Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste lens Nikon voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste lens Nikon voor portret

    Basicly heel simpel, zet jullie favo lens in (voor nikon dan wel) om portret te nemen, modellen te fotograferen enz.

    SHOOT

  • #2
    Re: Beste lens Nikon voor portret

    Oorspronkelijk geplaatst door Stijnn Bekijk bericht
    Basicly heel simpel, zet jullie favo lens in (voor nikon dan wel) om portret te nemen, modellen te fotograferen enz.
    Zo simpel vind ik dat niet

    1. Werk je met APS-C of full frame?
    2. Wil je een klassiek portret in studio of iets casual, en ben je aan een afstand ten opzichte van je onderwerp gebonden?
    3. Moet het een headshot zijn, of moet de persoon er half of helemaal op?
    4. Wil je een stuk van de omgeving mee in je portret of uitsluitend de geportretteerde persoon?

    Ik vind mijn 35/1.8 op D7100 wel prettig voor portretten bij beschikbaar licht.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Beste lens Nikon voor portret

      ik gebruik een Nikon Micro 105mm VR f 2.8G ED AF-S.
      Ik hou persoonlijk van ongv de helft van het lichaam erop te zetten, soms ook van verder.
      Mijn vraag was gwn eens curieus waar jullie het liefst van houden, wat je favo lens is in Portret basicly

      Comment


      • #4
        Re: Beste lens Nikon voor portret

        Nikkor AF-D 135mm F2.0 DC
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Beste lens Nikon voor portret

          Nikon 85mm 1.8f Heb ze zelf nog niet maar wel al eens gebruikt...zeer goede lens met mooie scherpte en bokeh.
          @Pieter G. De 35mm 1.8f is een zeer goede lens maar voor portretten vind ik de 50mm 1.8f beter. De 35mm zal het gezicht vervormen
          soms zijn de gezichten dan smaller of neus groter!


          mvg

          Templar
          Last edited by Templar; 12 januari 2016, 15:27.
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Beste lens Nikon voor portret

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Nikon 85mm 1.8f Heb ze zelf nog niet maar wel al eens gebruikt...zeer goede lens met mooie scherpte en bokeh.
            @Pieter G. De 35mm 1.8f is een zeer goede lens maar voor portretten vind ik de 50mm 1.8f beter. De 35mm zal het gezicht vervormen
            soms zijn de gezichten dan smaller of neus groter!


            mvg

            Templar
            bij 35mm op een crop sensor camera heb je de meest "natuurlijke" beeldhoek equivalent aan 50mm op ff,
            dus veel vervorming zul je niet hebben, bij 35mm op ff wel (vind ik matig hoor) dat zou op een crop sensor camera dan 23mm zijn...
            mijn favo portretlens (op fullframe) is momenteel de sigma 35mm 1.4 ART, ik heb bij een portret graag meer setting/omgeving, liefst met zeer kleine scherptediepte uiteraard
            als ik meer afstand kan nemen de nikon 85mm f1.8 (de f1.4 zal waarschijnlijk nog leuker zijn, en belangrijker: warmer van kleurtoon)
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Beste lens Nikon voor portret

              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              Nikon 85mm 1.8f Heb ze zelf nog niet maar wel al eens gebruikt...zeer goede lens met mooie scherpte en bokeh.
              @Pieter G. De 35mm 1.8f is een zeer goede lens maar voor portretten vind ik de 50mm 1.8f beter. De 35mm zal het gezicht vervormen
              soms zijn de gezichten dan smaller of neus groter!
              Hangt ervan af hoe ver je van de persoon verwijderd bent he
              Mocht ik effectief portretten willen maken met mijn Nikon dan zou ik het momenteel zelfs met de 70-300 (moeten) doen. Maar met zorgvuldig gekozen cadrage kan die 35/1.8 zeer goed meevallen.
              Op mijn Fuji gebruik ik de 56/1.2 en dat zal vergelijkbaar zijn met een 85mm op Nikon full frame he
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Beste lens Nikon voor portret

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Op mijn Fuji gebruik ik de 56/1.2 en dat zal vergelijkbaar zijn met een 85mm op Nikon full frame he
                Ja, exact zelfs, scherptediepte is zelfs ook gelijk


                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Beste lens Nikon voor portret

                  Portretten kan je maken met alle lenzen.
                  Zo maak ik soms ook portretten met een 12mm of op 200mm soms durf ik ook eens 300 boven halen voor een candid.

                  De vraag is welk effect je wil bekomen en wat werkt het meest comfortabel.

                  wil je geen vervorming in het gelaat dan heb ik ondervonden dat er een regel is wat je niet mag schenden: blijf minstens 1 meter van je model weg!
                  De vraag is dan: welk beeld heb ik nu? Hoe beeldvullend is dat allemaal? Headshot, torso, full body?
                  En dat is afhankelijk van het brandpunt, de crop en de afstand.

                  Mijn ervaren is dan op crop de 50mm je verplicht om voldoende afstand te nemen. Anders krijg je ze er niet op. Met een 35 loop je het risico te dicht te komen en krijg je dan de gekende vervormingen. Blijf je ver genoeg dan is er geen probleem op 35mm.
                  Voor FF is dat 85mm.
                  De meeste pros verkiezen 135mm op FF. Maar er zijn er ook veel die met een 70-200 werken.

