Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief met ballhead

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • statief met ballhead

    ik heb een Manfrotto statief maar met een ballhead, kan ik daar gewoon het bevestigingsplaatje voor kopen of moet ik de ganse kop vervangen??

    zoals jullie zien , een beginneling!

  • #2
    Re: statief met ballhead

    Oorspronkelijk geplaatst door nienja Bekijk bericht
    ik heb een Manfrotto statief maar met een ballhead, kan ik daar gewoon het bevestigingsplaatje voor kopen of moet ik de ganse kop vervangen??

    zoals jullie zien , een beginneling!
    Welk type ballhead heb je ? Dat staat daar wel ergens op.

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: statief met ballhead

      Ook het merk van ball head is van belang. Is het een Manfrotto (wat ik niet aanbeveel, lees daarover de grote topic) dan ben je zo goed als verplicht bij Manfrotto te blijven.
      Da's dus nog een reden waarom "Arca-Swiss compatible" interessanter is.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: statief met ballhead

        Neem de hele constructie mee naar een fatsoenlijke fotograaf.
        Die hebben die plaatjes los maar laat je niet vangen door de prijs als als zij zeggen dat het een een origineel moet zijn. ( volgens hun.)
        Er bestaan ook andere merken die plaatjes hebben voor een veel betere prijs.
        Als je een merk hebt kan je al wat op internet zoeken waarbij soms ook maten staan.
        sterkte.
        M

        Comment


        • #5
          Re: statief met ballhead

          Hoi,
          Oorspronkelijk geplaatst door majaka Bekijk bericht
          Neem de hele constructie mee naar een fatsoenlijke fotograaf.
          Die hebben die plaatjes los maar laat je niet vangen door de prijs als als zij zeggen dat het een een origineel moet zijn. ( volgens hun.)
          Er bestaan ook andere merken die plaatjes hebben voor een veel betere prijs.
          Als je een merk hebt kan je al wat op internet zoeken waarbij soms ook maten staan.
          sterkte.
          M
          Het verschil tussen een origineel en een cheapy Chinese kopie is amper een echt biertje...
          Kwalitatief kán het verschil groter zijn...
          Ik heb foto's gezien van doormidden gebroken plaatjes.
          Dan ligt je peperdure camera combinatie wel op de grond...
          Dus... bespaar waar je het nodig vindt...

          Adrie

          PS als u op het Internet verschillende prijzen kunt vinden, dat kunt u ook gemakkelijk het juiste type voor uw statiefplaatje moeten vinden.
          Type statief (staat erop); type balhoofd (zal er ook op staan); type plaatje (staat er misschien ook wel op)(nee, bij mijn 200PL-14 plaatje staat het er niet op...)

          Comment


          • #6
            Re: statief met ballhead

            hallo , er staat 492 op

            Comment


            • #7
              Re: statief met ballhead

              Hoi,

              492, oké.
              Dit is het typenummer van het gehele balhoofd.
              Als ik nu google op "Manfrotto 492" en bekijk de afbeeldingen, lijkt mij dit een balhoofd(je) waarvan geen onderdelen verkrijgbaar zijn.
              Het plaatje wat u bedoeld, is dit het ronde plaatje bovenaan?
              Is het originele stuk?

              Nu schreef ik wel dat er geen onderdelen te verkrijgen zijn, maar ik snuffel graag wat rond.
              Ik heb wél een onderdeellijst gevonden, met nummers.

              Op het tabblad "Download" staat de onderdeellijst "492_20090727".
              Daar is op te lezen dat het ronde plaat nummer R492,04 is (R210,28 is het rubberen plaatje).
              En hier: https://www.manfrottospares.com/492-parts.html
              Zou u vanuit Engeland de onderdelen kunnen bestellen...
              Of uw fotowinkel, als u die in de buurt heeft.

              Ik weet natuurlijk niet, wat er op dit statief moet komen...
              Maar dit balhoofd staat maar voor 2 kg te boek...
              Voor een compactcamera voldoende, maar voor iets meer al snel te licht.
              Maar goed, ik hoop dat u er iets aan heeft.

