Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe fotostudio bouwen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe fotostudio bouwen

    Sinds een tweetal jaar zijn zowel mijn echtgenote als ikzelf actief als fotograaf in bijberoep. In het begin werkten we enkel op locatie, maar gaandeweg hebben we ons ook meer en meer gewaagd aan studiofotografie. Dit doen we telkens in onze living (8 x 4m). In het begin was het voor ons geen probleem om telkens opnieuw de meubels aan de kant te schuiven en alle materiaal uit te kast te halen en achteraf weer alles opnieuw op te ruimen.
    De laatste tijd echter zijn we zo ongeveer elke week wel 1 of 2 fotoshoots aan het doen en we zijn al dat tijdverlies en werk (opbouwen en afbreken) een beetje (heel veel ) beu aan het worden. Bovendien vloeken we dikwijls op plaatsgebrek en hebben we al eens problemen met overstraling door het witte plafond en de witte muren.

    Nu overwegen we om op een of andere manier een permanente studio in te richten. Vermits er in onze woning eigenlijk geen geschikte ruimte is, zal er ofwel een stuk bijgebouwd moeten worden, ofwel moeten we in onze tuin een aparte studio bouwen. Dit laatste lijkt me de interessantste oplossing.
    Ik ben eens op zoek gegaan naar meer informatie over het bouwen van een fotostudio, bijvoorbeeld een bouwplan, ideale afmetingen, gebruikte materialen,... Maar veel info vind ik niet.
    Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die tips kunnen geven, of gewoon even willen meedenken. Waarschijnlijk zijn er nog fotografen die zoiets gebouwd hebben in of aan hun huis?

    De fotostudio zal vooral gebruikt worden voor fotosessies met kinderen/gezinnen, newborns, huisdieren,... Het is misschien ook een optie om de studio af en toe te verhuren (geen idee of daar veel vraag naar zou zijn).

    Eerste wat ik zal moeten bepalen is hoe groot het gebouw moet worden, ik weet wel dat het beter te groot is dan te klein, maar ik had gedacht een een oppervlakte van 8 x 6 meter.

    Zou dit voldoende kunnen zijn om er ook een toilet, een omkleedruimte in te voorzien? Ook het materiaal moet ergens gezet kunnen worden (kasten aan een zijkant?). Bovendien moeten de mensen die op dat moment niet deelnemen aan de sessie ergens kunnen gaan zitten...

    Welke hoogte zou ik moeten aanhouden voor het gebouw, ik had gedacht aan een 3 meter?

    Aan de achterkant zou ik een groot (schuif)raam willen voorzien omdat we voor newbornfotografie met daglicht werken. Ik ben er nog niet uit of ik aan de andere zijden ramen zou voorzien of niet? Ik wil er wel rekening mee houden dat het gebouw ook nog kan dienst doen als nuttige leefruimte moesten we ons huis ooit gaan verkopen.

    Wat betreft de gebruikte materialen voor de ruwbouw-dak-verwarming-isolatie-...moet ik me eens gaan informeren bij een bouwfirma of architect. Het is wel zo dat het handig zou zijn als de ruimte vrij snel verwarmd kan worden (bij een newbornshoot is het zo'n 27 graden).
    Uiteindelijk zal het kostenplaatje de doorslag geven want dit zal een hele brok zijn voor een fotograaf die enkel in bijberoep werkt. Al is het natuurlijk niet zeker dat dit laatste ooit nog verandert Bovendien moet ik alles in orde krijgen bij de gemeente (ruimtelijke ordening-stedenbouw), hier verwacht ik geen grote problemen.

    Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die tips kunnen of willen geven, waarmee moet ik nog rekening houden? Wat mag ik zeker niet vergeten? Wie weet heeft er iemand wel een voorbeeld van zo'n bouwplan?

    Alvast bedankt voor de hulp
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Nieuwe fotostudio bouwen

    Kan je voor te starten geen locatie huren? Vanaf er een propere badkamer en grote ruimte in zit kan je alle kanten uit natuurlijk
    Een nieuw gebouw is financieel het minst interresante voor te starten denk ik... (eer je dat terugverdient hebt van 2 à 3 shoots per week...)

    Of nog een optie is samen met andere fotografen studio huren/opzetten/uitbaten

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe fotostudio bouwen

      De vraag voor een studio is er wel, maar hangt er ook sterk vanaf of er veel concurrentie in de buurt is. Prijzen variëren van €25-€75/uur, maar voor die laatste heb je al een mooie locatie met veel props

      Maak voor jezelf ook de rekening hoelang je er over zou doen om het geld er terug uit te halen.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe fotostudio bouwen

        Bedankt voor de reacties tot hiertoe.
        Een locatie huren heb ik ook al aan gedacht. Nadelen zijn er dan natuurlijk ook; je moet de huurprijs doorrekenen aan je klanten en zo loop je mogelijk werk mis doordat het te duur wordt, of je verdient netto minder aan een opdracht. Ander groot nadeel is dat we werken met heel wat accessoires (vooral voor de newborns) die telkens opnieuw mee verhuisd zouden moeten worden.

