Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

    Zo lijkt het alleszins toch.
    Ik heb een paar jaar een eenvoudig Base abo van 12 euro voor o.a. 1GB data, en ook 150 minuten bellen. Ik betaal dus 12 cent voor 10 MB data ofwel 1,2 cent per MB. Daar kan ik mee leven.
    Op 10 december treed een nieuwe maandperiode in voege en ben ik om onverklaarbare reden die dag op een half uur die 1GB data kwijt. Ik zou niet weten waaraan ik dat verbruik te danken heb. Bij Base is het enige antwoord: je hebt je 1 GB verbruikt meneer.
    Nu heb ik wel een ganse maand zonder data gewerkt omdat ik het vertik om 10 cent per MB te gaan betalen, buiten bundel. Met een prepaid kaart zou ik de 10de december zelf hebben kunnnen bijladen en had ik terug data aan 1,2 cent per MB (of 2,4 cent als ik 24 euro ipv 12 euro reken voor die maand, alhoewel dat beltegoed zou blijven na afloop van de maand). Maar 2,4 cent is nog altijd dik 4 keer goedkoper dan die woekerprijs van 10 cent per MB.

    Kortom: als abonnee zet men je gewoon in de kou. Ik denk dat het bij alle operatoren met abo's hetzelfde is.

    Intussen is het Mobile Vikings SIM kaartje al aangekomen...
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

    Als je over een abo spreekt met data + voice voor 12 €, dan moet je natuurlijk ook dat telefonie verbruik in mindering brengen op je maandbedrag.
    Die 12€ is dan niet voor die 1GB, maar ook voor de belminuten.
    Voor die 1 GB heb je dus geen 12€ betaald, maar misschien de helft.

    Wordt bij Base de niet gebruikte data overgezet naar de volgende facturatieperiode?
    En hoeveel heb je effectief verbruikt volgens de data-meter van je toestel?
    Last edited by VerSeg; 11 januari 2016, 00:22.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

      Mijn toestel meldde ook dat de 1 GB verbruikt was. Niet gebruikte data worden niet overgezet (de witte zwaluw in het communicatielandschap die dat toepast heb ik nog niet ontdekt). Als ik jouw redenering volg is het nog veel erger: als 1 GB me 6 euro kosten in het abo, da's dan 0.6 cent per MB. Is die 1GB opgebruikt dan mag ik "als trouwe klant" méér dan het vijftienvoudige (10 cent per MB) gaan ophoesten voor de volgende 29,5 dagen. Valt dit in de toekomst voor bij MV dan laad ik gewoon terug bij en kan ik terug op internet aan een "normale" prijs.
      Voor een abonnee heeft Base daar geen oplossing voor. Vandaar de titel van het topic.

      Ooit heb ik hetzelfde verschijnsel nog eens één keer meegemaakt. Ik zat toen ook bij MV, maar heb me daarna helaas laten vangen aan het zogezegde "wondernet" van Proximus via Generation Connect zaliger.
      Bij MV was het probleem direct opgelost: kaart opladen.
      De formule bij Base leek me goed voor mijn behoeften en bijna de helft goedkoper dan Proximus. En ik had er een Edge bij die nog "iets" deed, bij Proxi was dat gewoon niet vooruit te branden. Mobistar was toen geen alternatief qua data.

