Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

draadloos flitsen met manuele flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • draadloos flitsen met manuele flits

    Hallo collega's

    Ik vrees dat wat ik ga vragen (nog) niet mogelijk is maar fotografie evolueert zo rap dat er misschien toch al iets bestaat.

    Ik bezit twee reportageflitsers voor Nikon namelijk de yongnuo YN560-III en de YN565 EX. De 560 is een manuele flitser.


    Bestaat er een zendersysteem zoals de Yongnuo YN-622 N-TX waarmee je de manuele flits kunt aansturen en wijzigen op afstand.

    Voor zover ik weet zijn er enkel systemen die dit kunnen met ttl flitsers.

    Groeten Gino
    Gino
    Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

  • #2
    Re: draadloos flitsen met manuele flits

    Ik heb de canon versies. Met de yn 622c-tx kan ik mijn canon- en yongnuo flitsers in de manuele stand sturen en alles instellen. Het gaat wel om ttl flisers, maar ik kan ze instellen op manueel. Ik veronderstel dat ze dus ook puur manuele flitsers kunnen bedienen.

    Comment


    • #3
      Re: draadloos flitsen met manuele flits

      OpaJM
      Ja idd Canon kan dit maar Nikon (nog) niet blijkbaar.

      Gino
      Gino
      Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

      Comment


      • #4
        Re: draadloos flitsen met manuele flits

        Godox heeft een eigen systeem, waarmee je eigen manuele godox flitsen kan instellen.

        Cactus V6 is (denk ik) ook alleen maar voor TTL flitsers (wel verschillende merken door elkaar).
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: draadloos flitsen met manuele flits

          Mjoat, de YN-560-TX kan je gebruiken om de 560-III aan te sturen (heb dezelfde flitsers). Weet niet of de 565 ermee overweg kan (ff googlen )
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: draadloos flitsen met manuele flits

            Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
            Mjoat, de YN-560-TX kan je gebruiken om de 560-III aan te sturen (heb dezelfde flitsers). Weet niet of de 565 ermee overweg kan (ff googlen )
            Klopt. Ik heb zowel de 560-1 (die dit niet kunnen) alsook de 560-4 (die dat wel kunnen doordat de ontvanger ingebouwd is alsook een zender) De 560-3 heeft als ik het goed heb ook die ontvanger maar geen zender.(heb je toch niet nodig).
            Ik heb ook de 560-TX als zender en 'regelunit'

            Bij mijn weten hebben de modellen 565 en 564 NIET de mogelijkheid om direct op afstand ingesteld te kunnen worden. Waarschijnlijk is dat wel mogelijk met de 622 er onder te zetten. Maar ik weet niet of die compatibel zal zijn met het zendsysteem van de 560-3

            Comment


            • #7
              Re: draadloos flitsen met manuele flits

              Je kan de laatste versie YN-622 transceivers ook aansturen dmv een YN 560-TX. Ze hebben daartoe nu zelfs een 560-TX mode.
              Je kan dus ETTL flitsers remote controleren (de flitsers weliswaar in M mode) met een 560-TX.
              Moeten wel recentere ETTL flitsers zijn (bvb Canon 430EX2 of EX3 wel, maar 430EX niet).
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: draadloos flitsen met manuele flits

                De 560-III kan dit ook, maar je moet wel ff de handleiding lezen want je moet die via de remote nog ff in RX enabled mode ofzo zetten.

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Klopt. Ik heb zowel de 560-1 (die dit niet kunnen) alsook de 560-4 (die dat wel kunnen doordat de ontvanger ingebouwd is alsook een zender) De 560-3 heeft als ik het goed heb ook die ontvanger maar geen zender.(heb je toch niet nodig).
                Ik heb ook de 560-TX als zender en 'regelunit'

                Bij mijn weten hebben de modellen 565 en 564 NIET de mogelijkheid om direct op afstand ingesteld te kunnen worden. Waarschijnlijk is dat wel mogelijk met de 622 er onder te zetten. Maar ik weet niet of die compatibel zal zijn met het zendsysteem van de 560-3
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: draadloos flitsen met manuele flits

                  RX ja, zoals ik zeg, maar er zit toch geen TX in de 560-3? in de 4 zit dat wel.
                  Naargja, ik kan ook verkeerd zijn hoor wat dat betreft.

                  De 560-3 en 4 zijn als ik het goed heb compatible met het 602 zendsysteem alsook met het 603 zendsysteem.
                  De 560-TX zender kan allesins de 602 en 603 signalen uitsturen. Daar ben ik zeker van.

