruikt (werkt ook op Mac, volledig gratis) :


            Je kan ook BIMP als add-on toevoegen als je een batch wil doen.
            Hij detecteert automatisch horizontale, verticale of vierkante foto's en stelt jouw voorgemaakte boord hierop af.

            Ook watermerk kan je instellen

            Komt wel allemaal in aparte laagjes, zodat je het resultaat alsnog kan aanpassen. Opslaan als .jpg en je hebt de laagjes natuurlijk niet meer.

            Comment


            • #7
              Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

              Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
              Bij Lightroom moet je plugin Mogrify 2 downloaden, hoe het werkt lees je wel bij de beschrijving. Met dit kan je heel makkelijk een border met tekst erin verwerken bijv. zoals onderstaande foto.
              Ik gebruik nu ook een tijdje Mogrify, heel makkelijk in gebruik.
              Via de module afdrukken in Lightroom kan je ook bepaalde zaken, maar het is dan niet zo simpel alles je full res beelden wilt exporteren met rand...
              Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
              Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

              Comment


              • #8
                Re: Rand met watermerk maken (alternatief BorderFX) iMac El Capitan

                Oorspronkelijk geplaatst door hemzelf Bekijk bericht
                Dank voor reactie. Las ergens dat Photoshop en PSE niet vlot werken onder El Capitan? Opslaan als borstel is super idee. Misschien lukt me dit ook in Pixelmator? Kun je handelingen voor aanmaak eigen watermerk en opslaan als brush eventueel doormailen met een voorbeeld aub? Mvg
                Maak je eigen watermerk met een witte achtergrond.Ga bij bewerken naar "voorinstelling penseel def." geef een naam en nu staat deze bij je penselen.
                Indien je nu een foto opent en een handeling maakt dan geef je eerst je foto een border, plaatst het watermerk met penseel en slaat dan op als jpg en dan handeling afsluiten.
                Je penseel in de handeling wel altijd nog eens aanklikken ook al staat deze geselecteerd, anders vind hij hem de volgende keer niet meer. Ook je linialen op procent zetten. Als je volgende foto dan een ander afmeting heeft past deze zich aan.
                Een border kan je maken met canvasgrootte;
                Last edited by gipsi; 28 januari 2016, 13:56.

                Comment

                Working...
                X