      Dus nu maar terug naar MV.
      Last edited by nete; 11 januari 2016, 11:11.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Mijn toestel meldde ook dat de 1 GB verbruikt was.
        ??? Het probleem is dus het tarief? Dat weet je toch op voorhand?
        Het lijkt mij eerder een zaak om na te kijken wat die data verbruikt heeft (clound sync?) zodat je dit in de toekomst kan vermijden.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          ??? Het probleem is dus het tarief? Dat weet je toch op voorhand?
          Het lijkt mij eerder een zaak om na te kijken wat die data verbruikt heeft (clound sync?) zodat je dit in de toekomst kan vermijden.
          Inderdaad, maar ik verbruik in 99.99 % van de gevallen tussen 250 en 500 MB per maand. Dus verwacht een mens zich daar niet aan.
          En je gaat voorbij aan de titel van het topic: ik wordt afgestraft als "goeie klant" omdat ik geen enkele mogelijkheid heb om data aan een fatsoenlijke prijs bij te laden voor de resterende 29,5 dagen. Als "niet trouwe klant, prepay formule" kan het wel. Nogal bizar, niet ? Als ik had kunnen bijladen, dan hadden de data mij in december het dubbele gekost (en niet het tienvoudige).
          Ik denk trouwens dat alle operatoren in deze kwestie in hetzelfde bedje ziek zijn voor abonnementen.
          Het verbruik is gebeurd tijdens een "hotspot" gebruik op een vergadering. Ik heb dat al dikwijls gebruikt zonder probleem en met verbruiken voor het raadplegen van wat sites van 50 à 150 MB. Nu 1GB op minder dan een half uur. Misschien is mijn telefoon vanalles beginnen updaten tijdens die sessie ? Ik betwist dus ook het verbruik niet, wel de onheuse manier waarop je als abonnee behandeld wordt in zo'n geval.
          Last edited by nete; 11 januari 2016, 13:26.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Inderdaad, maar ik verbruik in 99.99 % van de gevallen tussen 250 en 500 MB per maand. Dus verwacht een mens zich daar niet aan.
            En je gaat voorbij aan de titel van het topic: ik wordt afgestraft als "goeie klant" omdat ik geen enkele mogelijkheid heb om data aan een fatsoenlijke prijs bij te laden voor de resterende 29,5 dagen. Als "niet trouwe klant, prepay formule" kan het wel. Nogal bizar, niet ? Als ik had kunnen bijladen, dan hadden de data mij in december het dubbele gekost (en niet het tienvoudige).
            Ik denk trouwens dat alle operatoren in deze kwestie in hetzelfde bedje ziek zijn voor abonnementen.
            Het verbruik is gebeurd tijdens een "hotspot" gebruik op een vergadering. Ik heb dat al dikwijls gebruikt zonder probleem en met verbruiken voor het raadplegen van wat sites van 50 à 150 MB. Nu 1GB op minder dan een half uur. Misschien is mijn telefoon vanalles beginnen updaten tijdens die sessie ? Ik betwist dus ook het verbruik niet, wel de onheuse manier waarop je als abonnee behandeld wordt in zo'n geval.
            Ik zie nog steeds het probleem niet.
            1. de tarieven zijn bekend en jij kiest voor een abo.
            2. je hebt, door welke reden dan ook, "iets voor"
            3. Je ziet NU dat in dit geval je beter af zou zijn geweest met pre-paid. de maanden er voor wss niet, dan werden de pre-paid abo's "afgestraft"

            Zeker voor mobiele telefonie/data moet je de markt in het oog houden, die veranderd zo snel dat je best regelmatig van formule/provider veranderd. BTW, ik heb een Base B-0 met 3cent/MB kost. Duur, maar op het einde van de maand kost het mij maximum 3 Euro. Geen enkele pre-paid kan dat aanbieden.

            Ik zou alvast eens naar de telefoon kijken zodat dit niet meer voorvalt want dat is de oorzaak van je "afstraffing". (Het doet mij allemaal wat denken aan de hoge facturen voor roaming omdat de telefoon automatisch allerhande dingen begint te doen terwijl je in het buitenland bent, da's ook duur als je geen roamingpakket neemt).
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Ik zie nog steeds het probleem niet.
              Da's normaal, er is inderdaad geen probleem, ik constateer gewoon iets dat me bizar lijkt. En ik wou even toetsen of anderen dat wél normaal vinden.

              Je gaat steeds opnieuw voorbij aan hetgeen ik wil benadrukken: ik betaal 1 cent per MB in de bundel als abonnee, erbuiten 10 cent per MB (!!!). Ik kan die bundel niet tussentijds vernieuwen als abonnee, ik moet dus internet verbruiken aan 10 cent per MB (of helemaal niks verbruiken).
              Met een prepay formule betaal ik opnieuw een oplading en zou die prijs gewoon 2 cent per MB geweest zijn voor die bewuste maand.

              Daarom keer ik terug naar Mobile Vikings: interessante tarieven en indien in de toekomst ooit buiten de internet databundel: efkes bijladen en klaar is kees.
              Ik heb het trouwens eens gemeld aan Base zelf en nadat ik een keer of drie het principe uitgelegd had (en nee, ik hoef geen zwaarder abo afgewimpeld had), begreep die man ook wel het ongerijmde in hun prijspolitiek en ging dat eens aankaarten hogerop (enfin, zo zei hij me).

              Laat er ons hier verder geen ellenlange discussie van maken. Tips zijn natuurlijk welkom.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                Zeker voor mobiele telefonie/data moet je de markt in het oog houden, die veranderd zo snel dat je best regelmatig van formule/provider veranderd.

                BTW, ik heb een Base B-0 met 3cent/MB kost. Duur, maar op het einde van de maand kost het mij maximum 3 Euro. Geen enkele pre-paid kan dat aanbieden.
                Met een oud B-0 zit je aan 0,03 € per MB, niet als je nu zo'n 0 abo. neemt. Ik lees daar alvast NU toch 0,10 € / MB oftewel 1 euro per 10 Mb. Blijkbaar loont het soms wel om je oude abonnement te behouden ...





