Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huisfotograaf crèche, in bijberoep of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huisfotograaf crèche, in bijberoep of niet?

    Mijn schoonzus baat momenteel 2 crèches uit en ik heb mezelf voorgesteld als 'huisfotograaf' voor al de evenementen die er gebeuren. Dit zijn onder andere carnaval, paaseieren rapen, Sint-bezoek, een jaarlijkse gezins fotoshoot,...
    Het is de bedoeling dat de foto's door de ouders kunnen worden aangekocht om zo onder andere geld in te zamelen voor de aankoop van nieuw speelgoed en dergelijke voor de crèche.
    Nu is mijn vraag hoe ik dit zelf best aanpak. Ik ben zelf geen professioneel fotograaf maar het is ergens wel mijn droom om dit ooit te worden, hoewel ik besef dat dit niet gemakkelijk is. Daarom lijkt me dit al geen slechte eerste stap om zo meer ervaring op te doen en ook in contact te komen met eventuele klanten en eventueel andere opdrachtjes te kunnen doen.
    Maar doe ik dit als fotograaf in bijberoep of niet?
    Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

  • #2
    Re: Huisfotograaf crèche, in bijberoep of niet?

    Gebruik eens zoeken.
    Er staat al heel veel op BD hier over.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Huisfotograaf crèche, in bijberoep of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
      ...
      Het is de bedoeling dat de foto's door de ouders kunnen worden aangekocht om zo onder andere geld in te zamelen voor de aankoop van nieuw speelgoed en dergelijke voor de crèche. ....
      Als het om de crèche te steunen is, zou ik denken als vrijwilliger.
      Anders dienen de steunende ouders ook eerst jou te betalen en gaat dit bedrag af van het bedrag dat ze steunen.
      (Denk ook alvast aan de topics "auteursrecht", "portretrecht", enz ... die hier geregeld terugkomen. "Goede afspraken maken goede vrienden.")

      Het kan inderdaad een goede mogelijkheid zijn om te oefenen en om contact te leggen met mogelijke "betalende" klanten (in bijberoep in een of andere vorm).

      Als ik foto's maak tijdens activiteiten van organisaties waar ik actief ben, dan stuur ik hen achteraf de foto's door en ben dan blij dat ze mijn foto's gebruiken voor de promotie van activiteiten en dergelijke.

      Comment


      • #4
        Re: Huisfotograaf crèche, in bijberoep of niet?

        Als je dat doet om de creche te steunen, doe dat dan gratis, dan stelt de vraag zich niet.

        Maar stel je niet te veel voor over de opbrengst.
        Als mensen geconfronteerd worden met een vrijwillig aanbod om een paar foto's te kopen willen ze misschien (heel misschien) een paar foto's kopen voor in totaal 10-15 €.
        Als het meer is, dan hebben ze al snel geen zin meer.

        Je kan natuurlijk kaartjes geven waarmee de mensen een shoot kunnen laten doen bij jou, en daar kan je dan wel iets voor vragen.

        Comment


        • #5
          Re: Huisfotograaf crèche, in bijberoep of niet?

          Een creche kost sowieso al te veel voor veel ouders, als ze dan nog eens gevraagd worden om foto's te kopen van hun eigen kinderen zullen er weinig interesse hebben vermoed ik.
          Tevens als het is voor de creche te steunen kan je er moeilijk als fotograaf geld voor gaan vragen toch
          Ook zullen de meeste ouders het niet zo graag hebben dat hun kinderen zomaar gefotografeerd worden, daar moet je heel goed mee opletten, kinderen fotograferen is een heel fragiel onderwerp.

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment

          Working...
          X