Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

    Hoi,
    nee, dit gaat niet over een koning met straffe regels...
    Over 4 weken gaan we naar Finland, Lapland, 300 km boven de poolcirkel.
    Moet ik speciale maatregelen nemen om mijn camera werkend te houden?
    afgelopen week vroor het daar nog 30 à 40 graden...
    Ik weet dat ik mijn batterijen onder mijn kleding moet dragen, om de capaciteit een beetje goed te houden.
    En verder...?

    ik ben beter bekend met vakanties met wat zand en 30 graden boven nul
    Bij voorbaat dank.
    Adrie

  • #2
    Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

    Zeker uitzien met vocht als je je camera terug mee naar binnen neemt, beste is om hem altijd in een plastiek zakje in te pakken en te wachten tot ie terug is opgewarmd voor je hem eruit haalt.

    Omgekeerd een beetje hetzelfde verhaal, als je je camera onder je jas bewaart moet je zien dat er niet te veel zweet op komt want dat vriest bij 30°c ook gewoon vast
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

    Comment


    • #3
      Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Hoi,
      Over 4 weken gaan we naar Finland, Lapland, 300 km boven de poolcirkel.
      Moet ik speciale maatregelen nemen om mijn camera werkend te houden?
      afgelopen week vroor het daar nog 30 à 40 graden...
      Ik weet dat ik mijn batterijen onder mijn kleding moet dragen, om de capaciteit een beetje goed te houden.
      En verder...?
      Ik heb geen speciale dingen gedaan met mijn toen nieuwe D90 in Kiruna, Zweden. Anderhalf uur buiten gestaan bij -27° met de camera op statief, extra batterij niet nodig gehad. Voor de rest gewoon rondgelopen met camera in de hand of in de rugzak.

      Veel plezier bij de Sami.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

        En dan kom je weer binnen en bedampt alles.
        Gedaan met foto's nemen.

        Comment


        • #5
          Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

          Hoi,
          Nou, het is goed gegaan... Helaas geen noorderlicht gezien, bijna constant dikke bewolking en dikwijls sneeuw.
          Ik had m'n camera eenvoudig in een tas, rugtas.
          Die liet ik bij binnenkomst een tijd met rust, dan kon alles rustig op temperatuur komen.
          Één maal had ik m'n camera los mee naar buiten genomen.
          Met het gevolg dat ik zeker een uur condenswaas in m'n zoeker zag na binnenkomst... Dom, dom, dom.
          Gelukkig zonder gevolgen.
          Misschien komende, volgende winterperiode herkansing, misschien naar IJsland.

          Ad B

          Comment


          • #6
            Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
            Hoi,
            Nou, het is goed gegaan... Helaas geen noorderlicht gezien, bijna constant dikke bewolking en dikwijls sneeuw.
            ...
            Misschien komende, volgende winterperiode herkansing, misschien naar IJsland.

            De zonneactiviteit neemt de volgende jaren nog af, het aantal dagen dat er aurora zal te zien zijn zal dus ook afnemen. Eigenlijk is er deze winter nog meer activiteit geweest dan wat te verwachten was dus misschien... volgende winter..
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
              Hoi,
              Nou, het is goed gegaan... Helaas geen noorderlicht gezien, bijna constant dikke bewolking en dikwijls sneeuw.
              Ik had m'n camera eenvoudig in een tas, rugtas.
              Die liet ik bij binnenkomst een tijd met rust, dan kon alles rustig op temperatuur komen.
              Één maal had ik m'n camera los mee naar buiten genomen.
              Met het gevolg dat ik zeker een uur condenswaas in m'n zoeker zag na binnenkomst... Dom, dom, dom.
              Gelukkig zonder gevolgen.
              Misschien komende, volgende winterperiode herkansing, misschien naar IJsland.

              Ad B
              Buiten verpakken in plastic zak en pas dan naar binnen.
              Buiten de ergernis van de damp is dit veelal ongevaarlijk omdat dit vocht geen opgeloste bestanddelen bevat en dus een heel slechte elektrische geleider is.

              Ik heb me in Costa Rica ook laten vangen maar dan in omgekeerde richting : in het naar buiten gaan :-(

              Comment


              • #8
                Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Buiten verpakken in plastic zak en pas dan naar binnen.
                Buiten de ergernis van de damp is dit veelal ongevaarlijk omdat dit vocht geen opgeloste bestanddelen bevat en dus een heel slechte elektrische geleider is.

                Ik heb me in Costa Rica ook laten vangen maar dan in omgekeerde richting : in het naar buiten gaan :-(
                Inderdaad, maar in combinatie met de onzuiverheden die in een camera kunnen zitten dus wel
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment

                Working...
                X