Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslag foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opslag foto's

    Hallo ,

    Een vraagde ivm opslag foto's.

    Ik heb sinds een jaar een Synology DS214+ NAS met 2x 4TB schijven in RAID1. Op deze NAS staan voornamelijk films en series, eveneens mijn foto's genomen met mijn nieuwe camera. NAS staat nu al voor 75% vol.
    Ik wil nu starten met Lightroom en ga dus een bibliotheek aanmaken . Zal dit snel genoeg werken via wifi naar mijn NAS of verkiezen jullie een externe HDD met Thunderbolt aangesloten on mijn MBP .

    Graag jullie advies

    Bedankt ,

    Guy
    My flickr
    https://www.guyp-photo.com

  • #2
    Re: opslag foto's

    Hallo,

    Ik heb vrijwel dezelfde configuratie als jij.

    Via Wifi is te doen, maar als ik echt veel bewerking moet doen steek ik toch even de LAN kabel in, of eventueel verplaats ik de foto's even locaal op mijn SSD.
    Of je werkt met de SmartPreviews van Lightroom, waardoor LR dus een lokale copy van de foto maakt.

    Ik importeer nieuwe foto's trouwens eerst op mijn interne HD, en pas na selecteren/bewerken/etc.. verzet ik ze naar de NAS.

    Groetjes
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: opslag foto's

      Hallo ,

      Bedankt voor je reactie.
      Dus je importeert eerst je foto's via Lightroom op je interne HD.
      Na bewerking importeer je via Lightroom naar je NAS of is dit dan verplaatsen?

      Sorry maar ik ben pas met Lightroom bezig. Momenteel met de online cursus bezig op Photofacts Academy

      Groeten ,

      Guy
      My flickr
      https://www.guyp-photo.com

      Comment


      • #4
        Re: opslag foto's

        Idd. Zo werk ik.
        Ze verplaatsen naar de NAS moet je dan idd binnen LR doen, anders weet LR niet naar waar je ze verplaatst hebt.

        Maar aangezien al jouw foto's reeds op je NAS staan, is deze stap uiteraard overbodig.
        Bij de import stap in LR, moet jij ADD kiezen.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: opslag foto's

          Als ik moest kiezen, zou ik voor een schijf via TB gaan
          Probeer eerst gewoon een kleine library aan te maken op je Synology en test dit. Denk ook eens na over hoe lang het gewoon al duurt om een aantal foto's met de hand te kopiëren.

          Als je zware bewerkingen doet ben je sowiso veel beter af met te werken op SSD en dan het resultaat te kopieëren naar je Synlogy.
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: opslag foto's

            Misschien nog vergeten te vermelden. De LR library zelf staat niet op de NAS. Enkel de foto bestanden. Werkt perfect.

            Sent from my D6503 using Tapatalk
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: opslag foto's

              Ik bewaar de foto's op een harde schijf (zit bij mij in de pc, maar kan net zo goed extern met TB zijn).
              Die laat ik dan met synology cloudstation syncen met de NAS.

              De library zelf staat ook op de schijf, maar die laat ik niet syncen omdat dat wel eens problemen geeft.
              Ik laat lightroom wel na het afsluiten elke keer een backup maken, en die map laat ik dan weer wel syncen. Zo heb ik daar toch ook nog wat backup van. Je kan al je aanpassingen in sidecar bestanden doen, maar je hele library opnieuw moeten opbouwen is ook niet erg tof.

              Als backup is het niet 100% waterdicht maar het is toch al een stap in de goede richting.

              Comment

              Working...
              X