                Uitreksel uit mijn faktuur B-0, ergens in maart 2015 genomen.

                Last edited by Empe; 11 januari 2016, 14:55.

                Comment


                • #9
                  Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Da's normaal, er is inderdaad geen probleem, ik constateer gewoon iets dat me bizar lijkt. En ik wou even toetsen of anderen dat wél normaal vinden.

                  Je gaat steeds opnieuw voorbij aan hetgeen ik wil benadrukken: ik betaal 1 cent per MB in de bundel als abonnee, erbuiten 10 cent per MB (!!!). Ik kan die bundel niet tussentijds vernieuwen als abonnee, ik moet dus internet verbruiken aan 10 cent per MB (of helemaal niks verbruiken).
                  Met een prepay formule betaal ik opnieuw een oplading en zou die prijs gewoon 2 cent per MB geweest zijn voor die bewuste maand.
                  Het is niet "normaal" maar bij telecomoperatoren vinden ze dat wel normaal. De reden "because we can" zo simpel is het. Niemand zou het aanvaarden dat een bakker hetzelfde systeem toepast maar bij telecom kan er veel meer. Kijk naar de heisa toen verleden jaar TN de tarieven verhoogde. De "ik laat mij niet pluimen" website kon de hits en inschrijvingen haast niet volgen. Bottom line was dat TN er blijkbaar niet veel (of geen) klanten door verloren heeft en nu weer de tarieven verhoogt (because we can).
                  Uiteindelijk is er (te) weinig concurrentie en blijven de prijzen hoog in België.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Met een oud B-0 zit je aan 0,03 € per MB, niet als je nu zo'n 0 abo. neemt. Ik lees daar alvast NU toch 0,10 € / MB oftewel 1 euro per 10 Mb. Blijkbaar loont het soms wel om je oude abonnement te behouden ...
                    Klopt. Aan de andere kant is er voor de kleine verbruiker (zoals ik <150Mb maar meestal 50-70MB/maand) niet echt iets.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Het is niet "normaal" maar bij telecomoperatoren vinden ze dat wel normaal. De reden "because we can" zo simpel is het. Niemand zou het aanvaarden dat een bakker hetzelfde systeem toepast maar bij telecom kan er veel meer.
                      Met toch nog één nuance: als niet "vaste" klant kan het wel (bijladen en verder relatief goedkoop surfen)...
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        ... ik wordt afgestraft als "goeie klant"...
                        msn voor iets anders...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Klopt. Aan de andere kant is er voor de kleine verbruiker (zoals ik <150Mb maar meestal 50-70MB/maand) niet echt iets.
                          We zullen wel een goede reden hebben om zo'n abonnement te nemen, ik heb nog altijd meer dan 14 euro tegoed staan (promo van 15 euro toen ik het abo. afsloot en die vervalt niet, maw. aan de afname die ik heb, zit ik nog voor jaren gratis met dat kaartje.

                          MAAR .... het is wel degelijk ' iets ' ... een stijging van de prijs met meer dan 200 % oftwel een verdriedubbeling van de prijs, kan je moeilijk ' niet echt iets ' noemen.

                          Voor mijzelf is het letterlijk niets, want ik heb geen verbruik sindsdien ... 0 MB verbruiken aan 3 cent of 10 cent of 100 cent per MB maakt voor mij dan niets uit ... maar de verhogingen zou ik nooit ' niet echt iets ' noemen, ik zou dat een schandalige verhoging van de prijs noemen.
                          Last edited by Empe; 11 januari 2016, 17:05.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

                            MAAR .... het is wel degelijk ' iets ' ... een stijging van de prijs met meer dan 200 % oftwel een verdriedubbeling van de prijs, kan je moeilijk ' niet echt iets ' noemen.

                            Voor mijzelf is het letterlijk niets, want ik heb geen verbruik sindsdien ... 0 MB verbruiken aan 3 cent of 10 cent of 100 cent per MB maakt voor mij dan niets uit ... maar de verhogingen zou ik nooit ' niet echt iets ' noemen, ik zou dat een schandalige verhoging van de prijs noemen.

                            Toch weer niet die richting op gaan, hé! Waar zeg ik dat een verdriedubbeling "niet echt iets" is?
                            Er staat letterlijk dat er voor de kleine verbruiker niet echt iets is... geen goedkope abo's voor weinig verbruik, geen prepaid met x MB/GB die geldig blijft tot de data op is.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Operatoren bevoordelen prepaid-kaarten ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              MB/GB die geldig blijft tot de data op is.
                              DAT is iets wat de wetgever zou moeten verplichten.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X