Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom gele waas na update windows 10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom gele waas na update windows 10

    Gegroet,

    Ik hoop bij deze goed te zitten qua forum,.. aangezien het over lightroom gaat maar toch enerzijds misschien met windows 10 kan te maken hebben.

    het verhaal:
    Gisteren heb ik uiteindelijk de update van windows 10 uitgevoerd. dit leek op eerste zicht in orde te zijn, tot ik lightroom 5 opende. de foto's die daar op worden weergegeven, zijn nu gelig,.. of een gele waas,.. alsof er een lichte gele kleurfilter over staat,.. dit bij elke foto,.. elk stuk wit is gelig.. (ben een plane spotter,.. dus kom nogal vaak witte kleuren tegen,.. ) toen ik wou nagaan of het misschien aan m'n scherm lag,.. deed ik m'n weergave programma open (xn view) waar ik dus duidelijk de mooie witte kleuren te zien kreeg zoals ze vroeger werden weergegeven bij lightroom voor de update,.. bij de vernieuwde fotoweergave app zelfde resultaat met mooie witte kleuren,.. dus wil ik CS6 openen om daar te vergelijken,.. zelfde resultaat als bij Lightroom 5 ..

    nota: de foto's bij xn view waren voordien bewerkt via lightroom 5 dus de kleuren waren effectief optimaal voor de update .

    nu is mijn vraag: Hoe verkrijg ik de juiste kleuren terug bij mijn adobe programma's en behoud ik uiteraard ook de goede weergaves by xn view en andere weergave programma's.
    zoek ik de aanpassing by lightroom 5 of ergens in windows instellingen?

    met dank, Stijn

  • #2
    Re: Lightroom gele waas na update windows 10

    Zou het misschien kunnen dat na de update van Windows er een nieuw of ander kleurprofiel is ingeladen ? Je kan dit nakijken door in je start menu te zoeken achter "color management"
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom gele waas na update windows 10

      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
      Zou het misschien kunnen dat na de update van Windows er een nieuw of ander kleurprofiel is ingeladen ? Je kan dit nakijken door in je start menu te zoeken achter "color management"
      Dank voor de meer dan welgekome reactie. Heb eens bekeken, en heb ergens een voorgevoel dat je wel eens juist kan zitten,.. Aangezien het enkel by adobe programma's voorkomt,.. En zie daar enkele adobe kleurschema's staan,.. + mijn vader heeft er eentje meer dan ik,.. Weet alleen niet hoe ik er iets kan aan veranderen,.. En wat ik juist moet aanpassen,.. Vandaar besloten om morgen eens naar de pc-boer te trekken en eens kijken wat die denken over de theorie en wat juist aan te passen,.. Bedankt alvast!

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom gele waas na update windows 10

        Kleine "update" in het verhaal,.. vanmiddag bij de pc-boer geweest,.. die me aanspoorde om het scherm uit de software te verwijderen en nadien terug laten opzoeken door windows aangezien dit blijkbaar bij eerdere identieke gevallen bleek te helpen,.. er zouden geregeld problemen zijn met een update van windows die in combinatie met een samsung monitor (mijn geval Syncmaster 2033) een gelige waas geeft op adobe programmas zo zouden er gevallen zijn in 2009 met vista update naar Windows 7. we hebben die handelingen hier opgevolgd, en helaas het probleem blijft zichtbaar. WEL is er 1 zekerheid... een ander monitor die we even hebben aangesloten vertoont geen gele waas.. dus dit duid dan weer extra op het idee van Samsung monitor in combinatie met Windowsupdate en adobe.
        blijven zoeken naar oplossing .. of stilaan eens kijken naar nieuwe monitor (beestje ondertussen ook bijna 7j)..

        andere ideeen steeds welkom.

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom gele waas na update windows 10

          Heb je bij het kleurbeheer als eens rechtsonder op de knop "Profiles" geklikt en dan "Reset my settings to system defaults".

          Lijkt me ook dom om een goed scherm weg te smijten omdat er een kleurprofiel foutje is
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom gele waas na update windows 10

            Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
            Heb je bij het kleurbeheer als eens rechtsonder op de knop "Profiles" geklikt en dan "Reset my settings to system defaults".