        Wat het terugverdienen van de investering betreft; het is niet zo dat we de investering van de studio op enkele jaren perse moeten hebben terugverdiend. We willen dat best wel op (erg) lange termijn bekijken. Bovendien zou de studio zorgen voor meer levenskwaliteit zorgen, de ergernis van het telkens opbouwen/afbreken zou wegvallen en we hebben terug een 'echte' woonkamer. Bovendien durf ik ervan uitgaan dat de kwaliteit van onze foto's er ook op vooruit zo gaan. Nog een voordeel is dat je misschien een hogere prijs kan rechtvaardigen als je mensen kan uitnodigen in een professioneel ogende studio ipv in je living.

        Als je zo'n gebouw in je tuin kan neerplanten in je tuin zorgt dit toch ook voor een surplus die later ooit zijn waarde kan hebben, moest de woning ooit verkocht worden.

        Ik ben eigenlijk meer op zoek naar praktische tips over het bouwen van zo'n studio, dan dat ik goede raad wil over het al dan niet doen van de investering. Natuurlijk gaan we niet over één nacht ijs, en moeten we eerst alles op een rijtje zetten voor we de stap eventueel zetten.

        Tips waarnaar ik vooral op zoek ben;
        Grootte? min oppervlakte? min hoogte?
        Gebruikte materialen? Snelbouwblok, gevelsteen, isolatie, Ytong, houtskeletbouw,...?
        Verwarming? Vloerverwarming of net niet?
        Tips ivm met bekleding en kleuren van muren,plafond en vloer.

        Als ik over deze zaken voldoende info heb kan ik een offerte laten maken en verder bekijken of dit project haalbaar blijkt of niet.

        Alvast bedankt!
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe fotostudio bouwen

          Aha, ik zou sowiso dan toch al eens een paar studio's proberen om een idee te krijgen van wat kan, wat handig is en wat nuttig is.

          Ik zou eerlijk gezegd gaan voor een zo goedkoop mogelijk methode om te bouwen, want als je dat later als extra'tje bij de verkoop dan zal het gebouw waarschijnlijk gebruikt worden als garage of opslag.

          Maar belangrijkste, voor je begint, ga eerst maar eens bij de gemeente horen of het wel mag, je hebt sowiso een vergunning nodig
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe fotostudio bouwen

            Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
            Aha, ik zou sowiso dan toch al eens een paar studio's proberen om een idee te krijgen van wat kan, wat handig is en wat nuttig is.
            Wat is handig en nuttig, vandaar o.a. deze topic. Ik zou wel eens een andere studio willen uitproberen maar dan moet ik er eerst achter komen waar er in de buurt zijn. Iemand? Regio Dilsen-Stokkem?
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe fotostudio bouwen

              Ik zou ze gewoon google'en

              Ik heb zelf niet zo veel studio ervaring, heb er twee gedaan. Eentje was studio34x.com, een heel grote studio met een grote witte infini met draaiplatform en een 'kleinere' zwarte achtergrond, maar de ruimte daar is enorm. Je hebt naast de standaard achergronden nog wat extra leuke locaties om te schieten, zoals de kleedkotjes of een oude verroeste deur.
              Een kleinere studio is (was) PictureXperience, daar was een zwarte achtergrond (+ een systeem voor extra achtergronden), een witte infini, en "slaapkamer" setup en nog een lichtbruine muur. Het enige wat ik daar een beetje jammer vond was dat de witte infini niet hoog genoeg was (maar dat kan je altijd fixen in photoshop :P ).

