Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Treescape te Ors-Opleeiw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Treescape te Ors-Opleeiw


    Vandaag moest ik echt eens gaan uitwaaien. Had gisteren een nieuwe lens gekocht die hier perfect zou van dienst geweest zijn, maar lens vergeten thuis. grr...

    De wandeling was ok, maar leverde niet al te veel beelden op. De lucht was te blauw, en buiten wat blote bomen en wat groen gras niet veel interessants gezien. Naar de avond toe draaide ik me om, en opeens zag ik dit. Moest snel zijn want de zon was rap aan het zakken en snel zwak aan het worden. Ik twijfelde wat aan de uitsnede met de boompjes (er staan er nog wat links), maar alles tonen was een beetje een warboel, en op deze plaats was zowat de enige plaats waar ik er tussen raakte zonder in de boompies te snijden.

    Update (met poging tot wegweren sensorvlekken die ik zelf niet zie, n op 10/1 nog een tweede poging - zie verder in thread) :




    Origineel :




    Het grotere versie : Treescape

    Last edited by Iegienie; 10 januari 2016, 16:36.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Treescape te Ors-Opleeiw

    Mooie zuivere foto vind ik, met mooi strijklicht. Doet al een beetje aan vroege lente denken.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Treescape te Ors-Opleeiw

      Een natuurlijke opname, prima vastgelegd
      Wel nog een ferme (sensor)vlek op ongeveer 1/3 van rechts in het donkerste blauw (er zitten er zelfs twee boven elkaar)

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Treescape te Ors-Opleeiw

        Ik heb het nog eens in LR nagekeken, met de tool "vlekken verwijderen", en dan "vlekken visualiseren" aangekruist, en dan geprobeerd zo veel mogelijk te corrigeren.

        Het probleem is dat ik die vlekken op de gewone foto gewoonweg niet vind.
        Lijkt me een analoog probleem als die banding waar in sommige threads sprake van is, en die ik ook niet zie. Ik heb een NEC PA271W gecalibreerd scherm (al moet ik mijn spider nog eens loslaten op het scherm, tis weer al wat geleden).

        Hope it helps...
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: Treescape te Ors-Opleeiw

          Mooi met dat licht zo vanaf de zijkant..Vooral de schaduwwerking is mooi in deze foto...
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

          Comment


          • #6
            Re: Treescape te Ors-Opleeiw

            De update vind ik de mooiere, omdat saturatie/contrast wat vriendelijker is.
            Sieg moet wel roofvogel-ogen hebben, maar inderdaad er zit er 1. En nog een grote ook. Maar echt moeilijk om te zien !
            Tip : Zet LR eens op z/w, en een stevig contrast. Pas op ! Bij mijn foto's is het soms confronterend.

            Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
            Mooi met dat licht zo vanaf de zijkant..Vooral de schaduwwerking is mooi in deze foto...
            Zekers !
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Treescape te Ors-Opleeiw

              Bij je update zit er nog steeds 1 vlekje maar nu valt het helemaal niet meer op, het is net bij de overgang van het blauw naar het lichtblauw op +-1/3 van rechts
              Als je zeker wil zijn maak je een tijdelijke contrastlaag/levels of curven aan en schuif je het contrast zo hard mogelijk
              Alle vlekken worden dan duidelijk weergegeven, verschiet niet van wat je te zien krijgt, je moet niet alles wegwerken hoor
              Daarna verwijder je die laag weer en alle is opgelost
              Zoals Johan het aangeeft werkt het ook prima

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                ik heb geen PS, enkel LR 6.3
                op de LR methode zie ik er eigenlijk nog vijf zitten : is eigenlijk net hetzelfde, het vinkje "vlekken visualiseren" toont een negatief zwartwit beeld, maar hoe hard ik ook zoek, op de kleurversie zie ik niks nul nada. Heb wel een afspraak om mijn kodakske eens te laten kuisen, want het was idd. al lang geleden.

                Maar het is wel heel frustrerend dat ik niks zie, en bij jullie floepen die er zo uit, blijkbaar. Hoe kan dat toch ??????????
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                  of laden jullie die foto in PS in, en bekijken het daar ???
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                    of laden jullie die foto in PS in, en bekijken het daar ???
                    Neen hoor, gewoon bekijken in je browser.
                    Zou wel héél veel werk zijn hé om elke opname te laden in PS ;-)
                    Waaraan het ligt weet ik ook niet, waarschijnlijk het scherm denk ik dan, mij valt het onmiddellijk op wanneer ergens een sensorvlek of banding is
                    Waarmee ik zeker niet wil bedoelen dat ikzelf nooit geen sensorvlekken op m'n opnames heb hoor !
                    Zoals ze bij ons zeggen "je oog moet er gewoon op vallen"

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                      nieuws... heb van Johan een jpg gekregen met daarop de vlek. Vreemd genoeg had ik daar al een correctie gedaan. begrijp niet goed wat er verkeerd gegaan is. Heb dan het origineel nog eens gepakt, en dan nog eens alles wat maar op een vlek zou kunnen trekken gecorrigeerd, en hier als update gezet.
                      En dinsdag naar Digame om mijn kodakske eens zeer grondig te laten opkuisen.
                      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                        Er zijn hier al vele positieve reacties geschreven en ik volg.

                        Gr, Daniel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                          Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                          nieuws... heb van Johan een jpg gekregen met daarop de vlek. Vreemd genoeg had ik daar al een correctie gedaan. begrijp niet goed wat er verkeerd gegaan is. Heb dan het origineel nog eens gepakt, en dan nog eens alles wat maar op een vlek zou kunnen trekken gecorrigeerd, en hier als update gezet.
                          En dinsdag naar Digame om mijn kodakske eens zeer grondig te laten opkuisen.
                          Is nu volledig weg Pieter (zo zie je dat ik niet zomaar iets uit m'n duim zuig hé )

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Is nu volledig weg Pieter (zo zie je dat ik niet zomaar iets uit m'n duim zuig hé )

                            grts
                            Sieg
                            dont worrie hoor. ben nogal nen moeilijken mensch. Ik baseerde me voor de correctie op het "zichtbare" beeld, en daar zag/zie ik zelf niemendal. In het negatieve LR beeld dus wel. Het is uiteraard wel zo dat in zo'n strakblauwe lucht dat nogal opvalt. Jammer dat er geen gras groeit in de lucht.
                            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Treescape te Ors-Opleeiw

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Bij je update zit er nog steeds 1 vlekje maar nu valt het helemaal niet meer op, het is net bij de overgang van het blauw naar het lichtblauw op +-1/3 van rechts
                              Als je zeker wil zijn maak je een tijdelijke contrastlaag/levels of curven aan en schuif je het contrast zo hard mogelijk
                              Alle vlekken worden dan duidelijk weergegeven, verschiet niet van wat je te zien krijgt, je moet niet alles wegwerken hoor
                              Daarna verwijder je die laag weer en alle is opgelost
                              Zoals Johan het aangeeft werkt het ook prima

                              grts
                              Sieg
                              Aha...doe ook hetzelfde zoals jij...heel gemakkelijk om de sensorvlekken te verwijderen

                              Je update vind ik veel beter. Mooie kleurtjes en schaduwpartijen.
                              Eerlijkheid duurt het langst!!
                              Mijn website: http://www.degrafon.be/

                              Comment

                              Working...
                              X