            Lijkt me ook dom om een goed scherm weg te smijten omdat er een kleurprofiel foutje is
            Wederom bedankt om de reactie, zoals ik gisteren al zei,.. ik weet niet hoe ik in de profielen iets kan aanpassen,.. maar! ik heb die knop gevonden,.. deze kon ik helaas niet aanklikken wegens op achtergrond,.. dan zag ik een vinkvakje staan,.. en heb deze aangevinkt (gebruik deze profielen) toen kon ik profiel knop wel openklikken,.. heb gereset, pc herstart,.. geen verschil,.. maar ben eens gaan proberen,.. en zo ontdekte ik dat je dus kon toevoegen... heb alles wat met rgb te maken had toegevoegd,.. herstart ook geen verschil,.. toen wou ik voor veiligheid resetten.. maar zag ik opnieuw dat ik een extra voorkeur kon aanduiden,.. adobe 1998 rgb gebruikt,.. (weet niet of ik beter iets anders kon gebruiken maar leek me aannemelijk ) en klaar alles als voordien,.. dus wutske bij deze hartelijk bedankt,.. morgen pc boer verwittigen zodat ie ook weer verder kan,. minste wat ik kan doen na zijn hulp..

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom gele waas na update windows 10

              Oorspronkelijk geplaatst door Stijn-h Bekijk bericht
              Wederom bedankt om de reactie, zoals ik gisteren al zei,.. ik weet niet hoe ik in de profielen iets kan aanpassen,.. maar! ik heb die knop gevonden,.. deze kon ik helaas niet aanklikken wegens op achtergrond,.. dan zag ik een vinkvakje staan,.. en heb deze aangevinkt (gebruik deze profielen) toen kon ik profiel knop wel openklikken,.. heb gereset, pc herstart,.. geen verschil,.. maar ben eens gaan proberen,.. en zo ontdekte ik dat je dus kon toevoegen... heb alles wat met rgb te maken had toegevoegd,.. herstart ook geen verschil,.. toen wou ik voor veiligheid resetten.. maar zag ik opnieuw dat ik een extra voorkeur kon aanduiden,.. adobe 1998 rgb gebruikt,.. (weet niet of ik beter iets anders kon gebruiken maar leek me aannemelijk ) en klaar alles als voordien,.. dus wutske bij deze hartelijk bedankt,.. morgen pc boer verwittigen zodat ie ook weer verder kan,. minste wat ik kan doen na zijn hulp..
              Ken je niet iemand met een kalibrator Stijn? Lijkt mij het simpelste om je scherm gewoon te kalibreren, dit nieuw profiel wordt dan gewoon opgeslagen
              in je pc, simpeler kan toch niet.

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom gele waas na update windows 10

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ken je niet iemand met een kalibrator Stijn? Lijkt mij het simpelste om je scherm gewoon te kalibreren, dit nieuw profiel wordt dan gewoon opgeslagen
                in je pc, simpeler kan toch niet.
                Toen niet,.. Maar nu na die probs,.. Heb ik zelf de spider pro 5 aangeschaft,.. En geinstalleerd. Dus deze is ondertussen al in orde
                dank voor de tip!

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom gele waas na update windows 10

                  Ik heb na instalatie van windows 10 ook een gelig scherm (gele vlekken in het midden en aan de zijkanten). Dit op elk scherm zowel als ik de verkenner open of chrome. In photoshop een foto bewerken gaat dus helemaal niet. Kan dit ook opgelost worden met zo'n beeldkalibrator of is dat enkel voor photoshop? Lijkt mss een domme vraag maar ken der niks van. Is ook een Samsung scherm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom gele waas na update windows 10

                    Oorspronkelijk geplaatst door yelle Bekijk bericht
                    Ik heb na instalatie van windows 10 ook een gelig scherm (gele vlekken in het midden en aan de zijkanten). Dit op elk scherm zowel als ik de verkenner open of chrome. In photoshop een foto bewerken gaat dus helemaal niet. Kan dit ook opgelost worden met zo'n beeldkalibrator of is dat enkel voor photoshop? Lijkt mss een domme vraag maar ken der niks van. Is ook een Samsung scherm
                    beeldkalibrator doet elk beeld,.. Dus niet enkel fotoshop programma weet alleen niet zeker of je gele scherm dan weg is,.. Ik had eerst kleurenprofiel kunnen wijzigen in instellingen,.. Dus had al terug normaal beeld,.. Voor ik de Kalibrator instelde om betere kleurwaarde te krijgen.

                    MVG, en veel succes!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom gele waas na update windows 10

                      Ik vond nergens wat om de kleur instellingen te wijzigen. Lastigste vind ik dat het niet uniform gelig is maar bovenaan en aan de zijkanten meer dan in het midden. Was dat bij jou ook zo?

                      Comment

                      Working...
                      X