              Dingen die je misschien wel wil hebben maar niet altijd nodig zijn:
              * Hoog genoeg, zeker als je grotere softboxen op een groot statief wil zetten
              * Zwarte doorlopende achtergrond
              * Witte infini
              * Stopcontacten, overal stopcontacten :P
              * Géén witte muren als het niet nodig is, hoe minder ongewenste reflecties hoe beter
              * Kleedkamer/badkamer voor model
              * Visagie ruimte
              * Toilet
              * Keuken achtig iets
              * Een extra plaats met zetels of stoelen waar je gewoon kan praten
              * WiFi

              Nog ff een waarschuwing, witte infini's vereisen wel wat onderhoud
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe fotostudio bouwen

                Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht


                Nog ff een waarschuwing, witte infini's vereisen wel wat onderhoud
                Iemand meer info over zo'n witte infini? Is dat iets dat ter plaatse gebouwd wordt? Kent er iemand een firma die dat doet en waar ik terecht kan om een offerte te laten maken? Ik ging ervan uit dat ik zou werken met een gewone vinyl achtergrond, maar zo'n infini lijkt me dus ook wel interessant. Van welk materiaal wordt zoiets gemaakt? Hoe duurzaam is dat? Welk onderhoud komt daarbij kijken? Welk budget moet ik hiervoor voorzien?

                Vanavond komt er een architect langs om eens te bekijken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn (stedenbouwkundig en praktisch).

                Tips zijn ondertussen nog steeds welkom!
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe fotostudio bouwen

                  Ik heb geen flauw idee waar ze van gemaakt worden, maar ofwel heb je een plooibaar hout nodig of ga je voor een massievere oplossing met steen en gyproc. In ieder geval is het een permanente installatie en het lijkt mij niet direct iets wat je zo kant en klaar kan kopen.
                  Duurzaamheid hangt ook van gebruikte materialen en hoe hard je hem mishandeld af. Zacht hout voor de vloer + punt hakken = bad idea . En voor de rest geldt alles wat voor wit geldt: het wordt direct vuil, dus af en toe schilderen lijkt mij wel een must.
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe fotostudio bouwen

                    http://limbowand.nl/
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe fotostudio bouwen

                      Beste allen,

                      Ik heb pas een vaste infini gebouwd van 8 x 5 meter en 3.5 meter hoog. Het is best mee gevallen, maar het is uiteindelijk niet zo goedkoop. Ik heb verschillende soorten verf getest en dat was niet eenvoudig. Nu heb ik gebruik gemaakt van verf voor zebrapaden. En dat is goed, sterk en afwasbaar. Maar best een intensieve job. Wel ga ik volgende keer extra verharder toevoegen.

                      Maar ik heb altijd al een droom gehad om een studio te hebben met vaste decors, en we gaan deze stap dan ook nemen. Ik heb een ruimte van 40 x 12 meter en 4 meter hoog verwarmd. Een redelijke hoeveelheid meubelen, van Louis XV tot Barok, enz.... Verder heb ik harnassen, wandtapijten, enz..... Dit alles heb ik gespaard in een periode van 20 jaar.

                      Nu heb ik een vraag, zijn er mensen die mij kunnen zeggen welk soort decor je zelf graag zou willen hebben, gewoon om ideetjes op te doen! Elke tip is welkom.....

                      Alvast bedankt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe fotostudio bouwen

                        Hallo Fenix, heb je ondertussen je thuisstudio reeds gebouwd? Ik ben een hobbyfotograaf uit Dilsen-Stokkem, en wil ook een eigen fotostudio inrichten.

                        In eerste instantie was mijn gedachte om een deel van onze garage te gebruiken als studio. De garage moet nog gebouwd worden, maar wordt 12m lang op 6m. Er komt een volledige kelder onder, die zal opgedeeld worden in 2 gelijke ruimte's. Hoogte van de kelder zal min 2m70 zijn. Nadeel van een studio in de kelder is de afwezigheid van natuurlijk ligt, maar je kan het ook zo bekijken dat je dan volledige controle kunt hebben over de verlichting . In theorie zou ik dan 2 studio's kunnen maken van 6 x 6 m. Eventueel kan ik nog een 3de ruimte bovengronds inrichte als studio, ook plus minus 6m x 6m, al zou die ook dan mooi kunnen fungeren als kleed en visagieruimte met een sanitaire blok, en voor eventueel productfotografie.

                        Nu voor dat laatste moet ik dan wel mijne ander gerief ergens anders kwijtgeraken. Voordeel van deze gedachte is dat de studio vlakbij is, maar dat is tegelijk ook een nadeel als je je studio wilt verhuren, want dan zit je met dat volk over de vloer, en meestal willen fotografen de studio huren op de meest niet normale uren.

                        Mijn 2de gedachte is dan om een externe ruimte te huren/aan te kopen en die dan aan te kleden. Nadeel is wel dat de studio dan net niet bij je thuis ligt, en je betaalt iemand anders zijn lening af, en is meestal niet goedkoop. Geen interesse om samen iets op poten te stellen?

                        mvg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe fotostudio bouwen

                          Ik heb ook al eens gezien dat een fotograaf een studiotent in zijn tuin geplaatst heeft: geen bouwvergunning nodig.

                          Comment

                          Working...
                          X