                  De 622 is dan weer een ander systeem. Maar blijkbaar volgens dleemans kan die ook 602 of 603 signalen uitzenden.
                  En dan is het wel opgelost natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: draadloos flitsen met manuele flits

                    Als ik het goed voorheb bestaat er nu een nieuwe versie van de 622 TX die zowel de manuele als de TTL flitsers kunnen bedienen. (622TX II)

                    Maar of het beide systemen door elkaar kan mixen heb ik geen idee, heb alle systemen van Yongnuo al gebruikt, behalve de laatste nieuwe.
                    Nu gebruik ik het systeem van Godox op twee Witstro flitsers met ook de 622 ontvangers voor HSS flitsen en dat werkt prima
                    Sony A7III & Sony A7 RIII
                    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

                    Comment


                    • #11
                      Re: draadloos flitsen met manuele flits

                      Ik heb deze middag eens de handleidingen van de verschillende yongnuo zenders bestudeerd.

                      Volgens wat ik weet zijn de 560-3 en 560-4 flitsen compatibel met de 602 en 603 radiosignalen.
                      De 560-TX is daar compatible mee.

                      Maar de 622 is volgens wat ik lees totaal niet compatible met de 602 en 603 signalen.
                      Ik zie toch nergens in de handleiding een vermelding daar naar.

                      Dan heb je ook nog de E3 zender waar in de handleiding nergens gesproken wordt van 602 of 603 compatibiliteit.
                      Mijn inziens zijn dat radiosignalen die compatible zijn aan die van Canon.

                      Net ook even dit getest:
                      560-4
                      568EX (TTL flits) met een RF602 er onder
                      560-TX zender.
                      Alle flitsen gaan af. Je kan de 560-4 instellen op de zender zoals verwacht.
                      Maar de 568EX gaat wel af maar is niet in kracht in te stellen remote. (manueel op de flits gaat wel)

                      Dus in voorlopige conclusie heb ik geen oplossing voor jou.

                      Dat is een beetje een probleem bij yongnuo dat ze zoveel ontwikkeling op korte tijd hebben gedaan dat niet nog compatibel is met elkaar of je moet van alles het laatste nieuw kopen. Maar dat is bij ander merken ook zo vrees ik. Ook bij Canon is veel vernieuwd de laatste tijd inzake flitsen en de oude zijn ook niet meer volledig compatible met de nieuwe generaties.

                      Nu, ik ben NIET zeker of de 622 ook de 560 flitsen zou kunnen aansturen want op de website van yongnuo staat "compatible with ALL yongnuo flashes"

                      Comment


                      • #12
                        Re: draadloos flitsen met manuele flits

                        blijkt dus een moeilijke opgave.
                        inderdaad de wijzigingen volgen elkaar zo snel op dat ze soms vergeten eens achterom te kijken.

                        conclusie is dat ik de instellingen aan de flitser zelf moet blijven doen, is maar een kleine moeite maar mocht het vanaf het fototoestel lukken was dit perfect geweest.

                        mag ik jullie bedanken voor het meedenken

                        Gino
                        Gino
                        Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

                        Comment


                        • #13
                          Re: draadloos flitsen met manuele flits

                          De manuele flitser zal je sowieso manueel moeten aansturen, zo erg kan dat niet zijn.
                          En aangezien het dan toch manueel moet, hoef je helemaal niet te investeren in dure triggers.

                          Zelf werk ik met Canon en 3 off-shoe flitsers. Daarom heb ik 3 volledige setjes van Pixel gekocht. Komt goedkoper dan een set met één zender en verschillende ontvangers. Deze werken perfect samen. Voor Nikon kom je dan bij het volgende terecht : https://www.artencraft.be/nl/pixel-o...r-nikon-111859

                          TTL vind ik niet echt een goeie oplossing met meerdere flitsers. Je wil controle behouden waar je welke sterkte steekt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: draadloos flitsen met manuele flits

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            ...
                            Net ook even dit getest:
                            560-4
                            568EX (TTL flits) met een RF602 er onder
                            560-TX zender.
                            Alle flitsen gaan af. Je kan de 560-4 instellen op de zender zoals verwacht.
                            Maar de 568EX gaat wel af maar is niet in kracht in te stellen remote. (manueel op de flits gaat wel)
                            Dit laatste lukt dus wel als je de 568EX op een recente 622 trigger (of een 622-II versie) plaatst.
                            Dan kan je op die 568EX remote power en zoom instellen vanaf een 560TX.

                            Hier staat nog wat uitleg:
                            Last edited by dleemans; 15 januari 2016, 18:23.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: draadloos flitsen met manuele flits

                              Cewl! Dan is er toch een mouw aan te passen blijkbaar.
                              Goed gevonden

                              Comment

                              Working...
                              X