Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van Canon 550D naar full-frame: welke??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van Canon 550D naar full-frame: welke??

    Hallo iedereen

    Ik ben al 5 jaar in het bezit van een Canon EOS 550D. Ik heb onlangs met een full-frame van Nikon getrokken en dit was echt een plezier. Maar ik ben niet zo Nikon minded en zou dus veel liever een nieuw full-frame Canon toestel kopen.

    Ik heb eens zitten surfen maar er zijn zoveel nieuwe modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

    Ik twijfel tussen de Canon EOS 6D en Canon EOS 5D Mark III.

    Welke kunnen jullie mij aanraden? Of zijn er geruchten dat er nieuwe toestellen op de markt gaan komen en wacht ik beter nog eventjes af?

    Alvast heel erg bedankt!

  • #2
    Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

    wat fotografeer je, waarom wil je naar fullframe overschakelen? grootste verschil tussen de twee is de autofocus. normaal zouden er dit jaar een nieuwe versie moeten uitkomen van zowel de 6d als de 5d. Ik heb destijds voor de 5d gekozen omdat ik de focus van de 6d niet geweldig vond(invergelijking) en dat er weinig focus punten op zitten, ik hou helemaal niet van recomposen.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

      Ik sluit me aan bij unalom. Grootste "nadeel" dat ik merkte was het feit dat ik van een 60D (met als minimum sluitertijd 1/8000ste) naar een 6D ging (met als minimum sluitertijd 1/4000ste). Als je lichtsterke lenzen hebt kan het onder zonnige omstandigheden nog wel eens lastig worden om een foto met een groot diafragma te willen maken. De 5D heeft 1/8000ste als kortste/snelste sluitertijd.

      Verder had de 60D een flitssynchronisatiesnelheid van 1/250ste, waar de 6D het met 1/180ste moet doen. Hoe dit bij de 5D Mark 3 zit weet ik niet, maar ik verwacht dat de sluitertijd daar hoger ligt. Wat ik wel weet is dat het soms buiten lastig is om (met eveneens een groot diafragma) een foto met invulflits te nemen.

      Comment


      • #4
        Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

        Veel bos en bomen zijn er niet bij Canon.
        In die prijsklasse +- is er de 6D en de 5DIII welke idd binnenkort een update krijgen.

        Ik ben daar ook nog in overweging (lange termijn) want ik werk nu met een 7D en zou ook naar FF willen opstappen dus ik lees even mee.

        Comment


        • #5
          Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

          Oorspronkelijk geplaatst door Liesje68 Bekijk bericht
          Ik heb onlangs met een full-frame van Nikon getrokken en dit was echt een plezier. Maar ik ben niet zo Nikon minded.
          Misschien wel Nikonminded, maar je weet het zelf nog niet........als je met plezier met een camera werkt, waar je eigenlijk tegen bent, moet het toch wel een heel goede camera zijn.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

            Full frame is een systeemkeuze in functie van jouw soort fotografie. Het is bijvoorbeeld niet mijn keuze - ik heb mijn redenen om APS-C te verkiezen boven grotere en kleinere sensoren.
            Bij Canon is de keuze inderdaad beperkt: 6D, 5D, 1Dx. Ik begrijp volkomen dat de 1-reeks afvalt, net als bepaalde 5D varianten, om reden van prijs.

            Tussen de 6D en 5DmkIII zit wel een groot prijsverschil. Je moet de 6D een beetje zien als een instapmodel voor full frame, niet zo verschillend van je 550D in zekere zin. De 5D is functioneel en qua bouw dichter tegen het pro-segment, een beetje zoals een 7D en in een aantal opzichten ook een 70D. Als je bijvoorbeeld iemand bent die enkel het centrale scherpstelpunt gebruikt, herkadreert en afdrukt, en minder belang hecht aan de robuustere constructie, dan zou ik niet weten waarom je 1200 euro extra zou uitgeven aan een 5D. Ik wist niet dat de 6D een tragere flash sync had, en in studio kan dat wel een verschil maken voor je flitsers...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Misschien wel Nikonminded, maar je weet het zelf nog niet........als je met plezier met een camera werkt, waar je eigenlijk tegen bent, moet het toch wel een heel goede camera zijn.....
              Ik volg, als je toestel waarmee je fotografeerde het resultaat gaf en waar je nog eens met plezier mee werkte dan zou het een no brainer moeten zijn welk je volgende toestel is (een D750 bv.)