              Adrie (ik was toch aan het wachten op een pakketdienst... )

              Comment


              • #8
                Re: statief met ballhead

                Bedankt members, voor jullie moeite!
                wat je bedoelt met plaatje, is inderdaad rond en daar staat die ballhead op, die er af kan gedraaid worden
                mijn statief zelf is een Manfrotto 055xb made in italy A4072831
                Dus hoop ik dat het ergens wel te verkrijgen is, want ik woon ergens in een klein dorp in de Kempen en voor naar de dichts bijzijnde winkel met zulke onderdelen te rijden moet ik al naar
                K.........berg in Turnhout

                Comment


                • #9
                  Re: statief met ballhead

                  en ja ik gebruik dit statief niet voor maar 2 kilo, ik heb een canon eos 1100d

                  Comment


                  • #10
                    Re: statief met ballhead

                    Hoi,

                    ik snap nu niet helemaal meer over welk plaatje het precies gaat.
                    Gaat het hier om het plaatje van het balhoofd waarop de camera gemonteerd zit...
                    Of gaat het hier om de plaat van het statief, waarop het balhoofd gemonteerd zit...?
                    Plaats eens een foto of fotootje van het Internet, waarmee u duidelijk maakt waarover het precies gaat.

                    Ad B

                    Comment


                    • #11
                      Re: statief met ballhead

                      als het gaat over een snelkoppelingsplaatje kan je dit zo kopen. bij konijn hadden ze dit in de winkel hangen. per toeval vorige week zien hangen. maar het zou idd wel handig zijn als je het exacte type of anders een foto kan laten zien. desnoods via een link. heb zelf ook manfrotto balhoofd( ander type) top materiaal enkel heel vervelend dat ze niet de universele arca swiss koppeling gebruiken maar hun eigen ontwerp. werkt wel goed maar iets omslachtiger.
                      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                      Hoi,

                      ik snap nu niet helemaal meer over welk plaatje het precies gaat.
                      Gaat het hier om het plaatje van het balhoofd waarop de camera gemonteerd zit...
                      Of gaat het hier om de plaat van het statief, waarop het balhoofd gemonteerd zit...?
                      Plaats eens een foto of fotootje van het Internet, waarmee u duidelijk maakt waarover het precies gaat.

                      Ad B
                      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: statief met ballhead

                        Probleem is, als het voorwerp dat in deze topic ter sprake is, er uit ziet als: https://www.manfrotto.com/492-micro-ball-head
                        Dan is -op dit moment- de enige oplossing om de camera rechtstreeks op die schroefdraad te draaien.
                        Misschien wil TS zo'n quick release systeem hierop draaien, en dan een snelkoppelingsplaatje onderaan de camera bevestigen, zoals bij mijn ballhead het geval is.



                        Vraag is dan: kan dat? Bestaat dat voor die Manfrotto?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: statief met ballhead

                          Tuurlijk bestaat dat. Manfrotto 323 bv. http://www.kamera-express.be/product...91QhoCkXrw_wcB

                          Alles dat op die 1/4 vijs kan geschroeft worden past.

                          Of het slim is op zo'n klein balhoofdje ( 2kg. ? ).

                          Vraagsteller zoekt zoiets : ............ foto verwijdert was immers niet mijn werk .... de link dan maar : http://i.ebayimg.com/images/g/3bIAAO...Yl/s-l1600.jpg


                          Dus een quick release plaatje + houder voor op die 1/4 schroef.



                          Two cheap ways to swap your camera between rigs. Who will win?Stuff I use: https://www.amazon.com/shop/thefrugalfilmmakerManfrotto Clone http://rover.ebay.co...


                          En als het rond moet zijn : http://www.ebay.com/itm/252126652760?rmvSB=true

                          Maar nog beter zou zijn om iets arca swiss compatible te zoeken. Ik ga niet alles blijven zoeken voor een ander.
                          Last edited by Empe; 22 januari 2016, 22:24.

                          Comment


                          • #14
                            Re: statief met ballhead

                            Voilà! Nu maar hopen dat dat het is wat TS zoekt. Ik had ook al aangegeven (en in principe kan het dan ook) om Arca-Swiss compatible te gaan.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: statief met ballhead

                              sorry dat ik misschien onduidelijk was maar bij mij staat er gewoon een ballhead op zonder poespas, met een vijs om mijn camera erop te draaien, en dat is niet stabiel ,dus ik
                              zoek zoiets wat Empe heeft doorgestuurd op foto
                              ik wil er een foto op zetten hoe er de mijne uitziet maar lukt niet foto toe te voegen
                              Last edited by nienja; 21 januari 2016, 13:29.

                              Comment

                              Working...
                              X