                  Ik wil ook even corrigeren wat eerder gezegd werd: 35mm = zoals oog.
                  Dat klopt niet mijn inziens. Het is 50mm dat de zelfde waarneming heeft als het oog. Zowel op crop als op FF. Enkel de beeldhoek zal kleiner zijn op crop.
                  Maar bij 50mm = what you see is what you get.
                  Je kan dit gemakkelijk testen door met beide ogen te kijken naar een set. Eentje naast de camera en eentje door de zoeker. Bij 50mm zal je geen verschil in grote zien van objecten.

                  Ook even nuanceren wat betreft het verschil tussen FF en crop inzake registratie.
                  Doordat een FF een groter beeldhoek heeft, krijg je automatisch de neiging dichter bij je model te komen omdat je dat kader wil vullen. Daardoor veranderd niet alleen de DOF maar ook het perspectief.
                  Dat is geen eigenschap van FF maar een neiging van de fotograaf die een goed kader wil. En dat bevestigd de redenen reeds opgegeven.

                  Een nadeel aan 50mm op crop of 85 op FF is dat die lens niet goed bruikbaar is in normale woonruimtes. Die ruimtes zijn te klein om iemand in full body in beeld te krijgen met die lenzen.
                  Daarom dat 35mm maar ook breder nog zeer in trek zijn voor "portret" in de huiskamer. Doch blijft de regel van 1 meter altijd van toepassing.
                  Last edited by buurmanBert; 14 januari 2016, 00:22. Reden: typo aangepast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste lens Nikon voor portret

                    Bedankt BuurmanBert voor de leerijke uitleg! Ik ben geen expert en kan enkel mijn ervaring met portret delen. Ik hou zelf het meest van headshots of tot borsthoogte, vandaar mijn voorkeur voor de 85 (op crop!), zeker buiten waar je wat meer ruimte hebt. Ik heb recent de Sigma ART 50mm f/1.4 gekocht en ben daar ONTZETTEND tevreden over, zowel voor binnen als buitengebruik. In een ruimere omgeving vind ik tss de 150 en 200 ook best prettig, vooral bij gelegenheden waar je ongedwongen, ongeposseerde portretten wil schieten (of dat dan al dan niet valt onder de strikte definitie van 'portret'). Dus, my 2 cents, de Sigma 50, op mijn crop maar ik durf vermoeden ook op een FF.
                    NIKON D750, Samyang 14 f2.8, Sigma 15-30 f3.5-4.5, nikkor 24-70 f2.8, nikkor 24-120 f4, sigma ART 50 f1.4, tamron 70-200 f2.8, D3200 met tamron 16-300 f3.5-6.3, SB910

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste lens Nikon voor portret

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      bij 35mm op een crop sensor camera heb je de meest "natuurlijke" beeldhoek equivalent aan 50mm op ff,
                      dus veel vervorming zul je niet hebben, bij 35mm op ff wel (vind ik matig hoor) dat zou op een crop sensor camera dan 23mm zijn...
                      mijn favo portretlens (op fullframe) is momenteel de sigma 35mm 1.4 ART, ik heb bij een portret graag meer setting/omgeving, liefst met zeer kleine scherptediepte uiteraard
                      als ik meer afstand kan nemen de nikon 85mm f1.8 (de f1.4 zal waarschijnlijk nog leuker zijn, en belangrijker: warmer van kleurtoon)
                      50 mm op een FF geeft ook vervorming (dat van de meest natuurlijke beeldhoek is met een korel zout te nemen).

                      effecten van brandpuntafstand op portret kun je hier vergelijken (FF) http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm

                      Naast de brandpuntafstand zijn er nog ander kenmerken (contrast, bokeh, enz) die een lens een portretlens maken of gewoon een standaardlens
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste lens Nikon voor portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Nikkor AF-D 135mm F2.0 DC
                        Ook mijn gedacht.

                        Mvg Yves.
                        What you see is what you get

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste lens Nikon voor portret

                          Voor mij zijn er dat een paar, afhankelijk van de omstandigheden en wat ik wil bekomen:

                          - 70-200 2.8VII voor als ik rond de 150 a 200 mm wil werken
                          - 85mm 1.8 voor het klassieke headshot
                          - 85 TS voor funky stuff en de meer dromerige beelden
                          - 105 micro voor als ik reportage portretjes maak
                          - 35mm 1.4 art van sigma voor full body shots
                          - 14-24 mm voor als er echt veel omgeving bij op moet
                          ....

                          Basicly kan ik dat gewoon niet zeggen :-) Ik kies de lens naargelang het soort portret ik wil maken.
                          FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste lens Nikon voor portret

                            Even kort tussendoor:
                            Die Sigma 35mm 1.4 ART - is dat een FF lens?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste lens Nikon voor portret

                              Oorspronkelijk geplaatst door JaCop Bekijk bericht
                              Even kort tussendoor:
                              Die Sigma 35mm 1.4 ART - is dat een FF lens?
                              ja is FF. Zeer goede lens, heb deze ook voor als de 14-24mm op reis te wijd was.

                              Comment

                              Working...
                              X