              Comment


              • #8
                Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                Waarom niet zo Nikon-minded?
                De D750 is een pareltje aan een aanvaardbare prijs...
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

                Comment


                • #9
                  Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                  Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                  wat fotografeer je, waarom wil je naar fullframe overschakelen? grootste verschil tussen de twee is de autofocus. normaal zouden er dit jaar een nieuwe versie moeten uitkomen van zowel de 6d als de 5d. Ik heb destijds voor de 5d gekozen omdat ik de focus van de 6d niet geweldig vond(invergelijking) en dat er weinig focus punten op zitten, ik hou helemaal niet van recomposen.
                  Er zijn inderdaad minder cross-type focuspunten op de 6D, om precies te zijn slechts één, maar dat ene (centraal) focuspunt is veel gevoeliger dan eender welk focuspoint van de 5D III. Bij low light presteert de AF van de 6D beter.
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                    En zo beleef ik nog enorm veel plezier met mijn Canon 5D Classic (MK1).
                    Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Je moet de 6D een beetje zien als een instapmodel voor full frame, niet zo verschillend van je 550D in zekere zin.
                      Sorry maar dat gaat me te ver, een 550D vergelijken met een 6D. je krijgt heel andere kwaliteit, meer knoppen, instelmogelijkheden, zoeker en ga zo maar door. De 6D is inderdaad het basismodel bij de full frames maar niet te vergelijken met een basismodel bij de crop camera's, dat zijn 2 totaal verschillende werelden.

                      Hoge ISO is zeer goed en 1/3 stop beter dan de 5DIII. Het AF systeem is beperkt qua aantal focuspunten maar het centrale punt is zeer goed. Heel responsief in AF-C
                      en ook lichtgevoeliger dan de 5DIII (-3EV vs -2EV). Je kan hier zeker actie mee fotograferen.

                      Bij eglobalcentral.eu voor minder dan 1100€.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                        Ik stond in 2013 voor dezelfde keuze. Ik kwam van een 5d (eerste versie). Heb toen ook alles zitten uitpluizen. Ik kocht een 6D. Heb er nog geen seconde spijt van gehad. Wifi en gps heb ik geprobeerd, maar nadien niet meer. Het zogenaamde probleem dat enkel het middelste scherpstelpunt een cross-type is kan voor sommigen een nadeel zijn. Ik heb nooit met andere punten gewerkt, maar altijd scherpgesteld in het midden en dan de foto gekaderd met half ingedrukte ontspanknop. Dat kan inderdaad een lichte afwijking geven, maar voor mijn huis-, tuin- en keukentoepassingen volstaat een 6D ruimschoots. Met de uitgespaarde euro's zou ik uitkijken naar betere objectieven. Die zullen je nog veel jaren veel plezier bezorgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Sorry maar dat gaat me te ver, een 550D vergelijken met een 6D. je krijgt heel andere kwaliteit, meer knoppen, instelmogelijkheden, zoeker en ga zo maar door. De 6D is inderdaad het basismodel bij de full frames maar niet te vergelijken met een basismodel bij de crop camera's, dat zijn 2 totaal verschillende werelden.
                          Ik heb die twee niet met elkaar vergeleken. Ik zeg dat de 6D in het full frame gamma dezelfde positie heeft als destijds de 550D van de topic starter in het APS-C gamma.
                          Waarom doet iedereen toch altijd zo zijn best om alles negatief te interpreteren en een ander op basis daarvan de les te lezen...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Bij eglobalcentral.eu voor minder dan 1100€.
                            Toch nog opnieuw een waarschuwing : deze prijzen zijn zonder btw en invoerrechten, verzending vanaf HK ... zie website en hier in een vorig topic
                            Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: van Canon 550D naar full-frame: welke??

                              Persoonlijk zou ik een 6D kiezen en met de euro's die je bespaard tov een 5D3 kun je al wat mooie lens(jes) kopen. ( tenzij je op dat vlak al voldaan bent natuurlijk ? )
                              Ik heb een kleine 2 maand terug ook een 6D gekocht naast m'n 1D-X , qua snelheid en bediening misschien een wel erg oneerlijke vergelijking maar qua beeldkwaliteit is dit niet te onderscheiden, die is gewoon heel erg goed !
                              Mijn ervaring met de AF van de 6D, zelfs de buitenste focuspunten, is toch helemaal niet zo slecht hoor, vorige maand foto's van een toneelstuk gaan maken met erbarmelijk licht en totaal geen problemen met de focusaccuraat/snelheid gemerkt, zeker als je van een 550 gaat komen zul je niet teleurgesteld zijn. Fijn is ook dat de 6D lekker compact en licht is, dat was ook één van de redenen waarom ik m'n 5D2 heb vervangen door zo'n 6D , m'n 1D-X gaat meestal niet mee op gezinsuitjes....
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X